Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Cultuurbezuinigingen

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Dus in Maastricht is geen sprake van een bezuiniging!
    Maar ik vrees dat 95% van de demonstranten dit helemaal niet weten. Sterker, ik vrees dat ze helemaal niet weten over welke bedragen ze überhaupt spreken. Iemand hier?
    Toch even wat rechtzetten, Pier. De demonstraties afgelopen zaterdag gingen niet over het gemeentelijk cultuurbeleid, maar over de onevenredig grote bezuinigingen (ruim 20%) op de landelijke cultuurbegroting: de opheffing van een aantal orkesten (en bijv de populaire Zaterdagmatinee in het Concertgebouw), de verdrievoudiging van de BTW op theater- en concertkaartjes en kunstaankopen, enz. Meer cijfers op www.nederlandschreeuwtomcultuur.nl
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Geld voor kunst en cultuur.... PRIMA !!
    Maar ik vind armoedebestrijding toch net iets belangrijker......
    Laat ik nu net op de radio Joop van den Ende hierover wat horen zeggen (bij Maartje Stokkers). Joop verzet zich tegen de vergelijking van "kunst voor de rijken" met armoedebestrijding (hij had het zelf over bejaardenzorg, maar komt op hetzelfde neer). Er kunnen duizenden afwegingen worden gemaakt, maar dit kabinet kiest ervoor de kunstensector weg te zetten als een "linkse hobby" en wekt de indruk dat cultuuruitgaven ten koste gaan van bejaarden. In algemene zin omschreef ome Joop de cultuurbezuinigingen als "barbaars". Van de theaterkaartjes die in Nederland verkocht worden, is 80% vrije producties - met de BTW-verhoging tref je dus ook Henk & Ingrid.

    En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan!

    Opmerking


    • #17
      Verplaatsing draadje Cultuurbezuinigingen

      Heel veel dank voor de verplaatsing, olijfje! Ik denk dat 't hier makkelijker terug te vinden is. Er zal de komende maanden/jaren nog wel het een en ander hierover gezegd gaan worden. Niet alleen over de landelijke, maar vooral ook over de gemeentelijke bezuinigingen. Want dat er bezuinigd moet worden staat vast; de gemeenten krijgen minder geld van de overheid. Dus het valt nog te bezien of Maastricht haar culturele ambities waar kan maken.

      Opmerking

      Bezig...
      X