Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Cultuurbezuinigingen

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Cultuurbezuinigingen

    Eric Wetzels, directeur van het Centre Céramique (Stadsbibliotheek) en het Natuurhistorisch Museum, roept mede namens de andere culturele instellingen in Maastricht zijn bezoekers en leden op tot actie tegen het in Den Haag voorgenomen cultuurbeleid dat vooral uit schrappen en schaven lijkt te bestaan. Hij heeft daarover een mailing rondgestuurd (die ik niet geladen krijg, kijk daarom hier) die actie vraagt voor aanstaande zaterdag.

    Dat de directeur van de Stadsbibliotheek als (semi-)ambtenaar openlijk stelling neemt tegen - ook - het Maastrichtse beleid, is volgens mij in nog nooit vertoond! Kom daarom ook naar Plein 1992 of de Markt aanstaande zaterdag.

    Wees geen bankzitter, sluit je aan, kom met trompetten, bazuinen, ketelmuziek of je Vuvuzela! Mobiliseer de Zaate Herremenie. Laat van je HOREN. Als je er echt niet bij kunt zijn, protesteer dan via je computer. Laat je niet monddood maken!

    Alles van waarde is weerloos (Lucebert). Kom er voor op en je komt op voor jezelf!
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 november 2010, 09:45.

  • #2
    Voor degenen die op Facebook zitten: http://www.facebook.com/profile.php?...mburgschreeuwt

    Opmerking


    • #3
      Ik ga niet. Kunst en cultuur gaat ook mij aan het hart. Ik weet ook dat de bezuiniging op cultuur ingrijpend is maar toch maar een druppel op een gloeiende plaat is. (ongeveer 1% van het totale bedrag)
      Moeten we de post; cultuur in stand houden zoals die is en nog nog meer geld gaan weghalen bij zorg, onderwijs, ontwikkelingssamenwerking enz. enz.

      Noem een alternatief en misschien dat ik mij bedenk.

      Opmerking


      • #4
        Ik doe normaal nóóit aan demonstraties mee, maar deze keer wel. Op het Leidseplein, in mijn geval. Doen mensen. In 4 jaar kun je héél veel afbreken en ze zijn me wat van plan...

        Opmerking


        • #5
          Goed zo Loco, laat je dit keer wel die bloemenstal heel!?!
          Don't PRESS me....

          Opmerking


          • #6
            Schreeuwen, elvis, we gaan (nog) niet om ons heen slaan...

            Opmerking


            • #7
              Limburg schreeuwt om cultuur

              Zo'n 3000 met fakkels bewapende cultuurliefhebbers vormden gisteren een groot vurig vraagteken op de Markt in Maastricht als protest tegen het cultuurbeleid van het kabinet Rutte.

              Bron: www.limburger.nl, 20-11-2010. Foto: Harry Heuts/MGL

              En op de voorpagina van het NRC!

              Bron: http://www.nrc.nl/binnenland/article...euw_om_cultuur
              Last edited by Pier; 17 december 2014, 14:58. Reden: Twee fpto's van Harry Heuts verwijdrd ivm ontbreken auteursrechten

              Opmerking


              • #8
                Ik vond het allemaal een beetje zielig dat geschreeuw. Er werden vergelijkingen gemaakt met eerste levensbehoeften als voeding, onderdak en gezondheidszorg.
                Nederland kan niet echt protesteren. De spandoeken, liedjes en ander gebral laten mij altijd denken aan "clubhuisgedoe". Alles kan een beetje minder, ook de geldstroom naar "cultuur" . Het gaat immers niet om de kwaliteit, de uitingen van de creatieve mogelijkheden van een mens maar om de financiering van dit alles.

                Opmerking


                • #9
                  Jawel Breur, natuurlijk gebeuren er dingen met de kunstensubsidies waar je op zijn minst vraagtekens bij kunt zetten. Maar dat gebeurt op alle terreinen. Is elke kilometer snelweg/HSL/Betuwelijn verantwoord geweest? En daar zijn vele malen meer geld naartoe gegaan, dan het relatief bescheiden kunstbudget.

                  Was het niet Winston Churchill die tijdens de oorlog een minister, die ten behoeve van de oorlogsinspanning de kunstuitgaven in Groot-Britannië wilde korten, ten antwoord gaf: "Then what are we fighting for?"

                  Ik was zelf nogal teleurgesteld over de opkomst in Amsterdam, naar schatting 20.000. Net als in Maastricht zo'n 3% van de bevolking.
                  Een zeker MO-lid vanaf het torentje van de Stadsschouwburg te Amsterdam, 20-11-2010

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik respecteer je mening Loco, natuurlijk.

                    Ik houd niet van populistische uitspraken zoals gedaan door W.C. (en velen anderen o.a. tijdens verkiezingscampagnes). Dat is goedkoop.

                    Als ik nu weer lees, hoe het banencircus rondon het Theater Maastricht en CH2018 wordt gespeeld, krijg ik kippevel.

