Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2010 - 2014

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • LPM zet vraagtekens bij tramlijn Hasselt-Maastricht

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Alle coalitiepartijen hebben voor de voortgang in het project rond de tram gestemd.
    De oppositiepartijen waren allemaal tegen.

    Persoonlijk ben ik het met de coalitie eens, maar dat terzijde.
    Het werk aan het Maastrichtse traject levert 700 manjaren op!
    Dat is niet niks in deze tijd.
    De LPM heeft mij een stuk van hun fractie gestuurd, waarin zij uitleg wil geven wat haar standpunt is in de kwestie van de tramverbinding Hasselt-Maastricht v.v.
    Onderstaand de visie van de LPM.

    De Liberale Partij Maastricht heeft wethouder Nuss gevraagd hoeveel de afschaffing van het BTW compensatiefonds betekent aan extra kosten die ten laste komen van de gemeente Maastricht.
    Het antwoord op die vraag was 13 mln. euro!
    Onze fractie heeft toen gevraagd of het project dan nog wel door kan gaan en het antwoord was Neen.
    De wethouder blijft nu volhouden dat hij niet zeker weet of we de BTW moeten betalen en dat hij vindt dat de Minister uitsluitsel moet geven over de afschaffing van het BTW compensatiefonds, dit ondanks het feit dat de BTW-compensatie in heel Nederland wordt afgeschaft en dus ook in Maastricht.
    De Liberale Partij Maastricht heeft erop aangedrongen om een beslispunt met een voorbehoud te maken, omdat het Raadsvoorstel immers suggereert dat er onvoorwaardelijk groen licht wordt gegeven voor dit project. Dit wilde de wethouder echter niet doen.
    Voor een buitenstaander, die de beslispunten van dit Raadstuk leest, lijkt het erop dat inderdaad niets meer in de weg staat om door te gaan met dit project, ondanks het tekort van € 13 m.

    Men dient echter te beseffen dat in een Memorie van Antwoord staat dat dit een beletsel kan zijn. De besluitvorming is dus verre van transparant en zet een partner, zoals de Vlamingen, volledig op het verkeerde been.
    Naast het feit dat we een gat van € 13 m in de begroting hebben en de exploitatietekorten van 7-8 ton per jaar die door Vlaanderen worden opgehoest, alleen is de vraag voor hoelang, zijn de lage bezettingsgraad een punt om niet akkoord te gaan met de tram.
    Een ernstig punt van aandacht is voor de LPM de aantasting van de historische binnenstad, mede omdat er spanningsleidingen door de stad moeten worden aangebracht.
    Onze fractie zich bovendien af waarom er geen gebruik wordt gemaakt van de spoorbrug.
    Dat zou tientallen miljoenen besparen. De wethouder zegt daarop dat de spoorbrug al in 2008 werd afgekaart. Hetgeen prorail in december 2012 stelt dat de spoorbrug gebruikt kan worden, neemt de wethouder klaarblijkelijk niet ter kennisneming aan.
    De wethouder geeft ook aan dat de tramverbinding Maastricht-Hasselt eenmalig werk voor 700 manjaren oplevert.

    De LPM vreest dan dat voor onze miljoeneninvestering 3 jaren lang 700 portugezen worden ingezet i.p.v. werkzoekende Maastrichtenaren.


    Wel blijft er daarna 1 FTE baan over, maar die wordt binnen de bestaande formatie gecreëerd.
    Wat onze fractie daaraan wel bevreemdt is dat er wel geld voor wordt gereserveerd in dit Raadsvoorstel.
    Trouwens is dat een baan van 9-5 als de tram tot 's-nachts loopt?

    Wat is de toegevoegde waarde van de tram?
    Uit gemeentelijke MKBA-cijfers (maatschappelijke kosten baten analyse) blijkt dat de economisch toegevoegde waarde van de tram ongeveer nulis.
    Logisch er rijdt immers al een bus, en de snelbus tussen Hasselt en Maastricht is allang afgeschaft wegens te weinig belangstelling.
    Wist u dat er slechts 2 studenten tussen universiteit Hasselt en Maastricht reizen, terwijl de verbondenheid tussen die universiteiten als een van de zwaarwegende elementen naar voren wordt geschoven als voor de keuze van de tram.

