Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Interviews lijsttrekkers op TV Maastricht (Gemeenteraadsverkiezingen 2010)

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
    De Katholieke Universiteit Nijmegen, nu Radbouduniversiteit, eind jaren 1970 'de rode universiteit'? Ik heb kennelijk wat gemist. Het kan verkeren. In mijn eigen studententijd ruim een decennium eerder was in Nederland Amsterdam met de Gemeentelijke Universiteit (de GU) hét linkse/rode centrum.
    Ik heb niet op de toenmalige KUN gezeten, maar in mijn tijd (eind zeventig/begin tachtig) was wel bekend en vlgs mij nog steeds, dat de Katholieke Universiteit Nijmegen eigenlijk 'het Rode bolwerk' van de universiteiten was.
    "(..)
    4.1 Het rode karakter
    De woelige jaren zeventig zijn in Nijmegen ook niet ongemerkt voorbij gegaan. In 1976 is het instituut (De KUN, pier) 8 weken bezet geweest. En dat betekende dat men als medewerkers daadwerkelijk het instituut niet in kon. Alles heeft dus gewoon 2 maanden stil gelegen. Het was een periode waarin men in opstand kwam tegen de oude institutionele universiteit waar toen hiërarchie een hele belangrijke rol speelde. Studenten hadden toen niets te vertellen. In die tijd is dat echter omgeslagen en is er een bestuurshervorming gekomen, waardoor er een universiteit is ontstaan waar studentenstaf en leidinggevenden gezamelijk met elkaar over het één en ander praten.
    Toch moet men er rekening mee houden dat er verschillende soorten ’rood’ zijn. Zo is er bijvoorbeeld Amsterdams rood. De kleur van het rood van Nijmegen was echter heel typerend. De ideologen van die tijd zaten namelijk in Nijmegen en niet in Amsterdam. Men zou kunnen zeggen dat het denkers waren, gedegen denkers. (..)


    Bron:
    Op zoek naar een 'rooms-rode' benaderingswijze in de sociale geografie.
    Een onderzoek naar het ontstaan, de ontwikkeling en de benaderingswijze van de Nijmeegse geografie.
    URL: http://socgeo.ruhosting.nl/html/file...n/Nijmegen.pdf
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #32
      Studentenbewegingen in 1966 of 1968: een verschil

      Ik heb in 1966 een blauwe maandag in Nijmegen rondgelopen. Ik trok vooral op met enkele nihilisten en heb maar weinig meegekregen van de sfeer. Volgens mij was het toen nog een tamelijk brave universiteit. De periode 1966-1968 bracht ik door in Groningen, aanvankelijk met flower power love-ins en later met het roepen van 'Johnson: moordenaar!'.

      In 1968 kreeg je de (internationale) studentenrevolte en de opkomst van (linkse) studentenvakbonden. Die periode heb ik duidelijk gemist, zowel in Nijmegen als in Groningen.

      Opmerking


      • #33
        Reactie John Aarts (VVD)

        Hoewel het een goede gewoonte zou zijn om hoor en wederhoor toe te passen gebeurt dit veel te weinig. Nu er echter reacties kwamen op mijn opmerking over de 'Rode universiteit van Nijmegen' in mijn stuk over John Aarts, vond ik het een goed idee om John Aarts om een mening te vragen.
        Op zondagmiddag stuurde ik hem en mail en het moet gezegd worden, de man werkt volgens mij ook op zondagmiddag.
        Binnen krap 2 uur had ik een reactie.

        "(..) Als echte Maastrichtenaar heb ik altijd gepoogd mijn tijd in Nijmegen zo kort mogelijk te houden. Elk weekend en al eerder als mogelijk was, kwam ik al weer naar Maastricht. Ik heb me dan ook niet echt beziggehouden met de kleur van de universiteit en me geconcentreerd op snel afstuderen. Mijn indruk van de stad en het overwegende deel van het studentenleven was dat het vrij links was en de stad vrij volks. Volgens Wikipedia stond Nijmegen in de 60 er en 70 er jaren ook bekend als Havanna aan de Waal, ofschoon destijds zich dat wellicht niet zo sterk vertaalde in de samenstelling van de gemeenteraad. Mijn meeste vrienden in die tijd hadden linkse denkbeelden, hetgeen heel wat stof voor discussies gaf. Of de universiteit als instituut links was, vermag ik niet te zeggen, maar van het katholieke karakter heb ik zeker niets gemerkt (...)"
        Waarvan akte.

        Bedankt voor de reactie en wellicht een inspiratie en aanmoediging om te reageren voor andere lijsttrekkers, al moet gezegd worden dat ook Esmiralda Thieme (TON) altijd correct reageert.
        Last edited by Pier; 22 februari 2010, 13:44. Reden: Foutieve schrijfwijze naam
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #34
          Beste Pier

          Beste Pier,

          Ik heb een aantal van je berichten gelezen. Wat kun jij heerlijk de zaken weergeven. Een genot om te lezen.

