Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

champignons a la escargots

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • champignons a la escargots

    Terug naar het eerste Preuvenemint

    Zo als ik elders al schreef was het voor de horecaondernemers tijdens de eerste preuveneminten best wel een hele tour om iets voor (minder dan) een gulden "op tafel" de brengen. Er werd dan ook erg creatief gedacht. Op het allereerste preuvenemint werden er o.a. "champignons a la escargots" aan de man gebracht. Noodgedwongen is dit gerecht (door wijlen Jos Schieffer van v/h 't Klaoske) ontstaan. Noodgedwongen omdat escargots te duur waren. Het recept werd op een papiertje bij een portie champignons mee gegeven.

    Het recept (voor 4 personen):

    24 middelgrote champignons - 300 gram roomboter - 1 eetlepel extra vierge olijfolie -3 sjalotjes - 1 bosje peterselie - 5 teentjes knoflook - zout, peper - geraspte kaas


    Knoflookteentjes schillen en zeer fijn hakken. Schil de sjalotjes en hak deze eveneens fijn. Was de peterselie en hak een deel fijn. Roer de roomboter zacht en meng er de knoflook, sjalotjes en peterselie doorheen. Breng het mengsel met wat zout en peper verder op smaak. Bestrijk een ovenvaste schaal met een mengsel van olijfolie en boter. Borstel de champignons schoon. Haal er de stelen vanaf. Vul de champignons met het mengsel en plaats ze in de schaal. Zet deze 30 minuten in een oven van 200 graden C. bestrooi de champignons spaarzaam met kaas. Garneren met een klein takje peterselie. Direct uitserveren!

  • #2
    Werden ze ook zo in 't Knijpke geserveerd? Ik kan het mij niet zo goed herinneren.

    Opmerking


    • #3
      Meer de echte escargots!
      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

      Opmerking


      • #4
        Knapperend houtvuur, hutje mutje, heel veel knoflook. Dat was het volgens mij. Toen was ik nog knap, jong en onbesuisd . Alleen het onbesuisde is wat afgenomen.

        Opmerking


        • #5
          Ahum!
          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
            en dààr moet beslist geen room bij

            wat ook heel lekker is: mosselen a l'escargot
            Je neemt zo'n bakje gekookte mosselen (bij AH- voor 1 persoon) en maakt je kruidenboter die je in de pan laat smelten, verwarm daar je mosselen in - vooral niet bakken, alleen warm laten worden. Heerlijk!
            als we het toch over ....geef miech mer mossele hebben, probeer dit (mediteraans) recept eens:
            de mosselen in een laagje (olijf)olie zachtjes met witte wijn erbij, klaar maken!
            Eventueel (hoort eigenlijk er standaard bij) met een teentje knoflook.

            Opmerking


            • #7
              ho ho ho stop

              Gevulde Champignons, recepten zijn er in diverse hoedanigheden...

              Om dat nu Champignons à l'escargot te noemen is niet zo zeer noodgedwongen maar naar mijn mening zelfs niet toegestaan als er geen l'escargot aan te pas komt, tenminste in het recept staat geen enkele escargot zoals Painterartist dat beschrijft in 't bericht.

              Wel een leuk bericht, maar niet zoals het hoort meneer Schieffer, met alle respect voor u retrospectief en menig fijne gerechten in 't Klaoske te hebben genoten.

              Als we al weten dat er in Europa strenge regels gelden voor de beschrijving en ingrediënten van een gerecht, dan geef mij maar die Mosselen à la Moules van Harrie.
              Dan weet ik wat er in zit.

              mvg
              ik ben verguisd

              Opmerking


              • #8
                Even een wat later reactie;

                @ Breur Bij mijn weten zijn in 't Kloaske in de tijd van wijlen Jos Schieffer nooit "Champignons al Escargots" geserveerd. Dit was een "economisch" recept speciaal voor het Preuvenemint.