    Waarom niet de spoorbrug variant? Dat bespaart tientallen miljoenen belastinggeld. Prorail heeft in 2009 €14,6 miljoen geïnvesteerd in de spoorbrug tot Lanaken.
    De Vlaamse regering heeft €11,2 miljoen geïnvesteerd voor de aansluiting op dit spoor t.b.v. het logistiek centrum Lanaken.
    Lanaken, de Albertkanaalhaven , de Horsthaven en de Beatrixhaven zijn al grote logistieke centra welke sterk zullen groeien.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Reactie op de visie van de LPM inzake de tram Hasselt-Maastricht

      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
      De LPM heeft mij een stuk van hun fractie gestuurd, waarin zij uitleg wil geven wat haar standpunt is in de kwestie van de tramverbinding Hasselt-Maastricht v.v.
      (...)
      Ik heb de LPM laten weten dat ik wel voor de tramverbinding ben.
      Echter daar waar het gaat om de tram niet door de binnenstad te laten rijden, maar via de Spoorbrug, vind ik dat de LPM een punt heeft.

      Persoonlijk zou ik mij nog een variant kunnen voorstellen waarbij de tram vanuit Hasselt wel via de binnenstad rijdt, maar de retour tram richting Hasselt via de Spoorbrug.
      Op die manier bespaar je best veel geld, er hoeft immers slechts één spoor door de stad te worden getrokken i.p.v. een dubbel spoor.
      Bovendien kom je tegemoet aan de klachten van de ondernemers in Wijck dat bezoekers vanuit Hasselt niet meer naar Wijck komen als de tram stopt in de binnenstad.
      Nu moeten deze dagjesmensen wel richting Wijck voor de terugweg.

      Verder kan ik mij haast niet voorstellen dat er slechts 2 studenten tussen Hasselt en Maastricht reizen.
      Als dit zo mocht zijn, dan ken ik 50% van deze studenten

      Bovendien stopt de tram niet alleen in Hasselt-Diepenbeek, maar ook ik de plaatsen tussen Hasselt en Maastricht. Ongetwijfeld wonen daar studenten, forenzen en dagjesmensen die richting Maastricht wensen te reizen.

      Overigens blijf ik erbij dat niemand het in zijn hoofd haalt om met de bus naar Heerlen te reizen, terwijl hij ook zou kunnen kiezen voor de trein.
      Hetzelfde geldt voor de verbinding Hasselt-Maastricht.

      Tot slot denk ik dat een spoorwegverbinding van Maastricht richting Hasselt een eerste stap is om eventueel op termijn een rechtstreekse verbinding te krijgen tussen Maastricht en DE economische motor van Vlaanderen, Antwerpen.
      Regeren is vooruitzien.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        Ik heb de LPM laten weten dat ik wel voor de tramverbinding ben.
        Echter daar waar het gaat om de tram niet door de binnenstad te laten rijden, maar via de Spoorbrug, vind ik dat de LPM een punt heeft.

        Persoonlijk zou ik mij nog een variant kunnen voorstellen waarbij de tram vanuit Hasselt wel via de binnenstad rijdt, maar de retour tram richting Hasselt via de Spoorbrug.
        Op die manier bespaar je best veel geld, er hoeft immers slechts één spoor door de stad te worden getrokken i.p.v. een dubbel spoor.
        Bovendien kom je tegemoet aan de klachten van de ondernemers in Wijck dat bezoekers vanuit Hasselt niet meer naar Wijck komen als de tram stopt in de binnenstad.
        Nu moeten deze dagjesmensen wel richting Wijck voor de terugweg.
        Dit is nog niet zoooo,n slecht idee.
        Een behoorlijk kosten besparing.
        Met name nu, dat men de wind niet mee heeft en weinig vet op de ribben.
        Er wordt massaal bezuinig door de regering, ik vind dat een pas op de plaats geen overbodige beslising zou zijn.
        Vergeet niet dat al de tekorten (een groot deel )opgehoest moeten worden door ons
        de inwoner van Maastricht.

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
          Nieuwsuur is vandaag en morgen bezig met een serie over Europese subsidies van plofkippen tot geluidsschermen, maar dit terzijde.
          Het komt wel allemaal op hetzelfde neer, subsidies worden niet goed besteed. Ze zouden een algemeen belang kunnen dienen, maar dat gebeurd niet, het komt verkeerd terecht, er is weinig controle of te laat. Vele subsidies zijn een zegen, totdat een keerzijde zichtbaar wordt, waar men liever niet van wil horen.
          De kranten staan nu vol over subsidiegelden.
          Ik begrijp er niks van..
          Maastricht dichtbij.
          De limburger.

          Opmerking


          • Vinkenslag perikelen weer naar deze topic

            In de historische topic over het voormalige wwk Vinkenslag, tegenwoordig De Karosseer, is HIER het e.e.a. gezegd over hoe de politiek in Maastricht geacteerd heeft in de kwestie rond de (excessieve) herhuisvestingskosten.