          Je duidt Kitty goed, ik ken haar als niet anders. Als je ziet hoeveel mensen bij haar aankloppen om advies en hulp bij kwesties die voor de gemeente of de gemeentepolitiek vaak niet zo "interessant" zijn, en zij voor ongeacht wie dan ook, de zaken uitzoekt en zich erin vastbijt, dan is dat prachtig.

          Of je het nu met ons eens bent of niet, ik vind dat je als raadslid niet alleen de mooie grote "academische" zaken moet sturen en controleren, maar ook alle kleine zaken dient te dienen als brug naar de gemeente en de politiek. Soms kloppen mensen aan waarbij ik me afvraag hoe relatief kleine zaken die voor sommige mensen zo tergend kunnen uitpakken en zij zich te hoop lopen tegen de lokale politiek en bureaucratie terwijl de oplossing zo simpel is. Soms zitten er ook directeuren bij van grote bedrijven die ons benaderen.

          Met grootse zaken is dan veel meer eer te behalen, maar dat is m.i. niet het doel van het raadslidmaatschap. Dat is juist om de belangen van de inwoners van Maastricht, klein of groot, te behartigen.

          Ik heb nu 4 jaar als burger niet raadslid achter de rug in de commissie Stadsontwikkeling en ik mag dan wel als een "intellectueel" worden betiteld, het zegt m.i. weinig over iemand als persoon. Als je soms ziet hoe vragen van mensen worden beantwoord, dan is dat frustererend. Natuurlijk moeten er keuzes worden gemaakt, maar stuur zeker de mensen die niet zo snel de weg vinden in gemeenteland niet met een kluitje het riet in.

          Het is jammer dat er zoveel op de grote zaken wordt gelet, terwijl de inwoner van Maastricht gewoon prettig wil leven. Daar staan we voor. En daarbij moet oprechtheid voorop staan, en ja, het menselijke element mag best eens getoond worden, niemand is perfect, als we maar ons best doen voor degene die ons kiest.

          Ik hoop ook dat we dit mogen voortzetten na 3 maart, maar dat is aan de kiezer.

          Groeten,

          Lodewijk Brüll, LPM

          [QUOTE=Pier;63620]Heb ‘even’ naar de interviews gekeken.
          Ik heb, zoals de meeste mensen, een zwak voor de underdogs in wedstrijden en/of verkiezingen, daarom kijk ik met belangstelling naar de verkiezingsuitslagen van o.a. de CVP, LPM, TON en de CU.

          Kitty Nuyts van de Liberale Partij Maastricht (LPM) vind ik prachtig. Kitty is voor mij het toonbeeld van de lokale politiek. Een heerlijk Maastrichts accent, tijdens het interview met de ‘Hollander’ George Vogelaar, en een vrouw die niet raar opkijkt als ze geconfronteerd wordt met de stelling van George Vogelaar dat hij vaker hoort dat mensen haar ‘dom’ over vinden komen. Kitty reageert niet geschokt op deze vraag en als George Vogelaar haar academische prestaties opsomt gaat ze ook niet naast de schoenen lopen. Een vrouw die zegt politiek liefst te bedrijven vanuit de ratio, maar als dat niet kan niet schroomt om haar hart te laten spreken en te laten zien. Haar huilbui bij het ‘Leers-debat’ heeft haar, volgens eigen zeggen, veel positieve reacties opgeleverd.
          En kennelijk is Kitty vertrouwd met ons forum. Ze noemt zelfs twee leden bij naam
          “We hadden een PAREL van een BURGEMEESTER”. Minpuntje (dom?) is dat Kitty niet kon aangeven in welke buurt (Brusselsepoort) ze woont. Ze zegt de buurtnaam niet te weten en maakt zich er vanaf door het ‘Orleansbuurt’ te noemen.
          Olijfje…. Hier past enige actie!
          Kitty verwacht 2 zetels te halen bij de verkiezingen.

          Opmerking


          • #35
            TV Maastricht interview Gerdo van Grootheest (GL)

            Gisteravond ben ik er maar eens voor gaan zitten. Het TV Maastricht interview van Gerdo van Grootheest (GroenLinks).
            Ik ben eerlijk als ik zeg dat ik mij daar niet op verheugd had.
            Vorige week was de leukste week, dacht ik zo, maar deze week met GL, het CDA en de PvdA in het voorschiet….. hmmm kan me leukere dingen voorstellen.
            Bovendien, sorry ik kan het niet helpen, ben ik allergisch voor 2 partijen, nml. D’66 en GroenLinks.

