Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 16 maart 2022

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Vandaag is het exact 50 dagen tot de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022.
    (..)
    Op de website van D66 vind je wel de kandidatenlijst, maar het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 ontbreekt.
    Wel de verkiezingsprogramma's voor de verkiezingen van 2014 en 2018 staan er nog
    (...)
    Maar wat is er aan de hand met de websites van onze lokale partijen?
    Gisteren had ik contact met Harald Barendse, van de D66 fractie in Maastricht over de mogelijke sloop van de spoorwegbrug over de Maas (zie HIER.)

    Daarbij vroeg ik Harald ook naar de website van de Maastrichtse afdeling van D66 cq het ontbreken van het verkiezingsprogramma 2022-2026.
    Vandaag kreeg ik onderstaand antwoord.
    "(..)
    ."

    We wachten dus even af, maar goed dat D66 een verklaring geeft.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #17
      Vandaag heb ik, met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022, de website van de Partij Veilig Maastricht (PVM) maar eens bekeken:
      https://www.partijveiligmaastricht.nl/

      De website, ik vermoed ontworpen door het burgerraadslid Alain GarnierKANDIDATENLIJST is onder het hoofdstuk 'Nieuws' nog wel te vinden, maar dan houdt het ook wel op.
      Lijsttrekker is uiteraard de huidige fractievoorzitster Tiny Meese.

      Ook bij de PVM vind ik geen verkiezingsprogramma 2022-2026
      Wel prominent op de website staan de STANDPUNTEN.

      Dit geeft wel enig inzicht, maar standpunten zijn leuk en aardig, maar ze zeggen niets over hetgeen je eventueel wilt doen en vooral ook wilt laten als je een goede verkiezingsuitslag haalt.
      Je kunt wel roepen dat je een 'actieprogramma voor eenzaamheid wil', wie wil dit niet, of meer 'parkeerplaatsen in de woonwijken', maar hoe ga je dat betalen ic. waar ga je op bezuinigen en waar realiseer je zoiets?
      Dat vind ik nergens.

      Positief t.o.v. oudere programma's die ik mij herinner van de PVM of haar voorloper Trots Op Nederland (TON) is dat ik bij de standpunten geen (in)directe verwijzing meer vindt richting het beperken van religieuze uitingen rond de islam. Dat is in ieder geval een stap vooruit.

      Helemaal onderaan de website vind je wel een link om de aanstaande campagne te steunen, dat weer wel......
      Last edited by Pier; 31 januari 2022, 22:00.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #18
        Ik geef het op........

        Vandaag, zaterdag 29 januari 2022, nog dik anderhalve maand tot de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart a.s., bezocht ik de lokale website van het CDA Maastricht.
        https://www.cdamaastricht.nl/

        Volgens deze website is Vivianne Heijnen nog steeds lijsttrekker en wethouder in Maastricht.
        Kennelijk hecht men weinig waarde aan het actueel houden van de eigen lokale website.
        Even zoeken en je vindt ook de kandidatenlijst van het CDA voor de gemeenteraadsverkiezingen.
        En jawel, lijsttrekker volgens die lijst is..... Vivianne Heijnen

        Een verkiezingsprogramma?
        Vergeet het maar.
        Wel weer standpunten, maar zoals ik eerder al uitlegde zijn standpunten geen verkiezingsprogramma.

        Rest mij enkel te concluderen dat, m.u.v. de PvdA, alle tot nu toe besproken partijen er kennelijk niet erg veel waarde aan hechten dat wij goed geinformeerd worden met het oog op de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen.
        Maar ja.... misschien hebben ze wel gelijk, want erg veel participatie en/of discussie over dit onderwerp zie ik ook niet (op dit forum).
        Last edited by Pier; 31 januari 2022, 21:59.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Ik geef het op........ (...) Rest mij enkel te concluderen dat, m.u.v. de PvdA, alle tot nu toe besproken partijen er kennelijk niet erg veel waarde aan hechten dat wij goed geinformeerd worden met het oog op de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen. Maar ja.... misschien hebben ze wel gelijk, want erg veel participatie en/of discussie over dit onderwerp zie ik ook niet (op dit forum).
          Geef het alsjeblieft niet op, Pier. Ik lees het allemaal met veel belangstelling, want ik heb geen tijd om het 'in de politiek' te volgen. Voor mij ben je in elk geval de enige bron die mij aanspoort af en toe eens ergens nader van kennis te nemen. Om nou te zeggen, dat je in mij zo'n opinievolger hebt van trendsetters zoals die op social media
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 30 januari 2022, 16:38.

