Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Politiek café

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Openheid van zaken geven kan niet altijd zonder risico's van de persoon die melding deed of gezien kan worden als klokkenluider.
    Woo of Wob mag een acuut gevaar voor de personen in kwestie en dus hun veiligheid niet ondermijnen.
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
      Openheid van zaken geven kan niet altijd zonder risico's van de persoon die melding deed of gezien kan worden als klokkenluider.
      Woo of Wob mag een acuut gevaar voor de personen in kwestie en dus hun veiligheid niet ondermijnen.
      Dat zou een hele goede verklaring kunnen zijn!
      Alleen vraag ik mij af wie dit beslist!?!

      Als je de afweging maakt om iets niet publiekelijk te maken, hetgeen heel legitiem zou kunnen zijn, is het wellicht wel te overwegen om de context van het inkomend stuk samen te vatten.
      Doe je dit niet, zoals nu gebeurt, loop je het gevaar dat wantrouwende burgers de overheid niet meer serieus nemen dan wel niet meer vertrouwen.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • Wie dat beslist is eerst en vooral die gene, die een dergelijk verhaal, te lezen krijgt.
        Misschien ook op verzoek van de persoon die het bericht verstuurde aan de ontvanger.
        Er bestaat een soort perfide sport onder journalisten om toch meer te weten te komen en die whistleblower/klokkenluider toch op te sporen en dat kan ook heel gevaarlijk zijn voor de persoon in kwestie.
        Ik ken dat al sinds het "watergate schandaal" 1974 in the U.S. of A.
        Kennis vergaren is beter dan wantrouwen.
        Iets te oud voor re-educatie
        iets te jong voor afdanking
        m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Miskleunen?

          Door de raadsgriffie in Maastricht is op 17 augustus 2023 een inkomend stuk van 'een burger' geplaatst op hun site.
          Dit stuk heeft de titel:
          "Impact op inwoners Maastricht-West en Maastricht Noord-West door diverse miskleunen van gemeente en anderen" en is ingeboekt onder dossierno 2023.03530.
          (https://maastricht.parlaeus.nl/app/p...a288aabde3c861)
          (..)
          Ik heb de raadsgriffie daarom vandaag een mail gestuurd met het verzoek om nadere uitleg.
          Deze mail heb ik cc gestuurd naar diverse raadsfracties.

          (..)
          Vanochtend, 21 augustus 2023, heb ik een mail ontvangen van de Griffie. Aansluitend is er telefonisch contact geweest.
          De procedure blijkt als volgt te zijn.
          Betreft een voorbeeld:
          Meneer Groenteman stuurt een brief naar de gemeente/raadsgriffie met een klacht cq opmerking.
          Daarbij is het verzoek om deze brief ter kennis te brengen van de gemeenteraad en/of het college.
          Op grond van de Algemene verordening Gegevensbescherming (AGV) mag die brief dan niet publiekelijk getoond worden.
          De meerderheid van de gemeenteraad (lees: het presidium) schijnt, aldus de griffie, wel bepaald te hebben dat alle (burger-)raadsleden een afschrift krijgen van de brief van dhr. Groenteman.
          Zij kunnen dus kennisnemen van hetgeen de grieven zijn van dhr. Groenteman en op grond daarvan wellicht in actie komen.
          Onverlet dat de brief dus in z'n geheel wordt doorgestuurd aan alle (burger-)raadsleden, blijft de brief afgeschermd voor het publiek.


          De AGV verwijst naar de Uitvoeringswet AGV.
          In artikel 26 van de Uitvoeringswet is bepaald dat:
          Gelet op artikel 9, tweede lid, onderdeel g, van de verordening, is het verbod om persoonsgegevens te verwerken waaruit politieke opvattingen blijken, niet van toepassing, indien de verwerking geschiedt met het oog op de eisen die met betrekking tot politieke opvattingen in redelijkheid kunnen worden gesteld in verband met de vervulling van functies in bestuursorganen en adviescolleges.
          Met 'de verordening' wordt bedoeld de VERORDENING (EU) 2016/679 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 27 april 2016 .