            Maar goed, de 31 jarige, in Ede geboren, lijsttrekker van GroenLinks, Gerdo van Grootheest, kwam op zijn achttiende naar Maastricht om hier Internationale Bedrijfskunde te studeren en is sindsdien blijven hangen.
            Hij scoort (bij mij) als hij zegt dat hij Maastricht prachtig vindt en dat hij zelfs niet op vakantie hoeft als hij ’s zomers door de stad loopt en ziet hoe gezellig het is. “Maastricht is mijn thuis. Je mag hier van het leven genieten. Dat leerde ik hier”.

            En de discussie die nu oplaait, over Hollanders en Sjengen, n.a.v. het ‘Leers-debat’, daar doet Gerdo (terecht) laconiek over. Volgens Gerdo wordt een dergelijke discussie overal gevoerd. Het is niet alleen in Maastricht waar je dit soort geluiden hoort.
            Nog een leuk citaat: “Iedereen die in Maastricht woont is een Maastrichtenaar”. Hadden we dit niet al eerder gehoord? (Pie Frijns, Seniorenpartij, voor de trouwe lezers!!)

            Voor Gerdo is het ook geen issue dat studenten naar Maastricht komen om te studeren en dan weer vertrekken. Dat is volgens Gerdo een natuurlijk proces. Er blijven ook wel wat studenten hangen, zoals hijzelf, maar het gros vertrekt weer. Dat hoort erbij.

            Vanaf zijn twintigste is Gerdo actief in de Maastrichtse politiek. Hij heeft (momenteel) geen landelijke ambities. Vanaf 2006 is hij aanvankelijk raadslid voor GL en volgde hij later Bastiaan de Jong op als fractievoorzitter.
            Gerdo heeft een baan (waarover later meer ) voor 32 uur en circa 25 uur per week is hij kwijt aan de politiek.

            Al jong was Gerdo geïnteresseerd in de actualiteit en had hij moeite met onrecht. Hij wilde de wereld gaan veranderen. Dat was zijn drijfveer. Inmiddels weet hij dat dit niet zo simpel is en denkt hij daar wat genuanceerder over.

            Hij koos voor GroenLinks vooral vanwege het leuke contact met leuke mensen. Volgens Gerdo heeft GL idealen, maar zijn de mensen van GL ook realisten. (Kuch…)

            Gerdo probeert ‘bewust’ te leven. Hij rijdt daarom ‘bewust’ auto, waarmee hij (hopelijk) bedoelt dat hij alternatieven bekijkt, zoals het per openbaar vervoer naar zijn werk gaan, en vliegt hij uit principe maximaal één keer per jaar.
            Gerdo omschrijft zich als ‘geen pessimist’ en iemand die positief naar de toekomst kijkt.

            Tijd voor hobby’s heeft hij niet. Hij kan genieten van een samenzijn aan “een goede lange tafel met eten, wijn en vrienden”. Dat klinkt plausibel en niet zoals Mieke Damsma van D’66 die kennelijk 48 uur in een dag heeft.
            Maar George Vogelaar noemt dan nog wat mogelijke hobby’s op. Lezen, Sport, Muziek, Kunst. Ja, ook dat mag Gerdo allemaal graag doen. Neen zeggen is kennelijk niet zijn sterkste kant. Als George Vogelaar nog zaklopen en parachutespringen had genoemd, had hij waarschijnlijk ook ‘ja’ gezegd.

            Als hij door George Vogelaar gevraagd wordt wat zijn politieke drijfveer is, zegt hij dat plaatselijke politiek spannend is en dat hij zich graag mag inzetten voor zijn stad. Kennelijk glimlacht hij hierbij, iets wat en profil helaas niet goed te zien is, maar het ontlokt George Vogelaar de opmerking “Je zegt het met een glimlach, dus dat meen je niet”.

            Gerdo vindt het jammer dat de PVV in 2 plaatsen in Nederland meedoet aan de gemeenteraadsverkiezingen. Volgens hem gaan nu veel discussies over deze 2 plaatsen en het meedoen van Geert Wilders. Dat is onterecht. Maar ja, wie begint daar over??
            Als George Vogelaar dan ook nog een vraag stelt of hij het erg vindt dat in Maastricht bijvoorbeeld T.O.N. en de C.U. meedoen, weer die glimlach van Gerdo en het antwoord “iedereen mag meedoen”.
            Neen, een echt pokerface is de lijsttrekker van GroenLinks niet.

