Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Jules Sondeijker

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Ja, ik ben al jaren geabonneerd op SOK-mededelingen.

    Wow, je bedoelt te zeggen dat er meerdere tekeningen van de monniken bestonden! Die tekening die ik gezien heb stond in het gedeelte wat naar de zwarte berg leidde. Buiten de rondleiding van de gidsen in de huidige tijd, maar ik heb wel gehoord dat, toen de Zonneberg nog zijn zwarte en wilde berg had, deze gangen op de route lagen. Maar dan heb ik de echte nooit gezien!
    Waren dat mooie tekeningen?
    Ik heb wel, al heeft dat niks met monniken te maken, nog tekeningen en op geschriften van Vrijens uit Kanne gezien, op een paar gangen van de afgrond. Daar zat ook een tekening van een blokbreker bij. Een jaar later was alles verdwenen in de mergelmolens van de Enci.

    Oorspronkelijk geplaatst door Robboxxx Bekijk bericht
    Ik ben inderdaad van plan om er een SOK mededelingen artikel van te maken. Ben je geabonneerd op de SOK mededelingen? Zo ja, dan weet je dat een artikel een behoorlijk niveau moet hebben en ik nog héél wat gegevens boven water moet krijgen.

    De tekening die jij in de Zonneberg hebt gezien is inderdaad toeristenkitsch. De tekeningen die als "authentiek" worden bestempeld lagen verspreid over meerdere gangen in de Zwarte berg. Het verhaal van de monniken is inderdaad opgeleukt met allerlei verzinsels, maar er zit toch een kern van waarheid in.

    En inderdaad is er door de SOK tonnen afval uit de groeves gehaald.

    Opmerking


    • #17
      Aardig... Zit net mijn nieuwe boekje (zie forum over belastingboekje Maastricht) door te pluizen en daar kom ik Sondeijker tegen met de volgende vermelding:

      Sondeijker, J. Havenstraat 3. Beroep: schilder. Ingekomen volgens de gemeente: 450 gulden.

      Overigens is 450 gulden hetzelfde bedrag als een agent bij de politie. Niet erg veel t.o.v. de andere vermeldingen.

      Toch weer iets.

      Opmerking


      • #18
        Jules Sondeijker

        Beste ROBBOXXX,

        Met deze discussiegroepen ben ik (nog) niet zo bedreven, maar kwam bij toeval achter jouw zoektocht, naar de achtergronden van de schilder Jules Sondeijker. Jules Sondeijker (geb. 1850) heeft ook een heel aantal schilderijen vervaardigd, onder andere van de stadspoorten van Maastricht. Ik weet iemand die een heel archief heeft over deze kunstschilder, maar ik vind het niet juist om die naam nu al in deze discussiegroep te vermelden. Daarom heb ik een mailtje met afzender naar jouw privé mailadres gezonden (hoop dat dat goed gaat) in de veronderstelling, dat jij dan wel weer contact met me opneemt.



        Oorspronkelijk geplaatst door Robboxxx Bekijk bericht
        Ik ben inderdaad van plan om er een SOK mededelingen artikel van te maken. Ben je geabonneerd op de SOK mededelingen? Zo ja, dan weet je dat een artikel een behoorlijk niveau moet hebben en ik nog héél wat gegevens boven water moet krijgen.

        De tekening die jij in de Zonneberg hebt gezien is inderdaad toeristenkitsch. De tekeningen die als "authentiek" worden bestempeld lagen verspreid over meerdere gangen in de Zwarte berg. Het verhaal van de monniken is inderdaad opgeleukt met allerlei verzinsels, maar er zit toch een kern van waarheid in.

        En inderdaad is er door de SOK tonnen afval uit de groeves gehaald.

        Opmerking


        • #19
          Jules Sondijker

          ROTOR [/QUOTE]: Wat gek dat Sondeijker de HEM niet heeft gehaald?[/QUOTE]

          Niet zó gek gezien de volgende parafrase uit het Voorwoord bij de HEM, met onderstreping door ondergetekende:

          ‘De Historische Encyclopedie Maastricht zet bijeen wat uit betrouwbare publicaties al bekend was. Zij biedt met haar bijna vierduizend trefwoorden en verwijzingen heel veel, maar vanzelfsprekend nooit alles over Maastricht en zijn aangrenzende streken in Nederland en België. Tal van onderwerpen zijn immers nog nauwelijks ontsloten door het historisch onderzoek. De omvang van het noodzakelijke speurwerk sloot nieuw of hernieuwd archiefonderzoek grotendeels uit.’

