Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastricht verhoogt belastingen niet in 2013.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Greune Bekijk bericht
    Misschien nog een leuke kanttekening: volgens ons lieftallig college is de begroting op orde. Maar men geeft wel nog steeds meer dan €4 mln meer uit dan dat er binnen komt.
    En de belastingen gaan dan zogenaamd niet omhoog, de kosten van bijna alle zaken die de gemeente regelt wel. Dus uiteindelijk kloppen ze je nog steeds het geld uit je zakken, linksom of rechtsom.
    Gelukkig weer iemand die begrijp waar het omgaat

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Greune
      Misschien nog een leuke kanttekening: volgens ons lieftallig college is de begroting op orde. Maar men geeft wel nog steeds meer dan €4 mln meer uit dan dat er binnen komt.
      En de belastingen gaan dan zogenaamd niet omhoog, de kosten van bijna alle zaken die de gemeente regelt wel. Dus uiteindelijk kloppen ze je nog steeds het geld uit je zakken, linksom of rechtsom.
      Oorspronkelijk geplaatst door klaas Bekijk bericht
      Gelukkig weer iemand die begrijp waar het omgaat
      Nou Klaas,

      Ik ben niet in de "gelukkige" omstandigheid dat ik het begrijp

      Dus bij deze nodig ik Greune en jou uit het mij eens uit te leggen... met cijfers uiteraard!
      Ik laat me graag overtuigen.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #18
        hallo pier zie topic 10

        de waarde van mijn woning zakt
        en de onroerend goed stijg.

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door klaas Bekijk bericht
          hallo pier zie topic 10

          de waarde van mijn woning zakt
          en de onroerend goed stijg.

          Hohoho.... Klaas ,

          Zo gemakkelijk kom je er nu niet vanaf!

          Greune betoogt dat het college wel nog steeds meer dan €4 mln meer uit geeft dan er binnen komt.
          Impliciet zegt hij dat er dus een verlies is van 4 miljoen euro.
          Dat gaat niet over jouw of mijn OZ-belasting.

          Ik wil wel eens zien hoe jullie aan de wetenschap komen dat er een verlies geleden wordt van 4 miljoen euro in 2013. Ik zie dat niet.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
            Hohoho.... Klaas ,

            Zo gemakkelijk kom je er nu niet vanaf!

            Greune betoogt dat het college wel nog steeds meer dan €4 mln meer uit geeft dan er binnen komt.
            Impliciet zegt hij dat er dus een verlies is van 4 miljoen euro.
            Dat gaat niet over jouw of mijn OZ-belasting.

            Ik wil wel eens zien hoe jullie aan de wetenschap komen dat er een verlies geleden wordt van 4 miljoen euro in 2013. Ik zie dat niet.
            ho/ho
            ik heb het niet over die 4 miljoen.
            ik heb het over onze belastingen
            en de terechte opmerking of links om of rechtsom.

            die 4 miljoen komt op het conto van de greune.

            Opmerking


            • #21
              Oké Klaas.....

              Dan moet Greune het ons maar eens uitleggen, toch?

              Overigens bepaalt de gemeente niet zelf de hoogte van de OZB.
              Dat is landelijk beleid en de belasting bedraagt momenteel € 3,04 per € 2.500,-

              De gemeente is enkel verantwoordelijk voor de geschatte waarde van de woning.
              De OZB-inkomsten zijn ongeveer 8% van de totale inkomsten van de gemeente.

              Kortom, het is allemaal iets ingewikkelder dan jouw en mijn OZB.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Oké Klaas.....

                Dan moet Greune het ons maar eens uitleggen, toch?

                Overigens bepaalt de gemeente niet zelf de hoogte van de OZB.
                Dat is landelijk beleid en de belasting bedraagt momenteel € 3,04 per € 2.500,-

                De gemeente is enkel verantwoordelijk voor de geschatte waarde van de woning.
                De OZB-inkomsten zijn ongeveer 8% van de totale inkomsten van de gemeente.

                Kortom, het is allemaal iets ingewikkelder dan jouw en mijn OZB.
                Het mag dan wel zo zijn.
                Maar zoals je ziet is de geschatte waarde nat vingerwerk.
                omlaag /omhoog/omlaag enz.
                Maar rioolbelasting enz neem ik aan dat zij dat wel beslissen.
                Hoe dan ook.
                het gaat elk jaar omhoog.
                Dat de mensen hun aanslag van de laatste jaren maar eens na kijken.