            So far, so good, om het maar eens in het goed Maastrichts te zeggen.
            Maar, wat is eigenlijk het beroep van Gerdo!?!.
            Gerdo is beleidsmedewerker Economische Zaken in HEERLEN (!?!).
            Nu mag je van mij overal werken als beleidsmedewerker. In Sittard, in Kerkrade, in Amsterdam…. geen probleem, maar in Heerlen??
            Helaas kom ik (te) vaak in Heerlen en als ik dat troosteloze zootje verzameling van huizen zie, draait mijn maag. De achterzijde van het station, waar (n)ooit het pretentieuze Maankwartier komt, ziet al 15 jaar uit als een achterstandswijk in Sofia, Bulgarije!!
            En we weten hoe het afloopt met mensen die aan de weg willen timmeren en in Bulgarije een mooi optrekje willen bouwen!!

            In Heerlen beleidsmedewerker zijn en dan, desgevraagd, verwachten dat GroenLinks deze verkiezingen 6 zetels in Maastricht haalt, één meer dan nu. Volgens mij heb je dan inderdaad een ideaal, maar ben je geen realist.
            Daarbij, Gerdo is (eventueel) beschikbaar voor de functie van wethouder!
            Je moet er toch niet aan denken dat een beleidsmedewerker uit Heerlen, waar nog nooit iets goed is gegaan (zelfs de operatiekamers van het plaatselijk ziekenhuis en de benoeming van de burgemeester zouden dijenkletsers moeten zijn als het niet al te treurig was), ooit wethouder in Maastricht wordt, toch?

            TV Maastricht, En Profil, 22 febr. 2010
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #36
              TV Maastricht interview Luc Winants (CDA)

              Gisteren, 23 februari 2010, werd het TV Maastricht interview uitgezonden met de CDA lijsttrekker Luc Winants (47 jaar).
              Ik wijs bij voorbaat al iedereen erop dat het interview ook te bekijken is via internet bij www.TVMaastricht.nl.
              Je mag de eerste 21 minuten overslaan, die becommentarieer ik wel. Daarna….. lees maar.

              Luc Winants werd zevenenveertig jaar geleden geboren in Heerlen.
              Luc heeft, tot voor kort, nooit in Maastricht gewoond, al was er toch altijd een bepaald ‘Sjeng’-gehalte. Zijn opa en oma, van moederskant, waren eigenaar van het Rubberhuis, destijds nog gevestigd op de Markt in Maastricht.

              Na een jeugd in de Oostelijke Mijnstreek, bijna letterlijk want het gezin woonde tegenover de mijn ‘Emma’, ging Luc naar Sittard.

              Hij was ambtenaar in Maastricht en op een vrijdagavond kreeg hij een telefoontje van het CDA Maastricht of hij niet wethouder in Maastricht wilde worden.
              Luc hoefde niet lang na te denken en zei vrijwel onmiddellijk ‘ja’. De lieftallige eega was toen echter niet thuis, dus hij had wat uit te leggen bij haar thuiskomst. Het wethouderschap impliceerde namelijk ook een ‘gedwongen’ verhuizing, binnen één jaar, naar Maastricht.
              Luc woont nu, met echtgenote en twee zonen, in de wijk Scharn.
              Mountainbiken is de grote passie van Luc.

              Volgens Luc waren al zijn collega-ambtenaren in Maastricht positief over het feit dat ‘eine vaan us’ nu wethouder werd. Iedereen gunde hem die stap…

              Hij werd de enige CDA wethouder in een ‘links’ college, maar dat stoorde Luc niet. Hij beweert de ‘linkse’ jongens soms zelfs links in te halen. Denk maar eens aan het doorzetten van het ‘duurzame’ zwembad bij de Geusselt.
              Let op!! Luc heeft een duidelijk stokpaardje. Het nieuwe zwembad bij de Geusselt. Telkens haalt hij dit stokpaardje even tevoorschijn. Zijn daadkracht, Zijn milieubewustzijn, etc…
              Nou, voorlopig schiet dat nieuwe zwembad toch echt niet op, dacht ik zo.

              George Vogelaar kondigt ook een ‘gemene’ vraag aan. Luc was toch ooit D’66-er??
              Klopt!! Schrik niet.
              Luc was 3x lijsttrekker voor de D’66 in Sittard en was zelfs fractievoorzitter van de D’66 in de gemeenteraad van Sittard. Nu is hij (natuurlijk) een overtuigd CDA’er, sinds 2000.
              Was hij vroeger helemaal idolaat van Hans van Mierlo, nu is J.P. zijn idool.
              J.P. is ‘Het baken en staat aan het roer’, aldus Luc…..

              Neen, de D’66 was toch niet wat hij dacht. Toen Hans van Mierlo het schip verliet zag Luc plotseling dat de D’66 een academisch georiënteerde partij was die vanaf een wolk naar de maatschappij keek. Bovendien is D’66 erg ‘Randstad-gericht’ en erg gericht op het individu.
              Ik moet Luc nageven dat ik het op dat punt 200% met hem eens ben…. Alleen riep ik dit vijfentwintig jaar geleden al, toch ben ik nooit gevraagd voor CDA wethouder.

