Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Bitterballen.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Bitterballen.

    Wat is er mis met eigengemaakte bitterballen?

    Ingrediënten voor 4 personen

    • 250 gr fijngesneden mals gekookt rundvlees
    • 75 gr boter
    • 100 gr bloem
    • 2 eierdooiers
    • 1 dl room
    • 3 tl selderijzout
    • 5 dl vleesbouillon
    • cayennepeper, nootmuskaat
    • paneermeel
    • 4 gr gelatine
      Voorbereiding

      Verhit het frituur op 180 graden
      Bereidingswijze

      • Smelt de boter en roer er de bloem door tot een roux, voeg langzaam de bouillon er bij en flink laten koken.
      • Week de gelatine en knijp het water er uit en roer dit door de saus. Doe citroensap en de kruiden er bij.
      • Voeg het vlees fijngesneden er aan toe. Breng het aan de kook en direct van het vuur nemen.
      • Meng de eidooiers met de room, roer nu het ei-roommengsel onder de vulling. Beolie een bakplaat en giet het mengsel er op, en laat dit enkele uren rusten in de koelkast. De volgende dag of een paar uur later!!!
      • Klop het eiwit los met wat olie.
      • Snij het opgesteven mengsel in kleine stukjes rol het in het eiwit en vervolgens door de paneermeel.
      • Bak de bitterbalen in ca 5 minuten
    Last edited by Dorus; 27 februari 2011, 16:45.

  • #2
    Dat worden dan geen bitterballen, maar bitterrollen
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Dorus Bekijk bericht
      Ingrediënten voor 4 personen
      Ben onder de indruk van Dorus "gefrituur".
      Eerder bescheef ze al hoe ze frites bakte en nu de bitterballen.
      Ziet er allemaal even smakelijk uit.

      Maar hoeveel bitterballen krijg je bij "ingrediënten voor 4 personen"?
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
        Dat worden dan geen bitterballen, maar bitterrollen
        Dan heten ze kroketten, Haas......
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Nou Pier, ik kan je verklappen dat ik he-le-maal geen fan ben van vette hap en het misschien maar een keer per jaar eet. Ik hou van de culinaire keuken en van de Nederlandse. Toevallig ging het bij de frites over fritures in de stad en dan denk ik dat je ze beter zelf kunt maken ( goede aard. goed vet, zetmeel eruit enz.). Nu ging het over bitterballen en ook dan kom ik weer met een recept. Zo weet je wat je eet en kun je zelf de beste ingr. gebruiken. Voor welk recept ook mag je mij een pb-tje sturen
          Last edited by Dorus; 28 februari 2011, 18:19.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Dorus Bekijk bericht
            Voor welk recept ook mag je mij een pb-tje sturen
            Ik denk dat Pier niet zit te wachten op de recepten, maar dat-ie liever een uitnodiging om te komen proeven in z'n pb-box ziet

            Opmerking


            • #7
              Ha, ha!
              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

              Opmerking


              • #8
                Welja, waarom niet?

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Dorus Bekijk bericht
                  Wat is er mis met eigengemaakte bitterballen?

                  (...)
                  Helemaal niets !!!!

                  Zojuist heerlijke bitterballen volgens het recept van Dorus gegeten!!!

                  Heerlijk.
                  Enige opmerking is dat de bitterballen al na 4 minuten goed zijn. Ze zijn dan net iéts minder hard dan 5 minuten.
                  Vind ik persoonlijk lekkerder.

                  Maar voor de rest...... een echte aanrader

                  PS:
                  Volgens het recept kregen wij, d.w.z. mijn lieftallige eega, 27 bitterballen. Dus ruim genoeg!
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #10
                    Vaan twie en 'n haalf oons vleis?
                    Geweldig!
                    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                      welnee Haas, als je die rol in stukjes snijdt en door 't eiwit haalt, dan leg je je vlakke hand er op en beweeg ze zachtjes cirkelend door 't paneermeel, daardoor worden 't bollekes
                      ik had eerder geen tijd om hierop te reageren, maar ik reageerde op het miniscule tikfoutje (niemand is foutloos, evenwel) in de laatste regel:

                      bitterBALEN.........


                      Bak de bitterbalen in ca 5 minuten
                      I am not a complete idiot. Some parts are missing

                      Opmerking


                      • #12
                        http://www.bitterballen.net/geschiedenis.php
                        ofschoon ik er niet veel van geloof, als we ook andere kookkunst archieven en boeken erop na slaan.
                        is de bitterbal een uitvinding van de kroeg hapjes cultuur/verzinners of armelui eten zoals die keukenhulp die de restjes mee naar huis mocht nemen?

                        aanlengen en verdikken met bindmiddel van de daags oude ragout maar geen bladerdeeg want boter te duur en enkel kruimen brood ter beschikking
                        en liefst dan meteen verhitten opdat de bacteriën dood gefrituurd worden (is ook eiwit )

                        maar desalniettemin indien goed bereid een lekker klein hapje.
                        zeg maar een amuse...

