Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Jules Sondeijker

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Jules Sondeijker

    Hoi Hoi
    Ik ben opzoek naar informatie over de kunstschilder Sondeycker. Ik weet niet zeker of de spelling correct is. Hij was rond 1900 erg actief in Maastricht. Hij heeft onder andere meerdere houtskooltekeningen in de Sint Pietersberg gemaakt. Helaas kan ik nagenoeg geen informatie over hem terugvinden.

    Groet,
    Rob

  • #2
    Er is wel een beeldhouwer Jean Sondeyker actief geweest in Maastricht.
    Die heeft o.a. het monumentje op het Schildersplein gemaakt (1965), ter nagedachtenis aan de slachtoffers van het bombardement van 18 augustus 1944 bij de Franciscus Romanusweg.

    Een ander beeld van Jean Sondeyker is Reinaert de Vos uit 1959, zie http://www.zichtopmaastricht.nl/goog...pup.php?id=117

    Misschien familie van de schilder Sondeyker ?
    If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

    Opmerking


    • #3
      En dan is er uiteraard ook nog Ber Sondeyker (leeft geloof ik ook niet meer.....), die zijn talenten kon uiten via zijn teksten........


      Kortom, wel een multi-creatieve familie.
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

      Opmerking


      • #4
        Alvast bedankt voor jullie snelle reactie. Ik was vergeten te vermelden dat zijn voornaam Jules is. Het schijnt in die tijd een bekende verschijning te zijn geweest.

        Ikzelf heb meerdere artikelen geschreven over de Sint Pietersberg en zijn omgeving. Vooral over het ondergrondse. De geschiedenis van het ondergrondse is onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van Maastricht. Jules Sondeycker heeft meerdere houtskool tekeningen in de diverse gangenstelsels vervaardigd. Ik wilde er een artikel over schrijven maar sta versteld ervan hoe weinig er over hem bekend is.

        Opmerking


        • #5
          @ Olijfje: alvast bedankt. Er staan inderdaad enkele afbeeldingen gemaakt door hem bij. Maar het gaat mij meer om zijn leven. Geboren? Overleden? woonachtig? opleiding? enzovoort. ik probeer een ssort biografie samen te stellen.

          Bijgevoegd een van zijn houtskooltekeningen.
          Bestanden bijvoegen

          Opmerking


          • #6
            Als toevoeging kan ik het volgende vermelden.
            De correcte naam is: Jules Sondeijker; dat vergemakkelijkt het zoeken.
            Helaas komt de naam niet voor in de dikke HEM van Pierre Ubachs / Ingrid Evers.
            Ook komt de naam niet voor in het boek "1937; Hedendaagsche Limburgsche Kunst", geschreven door Monique Dickhaut en Marjet Beks.
            Maar zijn naam komt wel voor op een lijst van deelnemende kunstenaars; bekijk daarvoor deze bijdrage op dit forum.

            Ik vermoed dat de naam Jules Sondeijker in de vergetelheid is geraakt, omdat bijna al zijn kunstwerken (houtskool op mergel) ten prooi zijn gevallen aan een zeer vraatzuchtige ENCI.
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
              En dan is er uiteraard ook nog Ber Sondeyker (leeft geloof ik ook niet meer.....), die zijn talenten kon uiten via zijn teksten........


              Kortom, wel een multi-creatieve familie.

              Volgens mij leeft hij ook niet meer. Ik heb wat boeken over Maastricht met zijn naam op het schutblad. Die heb ik gekocht bij 'De Bovenste Plank' in de Rechtstaat. Ik neem aan dat (een deel van?) zijn boeken verkocht is aan het antiquariaat.

              Robboxxx, je zou dus eens de bovenste plank kunnen binnenstappen. Misschien kunnen zij je verder helpen. Misschien is Ber inderdaad familie...

              Opmerking


              • #8
                wel even kijken of die C in de achternaam er nou wel of niet bij hoort. Uit de reactie van Sjef maak ik op dat die C er niet bij hoort.......


                Voor zover ik mer herinner, woonde Ber in de buurt van het koningsplein. Maar of dat inderdaad familie was?
                I am not a complete idiot. Some parts are missing

                Opmerking


                • #9
                  Bèr Sondeijker was bij leven en welzijn journalist van dagblad 'De Limburger' en heeft inderdaad een paar boeken op zijn naam staan.