              Een misschien logischere overstap naar de VVD zat er niet in. Het werd het CDA vanwege de christelijke normen en waarden.
              Het CDA staat ook midden in het verenigingsleven, aldus Luc.
              George Vogelaar wijst hem in dit kader er wel even op dat dit misschien ook leidt tot verplichtingen t.o.v. die verenigingen, een stelling die ook oud CDA wethouder Wim Kuiper eens beschreef.
              Dat is wel zo, maar daar moet je goed mee omgaan is de stelling van Luc Winants.
              Neen, het CDA staat tussen de mensen en andere partijen in Maastricht, niet alleen D’66, zitten op een wolk. ( Toch een wat rare beeldspraak voor een christelijke partij, toch??)

              George Vogelaar heeft nog een instinkertje voor Luc.
              Wat als ‘Den Haag’ roept !?!
              Luc draait er even omheen, wankelt, twijfelt……. maar zegt uiteindelijk dat hij voor vier jaar Maastricht gaat.
              Weer een lijsttrekker waarmee je gerust kunt gaan pokeren zonder het risico te lopen om te verliezen.

              Het antwoord op de vraag waarom Luc Winants de gedroomde lijsttrekker is voor het CDA laat ik hier onbesproken. Dit kreeg ik echt niet met een kwinkslag op papier. Ik heb het heus geprobeerd….. maar er zijn zelfs voor mij beperkingen.
              Mijn tip voor Luc. Laat de narcistische inslag niet zo blijken…..
              Maar, beste lezers, luister en huiver of adoreer zelf vanaf pakweg de 21ste minuut van het interview.

              Tot slot….. het CDA heeft nu 6 zetels, maar Luc gaat voor 11 zetels op 3 maart 2010.
              En Luc is kandidaat wethouder.

              Waarvan akte.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Gisteravond ben ik er maar eens voor gaan zitten. Het TV Maastricht interview van Gerdo van Grootheest (GroenLinks).
                Ik ben eerlijk als ik zeg dat ik mij daar niet op verheugd had.
                Vorige week was de leukste week, dacht ik zo, maar deze week met GL, het CDA en de PvdA in het voorschiet….. hmmm kan me leukere dingen voorstellen.
                Bovendien, sorry ik kan het niet helpen, ben ik allergisch voor 2 partijen, nml. D’66 en GroenLinks.

                Maar goed, de 31 jarige, in Ede geboren, lijsttrekker van GroenLinks, Gerdo van Grootheest, kwam op zijn achttiende naar Maastricht om hier Internationale Bedrijfskunde te studeren en is sindsdien blijven hangen.
                Hij scoort (bij mij) als hij zegt dat hij Maastricht prachtig vindt en dat hij zelfs niet op vakantie hoeft als hij ’s zomers door de stad loopt en ziet hoe gezellig het is. “Maastricht is mijn thuis. Je mag hier van het leven genieten. Dat leerde ik hier”.

                En de discussie die nu oplaait, over Hollanders en Sjengen, n.a.v. het ‘Leers-debat’, daar doet Gerdo (terecht) laconiek over. Volgens Gerdo wordt een dergelijke discussie overal gevoerd. Het is niet alleen in Maastricht waar je dit soort geluiden hoort.
                Nog een leuk citaat: “Iedereen die in Maastricht woont is een Maastrichtenaar”. Hadden we dit niet al eerder gehoord? (Pie Frijns, Seniorenpartij, voor de trouwe lezers!!)

                Voor Gerdo is het ook geen issue dat studenten naar Maastricht komen om te studeren en dan weer vertrekken. Dat is volgens Gerdo een natuurlijk proces. Er blijven ook wel wat studenten hangen, zoals hijzelf, maar het gros vertrekt weer. Dat hoort erbij.

                Vanaf zijn twintigste is Gerdo actief in de Maastrichtse politiek. Hij heeft (momenteel) geen landelijke ambities. Vanaf 2006 is hij aanvankelijk raadslid voor GL en volgde hij later Bastiaan de Jong op als fractievoorzitter.
                Gerdo heeft een baan (waarover later meer ) voor 32 uur en circa 25 uur per week is hij kwijt aan de politiek.

                Al jong was Gerdo geïnteresseerd in de actualiteit en had hij moeite met onrecht. Hij wilde de wereld gaan veranderen. Dat was zijn drijfveer. Inmiddels weet hij dat dit niet zo simpel is en denkt hij daar wat genuanceerder over.

                Hij koos voor GroenLinks vooral vanwege het leuke contact met leuke mensen. Volgens Gerdo heeft GL idealen, maar zijn de mensen van GL ook realisten. (Kuch…)

                Gerdo probeert ‘bewust’ te leven. Hij rijdt daarom ‘bewust’ auto, waarmee hij (hopelijk) bedoelt dat hij alternatieven bekijkt, zoals het per openbaar vervoer naar zijn werk gaan, en vliegt hij uit principe maximaal één keer per jaar.
                Gerdo omschrijft zich als ‘geen pessimist’ en iemand die positief naar de toekomst kijkt.

