Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

mei: Barbecue uit het schop halen

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • mei: Barbecue uit het schop halen

    Aha eindelijk, met Pinksteren in Maastricht kan het weer aangenaam zijn om Buiten te verblijven en buiten te eten.
    Het werd tijd zullen enkelen denken.

    De Grill / Barbecue met houtskool (rooster / grill) of gas en/of elektrisch (bakplaat / grill).
    Wat mag op een grill?
    Zijn er typische Maastrichtse recepten?
    ik ben verguisd

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Aha eindelijk, met Pinksteren in Maastricht kan het weer aangenaam zijn om Buiten te verblijven en buiten te eten.
    Het werd tijd zullen enkelen denken.

    De Grill / Barbecue met houtskool (rooster / grill) of gas en/of elektrisch (bakplaat / grill).
    Wat mag op een grill?
    Zijn er typische Maastrichtse recepten?
    Schaam je http://forum.mestreechonline.nl/forumdisplay.php?f=98

    Er zijn zat recepten te vinden op MO voor typische Maastrichtse recepten.
    Geen apart topic voor nodig m.i..

    Kloester

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht

      Zijn er typische Maastrichtse recepten?
      gegrillde forummer, wellicht?
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
        gegrillde forummer, wellicht?
        http://tinyurl.com/bqjfb85

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
          Schaam je http://forum.mestreechonline.nl/forumdisplay.php?f=98

          Er zijn zat recepten te vinden op MO voor typische Maastrichtse recepten.
          Geen apart topic voor nodig m.i..

          Kloester
          Krijg nu wat?

          ik bedoel typische voor de barbecue / grill, ik heb er echt wel een paar keer doorheen gebladerd. (alles voor de gashaard / pot / oven)

          En bij gebrek aan typisch Maastrichtse Barbecue / Grill Recepten misschien iets wat men echt kan aanbevelen...?
          ik ben verguisd

          Opmerking


          • #6
            Antonius. In Maastricht werden alleen voeten van verraders gebarbecued. Dit mag echter niet meer. Ik ken geen typisch Maastrichts barbecue gerecht. Het is of allemaal troep uit een pakketje uit een supermarkt of goed bedoelde na aperij van op vakantie. Het enige wat er op lijkt, zijn aardappelen dit met schil in een houtvuurtje werden gepoft, maar dat is niet typisch Maastrichts. Gebeurde dat in de Vestingwerken liep je kans op wat meegepofte escargots.

            Opmerking


            • #7
              ik heb mijn Opa en Oma inderdaad ook nooit zien barbecueń en of horen spreken over barbecue.
              Maar wel m'n Pa die tijdens de oorlog bij de burgerbescherming was en vertelde dat de Amerikanen (de bevrijders) Het ‘Old Hickory’ regiment gegrilde konijn maakten aangeleverd door "de maastrichtenaar" die daarvoor in ruil tabak kreeg.
              mvg
              ik ben verguisd

              Opmerking


              • #8
                Wij legden wel eens tamme kastanjes en hazelnoten op een rooster boven een vuurtje. Maar het woord barbecue behoorde niet tot mijn woordenschat indertijd. Vers gevangen makreel in folie met wat kruiden toegevoegd is wel lekker klaargemaakt boven zo'n buitenkachel. Maar dan moet je toch eerst op zee gaan vissen of naar een goede vishandel.

                Opmerking


                • #9
                  oké
                  ik heb een recept... ja warempel uit het stroomgebied van de Jeker, dus ook Maastricht lijkt me zo.

                  de beekforel.
                  een redelijk vetarme forel soort

                  - voorbereidingen:

                  1 vissen aan de Jeker (tja of die uit de forel kwekerijen in de omgeving van Maastricht aankopen)
                  2 naar huis en schoonmaken
                  3 groenten en kruiden
                  4 de Barbecue cq Gril oven voorbereiden en voorverwarmen
                  5 het inpakken voor het kort maar behoedzaam gaar proces
                  6 het garen op wit-gloeiende houtskool

