Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 16 maart 2022

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #76
    Het is natuurlijk wel zo dat die FvD veel jonge toeloop heeft, omdat ze met honing om de mond werden besmeerd inzake de corona maatregelen en de zelfde soort "sociale" media gebruiken.
    Die lezen echt geen programma maar de tweets van sherry Baudet.

    Maar uhm echt veel verkiezingsprogramma's zijn er nog steeds niet of ze staan op een andere site waar mijn webbrowser niet heen wil.
    ik ben verguisd

    Opmerking


    • #77
      Ik ben niet van plan om mijn stem weg te gooien ,dus daarom ga ik voor Manon.
      Naar mijn gevoel de nieuwe wethouder.2022. een vrouw met karakter.

      Opmerking


      • #78
        Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
        Ik ben niet van plan om mijn stem weg te gooien ,dus daarom ga ik voor Manon.
        Naar mijn gevoel de nieuwe wethouder.2022. een vrouw met karakter.
        Ik neem aan dat je Manon Fokke van de PvdA bedoelt?
        Zeker geen weggegooide stem en een vrouw met karakter en in potentie een wethouder.
        Probleem is alleen dat de PvdA dan in de coalitie moet komen en dat is nog niet zo zeker.
        Veel stemmen richting PvdA zou dat een stuk gemakkelijker maken.

        Gisteren hoorde ik echter dat (landelijk) 49% van de mensen die zeggen te zullen gaan stemmen overwegen om op een lokale partij te stemmen.
        Nu zeg ik niet dat dit per definitie onverstandig is, er zijn zeker goede en verstandige lokale partijen (in Maastricht), maar het werkt wel de versnippering in de hand.
        Tenminste als al die mensen op meer lokale partijen gaan stemmen.

        Ik heb mijn keuze voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen nog niet gemaakt - ik zweef meestal tot ik in het stemhokje sta - maar ik neig deze verkiezingen naar een landelijke partij.
        Mijn motivatie is dat ik af wil van versnippering.
        De actualiteit is gebaad bij (landelijke) stabiliteit (denk ik).
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #79
          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

          Ik neem aan dat je Manon Fokke van de PvdA bedoelt?
          Zeker geen weggegooide stem en een vrouw met karakter en in potentie een wethouder.
          Probleem is alleen dat de PvdA dan in de coalitie moet komen en dat is nog niet zo zeker.
          Veel stemmen richting PvdA zou dat een stuk gemakkelijker maken.

          Gisteren hoorde ik echter dat (landelijk) 49% van de mensen die zeggen te zullen gaan stemmen overwegen om op een lokale partij te stemmen.
          Nu zeg ik niet dat dit per definitie onverstandig is, er zijn zeker goede en verstandige lokale partijen (in Maastricht), maar het werkt wel de versnippering in de hand.
          Tenminste als al die mensen op meer lokale partijen gaan stemmen.

          Ik heb mijn keuze voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen nog niet gemaakt - ik zweef meestal tot ik in het stemhokje sta - maar ik neig deze verkiezingen naar een landelijke partij.
          Mijn motivatie is dat ik af wil van versnippering.
          De actualiteit is gebaad bij (landelijke) stabiliteit (denk ik).
          Klopt zij heeft bewezen een goede wethouder te zijn
          en haar staat van dienst is niet niks o.a.

          Lid geweest van de tweede kamer nu dir van de Nederlandse rekenkamer al met al verwacht
          ik een frisse wind in de raad en liefs met PVM erbij .
          Ze mag dan wel bij een landelijk partij zijn ,maar in Maastricht stem ik op de persoon
          die zich bij Maastricht betrokken voelt . en dat is ze zeer zeker ..