          Wat betreft Jules Sondeijker: voor zover ik weet was er voor 2004 nog geen artikel of monografie aan hem gewijd. Hij werd evenmin genoemd in de 6-delige kunstenaarsencyclopedie van Jacobs.
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 31 december 2009, 19:27. Reden: Tekstaanpassingen

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door SJEF, in de discussie over de Helstraat:

            "Ook woonde daar (St. Bernardusstraat /Helstraat, burgemeester) Sjules Sondeijker, bekend door zijn tekeningen en beeldhouwwerken in de Sint Pietersberg, alsmede zijn zoon Jean Sondeijker, die behalve de Perroen op het Vrijthof het beeldje van de H. Bernardus aan het begin van de straat vervaardigde.

            Bron: Straot in straot oet.
            Bèr Sondeijker
            Maastricht, 1986."

            Toch weer een teken van leven van onze tekenaar!

            Opmerking


            • #21
              Mijn naam is Jules Sondeijker

              Hoi Mijn naam is Jules Sondeijker geneomd naar mijn oom Jules Sondeijker de kunstenaar.!




              Oorspronkelijk geplaatst door Robboxxx Bekijk bericht
              Hoi Hoi
              Ik ben opzoek naar informatie over de kunstschilder Sondeycker. Ik weet niet zeker of de spelling correct is. Hij was rond 1900 erg actief in Maastricht. Hij heeft onder andere meerdere houtskooltekeningen in de Sint Pietersberg gemaakt. Helaas kan ik nagenoeg geen informatie over hem terugvinden.

              Groet,
              Rob

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Sondeijker Bekijk bericht
                Hoi Mijn naam is Jules Sondeijker geneomd naar mijn oom Jules Sondeijker de kunstenaar.!
                Hebben we het dan over dezelfde man die in 1850 geboren zou zijn? (zie bijdrage # 22 van Maurice).
                Last edited by Clio; 13 maart 2010, 09:09.

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                  Hebben we het dan over dezelfde man die in 1850 geboren zou zijn? (zie bijdrage # 22 van Maurice).
                  Ik denk dat het juiste echtpaar gevonden is.
                  Bestanden bijvoegen

                  Opmerking


                  • #24
                    Gillis Hubertus Sondeijker en Maria Anna Willems

                    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                    Ik denk dat het juiste echtpaar gevonden is.
                    Het is heel goed mogelijk dat een doopnaam 'Gillis' in het dagelijks gebruik veranderde in 'Jules'. Maar om 'onze' Jules te zijn, had deze Gillis Hubertus 100 jaar moeten worden, Breur, niet 85. Voorlopig ga ik er nog even van uit dat het door 'Maurice' genoemde jaar (*1850) juist is.

                    Ik heb gisteren een beetje rondgeneusd op Genlias, maar vreemd genoeg geen enkele Sondeijker/Sondeyker gevonden die is geboren in 1850. (De spelling Sondeijcker/Sondeycker levert helemaal niets op.)
                    Bovengenoemde Gilles dateert van 1865. Ik ben slechts één Jules tegengekomen en dat was een in 1907 jonggestorven zoontje van 'jouw' echtpaar. Ik denk dat we er nog niet uit zijn, mede omdat bij Gillis' overlijdensbericht niets wordt vermeld over een beroep.

                    Geboortedatum, eventueel huwelijk, vaderschap, overlijden: in Genlias is 'Jules' spoorloos. Nu is Genlias nog niet volledig, maar ik vraag mij toch af, of we hem wat betreft persoonsgegevens niet in België moeten zoeken? Tenzij hij écht Gillis is, en het opgegeven geboortejaar niet klopt?
                    Last edited by Clio; 14 maart 2010, 10:25.

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                      Het is heel goed mogelijk dat een doopnaam 'Gillis' in het dagelijks gebruik veranderde in 'Jules'. Maar om 'onze' Jules te zijn, had deze Gillis Hubertus 100 jaar moeten worden, Breur, niet 85. Voorlopig ga ik er nog even van uit dat het door 'Maurice' genoemde jaar (*1850) juist is.

                      Ik heb gisteren een beetje rondgeneusd op Genlias, maar vreemd genoeg geen enkele Sondeijker/Sondeyker gevonden die is geboren in 1850. (De spelling Sondeijcker/Sondeycker levert helemaal niets op.)
                      Bovengenoemde Gilles dateert van 1865. Ik ben slechts één Jules tegengekomen en dat was een in 1907 jonggestorven zoontje van 'jouw' echtpaar. Ik denk dat we er nog niet uit zijn, mede omdat bij Gillis' overlijdensbericht niets wordt vermeld over een beroep.

