Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Bataviaplantsoen

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Hartelijk dank voor je moeite en de wel heel nauwkeurige informatie, Sjefke. De tekening is helder als glas. Ook veel dank aan Sjefkes moeder!

Leave a comment:

• Sjefke
    replied
    Ingrid,

Mijn ouders hebben vroeger in de Molukkenstraat gewoond.
    Ik heb mijn moeder kort gesproken over het Bataviaplantsoen.

Zij vertelde dat er in de Molukkenstraat geen / nooit een winkel (voor zover zij weet) is geweest.
    Wel waren er meerdere winkels gevestigd op het Bataviaplantsoen.
    Dit waren 'n [1] slager, [ 2] groenteboer, [ 3 ] drogist, [ 4 ] bakker, [ 5 ] kapper, [ 6 ] schoenmaker, [ 7 ] zuivelwinkel en een [ 8 ] klerenzaak (knopen/garen).

In het middenstuk lag de 'Leemkuil' alwaar men de leem opgroef.
    Deze leem was bestemd voor de Brikkenbekkerij (gelegen aan de Ringovenweg).

Last edited by Sjefke; 29 november 2015, 19:44.

Leave a comment:

• Verwijderde gebruiker
    replied
    In de Molukkenstraat was een schoenmakerij gevestigd.

Leave a comment:

• Munne Jong
    replied
    Waw Pier, bijna had je mij op de foto genomen

Leave a comment:

• Verwijderde gebruiker
    replied
    1957: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...08b5b7c5ee.jpg

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Interessante foto, Pier. Ik hoop dat iemand foto's heeft gemaakt van de recente afbraak van de woningen in het bloemenkwartier. Alle foto's van Mariaberg en Blauwdorp zijn overigens welkom. Maar inlichtingen over die winkels op het Bataviaplein zijn dubbel welkom. Zo brandde in mei 1951 de winkel uit van bakker C. Wie was dat en heeft hij nadien heropend, of is hij er helemaal mee opgehouden?

Wanneer zijn die winkels (en de kapper) eigenlijk verdwenen? Was dat een gevolg van de opening van het winkelcentrum Brusselsepoort? Zo ja, kan iemand daar dan een jaar aan hangen?
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 25 november 2015, 11:16.

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Bataviaplantsoen op 22 november 2015

Helaas heb ik geen oude foto's van het Bataviaplantsoen, maar het toeval wil wel dat ik gisteren, zondag 22 november 2015, aan het wandelen was op het Bataviaplantsoen.
    Hier worden 2 originele huizen op het Bataviaplantsoen gesloopt om uiteindelijk plaats te maken voor m.i. prachtige "replica's".
    Dit klinkt een beetje tegenstrijdig, maar ja.....

Onderstaande foto geeft in ieder geval een mooie inkijk in de in de jaren 50 gebruikte balken en bouwstructuur.
    .

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    started a topic Bataviaplantsoen

Bataviaplantsoen

Voor een boekje over Blauwdorp en Mariaberg ben ik op zoek naar oude(re) foto's. Het gaat me vooral om het Bataviaplantsoen. De huizen daar werden gebouwd in de jaren 1950, na de Tweede Wereldoorlog. Er waren daar toen ook enkele winkel(tjes), mogelijk een bakker, slager, groenteboer. Aan de gevel/ramen van sommige huizen is nog te zien dat ze ooit een bedrijfsfunctie hadden. Heeft iemand nog afbeeldingen uit die tijd, van het Bataviaplantsoen of van andere locaties in de buurten Blauwdorp/Mariaberg?
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 november 2015, 16:37.
Bezig...
X