                @ Antonius Inderdad er zit geen escargot in! Het zijn champignons bereid op de wijze van.....! Ik weet niet of destijds de strenge Europese normen al het levenslicht hadden gezien.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                  Als iets "a l'Escargot" wordt bereid zit daar kruidenboter met knoflook in, als iets "a la Meunière" wordt bereid betekent dat dat 't door bloem wordt gewenteld, als 'n gerecht de toevoeging "Henri IV" heeft zit er kip bij.. daar komen verder geen Europese regels aan te pas.

                  Kijk lekker allemaal naar de film "Julie &Julia" vanavond op RTL4, dan leer je iets over koken op niveau!
                  Dus als ik broccoli met Henri IV a L'Escargot maak en daar pasta bij doe .. heb ik *Jammie a la Anastasia* ... toch??

                  Trouwens, hele mooie film .. veel plezier
                  *'Nao eeder regesjoor, keump toch de zon weer door*

                  Opmerking


                  • #10
                    Inderdaad, jammie, jammie!
                    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                    Opmerking


                    • #11
                      Maar dan wel champignons uit de St. Pietersberg.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht
                        Terug naar het eerste Preuvenemint

                        Zo als ik elders al schreef was het voor de horecaondernemers tijdens de eerste preuveneminten best wel een hele tour om iets voor (minder dan) een gulden "op tafel" de brengen. Er werd dan ook erg creatief gedacht. Op het allereerste preuvenemint werden er o.a. "champignons a la escargots" aan de man gebracht. Noodgedwongen is dit arganolie gerecht (door wijlen Jos Schieffer van v/h 't Klaoske) ontstaan. Noodgedwongen omdat escargots te duur waren. Het recept werd op een papiertje bij een portie champignons mee gegeven.

                        Het recept (voor 4 personen):

                        24 middelgrote champignons - 300 gram roomboter - 1 eetlepel extra vierge olijfolie -3 sjalotjes - 1 bosje peterselie - 5 teentjes knoflook - zout, peper - geraspte kaas


                        Knoflookteentjes schillen en zeer fijn hakken. Schil de sjalotjes en hak deze eveneens fijn. Was de peterselie en hak een deel fijn. Roer de roomboter zacht en meng er de knoflook, sjalotjes en peterselie doorheen. Breng het mengsel met wat zout en peper verder op smaak. Bestrijk een ovenvaste schaal met een mengsel van olie en boter. Borstel de champignons schoon. Haal er de stelen vanaf. Vul de champignons met het mengsel en plaats ze in de schaal. Zet deze 30 minuten in een oven van 200 graden C. bestrooi de champignons spaarzaam met kaas. Garneren met een klein takje peterselie. Direct uitserveren!

                        Gisteren had ik deze topic gelezen omdat ik voor vandaag een mooi gerecht wil maken voor mijn vrienden. Ik hoop dat het mij lukt en ik zal u een feedback geven over het resultaat.
                        Last edited by michelle_voormans; 6 april 2012, 11:38.

                        Opmerking


                        • #13
                          Welkom Michelle, en laat ze smaken!
                          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                          Opmerking


                          • #14
                            Zal ik zeker doen. Thanks

                            Opmerking


                            • #15
                              Kokkerellen is experimenteren.
                              En dat zal dus zeker gaan lukken @ michelle_voormans.

                              Zelf gebruik ik die reuzen champignon hoeden die ik bestreken heb met olijf olie (sorry olijfje ) en een borsteltje en in de Tefal pan lichtjes laat fruiten op beide zijden.
                              Ter gelijkertijd
                              Jonge Verse Knoflook Knollen kun je in zijn geheel al in de oVen leggen (200) en na 15 minuten knijpje de malse teentjes zo eruit die je voor de vulling gebruikt.

                              Daarna vul ik deze licht gefruite hoeden en plaats die op een bakpapier in de reeds voor verwarmde oven met boven en beneden hitte 200 (geen hete lucht circulatie) .

                              In plaats van geraspte kaas neem ik echte fijn gebrokkelde Feta.

                              varieer met uitgelekte kikkererwten of ECHTE escargots
                              ik ben verguisd

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X