          Opmerking


          • #20

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Roosje Bekijk bericht
              (...) Heb b.v. op de website van de SP naar de namen van de 10 eerste kandidaten gezocht, naar lang zoeken eindelijk gevonden. Zou het niet beter zijn om de kartrekkers prominent in beeld te brengen? Ik hoop dat we binnenkort toch wat meer duidelijkheid mogen verwachten.
              (..) .
              Aangespoord door mevr. Evers en Roosje ga ik maar weer eens op zoek naar (een website van) een partij die (vermoedelijk) zal meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen in Maastricht.
              Ik had eigenlijk RE:SET in gedachte, maar nieuwsgierig gemaakt door Roosje heb ik vandaag maar de lokale SP bekeken.
              https://maastricht.sp.nl/

              De eerste blik op de website begint goed
              Bovenaan een artikel met de kop: VERKIEZINGEN 2022.

              Even op klikken en na een soort van welkomstwoord over de verkiezingen van de lijsttrekster Ariane Schut zie je een link naar het SP verkiezingsprogramma gemeente Maastricht 2022.
              Wat een verademing
              Ik bedoel hier uitdrukkelijk niet de inhoud, maar het feit dat je het kunt vinden en lezen.
              Dit zou dus normaal moeten zijn, maar zoals we ontdekt hebben is dit uitzonderlijk.

              Zonder inhoudelijk op de diverse punten in te gaan, toch even een kritische kanttekening.
              De (meeste) plannen van de SP kosten geld. Ik lees echter nergens waar de SP in Maastricht op wil bezuinigen om de kosten van hun verkiezingsprogramma te dekken.
              Een verkiezingsprogramma schrijven zonder financiele paragraaf vind ik minder.

              Dan even naar het kritiekpunt van Roosje over het vinden van de kandidatenlijst, of tenminste de top10.
              Het is inderdaad even zoeken.
              De plaats is ook niet logisch, maar na even zoeken - ik schat toch wel een minuutje of 5 - heb ik het gevonden.
              Hier de Top 10.
              Roosje heeft gelijk dat het volgens mij ook veel verstandiger is om mn. de top 10 kandidaten wat prominenter in beeld te brengen.

              Hopelijk wordt morgen, de laatste dag waarop de kandidatenlijsten kunnen worden ingeleverd, meer duidelijk over wie waar komt.
              Last edited by Pier; 31 januari 2022, 21:59.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #22
                Vandaag, maandag 31 januari 2022, eindigde de kandidaatstelling voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022.
                Je moet als politieke groep/partij vandaag alle kandidaatlijsten hebben ingediend en hebben voldaan aan de eisen die gelden voor een (nieuwe) partij.
                Na controle worden de lijsten aanstaande vrijdag goedgekeurd en zijn ze onherroepelijk.

                Helaas heb ik vandaag (nog) geen bevestiging/bericht welke partijen zich precies hebben aangemeld in Maastricht.
                Wellicht dat er morgen een persbericht verschijnt en we het dan eindelijk weten.

                In afwachting daarvan nu maar de website van de (vermoedelijke) nieuwkomer RE:SET
                https://resetmaastricht.nl/
                Het is een onlangs gemaakte website, dus je kunt niet zeggen dat de website verouderd dan wel niet actueel is.
                Maar..... geen lijst met gemeenteraadskandidaten te vinden, laat staan een partijprogramma.
                De lijsttrekker, Alexander Lurvink, is wel prominent aanwezig en voorts 2 bestuursleden, de heren H. Krommenhoek en E. Philipsen.
                Via googelen kom je er nog achter dat de partij gevestigd moet zijn op het adres Rademakersdreef 18, 6216 RZ Maastricht.

                Oordeel vooral zelf wat jullie van deze partij vinden, maar persoonlijk denk ik niet dat deze partij een verrijking is van ons politiek landschap, tenzij je een woningzoekende student of expat bent.

