Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2010 - 2014

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Maastrichtse gemeenteraadperikelen... deel I

    Ik voorspelde het ongeveer 14 dagen geleden al.
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    (..)
    Gemeentelijk is het ogenschijnlijk erg rustig, maar achter de schermen speelt wel het een en ander, naar ik verneem!
    (..)


    Nu lijkt het erop dat men naar buiten toe begint te treden.
    Wat de precieze aanleiding is waarom er nu plotseling naar buiten toe wordt gecommuniceerd is natuurlijk moeilijk te achterhalen, maar volgens mij heeft Bert Jongen, fractievoorzitter van D66, de eerste knuppel in het politiek hoenderhok geworpen.
    Overigens zal een D66-er in Maastricht dat nooit doen als hij niet de rugdekking voelt van andere partijen.

    Laat een ding duidelijk zijn. Ik weet niet alle details, maar hoor zo nu en dan iets van deze of gene.
    Daarom waarschuw ik de lezer van dit stuk vooraf dat dit stuk geschreven is met mijn kennis van nu.
    Ik ben graag bereid om e.e.a. te rectificeren als (hoofd)rolspelers mij daartoe kunnen overtuigen.

    De oppositiepartijen in de Maastrichtse raad hebben al langer het idee dat het collegeakkoord potdicht zit en dat de coalitie, natuurlijk volgens een democratisch verlopen proces en dankzij het ontbreken van enige vorm van dualisme in de raad, bijna dictatoriale trekjes heeft.
    Dat leidt natuurlijk tot frustraties binnen de meeste oppositiepartijen.
    Bovendien kampt de grootste oppositiepartij in Maastricht, het CDA, intern ook met een grote leiderschapscrisis.
    Zelfs de huidige coalitiepartner, de Seniorenpartij (SPM), sinds jaar en dag feitelijk een bloedverwant van het Maastrichtse CDA, begrijpt de keuzes van het zwalkende CDA-Maastricht niet meer.
    Dit kwam overduidelijk aan het licht tijdens het debat over het windmolenpark Lanakerveld waar het CDA plotseling met een motie kwam waardoor SPM, in een vroegtijdig stadium, voor een keuze werd gesteld om wel/niet met een collegevoorstel mee te stemmen.
    In een dualistisch systeem, zoals een gemeenteraad tegenwoordig zou moeten functioneren, zou dit geen probleem moet zijn geweest.
    Zoals echter al gemeld is er in Maastricht, m.i. althans, geen sprake van enig dualisme.

    Een ander voorbeeld van het totaal ontbreken van dualisme was het feit dat de VVD-fractie in de media openlijk verklaart voorstander te zijn voor het oprekken van de zgn. 60-dagennorm op het Vrijthof, t.b.v. van o.a. het WK-wielrennen-dorp, maar bij een door de oppositie ingebrachte motie hieromtrent het college steunt en tegen stemt.

    Het leukte de oppositie, ondanks diverse pogingen, nooit om een deuk in de coalitie te slaan.
    Maar plotseling was daar het succes van de allerkleinste partij, de CVP.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Maastrichtse gemeenteraadperikelen... deel II

      Zoals we in de thread over de WMO hebben kunnen lezen, bleek de CVP het bij het rechte eind te hebben betreffende het feit dat het college, i.c. de verantwoordelijk wethouder Mieke Damsma (D66), geen inkomenseis mocht vaststellen.

      Evenwel duurde het even voor het college dit toegaf, maar na een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep, gaf zelfs de verantwoordelijk wethouder toe dat het in Maastricht gehanteerde beleid niet langer te handhaven viel.
      Maar in de tussentijd waren al vele mensen gedupeerd, omdat hun WMO-aanvragen eerder (onterecht?) waren afgewezen.
      De meeste oppositiepartijen eisen nu dat het college met terugwerkende kracht alsnog deze gedupeerden tegemoet komt.
      Uiteraard kost dat geld. Dat geld moet ergens anders vandaan komen. In zoverre volg ik het college nog. De vraag is echter waar dit geld vandaan moet komen.
      Waarschijnlijk zal dit ten koste moeten gaan van o.a. het cultuurbeleid.
      Dat is geen goed nieuws voor het college.
      Mogelijk dat dit de reden is dat het college nu met alle macht probeert om het WMO debacle niet met terugwerkende kracht te betalen.
      Vraag is of het college strikt formeel genomen verplicht is om de gedupeerden met terugwerkende kracht te compenseren.
      Kortheidshalve verwijs ik even naar het commentaar van de fractievoorzitster van de PvdA, Manon Fokke, tevens docent bestuursrecht aan de universiteit te Maastricht bij "Maastricht dichtbij".

