Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Onno Hoes en de krimp

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Onno Hoes en de krimp

    "Kortom, de komende jaren gaan we met elkaar Zuid Limburg sterk op de kaart zetten en voorkomen dat het aantal bewoners in onze regio verder krimpt. Want ik zeg u dat deze regio zoveel te bieden heeft dat het een brevet van onvermogen zou zijn als we dat laten gebeuren. Ik weet dat deze discussie hot is maar besturen is niet afwachten en achterover leunen. Besturen is visie tonen en lef. Besturen is kansen oppakken, uitbouwen en uitbuiten. Want als wij bevolkingskrimp accepteren, welke investeerders komen er dan nog naar onze regio? Krimp is een negatieve emotie en is niet uitnodigend naar de tienduizenden studenten van de universiteiten en hogescholen in de regio. Als economen een negatieve economische groei zouden accepteren, oftewel een daling van de economie, dan zouden we ze met pek en veren het land uit zetten. En dus mogen we krimp van de bevolking mijns inziens niet accepteren."

    (Uit de toespraak van Onno Hoes bij zijn installatie als burgemeester van Maastricht, DDL, 1-11-2010)
    Ik heb elders op dit forum al gezegd dat ik dit een sterke uitspraak van Hoes vind en een hoopvol teken voor zijn burgemeesterschap. Misschien moet je inderdaad een VVD-er hebben om niet bij de pakken neer te gaan zitten...

    In De Ster (5-11-2010, p.9) reageert Peter Hovens op de speech van de burgemeester, waarbij hij stelt dat krimp een gegeven is, dat niet tegengehouden kan worden. Hij baseert zich daarbij op voorspellingen van het onderzoeksbureau E,til, dat uitgaat van een bevolkingsdaling in Zuid-Limburg van 20.000 in de komende zes jaar. Hovens adviseert de kersverse burgemeester van Maastricht de komende jaren de krimp niet te willen bestrijden, maar zijn beleid daaraan aan te passen.

    Ik op mijn beurt bestrijd die mening van de heer Hovens. Ik ga daarbij even voorbij aan het feit dat Peter Hovens mede-oprichter en bestuurslid is van het Kenniscentrum voor Bevolkingsdaling en Beleid (zie website: www.bevolkingsdaling.nl) en dus zelf belanghebbende is bij die krimp - zonder krimp geen www.bevolkingsdaling.nl meer. Ik ga ook even voorbij aan de 'harde' prognose van het E,til, ervan uitgaand dat, als je maar hard genoeg gelooft in de prognoses, ze nog uitkomen ook.

    Ik ga liever even in op het psychologisch effect van Onno's toespraak en Peter's reactie daarop. Limburgers zijn geneigd zichzelf als underdog te zien. Dat wordt althans wel vaker zo gezegd en ik herken het ook. Het leidt enerzijds tot defaitisme ("het wordt hier toch nooit wat"), anderzijds tot een zekere arrogantie ("wat willen die ons nou komen vertellen?"). Bij Maastrichtenaren ligt het nog ietsje ingewikkelder, maar toch is ook hier het optimisme van een paar jaar geleden ("Mestreech zit in de lif, huur!") ver te zoeken.

    Dertig jaar geleden moest ik voor school een werkstukje maken over de mijnsluitingen. Het was allemaal kommer en kwel wat ik tegenkwam. Kort daarvoor was Sjeng Kremers aangetreden als gouverneur van Limburg. Sjeng was psycholoog en wilde van het gejammer niet horen. Het was niet meteen weg, maar toch heeft Sjeng ervoor gezorgd dat Limburgers weer in zichzelf gingen geloven.

    Gaat Onno hetzelfde doen in Maastricht? Ik zeg: doe 't, Onno. Luister niet teveel naar de Peter Hovensen en de E,tillers. Wees maar lekker naïef, maar blijf geloven in deze stad en regio. En laat meneer Hovens maar eens zien dat Maastricht voldoende aantrekkingskracht bezit om niet alleen de huidige bewoners aan zich te binden, maar ook een stroom van nieuwe stedelingen deze kant op te leiden.

  • #2
    Hahaha, inderdaad, als ik m'n eigen stukje lees, denk ik: wat dóe ik hier nog?

    Opmerking


    • #3
      Dus "binnenkort" komt Loco deze kant op? Dan hangen we de vlag uit!
      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

      Opmerking


      • #4
        Ach, ik bén toch al bij jullie
        (My gawd, listen to me!)

        Nog even serieus: de stad Groningen heeft één van de hoogste groeipercentages van Nederland (zie Wikipedia). De komende tien jaar groeit de bevolking met 10.000 (schatting). En dat in een regio die perifeer ligt ten opzichte van de Randstad en al jaren krimpt (Delfzijl heeft de grootste bevolkingsdaling van Nederland, Oost-Groningen volgt, Zuid-Oost Drenthe gaat binnenkort krimpen).

        Een groeiende stad in een krimpende regio dus. Misschien een scenario voor Maastricht?

        Opmerking


        • #5
          El Loco,

          Ik ben het roerend met je eens!!
          Maar kan het zijn dat 'jouw' link naar het artikel in de Ster met Peter Hovens niet werkt?
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            Bij mij werkt-ie wel, Pier, maar het is altijd tobben met dit soort Flash-achtige pagina's. Anders zou het volgens deze aanwijzingen van SJEF in elk geval moeten lukken (registreren hoefde niet bij mij):
            Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
            Open: http://www.aencmedia.nl/ .
            Klik op: E-Paper en op de nieuwe pagina klik je onderaan op De Ster.

            http://www.aencmedia.nl/e-paper.html .
            Je kunt dan kiezen uit de 3 edities die in het archief zijn opgeslagen.
            Klik bovenaan op het 'groene pijltje' icoontje met de tekst Download.
            En Stadkrant De Ster wordt als PDF gedownload.
            Doe je dit voor de eerste keer: eenmalig registreren.
            Bekijk dan wel rustig de instructies tijdens het registreren.
            Zo heb ik het de afgelopen weken gedaan: probleemloos!

