Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 18 maart 2026

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Gemeenteraadsverkiezingen 18 maart 2026

Bij deze een aparte topic rond de gemeenteraadsverkiezingen in Maastricht van 18 maart 2026.
    Elders op dit forum, in de algemene topic Politiek Cafe, is al een discussie gestart rond dit thema. Lijkt mij handiger om dit eer geordend in deze topic te behandelen.
    De moderator zal de reeds geschreven postings vanuit de algemene topic overzetten naar deze plaats.

In het algemeen roep ik wel iedereen op om op elkaar te reageren met respect voor ieder mening. Laten we elkaar niet voor dom uitmaken, of nog erger racist dan wel fascist of iets dergelijks.
    In een politieke discussie is het goed dat er meningsverschillen zijn. Dat mag en dat leidt tot een politieke discussie, maar laten we het beschaafd houden
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

EEN mooi stukje van .Addie Redmeier.stond op de vijfde plaats bij de PVDA. stapte over naar de M.v.N Waarom ??vertrouwen in een politieke partij ..een man die meer verstand heeft over DE .Maastrichts politiek

WIST U DAT:
    Geschreven door Addie Redmeijer, één van onze toppers op het sociaal domein.
    Wist u dat deze gemeente 0 euro uitgeeft aan schoolontbijt voor kinderen in armoede?
    O ja, er is wél €25.000 uitgegeven aan een onderzoek. Dat dan weer wel. Maar daar eten die kinderen geen boterham van. De verantwoordelijkheid? Die ligt volgens de gemeente in Den Haag en bij de scholen. Lekker makkelijk.
    Want het kán en mág namelijk wél.
    Wist u dat er geen subsidie mogelijk is voor Voedselbank Maastricht?
    Deze organisatie mag mogelijk zelfs wachten tot 2027. Tot die tijd zijn ze afhankelijk van Voedselbank Landgraaf, andere fondsen en Voedselbank Nederland. U begrijpt: als er nu geen beleid ligt, dan ligt het er dus óók al heel lang niet.
    Ach ja, het zijn maar mensen in armoede. Allemaal hun eigen schuld natuurlijk…
    Wist u dat deze gemeente geen huisvesting regelt voor initiatieven die mensen in armoede helpen?
    Al tientallen jaren niet. Organisaties mogen het lekker zelf regelen via fondsen of woningcorporaties.
    Wist u dat subsidieaanvragen, ingediend vóór 1 juli 2023, nu – in januari 2026 – nog steeds niet allemaal zijn toegekend?
    Oorzaak: een uitspraak van de Raad van State in juli 2025 keurde het Maastrichtse beleid af. Aanvragers kregen pas eind december – of zelfs deze maand – te horen dat ze nóg weken moeten wachten. Zoek het zelf maar uit!
    Wist u dat deze projecten ieder jaar opnieuw subsidie moeten aanvragen?
    Of het lukt? Afwachten maar. Ondertussen moeten ze wél meerjarige verplichtingen aangaan voor huur, busjes of personeel. Het financiële risico ligt bij het bestuur – vaak vrijwilligers. Die kunnen zelfs privé aansprakelijk worden gesteld.
    Wist u dat organisaties geen reserves mogen opbouwen als ze iets overhouden aan het eind van het jaar?
    Nee, dat geld moet worden teruggestort. Gevolg: geen buffer, terwijl diezelfde gemeente pas in februari of maart uitbetaalt voor een boekjaar dat in januari begint. Die subsidie had dus gewoon in december moeten komen.
    Kinderen in armoede. Ouderen met een klein AOW’tje. Werkenden die niet rondkomen.
    Al jaren laat de gemeente Maastricht deze mensen vallen.
    En dat terwijl er jaarlijks miljoenen euro’s overblijven in de begroting.
    Vragen stellen? Dan hoor je:
    "Geen capaciteit."
    "Subsidieverordening moet nog worden gemaakt."
    "Niet onze verantwoordelijkheid."
    Zelfs een aangenomen motie wordt niet uitgevoerd.
    We wachten op Den Haag.
    Maar wat maken die paar tanden meer of minder nog uit?
    U kunt dit veranderen.
    Weg met de oude politiek.
    Tijd voor oprechte aandacht en gelijke kansen voor iedereen in deze stad.
    Maar dan écht.
    18 maart: stem Maastricht van Nu.
    Met vriendelijke groet,
    Addie Redmeijer
    Maastricht van Nu De Nieuwe Ster Maastricht Gemeente Maastricht De Limburger Wat is loos in Mestreech? Bert garnier Marie-Dieudonné Klassen Henk Koolen Pascal En Monique Ruijters Linda Slootmaekers Just Kelly Jo Smeets Jr. RTV Maastricht Addie Ad​