      Jan Hoen lijkt echter de achillespees van het college te hebben gevonden. Probleem is alleen dat een gesloten coalitiepact altijd een meerderheid in de raad heeft en daarom alle besluitvorming, die strikt juridisch niet kan worden afgedwongen, kan blokkeren.

      Is het nu toeval of niet dat D66 frontaal de aanval opzet tegen Jan Hoen?
      Enige tijd geleden stuurde fractievoorzitter Bert Jongen een mail naar alle partijen waarin hij aankondigde dat hij van mening is dat Jan Hoen, die vicevoorzitter is van de gemeenteraad, geen bindende factor meer is en er een discussie dient te komen om te kijken of hij uit deze functie ontheven dient te worden.
      Deze mail was mij bekend, maar mij werd verzocht daar niets over te berichten.
      Kennelijk "lekte" de mail ook naar DDL, die er vandaag een stuk over schreven. Zodoende ligt e.e.a dus nu op straat.

      Een deel van de oppositie zit hierin kwade opzet richting Jan Hoen en is laaiend.
      Maar ook nu geldt dat wanneer het op een stemming aankomt over het vicevoorzitterschap van Jan Hoen, een gesloten coalitie het voor het zeggen heeft.
      Natuurlijk is het uit de functie ontheffen van Jan Hoen uitsluitend een symbolische actie, maar toch.....

      Kortom, er speelt van alles in de Maastrichtse politiek.
      En saai is het allesbehalve......
      Last edited by Pier; 31 januari 2012, 19:54. Reden: Overtuigende argumenten tegen een bepaalde passage
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • Inderdaad pier saai is het zeker niet.

        Wat ook zo vreemd is
        vorige maand wilde bijna iedereen in de werkgroep (buurt budgetten.)
        plaats nemen.
        het was zelfs zo erg dat de voorzitter de vergadering
        Schorste....
        nu een maand later zijn er al 2 opgestapt voor dat het echte werk begint.

        een nadenkertje

        Opmerking


        • Misschien toch de moeite om topic 505 en 506

          een paar keer hardop te lezen

          Dan wordt de maastrichtse politiek
          steeds duidelijker.

          Althans ik begrijp het

          Geef je vijand een hand lach met hem
          maar als die zich omdraait schop hem twee meter de grond in.

          Opmerking


          • Politiek bedrijven is een hard gelag Klaas. Je moet kiezers vertegenwoordigen, de partijpolitieke discipline ondersteunen, met mensen kunnen omgaan en je deskundigheid ergens "halen". Velen stappen in de politiek zonder zich te realiseren wat dat allemaal van iemand eist. Daarnaast kijken de meeste burgers alleen maar naar wat voor hun eigen stoepje gebeurt of in hun eigen beurs. En dan is het héél moeilijk iedereen tevreden te stellen. Ik mis vaak een stukje positievieteit en ondernemerschap; het geven en nemen en respect voor elkaar.

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door klaas Bekijk bericht
              Inderdaad pier saai is het zeker niet.

              Wat ook zo vreemd is
              vorige maand wilde bijna iedereen in de werkgroep (buurt budgetten.)
              plaats nemen.
              het was zelfs zo erg dat de voorzitter de vergadering
              Schorste....
              nu een maand later zijn er al 2 opgestapt voor dat het echte werk begint.

              een nadenkertje
              Klaas u zit dicht bij het vuur in deze zaak .
              Wie is nu volgens u de "hoofdschuldige" in deze zaak, de wijken/buurten of de gemeenten maastricht ?