          Opmerking


          • #80
            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
            Van Vloten noemt zich ook nog eens baron, maar ik heb geen aanwijzingen kunnen vinden dat de Van Vlotens recht hebben op dat adellijk predicaat. Of zou hij dat ook van Poetin hebben gekregen?
            Zoals ik al vermoedde: Van Vloten is geen baron. De Limburger meldt vandaag

            Opmerking


            • #81
              Er worden zowaar naam kaartjes in de postbus gedaan. Te klein om te zien liggen in je postkast maar klein genoeg om iets minder papier afval te genereren bij deze verkiezingen.
              Wat mij betreft hoef ik geen enkel papier in mijn postbus over de partij politiek. Dan is voor heel Maastricht minstens een paar bomen voor papier productie uitgespaard.

              Ja wat maakt dat nu uit zult u denken...........? Maar dat is nu juist het begin van onzinnige milieu vervuiling die de verkiesbare nog steeds niet begrepen heeft.

              Minder grondstoffen gebruiken per persoon en hergebruik van grondstoffen.
              ik ben verguisd

              Opmerking


              • #82
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Ik ben van plan tussen nu [21 jan. 2022] en 16 maart 2022, de dag van de gemeenteraadsverkiezingen, globaal alle partijen die mee doen na te lopen via hun (nog niet bestaande) website.
                Ik heb mij voorgenomen om dat volstrekt willekeurig te doen om tenminste een beetje objectief te zijn.
                Ik heb zeker mijn voorkeuren en ook duidelijke afkeer van sommige groepen/partijen en ik weet dat dit in mijn postings ook doorklinkt, al probeer ik het een beetje objectief te houden.
                Kritiek is uiteraard ook welkom!
                (...)
                En "kritiek" heb ik vandaag gekregen!
                Overigens volstrekt terechte kritiek.
                Het klinkt erger dan het is, want dat is wat er gebeurde.

                Vandaag wandelde ik met mijn hond toevalligerwijs over de Goudenweg in Maastricht.
                Tegenover het daar gelegen KindCentrum Dynamiek (ik dacht dat het nog altijd gewoon de basisschool Elckerlyc was, maar ik loop kennelijk hopeloos achter) was een klas bezig om een klein bos aan te planten.
                Dit gebeurde onder het toeziend oog van wethouder Gert-Jan Krabbendamterechte kritiek!

                Ik zou toch alle websites en verkiezingsprogramma's bespreken, zoals ik had aangekondigd?
                Met spanning wachtte Gert-Jan op mijn posting over GroenLinks.
                Mea culpa.
                Ik ben inderdaad gestopt met het bespreken van de (verkiezings)websites.
                Ik was namelijk zeer teleurgesteld in wat ik, pakweg een maand geleden, zag. Veel partijen hadden/hebben hun site gewoon niet op orde en ik had ook niet de indruk dat het veel los maakte op ons forum.
                En inderdaad had ik niet gekeken naar de website van GroenLinks Maastricht. Dat was overigens zonder dat ik me daar zelf bewust van was. Is er gewoon niet van gekomen.
                Maar dat ga ik herstellen. Als het goed is vanavond nog.
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #83
                  Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

                  En "kritiek" heb ik vandaag gekregen!
                  Overigens volstrekt terechte kritiek.
                  Het klinkt erger dan het is, want dat is wat er gebeurde.

                  Vandaag wandelde ik met mijn hond toevalligerwijs over de Goudenweg in Maastricht.
                  Tegenover het daar gelegen KindCentrum Dynamiek (ik dacht dat het nog altijd gewoon de basisschool Elckerlyc was, maar ik loop kennelijk hopeloos achter) was een klas bezig om een klein bos aan te planten.
                  Dit gebeurde onder het toeziend oog van wethouder Gert-Jan Krabbendamterechte kritiek!