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
      staat in het partij programma

Onmiddellijk reageert mijn verstand; want "terug" impliceert de stad ooit van de inwoners was? Leim

Daar die opvatting en veronderstelling niet alleen in Maastricht voorkomt; dat men oorspronkelijke bewoners een plek vooraan wil / moet geven en die bewoners dus een voorkeursbehandeling zou moeten krijgen is gewoon 1 op 1 vergelijkbaar met de politieke teneur die de PVV en Ja21 hebben.

Waarom? zou ik ertegen willen houden.
      Zijn die oorspronkelijke inwoners van de stad anders, beter, slimmer, initiatoren van welstand of bloeiende economie, mens en milieuvriendelijk? Of hebben ze er zelf voor gezorgd dat er problemen zijn?

Neen iedereen is volgens de wet gelijk.

Dus volgens mij is een nieuwe partij Maastricht NU helemaal niet nodig, ga naar de PVV met je stem.

Of nog beter ga naar een fatsoenlijke partij met je stem die ook op lokaal niveau problemen aanpakt en misstanden helpt voorkomen.

Dan maar een Minderheid.
      denk ga zelf ff reageren, u zegt, moet geven en die bewoners dus een voorkeursbehandeling zou moeten krijgen is gewoon 1 op 1 vergelijkbaar met de politieke teneur die de PVV en Ja21 hebben.
      ​dat klopt niet, wij praten over bewoners op een andere manier dat ziet u ook in ons programma. Nee. Met “mensen uit Maastricht” bedoelen wij: iedereen die in Maastricht woont en hier zijn leven opbouwt — óók mensen die later zijn komen wonen; het gaat om eerlijk beleid voor onze inwoners, niet om afkomst. het doel van deze zin staat er ook in, ik citeer uit ons programma "Daarom vinden wij dat de helft van de woningen die vrijkomen of worden gebouwd, bestemd moet zijn
      voor mensen uit Maastricht zelf. Dit houdt buurten levendig, verenigingen sterk en zorgt dat mensen voor
      elkaar kunnen blijven zorgen.​"einde citaat. maar lees gerust ons programma hoor graag uw mening, en ja er staat ook in hoe we geld ophalen want dat vergeten vaak de genoemde partijen.

​

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
        EEN mooi stukje van .Addie Redmeier.stond op de vijfde plaats bij de PVDA. stapte over naar de M.v.N Waarom ??vertrouwen in een politieke partij ..een man die meer verstand heeft over DE .Maastrichts politiek