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
                Klaas u zit dicht bij het vuur in deze zaak .
                Wie is nu volgens u de "hoofdschuldige" in deze zaak, de wijken/buurten of de gemeenten maastricht ?
                hallo wim mijn mening is op dit ogenblik
                niet belangrijk.
                Wat wel belangrijk is de werkgroep buurt budgetten.
                deze mensen hebben het recht om alle gegevens in te zien.
                ook kunnen ze het advies geven om de rekenkamer in te schakelen.
                en ik zeg met name (advies geven)
                gr klaas.

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door klaas Bekijk bericht
                  hallo wim mijn mening is op dit ogenblik
                  niet belangrijk.
                  Wat wel belangrijk is de werkgroep buurt budgetten.
                  deze mensen hebben het recht om alle gegevens in te zien.
                  ook kunnen ze het advies geven om de rekenkamer in te schakelen.
                  en ik zeg met name (advies geven)
                  gr klaas.
                  Nou Klaas meestal is de mening van de persoon die alles heeft aangezwengelt wel belangrijk dacht ik zo.
                  Moet het tocht met een of andere partij het niet eens zijn geweest,
                  of wel niet met de wijk/buurt of dan wel met de handelwijze van de gemeente.?

                  Opmerking


                  • Je zult nog een paar maanden geduld moeten hebben wim.
                    zoals we allemaal kunnen lezen hier op het forum.
                    Kan niemand anders het zo goed en duidelijk verwoorden.
                    Als onze pier.
                    nutraal eerlijk en recht uit.
                    Hij is inmiddels vrij goed op de hoogte van de maastrichtse politiek
                    en gemeente amtenaren.
                    (en van mijn dossier)
                    zodra de tijd rijp is.
                    lees hier iedereen zijn mening.en inzicht in de materie rondom

                    maastrichtse politiek.

                    Opmerking


                    • Volgens mij gaat het niet om een hoofdschuldige, maar hoe het beter of anders kan.

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                        Volgens mij gaat het niet om een hoofdschuldige, maar hoe het beter of anders kan.
                        Dat zijn hele wijze woorden Breur waar ik volkomen achter sta, maar helaas denkt niet iedereen er zo over en wil perce iemand aan de schandpaal te krijgen.
                        En dat is niet leuk en niet nodig en leverd in mijn ogen ook niets op .

                        Opmerking


                        • Gemeenteraadsperikelen..... het blijft maar doorgaan.

                          Elders, in de thread "Kommelkwartier", is vanmorgen al melding gemaakt van het feit dat het alles behalve stil is in de gemeenteraad.

                          Het feit dat ik er nog relatief weinig over geschreven heb komt absoluut niet voort uit het feit dat er niets gebeurt, maar wel uit het feit dat ik het eigenlijk niet meer bij kan houden.
                          Als ik "iets" hoor wil ik dit meestal eerst verifiëren. Als ik dat doe krijg ik vaak nog meer te horen en/of iets nieuws. Dat ga ik dan ook weer verifiëren. Uiteindelijk blijf ik op zoek naar informatie en komt er niets op papier, omdat ik door het bos de bomen niet meer zie.

                          Wat mij echt verbaast is dat de lokale media er ook niet diep in duikt. Maar misschien zitten zij met hetzelfde "probleem" als ik. Wie zal het zeggen?

                          Bovendien, zo moet ik met enig schaamrood op mijn wangen bekennen, mis ik soms wel eens iets.

                          Laat ik daarom mijn volgende stuk met iets beginnen wat ik eerlijk gezegd, om de een of andere reden, totaal gemist heb.
                          Dat rapport verraste mij om meedere redenen positief.
                          Het gaat over de commissie Reehorst van de PvdA Maastricht naar het "Onderzoek Verkiezingsverlies PvdA Maastricht 2010".
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Commissie Reehorst over verkiezingsnederlaag PvdA Maastricht in 2010

                            Zelden heb ik zo'n duidelijk, in prachtige Jip-en-Janneketaal geschreven, (politiek) rapport gelezen als rapport van de Commissie Reehorst van de PvdA afdeling Maastricht.

