Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De mestreechse leedsjes van Tiny Feij

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Breur
    replied
    Of Zingende Potsvrouwe?

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    De vriethofmars?

    Leave a comment:


  • Jean 1ste
    replied
    De Vriethof op en neer

    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Tiny uitgelicht.

    Een beter leesbare versie is te bekijken via http://www.breurhenket.com/Tiny.pdf

    Wee kin miech hellepe aon un opnaome vaan de "de vriethof op en neer". Lang geleije hadde veer un elpee toes mer die bin iech kwiet en iech voont ut toen al unne klassieker? En wie kin iech zoen vraog stelle aon eederein heij op ut forum?

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Iech bin Kwakker (met Tiny Feij)

    Iech bin Kwakker (met Tiny Feij)

    Het gebeurde allemaal op woensdag 14 augustus 15.30-16.45 uur in Centre Céramique:

    Iech bin Kwakker is de Maastrichtse vertaling van Kikker is Kikker.
    Speciaal veur alle Mestreechse koeleköpkes (en natuurlijk ook voor kleuters die Maastrichts willen leren!) een middag waarin heel veel Maastrichts gesproken wordt.
    Natuurlijk wordt er voorgelezen uit Iech bin Kwakker. Als het boek uit is gaan we samen met Tiny Feij een paar oude Maastrichtse kinderliedjes leren van de Veldeke-cd Kakkestolemeie. Bron: http://www.veldekemestreech.nl/


    Last edited by Breur; 21 december 2014, 18:27.

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Mijn moeder is deze week gaan luisteren naar de liedjes van Tiny en ze heeft genoten.. Ze vond bovendien dat ze in de watten werd gelegd door de persoonlijke begeleiding (een grote zwarte neger, zoals ze hem omschreef) die haar in 'n fauteuil neer plantte en zorgde dat de koptelefoon goed zat en dat ze alles kon verstaan...
    Olijfjes moeder trof het met haar begeleider, die al dertig jaar en langer bij de Stadsbibliotheek werkt. Inderdaad een aardige man van Surinaamse afkomst die, altijd opgewekt, vriendelijk en behulpzaam, luistert naar de naam Johan Nelom.
    Last edited by Clio; 22 augustus 2011, 10:03.

    Leave a comment:


  • lucy
    replied
    Geweldig!
    Het is nog tot eind komende week en ik wil het zeker nog gaan beleven.

    Leave a comment:


  • elletje
    replied
    Heerlijk!
    Als ze genoten heeft, subliem!

    Leave a comment:


  • Harrie
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    RTV Maastricht:

    vanavond - 5 augustus 2011 - nieuw op TV Maastricht: de eerste aflevering van Kopstukken, een serie portretten van mensen die in Maastricht wonen, werken en recreëren. In de eeste aflevering staat centraal: Tiny Feij, oud-onderwijzeres en collector van oude Maastrichtse liedjes.
    Mooie aflevering, wat een prachtige (en uiterst charmante) vrouw !!!
    Magnifiek dat zij op deze wijze ons stukje cultureel erfgoed verzamelt en bewaart !
    In hiel aajt Mestreechs zag men; miljaar wat 'n pracht wief !
    Denk dat Fons O vanaf z'n wolkje met plezier toeschouwt...
    OK, OK, goede wijn behoeft geen krans, maar zij verdient toch meer...
    Minstens wat meer en betere ondersteuning !

    Bij deze roep ik musicerend Maastricht ( LSO, Rieu, Staar, koren, zangers en zangeressen, Kumulus, fanfares en harmonieën ) op
    om haar vrijwillig bij te staan en het door haar geinventariseerde in een prachtige uitvoering om te zetten!

    Allebonneur Mestreech, Aon de Geng...LAOT UUCH HURE !

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Kopstukken aflevering 1.

    RTV Maastricht:

    vanavond - 5 augustus 2011 - nieuw op TV Maastricht: de eerste aflevering van Kopstukken, een serie portretten van mensen die in Maastricht wonen, werken en recreëren. In de eeste aflevering staat centraal: Tiny Feij, oud-onderwijzeres en collector van oude Maastrichtse liedjes.

    Leave a comment:


  • goofjohn
    replied
    aansluiten

    Hallo Wigo, toevallig ben ik afgelopen maandag geweest, en ik sluit me helemaal aan bij je opemrking. Tevens is er een tentoonstelling in het zelfde gebouw van 'mag het ietsjes meer zijn', deze is ook een bezoekje meer dan waard, het gaat om de winkeliers van vroeger in Maastricht en de rest van Limburg, je ziet advertenties en materialen uit verschillende beroepen. En als klap op de vuurpijl is er ook een overzichtstentoonstelling over de popmuziek in Maastricht, vooral de foto's van de Harp en posters van COMBI wekte bij mij herinneringen op.