WIST U DAT:
        Geschreven door Addie Redmeijer, één van onze toppers op het sociaal domein.
        Wist u dat deze gemeente 0 euro uitgeeft aan schoolontbijt voor kinderen in armoede?
        O ja, er is wél €25.000 uitgegeven aan een onderzoek. Dat dan weer wel. Maar daar eten die kinderen geen boterham van. De verantwoordelijkheid? Die ligt volgens de gemeente in Den Haag en bij de scholen. Lekker makkelijk.
        Want het kán en mág namelijk wél.
        Wist u dat er geen subsidie mogelijk is voor Voedselbank Maastricht?
        Deze organisatie mag mogelijk zelfs wachten tot 2027. Tot die tijd zijn ze afhankelijk van Voedselbank Landgraaf, andere fondsen en Voedselbank Nederland. U begrijpt: als er nu geen beleid ligt, dan ligt het er dus óók al heel lang niet.
        Ach ja, het zijn maar mensen in armoede. Allemaal hun eigen schuld natuurlijk…
        Wist u dat deze gemeente geen huisvesting regelt voor initiatieven die mensen in armoede helpen?
        Al tientallen jaren niet. Organisaties mogen het lekker zelf regelen via fondsen of woningcorporaties.
        Wist u dat subsidieaanvragen, ingediend vóór 1 juli 2023, nu – in januari 2026 – nog steeds niet allemaal zijn toegekend?
        Oorzaak: een uitspraak van de Raad van State in juli 2025 keurde het Maastrichtse beleid af. Aanvragers kregen pas eind december – of zelfs deze maand – te horen dat ze nóg weken moeten wachten. Zoek het zelf maar uit!
        Wist u dat deze projecten ieder jaar opnieuw subsidie moeten aanvragen?
        Of het lukt? Afwachten maar. Ondertussen moeten ze wél meerjarige verplichtingen aangaan voor huur, busjes of personeel. Het financiële risico ligt bij het bestuur – vaak vrijwilligers. Die kunnen zelfs privé aansprakelijk worden gesteld.
        Wist u dat organisaties geen reserves mogen opbouwen als ze iets overhouden aan het eind van het jaar?
        Nee, dat geld moet worden teruggestort. Gevolg: geen buffer, terwijl diezelfde gemeente pas in februari of maart uitbetaalt voor een boekjaar dat in januari begint. Die subsidie had dus gewoon in december moeten komen.
        Kinderen in armoede. Ouderen met een klein AOW’tje. Werkenden die niet rondkomen.
        Al jaren laat de gemeente Maastricht deze mensen vallen.
        En dat terwijl er jaarlijks miljoenen euro’s overblijven in de begroting.
        Vragen stellen? Dan hoor je:
        "Geen capaciteit."
        "Subsidieverordening moet nog worden gemaakt."
        "Niet onze verantwoordelijkheid."
        Zelfs een aangenomen motie wordt niet uitgevoerd.
        We wachten op Den Haag.
        Maar wat maken die paar tanden meer of minder nog uit?
        U kunt dit veranderen.
        Weg met de oude politiek.
        Tijd voor oprechte aandacht en gelijke kansen voor iedereen in deze stad.
        Maar dan écht.
        18 maart: stem Maastricht van Nu.
        Met vriendelijke groet,
        Addie Redmeijer
        Maastricht van Nu De Nieuwe Ster Maastricht Gemeente Maastricht De Limburger Wat is loos in Mestreech? Bert garnier Marie-Dieudonné Klassen Henk Koolen Pascal En Monique Ruijters Linda Slootmaekers Just Kelly Jo Smeets Jr. RTV Maastricht Addie Ad​
        we zijn ook super trots deze topper binnengehaald te hebben

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door josmeets Bekijk bericht

denk ga zelf ff reageren, u zegt, moet geven en die bewoners dus een voorkeursbehandeling zou moeten krijgen is gewoon 1 op 1 vergelijkbaar met de politieke teneur die de PVV en Ja21 hebben.
          ​dat klopt niet, wij praten over bewoners op een andere manier dat ziet u ook in ons programma. Nee. Met “mensen uit Maastricht” bedoelen wij: iedereen die in Maastricht woont en hier zijn leven opbouwt — óók mensen die later zijn komen wonen; het gaat om eerlijk beleid voor onze inwoners, niet om afkomst. het doel van deze zin staat er ook in, ik citeer uit ons programma "Daarom vinden wij dat de helft van de woningen die vrijkomen of worden gebouwd, bestemd moet zijn
          voor mensen uit Maastricht zelf. Dit houdt buurten levendig, verenigingen sterk en zorgt dat mensen voor
          elkaar kunnen blijven zorgen.​"einde citaat. maar lees gerust ons programma hoor graag uw mening, en ja er staat ook in hoe we geld ophalen want dat vergeten vaak de genoemde partijen.

​
          Mooi verwoord ,Jo ik zelf zou er niet op gereageerd hebben zeker niet naar die domme opmerking.
          van Antonius.

citaat.

((Dus volgens mij is een nieuwe partij Maastricht NU helemaal niet nodig, ga naar de PVV met je stem.

Of nog beter ga naar een fatsoenlijke partij met je stem die ook op lokaal niveau problemen aanpakt en misstanden helpt voorkomen.

Dan maar een Minderheid.))

Na mij bescheiden mening heeft hij meer verstand van spruitjes en bloemkool waarvan het meeste uit kookboek .​

Opmerking

Mooi verwoord ,Jo ik zelf zou er niet op gereageerd hebben zeker niet naar die domme opmerking van Antonius. (...) Na mij bescheiden mening heeft hij meer verstand van spruitjes en bloemkool waarvan het meeste uit kookboek.
            Het is al lang geleden dat er op MO zozeer op de man is gespeeld, in plaats op van op de bal. Het zou Ton sieren als hij zijn eigen 'domme opmerkingen' hierboven zou aanpassen. Graag verwijs ik naar de regels op MO: van mening verschillen is prima, maar toon respect voor anderen.
            https://forum.mestreechonline.nl/for...gels-moderatie

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
              Het is al lang geleden dat er op MO zozeer op de man is gespeeld, in plaats op van op de bal. Het zou Ton sieren als hij zijn eigen 'domme opmerkingen' hierboven zou aanpassen. Graag verwijs ik naar de regels op MO: van mening verschillen is prima, maar toon respect voor anderen.
              https://forum.mestreechonline.nl/for...gels-moderatie
              Mooi verwoord Mevr Evers
              U heeft groot gelijk het is ook zeer ongepast opmerkingen maken over een partij

citaat. Antonius

((Dus volgens mij is een nieuwe partij Maastricht NU helemaal niet nodig, ga naar de PVV met je stem.