                Tijd voor hobby’s heeft hij niet. Hij kan genieten van een samenzijn aan “een goede lange tafel met eten, wijn en vrienden”. Dat klinkt plausibel en niet zoals Mieke Damsma van D’66 die kennelijk 48 uur in een dag heeft.
                Maar George Vogelaar noemt dan nog wat mogelijke hobby’s op. Lezen, Sport, Muziek, Kunst. Ja, ook dat mag Gerdo allemaal graag doen. Neen zeggen is kennelijk niet zijn sterkste kant. Als George Vogelaar nog zaklopen en parachutespringen had genoemd, had hij waarschijnlijk ook ‘ja’ gezegd.

                Als hij door George Vogelaar gevraagd wordt wat zijn politieke drijfveer is, zegt hij dat plaatselijke politiek spannend is en dat hij zich graag mag inzetten voor zijn stad. Kennelijk glimlacht hij hierbij, iets wat en profil helaas niet goed te zien is, maar het ontlokt George Vogelaar de opmerking “Je zegt het met een glimlach, dus dat meen je niet”.

                So far, so good, om het maar eens in het goed Maastrichts te zeggen.
                Maar, wat is eigenlijk het beroep van Gerdo!?!.
                Gerdo is beleidsmedewerker Economische Zaken in HEERLEN (!?!).
                Nu mag je van mij overal werken als beleidsmedewerker. In Sittard, in Kerkrade, in Amsterdam…. geen probleem, maar in Heerlen??
                Helaas kom ik (te) vaak in Heerlen en als ik dat troosteloze zootje verzameling van huizen zie, draait mijn maag. De achterzijde van het station, waar (n)ooit het pretentieuze Maankwartier komt, ziet al 15 jaar uit als een achterstandswijk in Sofia, Bulgarije!!
                En we weten hoe het afloopt met mensen die aan de weg willen timmeren en in Bulgarije een mooi optrekje willen bouwen!!

                TV Maastricht, En Profil, 22 febr. 2010
                Beste Pier,

                Ik werk als strateeg voor de gemeente Kerkrade, een hele prettige gemeente en een warm bad en ben bekend met het Heerlense. Ik kan me grotendeels bij je aansluiten. Wat ik verder jammer vind is dat Gerdo maar ook Esmiralda Thieme (TON) weinig ingaan op hun persoonlijke leven, en dat terwijl zeker GroenLinks emancipatie voorstaat o.a. dmv hand in hand loop acties. Ik heb een hele lieve vriend en hij is een echte Kirchröadsjer en is in Kerkrade lijsttrekker GroenLinks. Wij zijn het politiek niet altijd met elkaar eens, maar wat zijn wij gelukkig samen en wij hebben geen hand in hand loop actie nodig. Wij zijn trots op elkaar en spreken dat uit. Zou zo sieren als zoiets aan bod kwam, want dat zijn persoonlijke drijfveren, ook in de politiek. Maar goed, wie ben ik?

                Lodewijk

                Opmerking


                • #38
                  Geachte heer Brüll
                  Beste Lodewijk

                  "zou zo sieren als zoiets aan bod kwam"
                  Wat zou sieren is dat u zich niet over het prive leven van collegae politici uit laat. Dat burgers hier onderling over discussieren heb ik absoluut geen probleem mee. Maar het is niet aan u om een oordeel te vellen over het hetgeen ik wel in de openbaarheid breng en wat niet.

                  Aan hokjes-denken daar doe ik niet aan. Het zou sieren wanneer u hieraan een voorbeeld zou nemen. DAT bevordert namelijk de emancipatie !!

                  Was getekend,
                  Esmiralda Thieme

                  Opmerking


                  • #39
                    Ik sluit me hier volledig bij aan.
                    Voor mij -als kiezer- is persoonlijke informatie totaal irrelevant. Het is natuurlijk aan eenieder zelf te bepalen welke privé zaken naar buiten te brengen, maar ik baseer mijn stem niet op de thuissituatie en/of leefpatroon, maar op het partijprogramma. Hartstikke leuk als iemand mij een toffe peer lijkt, maar als de politieke opvatting afwijkt van de mijne, krijgt zij/hij mijn stem niet.
                    Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

                    Opmerking


                    • #40
                      Feit is dat Esmiralda wel al eerder, heel correct, reageerde op haar thuissituatie.

                      Feit is ook dat ik hoop dat 'het' geen geheim, van wie dan ook, zou moeten zijn.