    Leave a comment:


  • Wigo
    replied
    Geplaatst 20-07-2011

    Gisteren ben ik in het Centre Céramique geweest en heb ik een bezoek gebracht aan de tentoonstelling ‘Eus eige leedsjes’ van Tiny Feij.
    Op de tweede verdieping zijn 25 posters te zien met daarop de teksten van oude Maastrichtse liedjes, geïllustreerd met bijbehorende oude foto’s.
    Tevens zijn in vitrines oude geschriften, krantenknipsels en informatie te vinden.
    In het midden is een zitje waar de bezoekers de door Tiny ingezogen liedjes kunnen beluisteren.

    Onderstaand enkele foto’s:


    Poster ‘Eus eige leedsjes’


    Gedeeltelijk overzicht en enkele posters van de tentoonstelling


    Ander overzicht met posters en zitje waar men de 25 liedjes kan beluisteren.

    Het bezoeken van de tentoonstelling en het beluisteren van ‘Eus eige leedsjes’ is zeker de moeite waard en kan nog tot en met zaterdag 27 augustus.

    Leave a comment:


  • Wigo
    replied
    Een kroon op het vele werk. Geplaatst 09-07-2011



    Beste MO leden en gasten,

    Als kroon op het vele werk en onderzoek dat Tiny Feij al vele jaren bezig houdt is er van 19 juli tot 28 augustus 2011 in het Centre Céramique een tentoonstelling over veel bekende en minder bekende oude Maastrichtse liedjes van vóór 1945, te weten: "Eus eige leedsjes".

    Welke voorstelling kan u zich maken van deze tentoonstelling en wat mag u verwachten ?

    Op de tweede verdieping staan 26 grote panelen opgesteld.
    Op elk paneel prijkt een grote poster waarop de tekst van een liedje staat en eventuele uitleg over het ontstaan en/of informatie die met het lied te maken heeft.
    Ter illustratie dienen oude afbeeldingen die, behalve een paar afbeeldingen uit de privécollectie van Tiny, afkomstig zijn van het RHCL.
    De techniek staat voor niets, want als extra toevoeging op het geheel kan men door middel van een paar koptelefoons de oude liedjes ook beluisteren.

    Voor degenen, die het Maastrichts niet of niet zo goed beheersen, ligt een boekje klaar met de Nederlandse vertaling van de uitleg.
    Aan de vertaling van de liedjes zelf heeft Tiny zich niet gewaagd, hier en daar staat er wel de betekenis van een moeilijk, oud Maastrichts, woord bij.

    Mensen die na afloop van de tentoonstelling de liedjes nog eens zouden willen horen en/of de daarbij behorende informatie nog eens willen bekijken, kunnen de website van Tiny bezoeken: www.reubesop.nl

    Daarop staat al een groot deel van de meer dan 500 oude Maastrichtse liedjes, die Tiny in de loop van de tijd verzameld heeft.
    Verder zal ook TV Maastricht aandacht schenken aan deze tentoonstelling.
    De opnamedatum staat vast, de uitzendingdatum nog niet.

    Het wordt ten zeerste op prijs gesteld wanneer ook u enige aandacht aan deze tentoonstelling zou willen schenken en/of een bezoekje brengt aan de tentoonstelling.
    Dus, zeg het voort want u doet er veel Maastrichtenaren een plezier mee en tevens heel graag tot ziens in de periode van 19 juli tot 28 augustus 2011 in het Centre Céramique !
    Last edited by Breur; 11 februari 2015, 20:08.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Van kakkestoole meije tot ...

    Dagblad De Limburger:




    Website: www.reubesop.nl
    Last edited by Breur; 11 februari 2015, 20:07.

    Leave a comment:


  • parel
    replied
    Nee hoor ik kreeg ze van iemand aangereikt, ik vond dit toch wel een geweldig bericht dat de liedjes van Tiny als rasechte Maastrichtse over de hele wereld gaan.
    Zou Tiny André Rieu gaan evenaren?

    Leave a comment:


  • lucy
    replied
    Goeie genade, Parel! Jij hebt dit weekend lekker ge-hobby't..!

    Leave a comment:

Bezig...
X