                  Ik zou toch alle websites en verkiezingsprogramma's bespreken, zoals ik had aangekondigd?
                  Met spanning wachtte Gert-Jan op mijn posting over GroenLinks.
                  Mea culpa.
                  Ik ben inderdaad gestopt met het bespreken van de (verkiezings)websites.
                  Ik was namelijk zeer teleurgesteld in wat ik, pakweg een maand geleden, zag. Veel partijen hadden/hebben hun site gewoon niet op orde en ik had ook niet de indruk dat het veel los maakte op ons forum.
                  En inderdaad had ik niet gekeken naar de website van GroenLinks Maastricht. Dat was overigens zonder dat ik me daar zelf bewust van was. Is er gewoon niet van gekomen.
                  Maar dat ga ik herstellen. Als het goed is vanavond nog.
                  Zie het met spanning tegenmoet ook ik mis uw inzicht met name de MAASTRICHTSE politiek (en ik niet alleen .)

                  Opmerking


                  • #84
                    Zoals dus beloofd vanavond de website van GROENLINKS in Maastricht.
                    Het is natuurlijk niet helemaal eerlijk t.o.v. de partijen die ik medio januari heb bekeken, want wellicht had GroenLinks toen ook hun website niet in orde.
                    Maar goed, zeker als je gevraagd wordt om te kijken, kun je er gevoeglijk vanuit gaan dat het goed zit.

                    De website https://maastricht.groenlinks.nl/ geeft direct bij de eerste blik een keurig geordend overzicht met het oog op de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen.
                    Persoonlijk vind ik het prettig dat je gelijk ook de top10 kandidaten kunt aanklikken ( https://maastricht.groenlinks.nl/kandidaten ) en dat zij zich daarop redelijk uitvoerig voorstellen.

                    Gert-Jan Krabbendam is, zoals verwacht kon worden, de lijsttrekker.
                    De nummer drie, Saskia Hermens, heeft ook een enorme politieke ervaring.
                    Toch is ze een tijd uit beeld geweest. Ik denk dat dit in de periode 2014-2018 was. Waarom ze toen uit beeld was weet ik eigenlijk niet.
                    Of dat toen haar eigen keuze was, dan wel dat dit met onderlinge verhoudingen te maken had is mij altijd een raadsel gebleven.
                    Ik weet wel dat in die tijd enkele lokale partijen er over hebben nagedacht om haar te benaderen. Of dit uiteindelijk is gebeurd weet ik niet. Feit is in ieder geval dat Saskia Hermens lid is gebleven van GroenLinks.
                    Op plaats 5 staat Coen van der Gugten.
                    Van der Gugten is een ervaren GL-raadslid, maar op de een of andere manier - en persoonlijk heb ik daar wel een beeld bij - is hij niet erg populair.
                    In 2018 stond hij op plaats 4 bij de GL-kandidaten en haalde hij "slechts" 141 stemmen. Dat is niet echt veel voor iemand in de top 5.
                    Vergelijk dit met Saskia Hermens (in 2018 plaats 5) die toen 523 stemmen haalde.
                    Maar goed..... de keuze om iemand op een (mogelijk) verkiesbare plaats te zetten is aan de GL-leden.
                    Helaas weet ik over de andere top-10 kandidaten weinig te vertellen.

                    Dan het verkiezingsprogramma.
                    Het verkiezingsprogramma 2022-2026 is gemakkelijk te vinden vanaf de homepage van GroenLinks (https://maastricht.groenlinks.nl/ver...sprogramma2022https://maastricht.groenlinks.nl/sit...amma_Duits.pdf
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #85
                      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                      Hoe dan ook, na afloop van de boomplant-actie raakte ik in gesprek met Gert-Jan Krabbendam.
                      Nou, dat was een goed besteed gesprek, vanuit het gezichtspunt van Krabbendam, want zijn partij houdt er de meest uitgebreide bespreking tot nu toe aan over! Dank voor de info, Pier.