                Opmerking


                • #23
                  Ozb-stijging groter dan afgesproken

                  »Een gemeente met veel dure huizen kan met een lagere belasting toch hoge inkomsten krijgen. Haasje - Flickr / Creative Commons 2.0 by-nc-nd
                  Toegevoegd: woensdag 17 okt 2012, 11:32

                  In de helft van de Nederlandse gemeenten is het tarief voor de onroerendezaakbelasting in een jaar tijd met meer dan vijf procent gestegen. Volgens het CBS hanteren maar drie gemeenten een lager tarief: Anna Paulowna, Lopik en Den Haag.
                  Het Rijk heeft met de gemeenten afspraken gemaakt over de hoogte van de ozb. Alle gemeenten samen mochten de inkomsten uit ozb dit jaar met 3,75 procent laten stijgen tot ruim 3,2 miljard euro. Dit bedrag is nu overschreden met 59 miljoen euro.
                  Waarde

                  In de provincies Groningen en Limburg liggen de tarieven fors hoger dan in Utrecht en Noord-Brabant. Dat heeft te maken met de waarde van de huizen. Een gemeente met veel dure huizen kan met een lagere belasting toch hoge inkomsten krijgen.
                  In de grote steden is de stijging van het ozb-tarief volgens het CBS relatief klein. In Amsterdam en Rotterdam steeg het ongeveer 2,5 procent en in Utrecht 1,6 procent.
                  Deel deze pagina

                  Bron NOS

                  zie ook Maastricht Dichtbij
                  Helft gemeenten verhoogt OZB met 5 procent

                  Wonen |
                  Dichtbij redacteur
                  Last edited by Pier; 16 december 2014, 13:14. Reden: Foto verwijderd ivm onduidelijkheid over auteursrechten

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht


                    Overigens bepaalt de gemeente niet zelf de hoogte van de OZB.
                    Dat is landelijk beleid en de belasting bedraagt momenteel € 3,04 per € 2.500,-

                    .
                    Pier ik denk dat het geen welk u schrijft niet geheel klopt
                    dat gemeente zelf niet de hoogte bepaald van het OZB.

                    Waarom schrijft ik dit daar er juist vandaag een stukje in de Telegraaf
                    hier over staat gemeentes en de OZB .
                    http://www.telegraaf.nl/overgeld/bel...procent__.html

                    Uit dit stukje maak ik toch op dat gemeentes wel zeker zelf bepalen
                    of de OZB omhoog of omlaag gaat .
                    Tevens bepalen ze zelf ook met hoeveel deze omhoog of omlaag gaat .

                    Pier hoe zit het nou ?

                    Opmerking


                    • #25
                      De uitvoering van de Wet WOZ ligt in handen van de gemeenten.

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
                        Pier ik denk dat het geen welk u schrijft niet geheel klopt dat gemeente zelf niet de hoogte bepaald van het OZB.
                        (...)

                        Pier hoe zit het nou ?
                        Nou Wim54,

                        Je commentaar snijdt wel hout!!

                        Ik heb het bewuste Telegraaf-artikel gelezen en inderdaad wordt daar min of meer gezegd dat de gemeente wel degelijk de hoogte van de OZB bepalen.

                        Dat moet natuurlijk uitgezocht worden :(
                        Ik vrees alleen dat dit vandaag niet meer gaat lukken, maar het staat op mijn lijstje.
                        Ik kom hier nog op terug.

                        Bedankt voor je oplettendheid
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                          Nou Wim54,

                          Je commentaar snijdt wel hout!!

                          Ik heb het bewuste Telegraaf-artikel gelezen en inderdaad wordt daar min of meer gezegd dat de gemeente wel degelijk de hoogte van de OZB bepalen.

                          Dat moet natuurlijk uitgezocht worden :(
                          Ik vrees alleen dat dit vandaag niet meer gaat lukken, maar het staat op mijn lijstje.
                          Ik kom hier nog op terug.

                          Bedankt voor je oplettendheid
                          Pier het was gewoon toeval hoor
                          Daar ik er altijd het zelfde over heb gedacht zoals u het verwoorde,
                          maar men is nooit te oud om iets bij te leren

                          Opmerking


                          • #28
                            OZB bepalen

                            Ik kon het natuurlijk toch niet laten om al te gaan zoeken...