                        dat er dan een redelijk eetbaar balletje uit voort komt is inventiviteit van de gastheer

                        de relatie met vleesresten en "soppevleis" hetgeen uit de soep gevist werd om veredeld te worden ligt zeker voor de hand.
                        vlees wordt soep smaakgever (voorgerecht)
                        vlees wordt eruit gefilterd en veredelt (hoofdgerecht)
                        en als 'sättigungsbeilage" met meel en of aardappelspijzen vermengd
                        maar vooral wegens de ouderdom van het bewerkte product gloeiend heet gefrituurd

                        houdbaarheid 2 dagen voor er zoveel bacteriologische giftstoffen in het vlees ontstaan dat het gevaarlijk wordt.
                        mmmmmmmmm...

                        mvg

                        zo en nu een alternatief recept
                        Last edited by Antonius; 2 april 2011, 16:31.
                        ik ben verguisd

                        Opmerking


                        • #13
                          ik pik even dorus zijn recept en pas het aan!

                          origineel van dorus
                          Ingrediënten voor 4 personen

                          • 250 gr fijngesneden mals gekookt rundvlees
                          • 75 gr boter
                          • 100 gr bloem
                          • 2 eierdooiers
                          • 1 dl room
                          • 3 tl selderijzout
                          • 5 dl vleesbouillon
                          • cayennepeper, nootmuskaat
                          • paneermeel
                          • 4 gr gelatine
                            Voorbereiding

                            Verhit het frituur op 180 graden
                            Bereidingswijze
                            • Smelt de boter en roer er de bloem door tot een roux, voeg langzaam de bouillon er bij en flink laten koken.
                            • Week de gelatine en knijp het water er uit en roer dit door de saus. Doe citroensap en de kruiden er bij.
                            • Voeg het vlees fijngesneden er aan toe. Breng het aan de kook en direct van het vuur nemen.
                            • Meng de eidooiers met de room, roer nu het ei-roommengsel onder de vulling. Beolie een bakplaat en giet het mengsel er op, en laat dit enkele uren rusten in de koelkast. De volgende dag of een paar uur later!!!
                            • Klop het eiwit los met wat olie.
                            • Snij het opgesteven mengsel in kleine stukjes rol het in het eiwit en vervolgens door de paneermeel.
                            • Bak de bitterbalen in ca 5 minuten


                          Ingrediënten voor 4 personen conform
                          mijn bron
                          Lea Linster 3* kok uit luxemburg
                          uitgezonden op Televisie
                          • XXX gr gekookt rundvlees of ieder ander soort dat een bouillon ter beschikking stond (veel vlees is een weelde maar overdaad schaad 1:3 mag men aanhouden)
                          • 50 gr boter
                          • 100 gr bloem
                          • 2 eierdooiers
                          • 0,5 dl room of melk afhankelijk van de grootte van de eieren
                          • 3 tl selderijzout (smaakmakers mag gevarieerd worden)
                          • twee a drie scheplepels gereduceerde bouillon /fond (zie boven)
                          • cayennepeper, nootmuskaat (smaakmakers mag gevarieerd worden)
                          • paneermeel maar beter echt oudbakken brood fijn gemangelt met de hand als kruimen
                          • 4 gr gelatine (neen gelatine mag niet verhit worden dus>) bindmiddel is en blijft ei en meel, boter of de fond die al gegelatineerde inhoudsstoffen heeft

                          • Voorbereiding en Bereidingswijze
                            • Smelt de geklaarde boter wederom op lage temperatuur en roer er de helft van de bloem er door tot een roux/bechamel , voeg langzaam de twee a drie gereduceerde scheplepels bouillon er bij en roer tijdens verhitting tot een crêmige massa.
                            • Voeg dan het vlees (dat mörg gekookt is in de vleessoep en eruit gefilterd is) toe in vorm van fijngesneden porties. sudder temperatuur aanhouden. Pan1
                            • Meng de room of melk in een aparte Pan 2 met de resterend bloem en geef dan de eidooiers ertoe (zeer laag vuur) zodat het luchtig geklopte mengsel een crêmige consistentie heeft.
                            • Roer dan voorzichtig al opwarmende ei-room mengsel uit Pan2 nu onder de warme vulling Pan1 zo dat er geen klonten ontstaan en wederom een homogene massa van crêmige consistentie blijft bestaan. (het eiwit kun je als luchtige massa met een snufje zout, opkloppen en achteraf als bindmiddel er behoedzaam onder roeren/heffen )
                            • Laat het geheel aan voorbereide massa nu na afkoelen en ook in de ijskast uitharden / stollen.
                            • lepel na twee uur de opgesteven massa in soeplepel grote stukjes uit die gestolde koude massa en rol het in een 3e eigeel en vervolgens door de paneermeel / broodkruimen. (alsof je kleine gehaktballetjes paneert)
                            • laat die nogmaals 10 a 20 minuten afgedekt op koele plek rusten en dan>>
                            • Bak die "bitter"ballen tot ze in je frituur (olie) ketel boven drijven en mooi bruin zijn..

                            de binding ei/room/melk/bloem mag echter ook met voorgekookte en gepasseerde aardappels die in de passe vite fijngeperst werden met één eidooier vermengd
                          • maar dat is een test waard.
                          Last edited by Antonius; 12 oktober 2014, 10:41. Reden: ik heb de bron duidelijker vermeld en dat mijn kennis van het recept van een publieke omroep komt
                          ik ben verguisd

                          Opmerking

                          Bezig...
                          X