Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Onno Hoes en de krimp

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16

    Maarja de goeie ouwe tijd komt niet meer terug
    Toen je in de jaren 60
    Overal werk kon krijgen. zelfs met 5 klasjes.
    Nu kun je ook nog overal werk krijgen mits je: 25 jaar bent, over een eigen afnemerskring beschikt, minimaal academicus bent, 25 jaar ervaring hebt en geen looneisen stelt.

    Ja en merkwaardigere wijze wordt heden het werk niet beter gedaan dan 50 jaar geleden.

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht
      Nu kun je ook nog overal werk krijgen mits je: 25 jaar bent, over een eigen afnemerskring beschikt, minimaal academicus bent, 25 jaar ervaring hebt en geen looneisen stelt.

      Ja en merkwaardigere wijze wordt heden het werk niet beter gedaan dan 50 jaar geleden.
      nu zul je een hele grote kruiwagen moeten hebben wil je boven de 45 a 50 nog werk krijgen.

      de zoon van mijn buurman met papieren die tot de hemel reiken
      solliciteert zich rot.
      steeds het verhaal hij heeft te hoge opleiding/
      dan het verhaal de verkeerde opleiding.:(
      vergeet het maar.
      het werkelijke verhaal hij is 56.
      punt

      Opmerking


      • #18
        Arbeidsmarkt en krimp

        We dwalen af van het onderwerp "krimp"

        Helaas moet ik toegeven dat er voor oudere werknemers nagenoeg geen plaats meer is op de arbeidsmarkt. Het wordt echter voor de jongere generatie ook telkens moeilijker om aan de slag te komen en vervolgens met enig succes carrière te maken. Omdat een hogere opleidingen een eis is geworden moet er langer doorgeleert worden. Hogere studies van meer dan 10 jaar zijn geen uitzondering. Er blijft dus weinig tijd om werk te vinden en zich in dit werk te ontplooien. Bij een leeftijd van 35-40 moet je tegenwoordig op je eindplaats zitten en "arrivé" zijn. Succesvol solliciteren (naar een functie een hogere opleiding waardig) boven deze leeftijd lijkt haast onmogelijk.

        Als afgestudeerde en starter op de arbeidsmarkt heb je het nadeel, door je lange studie tijd, dat je niet meer tot de allerjongste behoord en wordt dit je als minpunt aangerekend eveneens het feit dat je nog geen praktijkervaring hebt, en hiermee scoor je dan het tweede minpunt. Ja......inderdaad tegen de tijd dat je die praktijk ervaring wel hebt ben je in feiten te oud.

        Het lijkt erop dat je enkel nog aan de slag komt als je over een goed relatienetwerk beschikt (relatienetwerk, ja ook kruiwagen genoemd)
        De conclusie zou kunnen zijn: Het is dus niet zo belangrijk wat je kunt..... belangrijker is het wie je kent.

        Doch met deze discussie dwalen we steeds verder af van ons onderwerp. Ik zou dan ook graag naar ons onderwerp terugkeren met de vraag of de krimp al dan niet gunstig uitwerkt op de arbeidsvoorziening.

        Opmerking


        • #19
          Ik wil er wel mijn mening over geven.
          Misschien zit ik er naast .
          per dag wordt maastricht overspoelt door ca 30.000a 35.000 forensen
          die hier in maastricht komen werken.// Leren.
          is krimp goed.?
          Misschien voor de maastrichtse bevolkings groep.
          ca gezondheid zeker wel (fijnstof ).

          Het grote probleem is maastricht is een groot dorp
          wilt van alles en nog wat (niks mis mee)
          Maar. maakt dan maastricht bereikbaar.
          en groei dan uit

          Opmerking


          • #20
            Ik hoor vaak in de praktijk en heb ook zelf ervaren dat veel jongeren in opleiding "soft" zijn. Bang voor hard werken, geen zin in vies werk of werk in slechte weersomstandigheden: kortom verkeerd opgeleid (opgevoed?) en zo geïntroduceerd worden op de arbeidsmarkt. Werkgevers zijn blij dat een stage afgelopen is (als de stage al volgemaakt wordt) en deze gasten verdwenen zijn. Noodgedwongen huurt men elkaar in of zoekt het heil in arbeidsmigranten. Dit verschijnsel manifesteerde zich al voor de zgn. krimp.
            Het relatienetwerk heeft altijd een rol gespeeld bij het vinden van werk. Momenteel zal dat circuit belangrijker zijn dan voorheen. De schaarse banen worden verdeeld. Arbeidsrehabilitatieprojecten hebben weinig kans op slagen. Hoogstens worden middels veel geld schijnbanen gecreëerd.
            Mobiliteit en flexibiliteit zal steeds belangrijker worden bij het accepteren van een baan. Bovendien krijg ik vaker het idee dat mensen hun eigen kunnen en kennen overwaarderen waardoor op vaak korte termijn een baan verloren gaat.