                  2=>
                  de zelf schoongemaakte vis voorafgaand aan 5 in een emmertje koel water tijdelijk bewaren met een grote uitgeperste citroen of schijfjes citroen erin

                  de gekochte schoon gemaakte vis door stromend koud kraanwater spoelen

                  bij beiden deppen we droog voor stap 5 met een schone droge vaatdoek

                  3=> (portie per vispakketje)
                  een worteltje au julienne snijden
                  een lenteuitje / bosuitje in ringetjes snijden
                  een paar ringetjes sjalot superfijn gesneden
                  een klein roosje bloemkool (vooraf in kokend zout water geblancheerd) klein snijden
                  +
                  een of twee takje(s) verse Dill
                  een klein beetje waterkers gewassen en uitgelekt / droog gedept
                  een zuchtje / snufje fijne Kerrie Poeder <OF> één draai van de witte pepermolen
                  een paar korreltjes zeezout (fleur de selle) tussen twee vingers

                  5=> (portie per vispakketje)
                  op een ruim blad bakpapier (4x de forel grootte) leggen we een forel
                  de kruiden in de schoongemaakte vis stoppen / strooien
                  de groenten eromheen draperen
                  het bakpapier als pakketje dichtvouwen / knijpen met de opening naar boven en op een blad aluminium folie (6x de forel grootte) wikkelen (wederom met opening naar boven)

                  waarmee er genoeg lucht en ruimte blijft tussen forel en pakketpost eromheen

                  -* bakpapier waarborgt de authenticiteit aan die fijne smaak en is algemeen ook stoom en waterdicht
                  -** in de oven gebruik ik enkel bakpapier, echter op een brandend vuur moet het papier beschermd zijn door de aluminium folie

                  6=>
                  liefst de porties midden op de grill plaat / grill rooster leggen
                  gaar tijd en grootte van de vis > 1 duimdikke vis 400 gram = 10 minuten / 2 duimdikke vis 800 gram = 20 minuten

                  je kunt een oven thermometer in zo'n pakketje opnemen die in de vis geprikt is
                  55 graden kern temperatuur is gaar bij deze vis.

                  dan valt het vlees van de graat, zonder dat de graat breekt en/of plakt

                  mvg
                  P.S. bovenstaand recept is mijn eigen creatie na jaren geleden vaker gebakken Beekforel in Aluminium folie te hebben gegeten in de Imbiss Bude van de Forellen Kwekerij nabij Stuttgart
                  Last edited by Antonius; 12 oktober 2014, 11:15. Reden: bron vermelding verduidelijkt namelijk IK zelf
                  ik ben verguisd

                  Opmerking


                  • #10
                    Merci Antonius

                    Dat lijkt mij een heerlijk recept Antonius, merci hiervoor.

                    Wij gaan het uitproberen, alleen even wachten op ... goed weer.
                    Mestreechter Geis mage beleve
                    en dat door te kinne geve.
                    God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                    Opmerking


                    • #11
                      Koken met gevoel. Bbq met Paultje.

                      [ame]http://www.youtube.com/watch?v=VKSkr7lvM38[/ame]

                      Opmerking


                      • #12
                        Men moet onze Paul hier een Pluim / Schouderklopje / Respect en alle Lof geven

                        ik vind het altijd verfrissend eenvoudig hoe hij die gerechten aan de man brengt

                        welk gerecht er op de gril komt is altijd een eigen keus qua beschikbaarheid en Gusto
                        Maar die ribjes, dat ziet er voor een barbecue heel goed uit en zo lang duurt het dan ook


                        langzaam, laaangsaam,

                        fastfood is dus geen optie.

                        Ribjes, op deze wijze kennen we echter niet uit Maastrichtse overleveringen en kookboeken.
                        Het is nieuw en spannend.
                        Dat was dan een invloed van de Amerikanen van AFCENT of enkele cinema films uit de U.S.A. in 1970 ~80

                        van af wanneer werden er barbecueś en populaire recepten gebruikt in Maastricht?
                        ik ben verguisd

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X