                            Ik ben er nog helemaal niet uit, maar in ieder geval klopt de bewering van Wim54, althans ziet het er naar uit dat de gemeenten de OZB factor bepalen.

                            Op deze website lezen we namelijk:
                            "In 2009 is de methode om de OZB te berekenen veranderd. Het is daardoor niet langer nodig om het totale bedrag dat staat voor de woning van het huis of het pand te delen voor een bepaald bedrag. Er wordt tegenwoordig namelijk een bepaald percentage vastgesteld. Op die manier betaalt iedereen exact hetzelfde percentage en is het daarmee een zeer eerlijke manier van werken. Zo komt het bijvoorbeeld voor dat er een percentage van 0,11% wordt gehanteerd. In dat geval kan men de waarde van de woning simpelweg met dit percentage vermenigvuldigen om zo tot de hoogte van de OZB te komen. In het geval van een woning van €315.000 komt de OZB belasting in dat geval op €346. Uiteraard is het afhankelijk van het rentepercentage dat een bepaalde gemeente rekent om tot de hoogte van de belasting te komen."

                            Maar ik ben nog niet tevreden met deze stelling.
                            De zoektocht gaat door.....
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                              Het gemeentebestuur van Maastricht heeft de begroting voor 2013 sluitend gekregen.
                              De belastingen voor de inwoners gaan niet omhoog. De gemeente had een tekort van 4,3 miljoen. Daarnaast moet er vanaf 2018, 22 miljoen bezuinigd worden.
                              De tekorten kunnen gedekt worden doordat de belastinginkomsten en het aantal uitkeringsgerechtigden gunstig uitpakken. Ook de verkoop van vastgoed en het bevriezen van de ambtenarensalarissen levert geld op.
                              De gemeente wil ondanks de economische tegenwind het armoede- en veiligheidsbeleid voortzetten.
                              De programmabegroting wordt volgende maand voorlegt aan de gemeenteraad.

                              Bron: http://www.l1.nl/nieuws/191237-maast...lastingen-niet

                              Zie verder: http://vimeo.com/49919656

                              Maastrichtenaar dit jaar zo'n drie tientjes meer kwijt aan gemeentelijke lasten
                              14 januari 2013 | reageer | Door maarten van laarhoven, dichtbijredacteur


                              MAASTRICHT - De gemeentelijke woonlasten in de 35 grootste gemeenten van Nederland, waaronder Maastricht, stijgen dit jaar, maar blijven onder het niveau van de inflatie. Die bedraagt dit jaar 2,75 procent, terwijl de woonlasten zoals de rioolheffing en onroerendezaakbelasting (ozb) slechts met 2 procent stijgen.

                              De bewoner van een gemiddelde woning in Maastricht is dit jaar 31,57 euro meer kwijt aan gemeentelijke woonlastenlasten. Hij betaalt aan onroerendezaakbelasting 242,33 per jaar, waar het landelijke gemiddelde ligt op 226 euro.


                              Ook de reinigingsheffing is licht gestegen. Een eenpersoonshuishouden (+1,8 procent) betaalt daaraan dit jaar 270,82; een huishouden bestaande uit meerdere personen is 329,18 euro kwijt, wat neerkomt op een stijging van 1,9 procent. De rioolheffing tot slot bedraagt per huishouden 170,53 euro, waarmee Maastricht landelijk in de pas loopt.


                              Gecorrigeerd voor inflatie is er dus sprake van een daling, stelt het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO), een afdeling van de Rijksuniversiteit Groningen. Tussen 2002 en 2010 stegen de woonlasten vrijwel elk jaar juist harder dan de inflatie.


                              De geringe stijging komt voor Maastricht niet als een verrassing. In het Maastrichtse coalitieakkoord is immers afgesproken dat er deze ‘regeerperiode’, die loopt tot in het volgend jaar, geen lastenverzwaring komt.
                              Last edited by Pier; 16 december 2014, 13:15. Reden: Foto verwijderd ivm onduidelijkheid over auteursrechten

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk bericht
                                De geringe stijging komt voor Maastricht niet als een verrassing. In het Maastrichtse coalitieakkoord is immers afgesproken dat er deze ‘regeerperiode’, die loopt tot in het volgend jaar, geen lastenverzwaring komt.
                                Korte termijn Ton.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X