Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Tweede Kamerverkiezingen 17 maart 2021

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Tweede Kamerverkiezingen 17 maart 2021

    Over een kleine 2 maanden hebben we weer Tweede Kamerverkiezingen.
    Normaliter kun je dan op de dag van de verkiezingen, deze keer 17 maart 2021, te stem uitbrengen.
    Maar in 2020 en 2021 is alles anders i.v.m. corona en covid-19.
    En dan weten we nog niet hoe de 'Engelse' variant van het virus zich de komende tijd gaat ontwikkelen.

    In ieder geval zijn er door de overheid maatregelen genomen en het uitbrengen van de stem zo veilig als mogelijk te maken.
    Op 14 januari 2021 is er een RaadsInformatieBrief (RIB, no. 2021.01489) naar gemeenteraad gestuurd met daarin de maatregelen rondom de verkiezingsdag.
    https://maastricht.parlaeus.nl/user/...maart_2021.pdf

    Enkele opmerkelijke punten uit deze RIB:
    (..) In Maastricht zijn er bij iedere verkiezing 60 stembureaus verspreid over de stad beschikbaar. Daar valt nu een groot aantal vanaf omdat zowel kiezers als stembureauleden onderling 1,5 meter afstand moeten kunnen houden. Ook de stembureaus in een aantal scholen, verzorgingshuizen, het Centre Ceramique en MUCM+ zijn deze keer niet beschikbaar. We hebben twintig alternatieve locaties gevonden en komen daarmee op het reguliere aantal van 60 stembureaus uit. Dit is ook nodig om de stembureaus, en dus de kiezers,zoveel mogelijk over de stad te spreiden.(..)

    (..) Normaal hebben we vijf leden per stembureau
    van wie er altijd drie tegelijkertijd aanwezig moeten stembureau is het deze keer verplicht dat er altijd vier stembureauleden tegelijkertijd aanwezig zijn. We breiden het aantal leden per stembureau daarom deze keer uit naar zeven of acht leden, afhankelijk van de grootte van het stembureau en zetten geen extra tellers in.(..)

    (..) Kiezers krijgen vooraf thuis de vragen van de gezondheidscheck, gebaseerd op het RIVM. Als de
    kiezer een of meer vragen met ja beantwoordt, mag hij/zij niet zelf naar het stemlokaal om te stemmen. Deze kiezers kunnen een onderhandse volmacht geven aan een andere kiezer. Dat kan ook op de verkiezingsdag zelf nog.(..)

    (..) De tijdelijke wet maakt het mogelijk dat burgemeester en wethouders mobiele of bijzondere stembureaus kunnen aanwijzen waarvan de toegang beperkt is tot kiezers die wonen of verblijven op de locaties waar die stembureaus zitting houden,zoals verpleeg-of verzorgingstehuizen. (...)
    (..) Kiezers van 70 jaar en ouder zijn volgens het RIVM generiek kwetsbaar voor het coronavirus.

    Er zijn
    in Nederland 2,4 miljoen kiesgerechtigden die bij de Tweede Kamerverkiezing 70 jaar of ouder zullen de vorige Tweede Kamerverkiezingen, was het opkomstpercentage in Maastricht 77%.
    Als we
    daar vanuit gaan dan zouden er in Maastricht weleens 15.000 briefstemmen binnen kunnen komen.

    De 70-plussers zijn niet verplicht om per brief te stemmen. Ze hebben verschillende mogelijkheden om hun stem uit te brengen:
    -per brief en opsturen per post-briefstemafgevenop een afgiftepunt, of dat laten doen door een derde.
    -briefstem afgeven op een (vroeg) stembureau, of dat laten doen door een derde-een onderhandse volmacht
    -zelf gaan stemmen, al dan niet in een bijzonder stembureau als iemand in een instelling woont.
    (..)

    (..) Het wordt mogelijk dat kiezers op maandag 15 en dinsdag 16 maart 2021 vervroegd kunnen
    stemmen. Deze mogelijkheid is met name bedoeldvoor die kiezers die, vanwege gezondheidsredenen,twijfelen over de gang naar de stembus op de verkiezingsdag zelf.
    (...) Deze stembureaus zullen dagelijks van 7.30
    -21.00 uur geopend zijn. De in deze stembureaus uitgebrachte stemmen mogen pas vanaf 17 maart 7.30 uur geteld worden.