Daarom dan ook mijn mening hierop en mijn antwoord als het gaat over(( fatsoen .))
              ​

Opmerking

Mooi verwoord Mevr Evers
                U heeft groot gelijk het is ook zeer ongepast opmerkingen maken over een partij. (...) Daarom dan ook mijn mening hierop en mijn antwoord als het gaat over(( fatsoen .))
                Een ieder heeft er recht op zijn mening te geven over een partij, ook Antonius. En als u het niet met hem eens bent, is dat eveneens uw goed recht. Het gaat echter niet aan kwetsende opmerkingen te maken tegenover een 'gesprekspartner'. Kortom, u heeft recht op uw mening, maar in uw antwoord toont u geen enkele vorm van fatsoen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                  Een ieder heeft er recht op zijn mening te geven over een partij, ook Antonius. En als u het niet met hem eens bent, is dat eveneens uw goed recht. Het gaat echter niet aan kwetsende opmerkingen te maken tegenover een 'gesprekspartner'. Kortom, u heeft recht op uw mening, maar in uw antwoord toont u geen enkele vorm van fatsoen.
                  Dat is dan uw mening.
                  Mijn mening is dat dit een ongepaste opmerking is naar politieke partijen .

citaat. Antonius

met gr ton.
                  ​
                  Last edited by Ton.2014; 11 januari 2026, 14:51.

Opmerking

Verkiezingslijst SAB.

SOCIAAL ACTIEVE BURGERPARTIJ (SAB ..PRESENTEERT KANDIDATENLIJST VOOR GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 2026–2030
                    De Sociaal Actieve Burgerpartij (SAB maakt met trots haar kandidatenlijst bekend voor de komende gemeenteraadsverkiezingen voor de periode 2026–2030. Met een evenwichtige mix van ervaring, maatschappelijke betrokkenheid en nieuwe energie presenteert SAB een team dat zich actief wil inzetten voor een sociale, betrokken en toegankelijke gemeente.
                    De lijst wordt aangevoerd door Jos Gorren, die als lijsttrekker samen met het volledige team staat voor een partij die dichtbij de burger staat en luistert naar wat er leeft in de samenleving.
                    DE KANDIDATENLIJST 1 T/M 10:
                    1. Jos Gorren – lijsttrekker
                    2. Ingrid Jeunhomme
                    3. Imgriet Habets
                    4. Jos Martin
                    5. Marco van der Heuvel
                    6. Peter Paul Muijres
                    7. Paul van der Kandelaar
                    8. Robbie Delahaije
                    9. Theo Claassen
                    10. Roxanne Cörvers
                    Daarnaast wordt de lijst ondersteund door de LIJSTDUWERS Giel Coenen en Wim Schulpen, die hun betrokkenheid bij SAB en haar idealen op deze wijze onderstrepen.​

Opmerking

Allereerst josmeets natuurlijk heb ik het programma gelezen voordat ik mijn reactie schreef. De aanname dat ik dat niet gedaan zou hebben is je eigen fout.
                      Het staat bol van de beloften die geen democratische partij zou durven doen omdat het voorrang principe onwettelijk is.
                      Het doet mij allemaal denken aan de kretelogie "Americans First" van Trump en de AFD in Duitsland die "Das Volk" voor willen trekken.

Daarenboven Ton.2014 je hoeft mij geen twee keer te citeren met het excuus aan Ingrid M.H.Evers dat je mijn opmerking ongepast vindt.
                      Iets te oud voor re-educatie
                      iets te jong voor afdanking
                      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