                            N.a.v. een verzoek van de Algemene ledenvergadering van de PvdA Maastricht, d.d. 29 sept. 2010, werd een onafhankelijke commissie ("Commissie Reehorst") geïnstalleerd om onderzoek te verrichten naar de redenen van het grote zetelverlies (6 zetels) van de PvdA tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2010.

                            In haar eindrapportage (27 nov. 2011) somt de commissie enkele factoren van het verkiezingsverlies op.
                            Samengevat zijn de factoren
                            - Na het wegvallen van de fractievoorzitter, André Postema, in 2005 kwam er een relatief onervaren fractiebestuur, bestaande uit Cécile Stallenberg (voorzitster) en Manon Fokke (vice-voorzitster);
                            - Er ontstond in de fractie een tweespalt tussen de "oude garde" en de "nieuwkomers";
                            - Na ruim één jaar treedt ook de fractievoorzitster, Cécile Stallenberg, terug en wordt Manon Fokke fractievoorzitster;
                            - De fractie en de toenmalige PvdA wethouders raakten t.o.v. elkaar in een isolement en bovendien namen de sociale contacten tussen de wethouders en de fractie af. In het rapport staat letterlijk in Jip- en Janneketaal: "Het 'bijpraten' in het café na de vergadering nam af.
                            - De fractie hield zich strikt aan het dualisme en is kritisch óók ten opzichte van haar eigen wethouders.
                            - Veel energie werd gestoken in het herstellen van een teamvorming binnen de fractie, maar bij de buitenwacht, ontstond een beeld van een vervlakking rond sociaal-economische beleidsthema's, ondanks dat de commissie meent te mogen concluderen dat er in tal van dossiers zeer kundig werd gehandeld.
                            - De PvdA op cruciale momenten negatief in het nieuws kwam o.a. voor, tijdens en na de Bulgaarse bungalow affaire van toenmalig burgemeester Gerd Leers.

                            Ik kan de commissie Reehuis verder niets anders dan een compliment maken over, wat zij noemt, "Een korte analyse van de sociaal-democratie in onze tijd" in hoofdstuk 5.
                            Voor geïnteresseerden (2,5 A4-tje, dus dat is best te doen voor iedere geinteresseerde, toch?) is dit een absolute must. In dit hoofdstuk wordt onomwonden gesteld dat "De PvdA zich in deze jaren ontwikkeld heeft van een partij van praktische ideaisten naar een partij van sociale technocraten"

                            Via hoofdstuk 6 ("De consequenties voor de PvdA Maastricht"), dat ik persoonlijk het zwakste hoofdstuk vind van dit verder uitstekende rapport, omdat er veel ideologie vanaf spat tegenover een toch wat ingewikkeldere praktijk, komen wij bij hoofdstuk 7, de aanbevelingen,
                            Samengevat stelt de commissie dat de PvdA, ruim voor de verkiezingen van 2014, in feite zo ongeveer nu!, op zoek moet gaan naar geschikte kandidaten voor de periode 2014-2018.
                            De kwaliteit van de potentiële wethouders, fractievoorzit(s)ter en raadsleden moet voorop staan, ook al gaat dit, en dat is zéér opmerkelijk, ten koste van een zetel.

                            Persoonlijk betwijfel ik overigens of een politieke partij uiteindelijk kwaliteit boven kwantiteit zal stellen, maar zou dat zo zijn, dan is dit lovenswaardig.
                            Een andere duidelijke en eveneens opmerkelijke aanbeveling is dat de toekomstige wethouder bij voorkeur niet uit de zittende fractie mag komen!
                            De politiek leider, die alle steun van de afdeling moet krijgen, moet worden gekozen en wordt de beoogde fractievoorzit(s)ter.
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • Chapeau, Pier, het rapport mag dit keer dan wel leesbaar zijn, je samenvatting is weer helder als glas.
                              Last edited by Clio; 11 februari 2012, 22:02.

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                                ja zeker, dankjewel Pier, good job!
                                Maar Pier is GOED
                                Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X