Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Quiche

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Quiche

    De springvorm 6 a 8 cm hoog 22~23 cm doorsnee
    Liefst een anti aanbak type (en anders goed beboterd met ijskast koude boter)

    hoe groter en of hoger de springvorm hoe meer initiële hitte in de oven
    bovenstaande met 220 graden hete luchtoven

    1)
    2 prij mooi fijn snijden (haaks) 5mm ringen
    1 sjalot au julienne snijden voor de parfum en smaak
    1 courgette vierendelen over lengte en 5 mm partjes snijden
    1 vastkokende aardappel + wortel (voorgekookt en afgekoeld) in schijfjes snijden

    2)
    echte griekse fetta kaas in reepjes snijden (halveren blok en met nat mes haaks in 5mm dikke schijfjes snijden > 1cm hoog - 5mm dik - 3cm lang
    variant > geitenkaasjes (duurdere optie - maar ook zeer smaakvol) in ijskast koel toestand eerst in kleine blokjes snijden

    3)
    a- bacon in reepjes snijden en in droge anti aanhecht pan uitbakken
    of
    b- mooie gemarmerd gerookte spek in schijfjes snijden en uitbakken
    (smaak is van de laatste veel intensiever _ liefhebbers of niet a of b)

    4)
    kruiden zoals Tijm of Basilicum vers fijnsnijden en aan ei-bloem mengsel toevoegen / onder roeren
    weinig peper zwart en zout = fleur de selle met gepaste mate (achteraf op smaak brengen op geserveerde teleur is beter)

    5)
    4 a 6 eieren op kamertemperatuur opkloppen in een schaal
    1,5 dikke eetlepel bloem in een schaaltje met 150cl koude melk opkloppen
    meng de eieren met het bloem-melk mengsel opdat het glad en gelijkmatige consistentie heeft

    6) alles noch lauw warm
    de onder 1) in een weinig extra olijfolie gefruite maar niet kompleet gare vegetarische ingredienten en het onder 3) uitgebakken vlees (met enkel een beetje vet) worden met beleid onder elkaar geschept met daarop 2) de kazen
    het ei-bloem/melk mengsel 5) giet je erover en past op dat het vooral geen pap wordt dus eventueel blijft er van dat mengsel 5) iets over

    7) NU GAAT HET SNEL de oven staat al voorverhit op 220

    de bladerdeeg
    zelf maken minstens 6 tours en drie maal de diameter van de springvorm uitrollen
    anders neem diepvries klare boterbladerdeeg (bijvoorbeeld die van 15x15 cm Koopmans)
    rol 4 stuks ruim uit op een passend werkblad opdat je de springvorm bodem en zijwanden kunt bedekken in kwarten (plakken met beetje natte vinger en aandrukken)
    de overmaat laat je gewoon even hangen over de rand van de springvorm

    alles van 6) komt nu in die sprimgvorm bovenop de bladerdeeg
    alle overstaande randen van die deeg wordt nu naar binnen geslagen over het Quiche mengsel
    en als puntje op de i kun je een extra blad met radelwieltje rond gesneden met vorm en of relief op de afgedekte kwadranten plakken met of enkel beetje water of met eigeel.

    onmiddellijk in de vooraf verhitte oven
    en wacht dan bij die 220 graden opdat de bladerdeeg echt goud-bruin van kleur is
    hier zo'n 30 minuten

    pièce de résistance is de springvorm met bladerdeeg zonder deksel (overmaat)
    en die deksel apart op een bakblik reeds in een laaiende oven voor te bakken
    en er dan pas het bijna gare mengsel is te gieten en afdekken met die knapperige bladerdeeg deksel

    de bladerdeeg verdraagt een tijd lang het "nat" uit het mengsel
    en voordat het week wordt stolt dat mengsel al zonder teveel vocht af te geven
    oefenen.

    hopelijk smaakt het

    en variaties zijn heel goed mogelijk met diverse ingredienten
    bijvoorbeeld knoflook in de olie fruiten (maar ook weer verwijderen)
    en als hartige vlees component een chorizo of knoflook salami in plaats van spek
    hetgeen ook met gemarineerde tofu kan

    Bron : Ik
    De Gourmant die lekkere quiches krijgt voorgezet, maakt uiteindelijk zonder naar recepten van anderen te kijken zijn eigen creatie.


    mvg
    Last edited by Antonius; 12 oktober 2014, 10:49. Reden: duidelijke vermelding van de bron aangevuld namelijk IK
    ik ben verguisd

  • #2
    Jeetje Antonius, de moeite waard om eens te proberen!
    Dit is een andere quiche dan ik gewend was te maken! Kompleminte!
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

    Opmerking


    • #3
      dank je wel elletje,
      dat is een portie voor vier normale personen en twee voor mij

      als men eenmaal die ene spring vorm goud-bruin weet te bakken in z'n oven
      kan men eindeloos varieren
      en decoreren want de Quiche bladerdeeg in taartvorm is ook 100% dat het oog mee eet.

      veel succes bij het koken
      evenwel ook met kip of kalkoen streepjes van de dag ervoor en een licht voorverwarmde sjroep dressing over de taart

      mvg
      ik ben verguisd

      Opmerking


      • #4
        Als ik 'm maak zal ik met smaak eten en aan je denken!
        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

        Opmerking


        • #5
          Heb je ook een foto van dit gerecht, kunnen we nog meer watertanden
          Fallor ergo sum

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
            Heb je ook een foto van dit gerecht, kunnen we nog meer watertanden

            vrolijk pasen
            Antonius
            Last edited by Antonius; 12 oktober 2014, 10:44. Reden: Ik heb de bron duidelijk gemaakt, namelijk IK en de foto verwijderd!
            ik ben verguisd

            Opmerking

            Bezig...
            X