                      Als iemand er geen ruchtbaarheid aan wil geven, maar wel in de politiek wil, moet hij niet raar opkijken als 'iemand' er wel iets over roept.

                      Als ik het dus goed begrijp is Gerdo van 'de mannenliefde' ??

                      Prima..... ik maak daar geen punt van, maar dat het vermeld wordt begrijp ik wel, al doet het TOTAAL NIET TER ZAKE.....

                      @ Lucy: "Voor mij -als kiezer- is persoonlijke informatie totaal irrelevant"

                      Dit klopt natuurlijk maar ten delen.
                      Als een kandidaatraadslid bekend staat als een (grote) crimineel, pooier of huisjesmelker, zou ik dat wel graag willen weten. Toch?
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #41
                        Als hij/zij fijne dingetjes regelt voor Maastricht kan het me niet schelen hoe die z'n vrije tijd doorbrengt.
                        (Voor mijn part koopt hij een vakantie huis in Bulgarije)
                        Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

                        Opmerking


                        • #42
                          Antwoord op olijfje

                          Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                          Het zal mij ook 'n worst wezen.
                          Wat ik wil weten: Welke partij komt ('n beetje) op voor de automobilist, van wie mag ik blijven parkeren aan de Grote Gracht en in Wyck, wie wil niet alles vol leggen met fietspaden en is er ook iemand die vindt dat roken nog ergens moet mogen..?
                          Beste Olijfje,

                          Bekijk ons verkiezingsprogramma. Wat ons betreft wordt het straatparkeren absoluut NIET verder teruggedrongen. We willen zeker een goed fietsbeleid, maar anders dan nu waarbij fietser en automobilist tot elkaars ellende overal door elkaar moeten crossen. Roken, ach je moet niet alles willen verbieden in dit land. Maar heeft een gemeente weinig op in te brengen helaas. Is een landelijke aangelegenheid. De Duitse en Belgische manier spreekt ons erg aan, waarbij gelegenheden aangeven op de deur of ze rookvrij zijn of niet. Aan een ieder de keus.

                          Groetjes,

                          Lodewijk

                          Opmerking


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                            Het zal mij ook 'n worst wezen.
                            Wat ik wil weten: Welke partij komt ('n beetje) op voor de automobilist, van wie mag ik blijven parkeren aan de Grote Gracht en in Wyck, wie wil niet alles vol leggen met fietspaden en is er ook iemand die vindt dat roken nog ergens moet mogen..?
                            Met deze wensjes is het misschien goed dat we een eigen partij oprichten
                            Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                            Opmerking


                            • #44
                              Beste Esmiralda

                              Beste Esmiralda,

                              Nu ik mijn reactie teruglees, had ik het inderdaad ietwat anders moeten formuleren, want in weze zijn wij het helemaal met elkaar eens. Het is niet mijn intentie u te kwetsen.

                              Mijn persoonlijke ervaring is dat het hokjesdenken zoals u het noemt helaas in de lokale politiek in sommige gevallen wel een rol kan spelen. Iets dat ik zelf ten zeerste bestrijd.

                              Groeten,

                              Lodewijk


                              Oorspronkelijk geplaatst door Esmiralda Thieme Bekijk bericht
                              Geachte heer Brüll
                              Beste Lodewijk

                              "zou zo sieren als zoiets aan bod kwam"
                              Wat zou sieren is dat u zich niet over het prive leven van collegae politici uit laat. Dat burgers hier onderling over discussieren heb ik absoluut geen probleem mee. Maar het is niet aan u om een oordeel te vellen over het hetgeen ik wel in de openbaarheid breng en wat niet.

                              Aan hokjes-denken daar doe ik niet aan. Het zou sieren wanneer u hieraan een voorbeeld zou nemen. DAT bevordert namelijk de emancipatie !!

                              Was getekend,
                              Esmiralda Thieme

                              Opmerking


                              • #45
                                TV Maastricht interview Jacques Costongs (PvdA)

                                Toen mijn echtgenote hoorde dat ik naar het TV Maastricht interview (van 25 februari 2010)

                                Ja, hallo, uiteraard laat ik mij niet ringeloren door mijn echtgenote!!!
                                Jammer is alleen dat ik 'van iedereen' hoor dat die Jacques Costongs eigenlijk wel een aimabele man is. Ikzelf heb ook eens met hem van doen gehad en hij was wel sympathiek moet ik bekennen.
                                Misschien de eminent grise van de lokale politiek?

                                Maar die partij van hem!
                                Als echte zwevende kiezer, maar wel ver weggeblazen van D66 en GroenLinks, besluit ik meestal pas in het kieshokje. Dus Jacques moet, bij mij in ieder geval, wel enige overtuigingskracht ten tonele voeren.

                                Enfin, Jacques Costongs (57 jaar) is getrouwd en woont aan de Jekerstraat in Maastricht. De zoon en de dochter zijn al het huis uit.