    (..)Regulier kost de organisatie van een verkiezing in Maastricht ongeveer 300.000 euro. Deze keer
    komt er voor gemeenten een aanvullende compensatie vanuit het Rijk (...).
    De verdeelsleutel is
    gebaseerd op het aantal kiesgerechtigden en het aantal kiesgerechtigden van 70 jaar en ouder per gemeente. Op basis hiervan ontvangt Maastricht 340.000 euro extra in 2021.


    Heel veel werk, extra organisatie en meer geld kosten deze verkiezingen in maart 2021 dus.
    Laten we als tegenprestatie in ieder geval een stem uitbrengen!




    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Deze stembureaus zullen dagelijks van 7.30-21.00 uur geopend zijn.
    in het theater aan de Vrijthof waren ze 5 minuten te laat open de laatste stem datum.
    ik ben verguisd

    Opmerking


    • #3
      Maastrichtse Lilianne Ploumen lijsttrekker PvdA

      De kans is groot dat Lilianne Ploumen (58 )? a.s. zaterdag, 23 januari 2021, gekozen wordt als de lijsttrekker van de PvdA.

      Daarmee hebben we in ieder geval een Maastrichtse link te pakken.

      Als ik Lilianne Ploumen opzoek in wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Lilianne_Ploumen) wordt gemeld dat ze de dochter is van een Maastrichtse rooms-katholieke melkboer en en heeft ze de middelbare school (Henric van Veldekecollege) in Sint Pieter doorlopen.
      Daarna is ze de weide wereld ingetrokken.
      Dus ik heb eigenlijk geen idee wat haar huidige band met Maastricht nog is.

      Ik kan mij nog herinneren dat ze, destijds in gezelschap van de toenmalige fractievoorzitster van de Maastrichtse PvdA, de sleuteloverdracht op de zaterdag voor carnaval in Maastricht heeft bijgewoond. Ik denk dat dit rond 2014-2015 moet zijn geweest.

      Volgens de website van de Tweede Kamer woont ze tegenwoordig in Amsterdam
      https://www.tweedekamer.nl/kamerlede...oumen-emj-pvda

      In het Parool staat een leuke mooie column over Lilianne Ploumen.
      https://www.parool.nl/columns-opinie....google.com%2F

      Tot slot, nog een link naar een NOS-artikel
      https://nos.nl/artikel/2364948-wie-i...e-ploumen.htmlhttps://nl.wikipedia.org/wiki/Thijs_W%C3%B6ltgens) is wel van 1989 tot 1994 fractievoorzitter geweest van de PvdA in de Tweede Kamer.
      Voor de rest kan ik mij weinig vorenstaande PvdA'ers uit Limburg herinneren.
      Of vergis ik me?
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        Voor de rest kan ik mij weinig vorenstaande PvdA'ers uit Limburg herinneren.
        Of vergis ik me?
        Ho-ho, ik zou er toch wel drie willen noemen, Pier, alle drie nota bene geboren Maastrichtenaren:
        1) Anna Cornelia Wijnandts-Louis (1882-1957), weliswaar geen landelijk politica (dat was in haar tijd vrijwel onmogelijk voor vrouwen), maar wel het eerste volgens actief kiesrecht gekozen vrouwelijke raadslid in Nederland.
        2) Sjeng TansFrans Timmermans (1961), Minister van Buitenlandse Zaken en Europees Commissaris.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          1) Anna Cornelia Wijnandts-Louis (1882-1957), weliswaar geen landelijk politica (dat was in haar tijd vrijwel onmogelijk voor vrouwen), maar wel het eerste volgens actief kiesrecht gekozen vrouwelijke raadslid in Nederland.
          Dat was in 1920, bij de eerste gemeenteraadsverkiezingen in Nederland nadat in 1919 koningin Wilhelmina het algemeen actief vrouwenkiesrecht had goedgekeurd. Dat was een primeur voor Maastricht en omstreken: noodzakelijk vanwege de gehele of gedeeltelijke inlijving van een aantal buurgemeenten. De eerste vrouw die in Nederland haar actief stemrecht mocht uitoefenen (zelf ergens op stemmen, niet alleen maar verkiesbaar zijn als vrouw), was de vrouw van de burgemeester van Gronsveld.

          Anna Cornelia Wijnandts-Louis was lid van de SDAP, maar na de Tweede Wereldoorlog inderdaad van de PvdA, die op 9 februari 1946 werd opgericht.