                      Gisteren plaatste De Limburger een vijftal artikeltjes op hun website

                      Opmerking


                      • #86
                        1 Lekker "ver" fietsen naar school is gezond als je geen uitlaatgassen en fijnstof hoeft inademen, maar dan maak ook gelijk een dergelijke fietsroute, want die is er niet naar de scholencampus.
                        1a Zelfs de Binnenstad is een en al oude EURO 2 Diesel zone met alle vrachtauto's gedurende de hele ochtend vanaf 6 uur.
                        2 Zorgkosten ontstaan door slechte sociale en ziekmakende omstandigheden. Uitgeven is zorg voorkomen.
                        3 Het stationsplan is een wensdroom op het Prorail deurmatje. En het lost te weinig op over een te kort spoortraject.
                        4 Cultuur en kunst is overal belangrijk en daarom is scholing en geschiedenis zo belangrijk.
                        5 Wonen voor alle sectoren staat extreem onder druk en residentie Gerlachus waar men 130 appartementen aanbiedt staat voor de helft leeg en wordt dus gevuld door de gemeente met studenten een inbreuk op de 40-40-40 regeling.

                        Wonen in een fijne omgeving die aan de regelgevingen voldoen is het allerbelangrijkste. Neem Breur30 kilometer zone Maastricht astenblaft vanaf de stadsgrenzen!

                        Als ik de programma's lees doen we de komende 4 jaar weer NIETS.

                        ik ben verguisd

                        Opmerking


                        • #87
                          Ja het valt misschien de een of de ander op, dat ook elders in het land waar gemeenteraadsverkiezingen gehouden worden dit topic in het verkiezingsprogramma WONEN het allerbelangrijkste is.

                          ik ben verguisd

                          Opmerking


                          • #88
                            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                            Nou, dat was een goed besteed gesprek, vanuit het gezichtspunt van Krabbendam, want zijn partij houdt er de meest uitgebreide bespreking tot nu toe aan over! Dank voor de info, Pier.
                            (...) .
                            Voor wat steekpenningen - in dit geval tien biologische kippen en een krat onbespoten groente - ben ik altijd bereid iemand in het zonnetje te zetten

                            Dadelijk nog 2 postings over respectievelijk de PvdA van Manon Fokke en Guiseppe Noteborn van de VVD.

                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #89
                              "Versplintering in de politiek is misschien onze eigen schuld"

                              Vanochtend , zaterdag 12 maart 2022, vier dagen voor de gemeenteraadsverkiezingen in Maastricht liep ik voorbij onderstaand bord.
                              Manon Fokke, lijsttrekker van de PvdA.
                              Het is altijd leuk om met Manon te sparren over de Maastrichtse politiek.
                              Maar, op de een of andere manier, heb ik altijd het idee dat ze zo'n sparringsrondje met een technische K.O. wint.
                              Dat is een kunst die ze prima beheerst.
                              Ze debatteert heel goed en dit gecombineerd met een ontzettende dossierkennis heb je als sparringpartner geen schijn van kans.

                              In het zicht van bovenstaand verkiezingsbord kwam natuurlijk ook aan de orde hoe het mogelijk is dat er in Maastricht 23 partijen dingen naar een of meer raadszetels.
                              Terecht merkte Manon op dat veel van die partijen inhoudelijk weinig van elkaar verschillen. Maar toch gaan ze voor eigen succes.
                              Manon: "Versplintering in de politiek is misschien onze eigen schuld. Kennelijk lukt het de gevestigde partijen (in Maastricht) niet om het grote publiek te bereiken en gaan steeds meer mensen/groepen denken dat zij wel iets kunnen toevoegen. De huidige coalitie - als voorbeeld - begon al helemaal verkeerd. Na het bereiken van een coalitieakkoord vonden ze het niet nodig om dit aan de raad voor te leggen. De oppositie moest dit uiteindelijk zelf aanvragen".

                              Ik gaf richting Manon aan dat ik op ons forum al heb opgeroepen om vooral op een gevestigde (landelijke) partij te stemmen al die nieuwkomers en/of splinterpartijen nu eens te negeren.
                              Uiteraard was Manon het daarmee eens.