            Men zal moeten accepteren dat opleidingen nog veel huiswerk te doen hebben, evenals ouders en partners. Bovendien, ga eens kijken naar economische gebieden waar het wel goed gaat, ook over de landsgrenzen heen. Het begeleidingswerk zou een oplossing kunnen zijn voor de vele oudere werknemers die nu met al hun ervaring thuiszitten. Personal coaching zal zeker haar vruchten op korte termijn "afwerpen".

            Opmerking


            • #21
              Sluit vraag en aanbod dan niet goed op elkaar aan?

              Ik hoor vaak in de praktijk en heb ook zelf ervaren dat veel jongeren in opleiding "soft" zijn. Bang voor hard werken, geen zin in vies werk of werk in slechte weersomstandigheden: kortom verkeerd opgeleid (opgevoed?) en zo geïntroduceerd worden op de arbeidsmarkt. Werkgevers zijn blij dat een stage afgelopen is (als de stage al volgemaakt wordt) en deze gasten verdwenen zijn. Noodgedwongen huurt men elkaar in of zoekt het heil in arbeidsmigranten. Dit verschijnsel manifesteerde zich al voor de zgn. krimp
              .

              Een contradictie!?
              Ik citeer Breur: "Noodgedwongen huurt men elkaar in of zoekt het heil in arbeidsmigranten"
              Ja, dat zou er op duiden dat er arbeidsplaatsen genoeg zijn......waarom worden de sollicitanten dan niet aangenomen? Waarom kan men dan bij beperkt aanbod de leeftijdsgrens zo laag stellen? Sluiten de huidige opleidingen wellicht niet voldoende aan op de arbeidsmarkt? Sluiten de opleidingen van arbeidsmigranten dan veel beter aan op de eisen van de werkgevers?

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht
                .

                Sluiten de huidige opleidingen wellicht niet voldoende aan op de arbeidsmarkt? Sluiten de opleidingen van arbeidsmigranten dan veel beter aan op de eisen van de werkgevers?
                Inderdaad, dit verschijnsel is praktijk bij vele kleine bedrijven, de bouw- en metaalsector. Binnen de/het vervoersdiensten/koerierswerk hoor ik het zelfde. Men klaagt over de geringe ervaring, de mate van inzet en overschatting. Arbeidsmigranten zijn anders gefocust: hard werken, leergierig, centjes verdienen en niet klagen. Ik verzin het niet, maar hoor en zie het op vele werkplekken zelf. Zelf had ik iemand in dienst (met HBO-opleiding) die weigerde om 15.00 uur 's middags nog iets naar een klant te brengen. Hij zou dan een uur later in de file staan en daar had hij geen zin in. Eén voorbeeld maar, en dat is natuurlijk niet representatief voor anderen of andere beroepssectoren.

                Opmerking


                • #23
                  Meer werkgelegenheid bij krimp of expansie?

                  Ik kan me voor een groot gedeelte wel vinden in de stelling van Breur. Maar ik heb sterk het idee dat dit enkel voor de lager/middelbaar opgeleiden van toepassing is. Breur schrijft dan ook:
                  bij vele kleine bedrijven, de bouw- en metaalsector. Binnen de/het vervoersdiensten/koerierswerk
                  Bij een hogere opleiding behoord toch zeker ook een hoger verantwoordelijkheidsbesef. Het blijkt echter dat voor hoger geschoolde, universitaire er ook geen arbeidsplaatsen vacant zijn. Maastricht en de regio is door het ontbreken van vacatures dan ook niet instaat afgestudeerde academici aan zich te binden. Als Maastricht centrum van de moderne kennistechnologie en hightechindustrie wil worden heeft het deze mensen wel nodig. Andere vraag is dan, moet Maastricht dit willen? Er zijn immers meer mogelijkheden en Maastricht kan immers ook inzetten op meer bedrijvigheid op een lager niveau. Kijk maar eens naar de aktiviteiten van de de laatste decennia, in de Belgische reconversiezone's

                  Zou een gekrompen dus kleiner Maastricht wellicht andere, betere en meer arbeidsmogelijkheden bieden of liggen er meer kansen bij expansie van de stad en regio.
                  Last edited by Painterartist; 18 januari 2012, 12:12.