          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          (...) weliswaar geen landelijk politica (dat was in haar tijd vrijwel onmogelijk voor vrouwen)
          In 1917 was Suze Groeneweg (SDAP) volgens passief vrouwenkiesrecht gekozen in de Tweede Kamer, d.w.z dat zij dus door het algemeen actief mannenkiesrecht daar beland was en zij niet alleen. Wie er meer over wil weten leze onder meer: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrouwe...t_in_Nederland

          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          In het Parool staat een leuke mooie column over Lilianne Ploumen.
          https://www.parool.nl/columns-opinie....google.com%2F
          Geweldige column! ???
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 januari 2021, 15:37. Reden: link toegevoegd

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht

            Ho-ho, ik zou er toch wel drie willen noemen, Pier, alle drie nota bene geboren Maastrichtenaren:
            1) Anna Cornelia Wijnandts-Louis (1882-1957), weliswaar geen landelijk politica (dat was in haar tijd vrijwel onmogelijk voor vrouwen), maar wel het eerste volgens actief kiesrecht gekozen vrouwelijke raadslid in Nederland.
            2) Sjeng TansFrans Timmermans (1961), Minister van Buitenlandse Zaken en Europees Commissaris.
            Ik heb me dus vergist
            Maar..... zouden veel 'gemiddelde Nederlanders' Anna Cornelia Wijnandts-Louis en Sjeng Tans kennen?
            Uiteraard hoort Frans Timmermans wel degelijk thuis is het rijtje (naoorlogse) bekende PvdA'ers

            Overigens was Lilianne Ploumen gisteren in de finale van De Slimste Mens een van de personen die een vraag aan een kandidaat mocht stellen.
            En dat deed ze, met Nederlandse ondertiteling, geheel in met Mestreechs
            Haar uiteindelijke vraag was 'Wat weet u van Irma Sluis?'
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #7
              Uitstel Tweede Kamerverkiezingen?

              Gisteren, 22 januari 2021, werd er door meeste mainstream media aandacht besteed aan de oproep van enkele burgemeesters, waaronder burgemeester Hessels van Echt-Susteren, om de verkiezingen van 17 maart 2021 uit te stellen ivm de vrees op besmetting door het coronavirus of een variant van dit virus.

              Vandaag, zaterdag 23 januari 2021, gaat de Avondklok in. Iets wat ik mij een dik jaar geleden nooit had kunnen voorstellen.
              Een zeer ingrijpende maatregelen waar ik het overigens wel eens mee ben. Maar dit terzijde.

              De burgemeesters die uitstel van de 2de Kamerverkiezingen bepleiten, stellen dat het onredelijk is om verregaande beperkingen aan het volk op te leggen, maar tegelijkertijd wel de bijna 13 miljoen stemgerechtigde Nederlanders te vragen naar de stembus te gaan.

              In de eerste posting van deze topic heb ik op een rijtje gezet welke maatregelen er genomen zijn om de verkiezingen (zo veel mogelijk) coronaproof te houden.

              Maar wat vinden wij MO'ers van het gaan naar de stembus op 17 maart 2021 (tijdens deze coronacrisis)?

              Een schot voor de boeg.
              Ik vind het veilig en zal gaan stemmen.

              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Maar wat vinden wij MO'ers van het gaan naar de stembus op 17 maart 2021 (tijdens deze coronacrisis)?
                Ik ben voor uitstellen. Het lijkt me niet goed voor de democratie om verkiezingen te houden op een moment dat veel mensen de deur niet uit durven. Een mens gaat naar de supermarkt omdat je moet eten en anders ga je dood. Maar van niet stemmen ga je niet dood. De neiging om in de huidige omstandigheden thuis te blijven zal zeker groter zijn. Zeker als je toch al geen uitgesproken voorkeur hebt. Stemmen per post zal dat maar gedeeltelijk kunnen opheffen.

                Wat is er op tegen om de huidige gekozen Kamerleden een paar maanden langer te laten doorwerken? Nu verkiezingen houden betekent ook dat er de komende maanden een nieuwe kabinet gevormd moet worden, wat een periode van geharrewar en onzekerheid tot gevolg kan hebben. En dat kunnen we nu juist niet gebruiken. Het is al erg genoeg dat de huidige regering zichzelf demissionair heeft gemaakt.

                Opmerking


                • #9
                  1)
                  Bennie van Est, ik moet eerlijk bekennen dat ik u niet kende voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018.

                  U bent, zo begrijp ik, een geboren en getogen Maastrichtenaar en werkzaam bij LVO (Limburgs Voortgezet Onderwijs).
                  Kunt u wat meer over uzelf vertellen?