                                Jacques werd geboren in Wyck, waar hij samen met zijn ouders in een, wat nu heet eenkamerappartement, woonde tot 1958. Daarna verhuisde het arbeidersgezin naar de Stadhoudersstraat in Wittevrouweveld.
                                Een arbeidersgezin impliceerde voor de opvoeding van Jacques dat het hart links zat.
                                Jacques doorliep de Boeren HBS in Wyck om vervolgens naar de Rijkskweekschool te gaan.
                                Op 20 jarige leeftijd verkaste hij voor een studie Sociologie naar Tilburg, waar hij uiteindelijk 26 jaar bleef hangen.

                                In 1970 werd hij PvdA lid.
                                Ideologische inspiratiebronnen waren zijn vader en natuurlijk Joop den Uyl, die zichzelf 'radicaal-gematigd'noemde. Dit inspireert Jacques tot op de dag van vandaag. Hij vertaalt dit als gedreven, maar gematigd. Altijd stappen willen zetten, maar dat wel doen in een democratisch proces.
                                Het gebeurt dat Jacques het soms niet eens is met een PvdA standpunt. Dat moet kunnen, maar wat de belangrijke hoofdlijnen betreft, staat hij voor 100% achter de PvdA ideologie.
                                In 1975 werd Jacques gekozen in de gemeenteraad van Tilburg.

                                Toen hij nog in Tilburg woonde en werkte kreeg hij weleens de vraag of hij niet wilde terugkeren naar (de PvdA) Maastricht. Dat kwam er toen nooit van, maar toen hij terugkeerde naar zijn Maastricht voelde hij wel gelijk het warme bad.
                                Uiteraard vraagt 'de Hollander'George Vogelaar wat 'dat warme bad' dan nu is.



                                Naar Maastricht terugkeren was voor Jacques thuiskomen. Het spreken van je eigen taal, waarin je alle emoties het beste kwijt kunt en de hele historische omgeving. Dat is thuis. Dat is het Maastricht van Jacques Costongs.

                                Terug in Maastricht meende Jacques ook gelijk overal zijn mening over te moeten geven. Toen in 2002 een collega socioloog en oud PvdA lid plotseling enorm populair werd, we hebben het over Pim Fortuyn, zat Jacques vaak voor de TV en leverde hij gevraagd en ongevraagd commentaar.
                                Toen de PvdA Maastricht eindelijk Jacques Costongs benaderde, hielp zijn gezin hem eraan herinneren dat hij veel commentaar had. Dus nu kon hij daadwerkelijk aan de slag. Jacques luisterde en ging in de Maastrichtse politiek.

                                Vijfenhalf jaar geleden volgde Jacques, tussentijds, Marina Mesman op als wethouder.
                                Hij voelt zich nu wethouder van 650.000 mensen !!
                                Heeft er Maastricht een bevolkingsexplosie plaatsgevonden?
                                Neen, in Maastricht heb je een verantwoordelijkheid voor alle 650.000 inwoners in Zuid-Limburg, aldus Jacques.
                                Maastricht is de (economische) motor van Zuid-Limburg.
                                Ja, Gerdo van Grootheest..... dat is nog eens een stelling, wah!!!
                                Hoor je het eens van een ander dat (een beleidsmedewerker Economische zaken in) Heerlen niets voorstelt.

                                's Morgens om 08.00 uur begint hij met werken en 's avonds laat komt hij thuis. Het voelt echter niet als werk. Hij is constant lekker bezig. Hij heeft niet het gevoel dat hij veel werkt, al is dit misschien feitelijk wel zo. 'Niets is vanzelfsprekender dan bouwen aan een gemeenschap waar je zelf onderdeel van bent', aldus Jacques.


                                Nou ja, hij mag graag heel veel lezen. Boeken over sociologie, geschiedenis en politiek. Ook kan hij zich helemaal verliezen in CBS cijfertjes. 'Maar dat is toch geen hobby ', aldus George Vogelaar.
                                'Nou ik vind het leuk, dus het is wel een hobby'.

                                Maar dan voel ik een echte inkopper aankomen. George Vogelaar vraagt naar de betrokkenheid van Jacques bij het lokale toneel en of hijzelf nog rollen speelt.
                                De smiecht..... hij is me voor en antwoordt 'Sommige zeggen dat ik in de politiek zit en al genoeg toneel speel' !!



                                De verwachtte zetels.
                                De PvdA groeide van 8, in 2002, naar de huidige 13 zetels. Jacques is reeel. De (landelijke) PvdA ligt onder druk. Dat werkt door. Hij verwacht nu 11 zetels te halen.


                                Last edited by Pier; 8 augustus 2022, 11:42. Reden: Diakritische tekens aangepast
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X