            Opmerking


            • #7
              Krimpen aan de Maas

              Vanavond op de buis:
              Tegenlicht - over de toekomst van de Nederlandse grensregio's
              Aflevering 2, 'Krimpen aan de Maas'.

              20:55u, Nederland 2

              Opmerking


              • #8
                Nou El Loco,

                Ik veronderstel dat je de aflevering van Tegenlicht ook gezien hebt ?

                Ik heb de documentaires van de VPRO hoog in het vaandel staan, maar deze aflevering "Krimpen aan de Maas, deel II" sloeg, m.i., totaal nergens op.
                Leek wel een aflevering van "Man bijt hond"........ :(
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  [slaat] (...) m.i., totaal nergens op.
                  Leek wel een aflevering van "Man bijt hond"........ :(
                  Vreemd, want Man bijt Hond vind ik nou juist een van de weinige programma`s die wel ergens op slaan.

                  Opmerking


                  • #10
                    Krimpen aan de Maas

                    Wat erg; ik heb hem zelf gemist, doordat het na m'n werk net iets te gezellig werd aan de bar...

                    Ik zal kijken of ik 'm via internet nog kan terugkijken. Maar ik moet zeggen dat het begeleidende artikel in de VPRO-gids me ook al tegenviel. Het ging daar vooral over de inrichting van het kerkplein in Spaubeek en de lokale PLUS, die graag alle 12 smaken Hero-jam wil verkopen, maar van de gemeente niet mag uitbreiden.

                    Niks over Mestreech aan de Maas dus.

                    Opmerking


                    • #11
                      Vandaag ik "De Limburger" over "de krimp".





                      Opmerking


                      • #12
                        Werkt de te verwachten krimp wel negatief uit op de Maastrichtse samenleving

                        Wie kan mij de "negatieve gevolgen van krimp duidelijk maken? Mijnsinziens heeft krimp zeker ook vele positieve kanten. Vooral is de sfeer van de infrastructuur lijkt mij dat bijzonder voordelig uit te werken. Veel dure projecten kunnen dan uitgesteld of zelfs afgesteld worden. Tja denk het je eens in eindelijk weer een Maastricht voor de Maastrichtenaar (en die zich zo voelt). Eindelijk genoeg betaalbare woningen in Maastricht en hoeven mensen niet meer jaren lang ingeschreven te staan bij een woningbureau. Eindelijk weer eens parkeerplaatsen in Maastricht. Eindelijk kun je in de stad Maastricht in het spitsuur gewoon doorrijden, eindelijk geen maanden langen wachtlijsten bij het AZM, eindelijk direct plaats in een aanleunwoning of verzorgingshuis. Tja en op het "gemeente loket" ben je dan eindelijk binnen een uur geholpen.
                        Last edited by Painterartist; 16 januari 2012, 18:36.

                        Opmerking


                        • #13
                          Wie heeft voordeel aan een expanderende regio?

                          Er wordt gepiept, gejammerd en geklaagt over de bevolkingskrimp in onze regio. Maar is krimp zo erg nadeling vroeg ik me al eerder af, wie jammeren er het hardst over de te verwachten krimp? Zijn dat niet alleen maar de mensen die aan expansie voordeel hebben, zoals gemeentelijke ambtenaren, ambtenaren van de provincie en burgemeesters?

                          Hoe wordt het als er minder inwoners in deze regio zouden wonen? Er ontstaant dan een geheel nieuwe situatie, met geheel nieuwe mogelijkheden en natuurlijk andere beperkingen. Met wat creatiever bestuur is minder wellicht meer! Tja ook daar liggen nieuwe kansen!
                          Last edited by Painterartist; 15 januari 2012, 19:08. Reden: toevoeging

                          Opmerking


                          • #14
                            Ja beste Painterartist; zoals sommigen weten ben ik ook een voorstander van kwaliteit boven kwantiteit, uitgezonderd de inhoud van mijn beurs.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht
                              Wie kan mij de "negatieve gevolgen van krimp duidelijk maken? Mijnsinziens heeft krimp zeker ook vele positieve kanten. Vooral is de sfeer van de infrastructuur lijkt mij dat bijzonder voordelig uit te werken. Veel dure projecten kunnen dan uitgesteld of zelfs afgesteld worden. Tja denk het je eens in eindelijk weer een Maastricht voor de Maastrichtenaar (en die zich zo voelt). Eindelijk genoeg betaalbare woningen in Maastricht en hoeven mensen niet meer jaren lang ingeschreven te staan bij een woningbureau. Eindelijk weer eens parkeerplaatsen in Maastricht. Eindelijk kun je in de stadmaasricht in het spitsuur gewoon doorrijden eindelijk geen maanden langen wachtlijsten bij het AZM, eindelijk direct plaats in een aanleunwoning of verzorgingshuis. Tja en op het "gemeente loket" ben je dan eindelijk binnen een uur geholpen.
                              Ik denk dat vele op hun kop zouden staan
                              als maastricht onder de 100.000 zakte
                              met name
                              De burgemeester en gemeenteraad

                              Maarja de goeie ouwe tijd komt niet meer terug
                              Toen je in de jaren 60
                              Overal werk kon krijgen. zelfs met 5 klasjes.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X