                  Dan over de persoon Jules Sondeijker: ik vermoed dat de meeste tekeningen die hij gemaakt heeft op de mergelwanden in de grotten van de Sint-Pietersberg te vinden zijn in één of meerdere van de navolgende publikatie's.

                  Open de webpagina van Mergelgroeven van Kevin Amendt.
                  Klik dan achtereenvolgend op: Literatuurlijst -->> Sint Pietersberg.
                  Je ziet dan een zeer uitgebreide lijst boeken staan die volgens mij allemaal tot de collectie van de bibliotheek in het Centre Céramique behoren en daar dus te leen of te raadplegen zijn.
                  Hopelijk vind je in een of meerdere boeken de ontbrekende informatie over het leven en de kunstzinnige arbeid van Jules Sondeijker.

                  Dan is er op één van de webpagina's van Breur Henket wat informatie over begraafplaatsen van een familie Sondeijker: klik hier.
                  Ook hier geldt weer: meer informatie is te krijgen bij Breur Henket en de stichting 'Grafmonumenten Sint Pieter'.
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #10
                    @Sjef: Bedankt voor de tips. Ik heb zo'n beetje de gehele collectie die Kevin noemt op mijn boekenplank staan maar daar staat niets in. Ik heb ook bijna alle kunstwerken die hij in de grotten gemaakt heeft als foto. das allemaal het probleem niet. Ik probeer meer over de persoon boven water te krijgen.

                    Zijn meeste werken staan overigens in de Zonneberg, gelukkig blijft het meeste bewaard.

                    Opmerking


                    • #11
                      @Rob: Ben je al bij de Burgerlijke Stand geweest, of bij het Rijksarchief / RHCL in de Pieterstraat ?
                      If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

                      Opmerking


                      • #12
                        Op de knip op de grote hoofdweg achteraan in de Zonneberg, staat een meters grote houtskooltekening van een Haagwinde (wilde plant), volgens mij van Sondeijker. Ik keek daar altijd naar als het door de petromax oplichtte uit het donker. Dit deel van de Zonneberg is er nog steeds. Ik weet niet of de tekening van de 4 verdwaalde monniken (deze mythe is recent doorgeprikt, het verhaal bleek te zijn verzonnen) er nog is. Die stond namelijk in de jaren negentig maar een paar gangen van de afgrond!
                        Ik weet niet of Sondeijker ook reclame tekeningen heeft gemaakt, maar richting padvindersgat staat een grote houtskooltekening van Van Houten chocolade. Een merk dat volgens mij niet meer bestaat.

                        Wat gek dat Sondeijker de HEM niet heeft gehaald?

                        Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                        Als toevoeging kan ik het volgende vermelden.
                        De correcte naam is: Jules Sondeijker; dat vergemakkelijkt het zoeken.
                        Helaas komt de naam niet voor in de dikke HEM van Pierre Ubachs / Ingrid Evers.
                        Ook komt de naam niet voor in het boek "1937; Hedendaagsche Limburgsche Kunst", geschreven door Monique Dickhaut en Marjet Beks.
                        Maar zijn naam komt wel voor op een lijst van deelnemende kunstenaars; bekijk daarvoor deze bijdrage op dit forum.

                        Ik vermoed dat de naam Jules Sondeijker in de vergetelheid is geraakt, omdat bijna al zijn kunstwerken (houtskool op mergel) ten prooi zijn gevallen aan een zeer vraatzuchtige ENCI.

                        Opmerking


                        • #13
                          @Rotor: Het is inderdaad vreemd dat hij dat niet gehaald heeft. Maar zoals ik al zei: ik ben goed op de hoogte van zijn tekeningen in "de berg", toch bedankt. Het gaat mij meer om zijn eigen gegevens zodat ik een soort biografie kan maken.

                          Een ander thema: je schrijft over de monniken; dat het verhaal verzonnen was. Nu twijfelde de meesten hieraan maar ik heb niets erover gelezen. Als voorzitter van de Studiegroep Onderaardse Kalksteengroeven (kortweg de SOK) van het Natuur Historisch Genootschap in Limburg hadik hier vast wel iets over gehoord van één van onze tweehonderd leden. ook hebben wij een zeer uitgebreide knipseldienst, maar voor zover ik weet is daar ook niets bekend erover.