            Aangezien er inmiddels alweer art. 39 RvO vragen liggen van de LPM, CVP, PVM en CDA, d.d. 7 januari 2013, en het weer een zuiver politiek debat aan het worden is, kunnen we de discussie wellicht beter hier voortzetten.
            Last edited by Pier; 11 januari 2013, 16:04.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • Vandaag Hebben we een gesprek over
              Subsidie gelden/G 40 gelden.
              Ons doseer bevat de nodige info ter aanvulling op het rapport.
              Rekenkamer.
              alle in en outs hopen we middels dit gesprek aan te tonen.
              zwart/wit.

              Hopelijk kunnen we straks hierover meer kwijt.

              Opmerking


              • Heel veel succes gewenst Ton.
                Mestreechter Geis mage beleve
                en dat door te kinne geve.
                God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
                  Heel veel succes gewenst Ton.
                  Dank je Wigo.
                  Maar er zijn nog meer wegen naar rome.

                  Hopelijk zijn die niet nodig.
                  gr

                  Opmerking


                  • Wat waarschijnlijk niet zo bekend is in brede kring, maar a.s. maandag behandelt de commissie SMM (stadsontwikkeling milieu en mobiliteit) het rapport van de rekenkamer. Ook samenstellers van het rapport, over de besteding van buurtgelden, zijn bij deze vergadering aanwezig. Zij zullen het rapport toelichten op vragen van de gemeenteraadsleden.

                    Hier de agenda van SMM

                    Het is te hopen dat gemeenteraadslieden alsnog over hun eigen schaduw heen stappen en het algemeen belang voorop stellen.

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                      Wat waarschijnlijk niet zo bekend is in brede kring, maar a.s. maandag behandelt de commissie SMM (stadsontwikkeling milieu en mobiliteit) het rapport van de rekenkamer. Ook samenstellers van het rapport, over de besteding van buurtgelden, zijn bij deze vergadering aanwezig. Zij zullen het rapport toelichten op vragen van de gemeenteraadsleden.

                      Hier de agenda van SMM

                      Het is te hopen dat gemeenteraadslieden alsnog over hun eigen schaduw heen stappen en het algemeen belang voorop stellen.

                      Tevens wil ik de wijze woorden van Pier meegeven
                      aan de raadsleden die karakter hebben en openheid van zaken wensen het gaat tenslotte om ca 1,1 miljoen het zelfde bedrag als
                      (de caroseer..) onderstaande van Dhr Pier.
                      ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

                      Als je dit zéér diplomatiek persbericht van de gemeente Maastricht leest, dan denk ik dat de gemeente, hoewel op vrijwel alle punten in het ongelijk gesteld, niets heeft geleerd en niets wil leren.
                      Men verbloemt de waarheid alweer.

                      Ik vrees verder dat kritische raadsleden weliswaar hun gram kunnen gaan halen in een raadsdebat, maar dat zij daarna ook van het kastje naar de muur worden gestuurd.
                      Wellicht dat ze Klaas alvast kunnen vragen hoe dat voelt........
                      __________________

                      Opmerking


                      • Medelijden met raadsleden hebben.... Laten we hopen dat uiteindelijk de rekening komt bij hen die weigeren verantwoordelijkheid te dragen. Hoe langer men in gebreke blijft hoe hoger de rekening, niet alleen materieel maar ook in morele zin.

                        Opmerking


                        • Sjuddele oppe Vriethof: veur straf!

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                            Sjuddele oppe Vriethof: veur straf!
                            Met 1,1 miljoen susidiegeld. kun je lang Sjuddele

                            Opmerking


                            • op de koffie 2013 no 36


                              [video] Op de koffie bij Jan. Deel 36: Peter Geelen


                              regio | 16 januari Door Lenn Franssen, dichtbijredacteur
                              MAASTRICHT - In onze wekelijkse serie kennismakinggesprekken met Maastrichtse raadsleden praat Jan Janssen deze week met Peter Geelen van het CDA. Geelen zit sinds 2002 in de raad. Als voorzitter van de A2 werkgroep is hij trots op de vorderingen van het A2-project.
                              Last edited by Pier; 16 december 2014, 12:01. Reden: Foto verwijderd ivm onbekendheid omtrent auterursrechten

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk bericht
                                MAASTRICHT - In onze wekelijkse serie kennismakinggesprekken met Maastrichtse raadsleden praat Jan Janssen deze week met Peter Geelen van het CDA. Geelen zit sinds 2002 in de raad. Als voorzitter van de A2 werkgroep is hij trots op de vorderingen van het A2-project.
                                Er komt een vraag bij mij op: ligt men financieel "op schema" wat betreft het A2-project? Zijn er cijfers bekend?

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X