Opmerking

De kandidatenlijst: Maastricht van nu
                        1.Jo Smeets
                        2.Marie-Dieudonné Klassen
                        3.Bert Garnier
                        4.Pascal Ruyters
                        5.Kelly Essers
                        6.Linda Slootmaekers
                        7.Henk Koolen
                        8.Remy van Dijk
                        9.Johan Sleijpen
                        10.Theo Reintjens
                        11.Addie Redmeijer
                        12.Harry Dassen
                        13.John Nouse
                        14.Bep Ummels
                        15.Wiel Hameleers
                        16.Ingmar Duijckers
                        17.Petro Mommers
                        18.Marvin Custers
                        19.Sabrina Dingena
                        20.Richard Koch
                        21.Harry Coolen
                        22.Peter Smeets
                        23.Albert Lemmens
                        Heb je vragen over het programma of over onze mensen?
                        Onze fractievoorzitter en lijsttrekker beantwoordt ze met alle liefde.
                        📩 Lees het programma en klik op bijgevoegde LINK​

Opmerking

PERSBERICHT d.d. 4 februari 2026

50PLUS Maastricht presenteert sterke kandidatenlijst en verkiezingsprogramma 'Samen wijzer, samen sterk'

MAASTRICHT – 50PLUS Maastricht is klaar voor de gemeenteraadsverkiezingen. 50PLUS presenteert haar kandidatenlijst en het nieuwe verkiezingsprogramma. Opvallend aan de lijst is de goede balans tussen mannen en vrouwen en de spreiding over vrijwel alle Maastrichtse wijken.

50PLUS gaat de verkiezingen in met de slogan: "Samen wijzer, samen sterk".

Sterke lijst met lokale wortels 50PLUS Maastricht kiest bewust voor een lijst die midden in de samenleving staat. De kandidaten afkomstig uit bijna alle wijken van de stad; van Heer tot Daalhof en van Amby tot Sint Pieter.

Lijsttrekker Bennie van Est

De lijst wordt aangevoerd door lijsIrekker Bennie van Est. Hij benadrukt dat de 50PLUS Maastricht kiest voor verbinding en gezond verstand. Van Est: "Wij hebben niet voor niets gekozen voor de titel: ‘wijzer, samen sterk'. De afgelopen jaren is gebleken dat de politiek te veel met zichzelf bezig is geweest. Wij willen terug naar de basis: luisteren naar elkaar en naar de inwoners. Alleen als je samenwerkt en openstaat voor elkaars ideeën, kun je de problemen in de zorg, wonen en veiligheid echt oplossen."

Bennie van Est en 50PLUS staan bekend om de inhoudelijke bijdragen en financiële kennis. Hij fungeerde naast zijn frac'evoorziIerschap ook als vicevoorziIer Sociaal Domein en lid agendacommissie, vicevoorzitter commissie Begroting en Verantwoording, 2e plaatsvervangend voorzitter gemeenteraad, lid werkgroep aanbesteding accountant en lid werkgroep raadsinformatiesysteem.

Lijstduwer

De lijst wordt gesloten door een ander bekend gezicht: Math Reintjens. Als lijstduwer (#MathOp47) zal hij de par'j met zijn ervaring zichtbaar ondersteunen in de campagne.

Programma: De menselijke maat.

Vanaf woensdag 4 februari 2026 is het volledige verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst te vinden op de website https://maastricht50plus.nl/nl/wie-z...enlijst-50plus.

Speerpunten voor de komende vier jaar zijn onder andere:

. Wonen: Doorstroming bevorderen zodat ouderen preXg kunnen wonen en er ruimte komt voorstarters.
                          . Veiligheid: Meer blauw op straat en wijkagenten die hun buurt echt kennen.
                          . ParDcipaDe: Zorgen dat we vroeg'jdig met bewoners en belanghebbende in gesprek gaan en voorkomen dat de geschillen bij de rechters worden uitgevochten.

Het programma en de kandidaten zijn te vinden op de website www.maastricht50plus.nl. Of stuur een e-mailtje naar: info@50plusmaastricht.nl
                          ​

Opmerking

Eerste tien kandidaten op de lijst 50PLUS:

1 Bennie van Est
                            2 Willy Bronckers
                            3 Annemiek Meijer-Coninx
                            4 Petra Moonen-Maas
                            5 Johan Mulkens
                            6 Math Korpershoek
                            7 Marie Thérèse Custers
                            8 Felix Nicolai
                            9 Sylvia Crombach
                            10 Harry Crapels

​

Opmerking

GEMEENTERAAD verkiezingen het grote verlies van de kennis en inzicht van onze PIER (op Mestreeh online )
                              Gelukkig voorziet Bennie van Est/en willy Bronkers ons nog van het nodige nieuws..
                              En de nieuwe ster. (elders )
                              zodat we nog een beetje inzicht hebben met name het gemeente beleid.
                              Last edited by Ton.2014; 10 februari 2026, 11:01.

Opmerking

Bezig...
                              X