Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kaw Sop

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Kaw Sop

    Dit keer hoef je niet te koken, het zal wel warm genoeg zijn Maandag en Dinsdag 18-7-2022.

    Dus Kaw Sop: Gazpacho
    Basilicum uit de tuin twee a drie steeltjes met bladeren per persoon.
    Een halve sjalot (klein) per persoon
    Twee a drie tomaten per persoon (indien de pitten groen zijn ontpit ze)
    Teentje knoflook per persoon (of iets minder als je er niet van houdt)
    Een heel goede groene olijfolie (vierge of wel koud geperst)
    Een paar chili droge vlokken of vers gesneden chili (die vlokken moeten even tijd hebben om te trekken) probeer met een schone lepel zelf of de scherpte past!
    Een snufje zout (of ansjovis) en natuurlijk vers gemalen of gestampte zwarte peper.

    Als je nu een mooie foodprocessor hebt kun je het er allemaal in doen. Maar niet te fijn mixen.
    Als je een passe vite hebt dan neem die met de grofste rasp.
    Als je enkel een goed scherp groenten mes hebt neem je dat. En moet dus een tijdje snipperen en kleinsnijden.

    Doe alles nadien in een vooraf gekoelde soepkom. En garneer naar hartenlust in die soepkom of plaats het voor de eters ernaast om hun eigen porties te nemen.
    Paar ringetjes olijven, paar snufjes geraspte parmesaan of pecorino (kan ook gekruimde Feta zijn (mocht je een goede anjovis hebben snijdt hem klein en vervang daarmee het genoemde zout).
    Een lekker getoaste broodschijf of de echte Italiaanse panini schijfjes die je na het roosteren met een rauw teentje knoflook hebt ingewreven. ( als je geen knoflook lust dan neem je die niet)







    Bestanden bijvoegen
    ik ben verguisd

  • #2
    Ik heb hier helemaal geen verstand van, maar toch een vraagje.

    Moet dat alles niet eerst gekookt worden en hoeveel water heb je nodig per persoon?
    Uiteraard alvorens het koud te serveren!
    Of stel ik nu een ontzettend domme vraag?
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
      Moet dat alles niet eerst gekookt worden en hoeveel water heb je nodig per persoon?
      Uiteraard alvorens het koud te serveren! Of stel ik nu een ontzettend domme vraag?
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 juli 2022, 17:04.

      Opmerking


      • #4
        Inderdaad alleen het vocht uit de producten zelf is genoeg......... het is geen waterige soep maar je mag aanlengen.
        Een Prosecco is dan de betere keus

        p.s. staafmixer Prima
        p.s. 2 Het kan ook met rode paprika maar dan moet je wel even schillen want de huid van de paprika rauw kan bij sommige mensen maagklachten veroorzaken.
        Last edited by Antonius; 18 juli 2022, 10:42. Reden: p.s.2
        ik ben verguisd

        Opmerking


        • #5
          Een tweede KAW SOP, is met Zucchini op zijn Italiaans of ookwel op zijn Frans Courgette

          Echter deze koken we vooraf wel maar niet heel lang of heel heftig. Eten doen we hem koud.
          Dus dat kun je voorbereiden en zelfs in de koelkast 2~a 3 dagen en in de diepvries een maand bewaren.

          per persoon een volwassen Zucchini Zucchini geeft behoorlijk wat vocht en indien gewassen kun je de schil gewoon meegebruiken
          Alle Zucchini raspen in stukje of schaven in slierten (welk apparaat je ervoor hebt)
          Een soeppan met twee eetlepels olijfolie verwarmen.
          De Sjalot toevoegen en al een beetje glazig laten worden, niet aanbruinen dus let op je temperatuur
          De Zucchini toevoegen en langzaam omroeren (houten lepel) als die pan een beetje begint te dampen de kruiden erbij.
          De Pepermolen er een paar tours overheen.
          Het water erbij en kort laten opkoken.
          De glazen wijn erbij en dat kort verwarmen maar niet meer opkoken, mag je geen alcohol dan neem je het alcoholvrije druivensap maar dan moet je een half glas per persoon gebruiken daar die anders te zoet wordt en is een scheutje wijnazijn niet verkeerd bij het afsmaken.

          Afsmaken met een fijn zout, het mag als het nog warm in de soepketel is een heel klein beetje krachtiger smaken dan we het straks koud oplepelen.
          Maar mag je geen zout dan neem verse Dille als smakelijke zoutvervanger. Sommigen kennen hun zoutvervanger al zelf wel, moet wel passen bij de soep
          Laten afkoelen en dan in de koelkast of vriezer.

          Opdienen met een vers groen blaadje versneden Salie dat stopt ook onmiddellijk het zweten bij deze tropische temperaturen
          ik ben verguisd

          Opmerking

          Bezig...
          X