                      Geboortedatum, eventueel huwelijk, vaderschap, overlijden: in Genlias is 'Jules' spoorloos. Nu is Genlias nog niet volledig, maar ik vraag mij toch af, of we hem wat betreft persoonsgegevens niet in België moeten zoeken? Tenzij hij écht Gillis is, en het opgegeven geboortejaar niet klopt?
                      Ik vraag mij af waarom "Mijn naam is Jules Sondeijker geneomd naar mijn oom Jules Sondeijker de kunstenaar" niet meer informatie verschaft. Lijkt mij alles toch gewoon opgelost ?

                      Toch lijkt de foto op de site van het kerkhof heel veel op de Sondeyker afgebeeld op de ansichtkaart ?

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                        Ik vraag mij af waarom "Mijn naam is Jules Sondeijker geneomd naar mijn oom Jules Sondeijker de kunstenaar" niet meer informatie verschaft. Lijkt mij alles toch gewoon opgelost?
                        Wat dat betreft: waarom meldt Robboxxx zich niet meer?

                        Ik denk dat alleen wij nog een beetje klungelen met vader Jules en zoon Jean (zie burgemeester hierboven).

                        Ongetwijfeld heeft Robboxxx contact opgenomen met Maurice die iemand zegde te kennen met een compleet archief. Hij weet er waarschijnlijk intussen alles van en is vergeten ons te bedanken voor onze gastvrijheid en onze stimulerende bijdragen. Dat is jammer, omdat wij niet van on-affe zaken houden en nu dus blijven zitten met een onbevredigend einde!
                        Last edited by Clio; 14 maart 2010, 17:27. Reden: aanpassing tekst

                        Opmerking


                        • #27
                          Gillis Hubertus [Jules] Sondeijker (1865-1950)

                          Breur heeft het goed! Het door hem genoemde echtpaar kwam ik tegen in een genealogie Willems. Daar is aan de naam van Gillis Hubertus Sondeijker de roepnaam Jules toegevoegd. Het is zeer waarschijnlijk dat dit de bedoelde kunstenaar is. Temeer daar de tekst van het op de site van Breur afgebeelde bidprentje van Gilles Hubertus verwijst naar iemand die de schoonheid liefhad en die deze aan anderen wilde doorgeven. Maar geen woord daar over de naam Jules en het blijft vreemd dat er zo weinig over hem bekend is.

                          Maria Anna [Willems] (1868-1960) huwt in 1894 Gillis Hubertus Jules Sondeijker (1865-1950) . Zie: http://gw2.geneanet.org/index.php3?b=jhseegers&lang=fr&m=N&v=Willems

                          Overigens blijkt Jules Sondeijker ook in 'Scheen' (uitg. 1981, pag. 487) te staan en wel met de kwalificatie: 'graveur, tekenaar, beeldhouwer, pentekenaar, schilder'. Zijn onderwerpen waren dieren, stadsgezichten en landschappen. Hij maakte in de berg onder meer een houtskoolversie van Rembrandts Nachtwacht. Ook de houtskooltekening van een 'Lezende monnik' die hierboven is afgebeeld, is volgens mij naar Rembrandt. Belangrijk is het manshoge reliëf in de vorm van een medaillon dat hij in 1899 maakte in opdracht (?) of ter ere van de Vereniging 'Maastricht Vooruit'. [Volgens de dikke HEM van Ubachs/Evers werd Maastricht Vooruit opgericht in oktober 1899. Het was de tweede poging om te komen tot een Maastrichtse VVV.]

                          Jules Sondeijker was inderdaad de vader van de kunstenaar Jean Jacques Sondeijker (* 15 februari 1909, overleden 1995).

                          Zie voor Scheen etc. de website van het Rijksinstituut voor Kunsthistorische Documentatie in Den Haag (de RKD): http://www.rkd.nl/rkddb/dispatcher.aspx?action=search&database=ChoiceArtis ts&search=priref=419508.
                          Last edited by Clio; 17 maart 2010, 23:35. Reden: uitbreiding en aanpassing tekst

                          Opmerking


                          • #28
                            Ik heb inmiddels wat ingangen naar Sondeijker gekregen, waarvoor dank. Helaas ben ik er nog niet aan toe gekomen er daadwerkelijk iets mee te gaan doen.

                            Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik er niet meer mee bezig ben. Zo snel tijd en gezondheid het toelaat ga ik ermee aan de slag. Uiteraard zal ik jullie op de hoogte houden van eventuele ontwikkelingen.

                            Groet en dank aan allen.

                            Opmerking


                            • #29
                              Foto's van Jules Sondeijker.

                              Twee foto's van Jules Sondeijker toegevoegd op http://www.breurhenket.com/F/Vakf.htm#Sondeijker

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X