                  2)
                  In maart 2018 bent u gekozen als fractievoorzitter van de partij 50PLUS in de Maastrichtse gemeenteraad.
                  Is dit uw eerste politiek/bestuurlijke functie en/of was u eerder verbonden aan een andere partij?


                  3)
                  Bij de aankomende Tweede Kamerverkiezingen staat op voor de partij 50PLUS op 18de plaats.

                  Het leuke aan verkiezingen is dat dit aan de kiezer ligt. Als je zou willen dat ook de regionale problematieken in Den Haag gehoord worden dan moet je op die lokale kandidaat stemmen en niet eenvoudig de nummer 1 kiezen. Ook zijn er veel kiezers die bij gemeenteraads- en provinciale staten verkiezingen lokaal stemmen. Je bent ook volksvertegenwoordiger dus de geluiden van die lokale partijen moet je ook meenemen ook al zijn ze niet van je eigen politieke partij.
                  Uit de analyse van 4 jaar geleden blijkt dat Limburgse kandidaten veel voorkeurstemmen krijgen. Dus als het merendeel van de kiezers in Maastricht die normaal op een lokale partij stemmen en de 50PLUS stemmers in Limburg op nummer 18 stemmen dan is het niet onmogelijk. Doe je het niet dan straks niet klagen dat het geluid van Limburg niet in Den Haag wordt gehoord.


                  4)
                  In Nederland hebben we circa 7 miljoen mensen in de leeftijdscategorie 50+

                  Nog veel werk te doen.
                  Speelt het imago van de partij, namelijk dat er steeds ruzie is rond de partijtop en het vertrek van o.a. Henk Krol, hierin een rol?
                  Het spreekwoord zegt vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Het is jammer dat niet goed in de publiciteit kwam dat 50PLUS een democratische partij is en dat de partij niet gekaapt kon worden door enkele leden in de partijtop. Dit had prima intern opgelost kunnen worden maar het is altijd jammer dat individuen soms het individuele belang boven het partijbelang plaatsen. We hebben het laatste half jaar 3 algemene ledenvergaderingen gehad waarin een nieuw bestuur, een nieuwe lijsttrekker en de kandidatenlijst is gekozen en het verkiezingsprogramma is vastgesteld. Drie uitstekende vergaderingen met goede debatten, scherpe meningen maar wel allemaal verlopen zoals wij dat als leden met elkaar hebben afgesproken. Maar als het goed gaat dan is het niet interessant voor de pers en dat is jammer.

                  5)
                  In het partijprogramma van 50PLUS in de paragraaf over Milieu, Klimaat & Duurzaamheid lees ik dat uw partij de ontwikkeling van krachtige nieuwe technologie voorstaat.
                  Steunt 50PLUS daarmee de bouw van nieuwe kerncentrales dan wel wat verstaat u onder nieuwe technologie?


                  6)
                  In uw kiesprogramma staat o.a. dat u voor een kiesdrempel bent van 3 procent, voor een gekozen burgemeester en voor een bindend referendum over zwaarwegende voorstellen.




                  7)
                  Als ik uw standpunten over Europa en de Euro lees schaar ik u eerder bij de Euro-sceptische partijen dan dat u Europa een warm hart toedraagt.

                  Zo zien wij dat niet. Ons standpunt is veeleer dat Europa toegevoegde waarde moet hebben. Met name op gebieden die grensoverschrijdend zijn. Ik heb hierbij het milieu als genoemd. Maar multinationals die houden zich ook niet aan de landsgrenzen. We moeten in deze wereld als landen niet tegen elkaar worden uitgespeeld waardoor het gevolg is dat we allemaal armer zijn. Daartegenover staat dat er soms ook regionale aspecten zijn die moeilijk vanuit Europa te regelen is. Het is als politicus zaak om hier de goede balans in te vinden en de kritische houding van 50PLUS past hier goed bij.

                  8 )
                  Ik lees dat 50PLUS vindt dat euthanasie ook mogelijk moet worden bij het verlangen naar de dood als men vindt dat het leven voltooid is?

                  Anders gezegd, welke maatregelen wil 50PLUS nemen om mensen die denken dat hun leven voltooid is te helpen om weer plezier in het leven te krijgen?

                  Ten aanzien van het voltooid leven. Ook nu zijn er vele check en balances ingebouwd. Je zorgt dat onafhankelijke artsen en soms een rechter hierover moeten kunnen oordelen. Maar daar waar het evident is dat de betrokkene niet meer verder wil vindt 50PLUS dat verder lijden niet meer nodig is.