                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #23
                  Re:set ('Na mijn afstuderen aan de FASoS met een bachelor in Europese Studies' de naam van zijn alma mater (Maastricht University) miste. Wat ik ook miste, was een datering van de webpagina. Lurvink studeert volgens die site (nu nog ?) voor zijn master-graad bij UNU-Merit. Tja, ik ben van voor 1950 en heb dus het Internet nodig om dat soort codes te ontcijferen: Kortweg betekent USU-Merit het volgende:

                  "United Nations University based in Maastricht in the south of the Netherlands".Re:set (wel een mooie naam voor 'jong'-Nederland) is een categoriale partij: een partij voor een speciale groep van de Maastrichtse bevolking, met name studenten en ex-pats, met een nadruk op woningzoekenden en een verbinding met 'de Mestreechter Geis'. Werkt dat?

                  Geen idee, maar ik denk dat Pier eens zou moeten nadenken over een scheiding der geesten. Er is een discrepantie in partij-land. Niets nieuws onder de zon natuurlijk, maar er is een levensgroot verschil tussen lokale partijen voor de gehele bevolking of delen daarvan, en bovenlokale, landelijke partijen die mee willen spelen in de gemeenteraadsverkiezingen. Binnen de laatste categorie zijn er (hopelijk) lokale visies en landelijke standpunten en ik ontdek een neiging mijnerzijds naar het grotere geheel. Maar overzie ik alles?

                  Het is natuurlijk- met zo idioot veel splintergroeperingen - een ijselijk karwei, maar misschien is het mogelijk een soort categoriale indeling te maken van de contestanten voor de gemeenteraad. Algemene standpunten versus singuliere lokale belangen. Tja, ga er maar aan staan. En heeft het effect op het kiezersgedrag? Geen idee, maar misschien wel op het mijne.
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 1 februari 2022, 23:24.

                  Opmerking


                  • #24
                    https://rtvmaastricht.nl/nieuws/arti...e-partij-reset
                    ach die lurvink aha.
                    ik ben verguisd

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                      ach die lurvink aha.
                      Ja, net wat je zegt! Van die enkele keren dat ik de raadsvergadering online heb gevolgd en het voorrecht had om Lurvink te horen spreken, heb ik de indruk overgehouden dat hij daar voornamelijk zit voor zichzelf. Misschien geldt dat wel voor meer raadsleden, maar ik zie het toch vooral bij de splinterpartijen. Waar je bij raadsleden van grotere partijen nog een zeker houvast hebt aan een min of meer bekende partijkoers, is dat bij de kleine partijen veel minder het geval. Misschien dat Pier ook om die reden nergens verkiezingsprogramma's kan vinden: men ziet wel welke kant men opwaait als een onderwerp zich aandient. Ik vermoed dat er bij kleine partijen ook minder het gevoel heerst dat men verantwoording moet afleggen bij de achterban, omdat die achterban er nauwelijks is; men moet het voor een groot deel hebben van de zwevende kiezer, die de ene keer voor deze one-issuepartij gaat en de volgende keer voor een andere.

                      Hoeveel te gaan nog, Pier? Volgens mij nog maar minder dan tien...
                      Last edited by Pier; 2 februari 2022, 13:35. Reden: Posting is abusievelijk verwijderd geweest door Pier, maar kon worden hersteld in de originele opmaak.

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
                        (..)
                        Hoeveel te gaan nog, Pier? Volgens mij nog maar minder dan tien...
                        Te veel.....

                        Ik heb zojuist het proces-verbaal gevonden naar het onderzoek van de kandidatenlijsten van alle partijen die zich aangemeld hebben voor de gemeenteraadsverkiezingen in Maastricht.
                        https://www.gemeentemaastricht.nl/si...odel_I-1_1.pdf

                        Als je op bovenstaande link drukt, kom je in het proces-verbaal (waar inhoudelijk weinig in staat, maar je moet even door scrollen naar bladzijde 2. Daar vind je de partijnamen en de lijsttrekkers.
                        Er is zelfs weer een kandidaat-lijsttrekker, Mirjam de Groof (en tevens enig verkiesbaar lid) die haar partij "blanco" noemt.
                        Hoe kun je in vredesnaam meedoen aan gemeenteraadsverkiezingen en de belangen van de stad willen vertegenwoordigen, als je nog niet eens in staat bent om een naam voor je partij of groepering te bedenken?