                    Ik wil benadrukken dat het volgens mij belangrijker is te zorgen voor een goed investeringsbeleid, beheer van beschikbare financiele middelen en bewaking budget en niet om de projecten zelf. Met ietsje minder kun je toch vaak meer kwaliteit leveren volgens mijn bescheiden mening. En laten we blij zijn dat we al dit soort zaken onbelemmerd kunnen bespreken op een forum zoals MestreechOnline !

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                      Ik respecteer je mening Loco, natuurlijk.
                      Breur, ik de jouwe ook. De mijne zwabbert ook nog wel eens wat; ik ben nooit zo bijbelvast geweest. Ik ben het met je eens dat veel dingen met minder geld kunnen. Wat dat betreft hebben we nog altijd niet te klagen in dit deel van de wereld.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                      Ik houd niet van populistische uitspraken zoals gedaan door W.C. (en velen anderen o.a. tijdens verkiezingscampagnes). Dat is goedkoop.
                      Dan heb ik er nog wel eentje voor je: "Remember gentlemen, it’s not just France we are fighting for, it’s Champagne!" Enzovoort. Of dit soort uitspraken inderdaad aan Sir W.C. toegeschreven kunnen worden, is trouwens maar de vraag.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                      En laten we blij zijn dat we al dit soort zaken onbelemmerd kunnen bespreken op een forum zoals MestreechOnline !
                      En dat zonder een cent subsidie! Mooi toch?

                      Opmerking


                      • #12
                        Hoe vind je die van Neville Chamberlain op 28 september 1938 gedaan: "ït is allright this time". Het tegeltje hangt bij mij op kantoor. Het kan verkeren, om maar een veel ge(mis)bruikte uitdrukking te gebruiken.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                          Het tegeltje hangt bij mij op kantoor.
                          Dan ben je ongeschikt als deurwaarder!

                          Op Maastricht Aktueel staat nog een leuke fotoserie. En ja hoor, er staan ook hele gewone Maastrichtse mensen op...

                          Opmerking


                          • #14
                            Extra geld voor cultuur (en armoedebestrijding) in Heerlen

                            In tegenstelling tot de rest van het land geeft Heerlen in 2011 extra geld uit aan cultuur en armoedebestrijding.

                            De gemeente Heerlen blijft investeren in cultuur en armoedebestrijding. Dat is besloten bij de vaststelling van de begroting. Net als vele andere gemeenten in het land heeft Heerlen te kampen met een krappe begroting. College en raad moeten goed kijken waaraan ze het geld uitgeven. De manier waarop ze dat doen is zeker verrassend en gaat in tegen de tendens in het land om op deze zaken te bezuinigen.

                            Heerlen investeert al enkele jaren fors in cultuur. Het gerenoveerde theater, muziekpodium de Nieuwe Nor en Schunck* zijn belangrijke dragers van de ‘culturele lente’ in de stad. Maar ook evenementen als Cultura Nova en het International Breakdance Event brengen dynamiek in de stad.

                            De culturele opleving wordt gezien en inspireert. Het Heerlense college is ervan overtuigd dat de ingezette ‘culturele lente’ verder uitgebouwd moet worden. De uiteenlopende culturele activiteiten geven kleur en vormen de basis voor een stedelijke ontwikkeling van het Heerlens centrum als hart van Parkstad met zijn 250.000 inwoners.

                            Het college is er trots op dat er – ondanks de moeilijke tijden - voor voortzetting van dit beleid gekozen is en één miljoen euro is vrijgemaakt.
                            Bron: http://www.heerlen.nl/Pub/Home/Home-...strijding.html
                            Zo kan het ook: geld uitgeven als anderen bezuinigen. Daarmee vergroot je je relatieve voorsprong.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                              Zo kan het ook: geld uitgeven als anderen bezuinigen. Daarmee vergroot je je relatieve voorsprong.
                              Nou El Loco, volgens mij ken je niet alle feiten en hoef je niet naar Heerlen te wijzen....... Sorry

                              Want, als ik het goed lees in de begroting 2011 en de daarin staande plannen (zie blz. 77), dan gaat ook Maastricht de komende jaren veel meer uitgeven aan Kunst en Cultuur !!!

                              Dus in Maastricht is geen sprake van een bezuiniging!
                              Maar ik vrees dat 95% van de demonstranten dit helemaal niet weten. Sterker, ik vrees dat ze helemaal niet weten over welke bedragen ze überhaupt spreken. Iemand hier?

                              In ieder geval vinden ook de fracties van TON en de SP (Zie ook mij berichtgeving hier #106, d.d. 9 november 2010) dat het belachelijk is dat er in Maastricht meer geld wordt uitgegeven aan kunst en cultuur dan aan armoedebestrijding.

                              Geld voor kunst en cultuur.... PRIMA !!
                              Maar ik vind armoedebestrijding toch net iets belangrijker......
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X