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht

                    Zou een gekrompen dus kleiner Maastricht wellicht andere, betere en meer arbeidsmogelijkheden bieden of liggen er meer kansen bij expansie van de stad en regio.
                    Ik ben er van overtuigd dat zeker voor de hoger opgeleiden meer kansen zijn, wanneer Maastricht buiten zijn stadsmuren durft te treden. Meer hooggekwalificeerde werkplekken zullen hoogopgeleiden te Maastricht de gelegenheid bieden ter plekke werk te vinden. Dan kan men ook in de regio blijven/gaan wonen wat weer effecten heeft op de werkgelegenheid voor lager opgeleiden. Overigens laat Maastricht diverse werkgevers (o.a. callcentres) te gemakkelijk vertrekken. Hier behoort meer initiatief genomen te worden door gemeente en provincie. Wel niet alles proberen te proppen in het kleine centrum van Maastricht of bij Centre Céramique!

                    Er ligt genoeg "plat" in Maastricht of directe omgeving, om de stad leefbaar en toegankelijk te houden.

                    Opmerking


                    • #25
                      Na kijken en uitzwaaien

                      Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                      Overigens laat Maastricht diverse werkgevers (o.a. callcentres) te gemakkelijk vertrekken. Hier behoort meer initiatief genomen te worden door gemeente en provincie.
                      Breur met deze uitspraak ben je een man van mijn hart! Jaren lang hebben ze (onze wijze stadsbestuurders) enkel en alleen maar toegekeken naar hoe elke grote industrie Maastricht verlaten heeft. Nakijken en uitzwaaien dat leek het beleid. Ik vrees echter dat er toen totaal geen beleid was. Ze zouden nu beter moeten weten maar het lijkt alsof ze helemaal niks geleerd hebben. Ze staan immers nog altijd aan de kant, gelaten, te kijken hoe er belangrijke werkgevers uit Maastricht, zonder slag of stoot vertrekken. Nu zou dat niet erg zijn als Maastricht een beleid had dat actief werkgevers zou werven.....jammer, niks van dit alles in Maastricht. Men rommelt hier maar wat aan en de inspanningen en tegemoetkomingen richting bedrijfsleven zijn minimaal.

                      Ik krijg de indruk dat "Industrie" bij bestuurlijk Maastricht in de taboe sfeer zit. Het is wellicht niet "Chic" genoeg voor een stad met een TEFAF-kunstbeurs, een golfbaan, een aantal sterren restaurants en een zelf aangemeten elitair imago. Nee men staart in de verte.......... Culturele Hoofdstad 2018 dat is pas chic. Dat mag 100 miljoen kosten. Men vergeet echter om eens om zich heen te kijken naar de dagelijkse werkelijkheid. Maastricht is geen wereldstad, Maastricht is een groot dorp..........maar wel een fantastisch dorp!
                      Last edited by Painterartist; 18 januari 2012, 15:28. Reden: correctie opmaak

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                        Painterartist is geloof ik niet echt een optimistisch persoon
                        O jawel olijfje.
                        het is een hele fijne man.
                        belist te moeite waard om eens een babbeltje mee te maken.
                        Zeer goed op te hoogte van kunst en cultuur.
                        Heeft veel van de wereld gezien.
                        en vele vrienden (echte vrienden )

                        Opmerking


                        • #27
                          optimist, pessimist en......bloemist

                          Hallo Olijfje,

                          Niet alle heil komt van optimisten er zijn ook belangrijke dingen door pessimisten gedaan.

                          Zo is bijvoorbeeld het vliegtuig uitgevonden door de optimist. De parachute door de pessimist!

                          Opmerking


                          • #28
                            Blozen!

                            Klaas......... je laat me blozen!!!

                            Opmerking


                            • #29
                              Voor evenveel geld zou je kunnen zeggen dat de uitvinder van het vliegtuig een pessimist was en de uitvinder van de parachute een optimist. .

                              Opmerking


                              • #30
                                ....mist

                                Optimist, Pessimist.........Ik probeer "realist" te zijn! Maar wat voor de ene reëel is, is voor een ander fictie, een mistig begrip dus!

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X