                  9)
                  50PLUS wil een 13de
                  Prima, maar zijn dit niet gewoon termen om uiteindelijk de (maandelijkse) AOW-uitkering met pakweg 12% te verhogen?
                  Is de AOW op termijn nog betaalbaar?


                  10)
                  De meeste MO-leden zijn op een leeftijd dat ze zeker in de doelgroep van 50PLUS vallen.
                  Toch vrees ik dat de meeste MO-leden niet op 50PLUS hebben gestemd tijdens de laatste gemeenteraadsverkiezingen.
                  Wat wil u nog tegen de MO-leden zeggen om ze te bewegen op u dan wel een ander lid van 50PLUS te stemmen?
                  Last edited by Pier; 8 maart 2021, 12:45.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Interview met Bennie van Est, no. 18 bij de partij 50PLUS

                    (..)
                    4)
                    In Nederland hebben we circa 7 miljoen mensen in de leeftijdscategorie 50+

                    Nog veel werk te doen.
                    Speelt het imago van de partij, namelijk dat er steeds ruzie is rond de partijtop en het vertrek van o.a. Henk Krol, hierin een rol?
                    Het spreekwoord zegt vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Het is jammer dat niet goed in de publiciteit kwam dat 50PLUS een democratische partij is en dat de partij niet gekaapt kon worden door enkele leden in de partijtop. Dit had prima intern opgelost kunnen worden maar het is altijd jammer dat individuen soms het individuele belang boven het partijbelang plaatsen. We hebben het laatste half jaar 3 algemene ledenvergaderingen gehad waarin een nieuw bestuur, een nieuwe lijsttrekker en de kandidatenlijst is gekozen en het verkiezingsprogramma is vastgesteld. Drie uitstekende vergaderingen met goede debatten, scherpe meningen maar wel allemaal verlopen zoals wij dat als leden met elkaar hebben afgesproken. Maar als het goed gaat dan is het niet interessant voor de pers en dat is jammer.
                    (...)
                    De 'inkt' van dit interview is nog niet droog, of er is weer ruzie bij 50PLUS.
                    De lijsttrekker, Liane de Haan, wil dat de nummer 3 op de kieslijst, Ellen Verkoelen, zich terugtrekt.
                    De ruzie gaat over het feit dat Liane de Haan bereid is wat flexibeler met de pensioenleeftijd van 65 jaar om te gaan en (onder voorwaarden) zelfs 67 jaar bespreekbaar vindt.
                    Ellen Verkoelen is het daar absoluut niet mee eens. In het verkiezingsprogramma van 50PLUS staat heel duidelijk dat 65 jaar de pensioenleeftijd zou moeten worden.
                    Feitelijk een kroonjuweel van de partij.
                    Wat je ook denkt over de pensioenleeftijd, maar dit is - vrees ik - zo symptomatisch voor 50PLUS dat het wel eens de genadeslag kan zijn.

                    Op zich jammer voor mensen als o.a. Bennie van Est die er alles aan doen om een goed verkiezingsresultaat te behalen.
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

                      De 'inkt' van dit interview is nog niet droog, of er is weer ruzie bij 50PLUS.
                      Als men ouder wordt droogt ook het vermogen om samen te werken op!
                      Samen werken, werken algemeen betekend dat je met mensen van alle leeftijden te maken hebt zoals nieuwkomers net van school, dertigers, veertigers en vijftijgers plus.
                      Liefst ook die de zestig en pensioen leeftijd overschreden hebben met een geweldige hoop ervaring. Dat werken is in het beroep, in de club, in de familie en ook in een partij.
                      Alleen maar oudere en het gaat mank.


                      ik ben verguisd

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                        Als men ouder wordt droogt ook het vermogen om samen te werken op!
                        (...)
                        Alleen maar oudere en het gaat mank.
                        Hmmm.... zo heb ik het nog nooit bekeken
                        Maar daarover nadenkend, denk ik wel dat je een punt hebt!

                        Wordt tijd voor jong bloed hier op MO....
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #13
                          Ik verwijs ook even naar RTV Maastricht die een paar leuke reportages hebben gemaakt over de Maastrichtse kandidaten voor de Tweede Kamerverkiezingen
                          van 17 maart 2021.

                          https://www.rtvmaastricht.nl/tv/op-j...etel/151580827
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                            Alleen maar oudere en het gaat mank.
                            Nooit over nagedacht, maar de praktijk lijkt het te bewijzen.

                            Opmerking


                            • #15

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X