                          je hebt me nieuwsgierig gemaakt.

                          Groet,
                          rob

                          Opmerking


                          • #14
                            Ik begrijp het, dan ben ik bang niet de aangewezen persoon hiervoor te zijn, want ik net zoveel of nog minder dan de anderen hier over deze vergeten kunstenaar.

                            De bron kan ik je helaas niet geven, omdat ik niet meer weet waar ik dat gehoord heb. Het was denk al een jaar of tien geleden.
                            Iemand was erachter gekomen dat het verhaal van de monniken die om de weg niet kwijt te raken een touw om hun middel handen gebonden en aan elkaar. Het touw zou op een gegeven moment zijn doorgesneden, door de wrijving met een kant van een pilaar. Dat klonk mij al raar in de oren. Want om dit voor elkaar te krijgen, moet je het begin van het touw wel ergens vast gemaakt hebben, anders krijg je het niet op die manier doorgesneden. Tenzij ze het touw om een hele pilaar hadden gedaan en vastgemaakt.
                            Door dat het touw was doorgesneden, wisten ze de weg terug niet meer te vinden. En zouden ze met blind met de vingertoppen langs de mergelwanden getast hebben, waardoor hun vingers afgeschuurd waren. Zo zouden ze zijn gevonden. Maar waar zijn de botten dan gebleven. Zou iemand die dan gewoon hebben meegenomen? Dat ze dan ergens dan nog zouden liggen, is onmogelijk omdat de grondige SOK-opruimacties tonnen afval en andere zaken uit de berg hebben gehaald.

                            De voorstelling van de afgebeelde monniken zou niet kloppen, eerder een fantasierijke interpretatie van een kunstzinnig iemand zijn. Dat zou weer pleiten voor in ieder geval het bestaan van de monniken. En als het monniken waren, zijn het waarschijnlijk monniken van het klooster Slavante wat er toendertijd heeft gelegen. Onder andere de 18 religieuze tekeningen in het zuidelijke gangenstelsel worden tenminste aan hen toegeschreven.

                            Verrek, nou weet ik het weer wanneer ik dit gehoord heb.
                            Dat was tijdens een vleermuistelling toen we langs de tekening maken. Toen zij iemand dat het verzonnen was. Dat moet zelfs begin jaren negentig geweest zijn. Ik heb namelijk van 1986 t/m 1992 vleermuizen, zowel in Zuid-Limburg als Belgisch Limburg geteld.

                            Schrijf je trouwens het artikel over Sondeijker voor SOK mededelingen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Robboxxx Bekijk bericht
                            @Rotor: Het is inderdaad vreemd dat hij dat niet gehaald heeft. Maar zoals ik al zei: ik ben goed op de hoogte van zijn tekeningen in "de berg", toch bedankt. Het gaat mij meer om zijn eigen gegevens zodat ik een soort biografie kan maken.

                            Een ander thema: je schrijft over de monniken; dat het verhaal verzonnen was. Nu twijfelde de meesten hieraan maar ik heb niets erover gelezen. Als voorzitter van de Studiegroep Onderaardse Kalksteengroeven (kortweg de SOK) van het Natuur Historisch Genootschap in Limburg hadik hier vast wel iets over gehoord van één van onze tweehonderd leden. ook hebben wij een zeer uitgebreide knipseldienst, maar voor zover ik weet is daar ook niets bekend erover.

                            je hebt me nieuwsgierig gemaakt.

                            Groet,
                            rob

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik ben inderdaad van plan om er een SOK mededelingen artikel van te maken. Ben je geabonneerd op de SOK mededelingen? Zo ja, dan weet je dat een artikel een behoorlijk niveau moet hebben en ik nog héél wat gegevens boven water moet krijgen.

                              De tekening die jij in de Zonneberg hebt gezien is inderdaad toeristenkitsch. De tekeningen die als "authentiek" worden bestempeld lagen verspreid over meerdere gangen in de Zwarte berg. Het verhaal van de monniken is inderdaad opgeleukt met allerlei verzinsels, maar er zit toch een kern van waarheid in.

                              En inderdaad is er door de SOK tonnen afval uit de groeves gehaald.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X