                              PvdA - Groenlinks
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • #90
                                Thuisgekomen na mijn gesprek met Manon Fokke, was het wel tijd voor een kopje koffie.
                                Met het vers gezet kopje koffie op weg naar mijn gemakkelijke stoel werd er gebeld.

                                Voor de deur stond Guiseppe Noteborn, fractievoorzitter van onze lokale VVD, samen met een Limburgs JOVD lid.
                                Met zijn verkiezingsfolder in de hand stelde hij zich keurig netjes voor en vroeg hij of ik nog iets kwijt wilde over mijn straat of buurt.
                                De VVD gaat vanaf nu namelijk eens in het half jaar een rondje maken in onze en alle andere wijken!
                                Ik gaf aan dat ik het wel erg toevallig vind dat de VVD, vier dagen voor de gemeenteraadsverkiezingen, in onze buurt komt vragen hoe het algemeen welbevinden is
                                Een zeer slechte electorale binnenkomer, niet?
                                Zeg gewoon dat je op verkiezingscampagne bent. De mensen zijn echt niet gek.
                                Maar dat gezegd hebbende vervolgde ik met het feit dat ik een goed gesprek met de fractievoorzitter van de VVD wel kan waarderen.
                                Temeer omdat hij vanavond dit gesprek nog terug kan lezen op MestreechOnline .

                                Guiseppe Noteborn is nog niet zo lang fractievoorzitter van de VVD.
                                Begin november 2021 stapte de zittende fractievoorzitter, Michel Severijns, op na een intern gevecht rond het lijsttrekkerschap van de VVD.
                                Het VVD-raadslid Nicky Beckers deed een gooi naar het lijsttrekkerschap, maar bij de VVD zit al sinds jaar en dag de 'zilverrug' John Aarts.
                                Wie VVD Maastricht zegt, zegt feitelijk en 2 decennia John Aarts. Dus John Aarts was niet van plan zich gewonnen te geven. Het interne gevecht werd (uiteraard) door John Aarts gewonnen.
                                Persoonlijk denk ik dat de VVD met John Aarts al 2 decennia een topbestuurder levert, maar dat terzijde.
                                Michel Severijns en Nicky Beckers trokken hun conclusie en traden af. Dus daar was - min of meer uit het niets - fractievoorzitter Guiseppe Noteborn, de nummer 2 op de VVD-kieslijst.
                                Nu bezoek ik al sinds de uitbraak van de coronacrisis geen raadsvergaderingen meer. Dat ging trouwens ook niet, maar ook andere bijeenkomsten heb ik angstvallig gemeden.
                                Dus Guiseppe had geen idee wie ik was.
                                Kortom, een mooie gelegenheid om elkaar voor te stellen

                                Toen mijn koffie inmiddels koud bleek te zijn, gingen de 2 VVD'ers verder en introduceerden zij zich bij mijn buurvrouw.

                                Onder het genot van een nieuwe kop koffie bestudeerde ik toch even de VVD-website. Want ook deze site had ik - zoals mij bleek - nog niet besproken.
                                De lokale VVD-website is redelijk eenvoudig: https://maastricht.vvd.nl/
                                Het verkiezingsprogrammakandidatenlijst 2022 wel erg summier is. Dat zou veel beter kunnen.
                                Kortom, de VVD heeft kennelijk niet veel zin gehad hun verkiezingswebsite wat op te fleuren.

                                Tot slot.
                                Guiseppe Noteborn kent, zoals hij vertelde, ons forum MestreechOnline niet. Vanavond zal hij ons forum eens bekijken, zo beloofde hij tenminste.
                                Ik begreep wel dat hij cq de VVD erg actief is op facebook. Maar..... de reacties op fb zijn redelijk vaak ongenuanceerd was de conclusie
                                Dus, welkom op MO zou ik zeggen
                                Last edited by Pier; 13 maart 2022, 16:47.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X