          Ik vraag mij derhalve af of het door de gemeenteraad bepaalde beleid - het nooit publiekelijk maken van een ingezonden brief - wel zo stringent moet worden toegepast als nu het geval is?

          Uiteraard ben ik geen jurist en laat ik mij graag uitleggen of mijn stelling wel/niet juist is.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • Frans Timmermans heeft in Maastricht nog een lange weg te gaan......
            (Samenwerking PvdA en GroenLinks in Maastricht is op dit moment verre van zelfsprekend)

            Afgelopen weekend kondigde Frans Timmermans in het L1 radioprogramma De Stemming aan dat hij de komende jaren de partijleider van GroenLinks/PvdA wil blijven.
            Zijn missie is om er voor te zorgen dat de samenwerking tussen de 2 partijen echt volledig onomkeerbaar wordt. Zeker met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen van 2026.

            Persoonlijk zie ik helemaal niets in deze samenwerking, laat staan in een fusie.
            Maar ik kan daar weliswaar een mening over hebben, maar ik ben noch lid van de PvdA, noch van GroenLinks. Dus ik kijk er naar, schudt mijn hoofd en denk.... "O, jee.... het zal toch niet!".

            Met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026 weet ik wel een ding zeker.
            Frans Timmermans moet nog heel veel koffie gaan drinken met de Maastrichtse PvdA-leden wil hij bereiken dat er in 2026 een gezamenlijke lijst komt van GroenLinks/PvdA.

            Uit diverse informele gesprekken die ik heb gehad met leden van de PvdA in Maastricht maak ik op dat zij een samenwerking met GroenLinks helemaal niet zien zitten en lokaal niets voelen voor hetgeen landelijk wellicht onomkeerbaar is, namelijk een fusie van GroenLinks en PvdA.

            Daarbij speelt in Maastricht nog iets.
            De PvdA is in Maastricht een coalitiepartij en GroenLinks is de grootste oppositiepartij. Los van het feit dat GroenLinks in Maastricht de grootste oppositiepartij is, is er in de Maastrichtse fractie ook nog eens sprake van een GroenLinks Hardcore (fractievoorzitter Coen van der Gugten en Lex Vos) en een GroenLinks light (voormalig fractievoorzitter Mark Mulders en Anna Lucas).
            Ik kan mij zo maar voorstellen dat de Maastrichtse PvdA uiteindelijk, na eventueel wat druk van 'uzze' Frans op de achtergrond, samenwerking met GroenLinks light wil overwegen, maar never nooit met GroenLinks Hardcore.

            Opportunisme
            Indien er richting de Maastrichtse gemeenteraadsverkiezingen van 2026 toch een gezamenlijke lijst 'moet' worden opgesteld van GroenLinks/PvdA kan ik mij voorstellen dat de PvdA even om zich heen kijkt en uit puur opportunisme de navolgende afweging maakt.
            Op dit moment zijn er nauwelijks geschikte GroenLinksers te vinden met lokale politieke aspiraties en zie ik geen serieuze wethouderskandidaat bij GroenLinks.
            Als dan de huidige GroenLinks Hardcore - mede gelet op hun gevorderde leeftijd - af ziet van een plaats in de top van de lijst, zou het zo maar eens kunnen dat de lokale PvdA'ers eieren kiezen voor hun geld en toch zullen gaan samenwerken.
            Dat levert waarschijnlijk dan net wat meer stemmen op.

            Hoe dan ook, de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026 lijken nog ver weg, maar geloof mij, dat er nu al nagedacht wordt hoe de lijstsamenstelling er over pakweg 20 maanden uit zal gaan zien.
            Last edited by Pier; 11 maart 2024, 21:49.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • Persoonlijk lijkt mij dat PVDA zijn ondergang al ingezet heeft
              met samen te gaan met groenslinks.
              En Timmermans lijkt mij geen sprekend figuur om een arbeiders partij uit de beelden (PVDA)

              Opmerking

              Bezig...
              X