                        Uiteraard ben ik eens gaan googelen op Mirjam de Groof.
                        Uiteindelijk kwam ik uit op ons eigen forum met een posting op 31 jan. 2018.
                        Onder het voorbehoud dat ik dus de goede Mirjam de Groof heb gevonden, is Mirjam nu 59 of 60 jaar oud en was ze eerst verbonden aan de PVV (in Maastricht)
                        (Bron: https://forum.mestreechonline.nl/for...596#post100596)

                        Het mooie aan deze splintergroeperingen is dat ze de stemmen wegsnoepen van andere kleine partijen/groepen die in mijn ogen feitelijk niets of weinig bijdragen aan een goed stadsbestuur.
                        De PVV Maastricht bijvoorbeeld heeft 2 splintergroepen voorgebracht, de blanco-partij van Mirjam de Groof en Maastricht Vooruit van John Nouse die in 2018 ook op de PVV kandidatenlijst stond.

                        Van dit onderling afsnoepen van de stemmen profiteren uiteindelijk (waarschijnlijk) de grote partijen bij het verdelen van de restzetels.
                        Last edited by Pier; 2 februari 2022, 13:37.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #27
                          Nou ja?
                          Blanco kan ook positief bedoeld zijn : U vraagt wij draaien!

                          Maar een splinterpartij betekend helemaal niks als het om besturen en of oppositie gaat. Dus stem bewust-slim op 16 maart.
                          Doe het bewust en wees slim en wie heeft ook nationaal iets in de melk te brokkelen.
                          ik ben verguisd

                          Opmerking


                          • #28

                            Fijn Pier - dank je wel voor de link!- dat we nu eindelijk kunnen zien welke partijen en welke kandidaten er mee gaan doen aan de komende gemeenteraadsverkiezingen. Wil nog even reageren op de post over RE-SET; als je de website bekijkt en leest, dan kan ik alleen maar zeggen dat het veel wollige taal is met hoogdravende termen. Specifieke zaken die de Maastrichtse burger zal interesseren zijn niet echt te vinden. Ik heb vaker de raadsvergaderingen gevolgd en de bijdrage van dhr. Lurvink gehoord, maar eerlijk gezegd vond ik het persoonlijk geen aanwinst voor de discussies. Er viel me ook iets anders op: bij het bestuur van RE-SET staat dhr. Ed Philipsen vermeld. Volgens mij is hij jaren geleden ook bestuurslid geweest bij Leefbaar Maastricht/Stadsbelangen Maastricht......
                            Het worden rare verkiezingen met al die kleine splinterpartijen, dat is een ding dat zeker is!
                            Wel opmerkelijk is dat maar een paar partijen een kandidatenlijst op hun website hebben staan; heb net gekeken bij SAB en de Seniorenpartij maar helaas niet te vinden. :-(
                            Last edited by Roosje; 2 februari 2022, 16:21.

                            Opmerking


                            • #29
                              Wat betreft de Senioren (Stads) Partij Maastricht zijn de lijsttrekker/kandidaten te vinden via https://seniorenpartijmaastricht.nl/leden.

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                                Wat betreft de Senioren (Stads) Partij Maastricht zijn de lijsttrekker/kandidaten te vinden via https://seniorenpartijmaastricht.nl/leden.
                                Nou.... dat klopt niet helemaal.
                                Daar staat welke zittende (burger-)raadsleden weer kandidaat zullen zijn in 2022, maar niet op welke plaats ze geplaatst zijn/worden.
                                Het eerdergenoemde proces- verbaal 'Onderzoek naar de kandidaatlijsten' vemeldt dat er 22 kandidaten zijn en op de door jou aangegeven website staan er slechts 9 (!!)
                                Ik zou wel eens willen weten waar John Steijns geplaatst wordt.
                                John is ook zo'n typisch voorbeeld van een raadslid die al jaren switcht van (lokale) partij naar partij.
                                Last edited by Pier; 2 februari 2022, 18:25.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X