Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Deegwarenfabriek Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    armenhuis op Bauduin-terrein Grote Looiersstraat

    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    ... hier (...) wordt verwezen naar een armenhuis op het Bauduinterrein. Iemand een idee wat daarmee bedoeld wordt? Ik heb er vaak genoeg gelopen, maar mij is nooit een bijzonder pand opgevallen.
    Het RK Armenhuis is ons bekend als dat grote gebouw aan de Grote Looiersstraat 17, waar nu een deel van de Universiteitsbibliotheek in gevestigd is. Dat pand werd speciaal voor het doel gebouwd met een legaat uit het testament van kanunnik Salden (overleden in 1745) en in 1757 betrokken.

    Maar de instelling was al twee jaar eerder (1755) van start gegaan in een (bestaand) pand dat tegenover de Bonnefanten (sepulchrijnen) lag, die aan de Ezelmarkt waren gevestigd. Dat betekent dus dat het kan gaan om een huis dat nu aan de Looiersgracht ligt, of om een pand dat zich achter die huizenrij bevindt, ergens tussen/achter de fabrieksgebouwen, waarschijnlijk gelegen aan de Jeker.

    Literatuur: HEM (armenhuis)

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      Maar de instelling was al twee jaar eerder (1755) van start gegaan in een (bestaand) pand dat tegenover de Bonnefanten (sepulchrijnen) lag, die aan de Ezelmarkt waren gevestigd. Dat betekent dus dat het kan gaan om een huis dat nu aan de Looiersgracht ligt, of om een pand dat zich achter die huizenrij bevindt, ergens tussen/achter de fabrieksgebouwen, waarschijnlijk gelegen aan de Jeker.

      Literatuur: HEM (armenhuis)
      Daar had ik ook aan gedacht, maar dat moet gelegen hebben op de Bonnefantenstraat, tenminste als ik Jos Notermans mag geloven. In zijn silhouetje over de Grote Looiersstraat, nummer 78, pag. 10, zie je duidelijk de huizenrij aan de Bonnefantenstraat omkaderd.

      Opmerking


      • #33
        armenhuis op Bauduin-terrein Grote Looiersstraat

        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
        Jos Notermans (...). In zijn silhouetje over de Grote Looiersstraat, nummer 78, pag. 10, zie je duidelijk de huizenrij aan de Bonnefantenstraat omkaderd.
        Mails, mails, mails. Ik heb er nu een gestuurd aan het architectenbureau dat het terrein ontwikkelt. Vreemd genoeg vermeldt de mooie website nergens dit project. Ik hoop een plattegrond te krijgen waarop het pand staat ingetekend. Wordt vervolgd, dus.

        Ik zal er ook Kanunnik Salden en de Nieuwenhof (Luijten/Ubachs, 2009, Vierkant Maastricht nr. 43) nog eens op naslaan, dat van later datum is dan de HEM. Ik vermoed dat Notermans daarop teruggaat.

        Héérlijk, geschiedenis! Elke oplossing brengt tien nieuwe vragen!

        Opmerking


        • #34
          De voormalige Vermicelli- & Macaronifabriek Jos Bauduin Maastricht

          Last edited by Verwijderde gebruiker; 17 december 2014, 20:00.

          Opmerking


          • #35
            Het is een waar genoegen om deze beelden te zien. Evenals de foto's van bijvoorbeeld de oude brandweergarage. Het zijn potentiële "Grand Designs" (Kevin McCloud, Channel 4). Ik ben dan ook heel benieuwd of en hoe ze de oude structuren en artefacten integreren binnen de herontwikkeling van deze locaties.

            Mijn complimenten voor de maker.
            De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

            Max Dendermonde

            Opmerking


            • #36
              Dan moet ik je toch teleurstellen, Karel. De tekening die ik van het ontwerp gezien heb voorzag een volledige afbraak van het terrein, als ik het goed heb minus de vierkante schoorsteen. Er voor in de plaats zouden luxe appartementen komen. Maarja, dit verhaal speelt ook al jaaaaaaaren. Het zal dus nog wel effe duren.

              Aanvulling: zie ook het linkje in post 37.

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door Karel de Kale Bekijk bericht
                Het is een waar genoegen om deze beelden te zien. Evenals de foto's van bijvoorbeeld de oude brandweergarage. Het zijn potentiële "Grand Designs" (Kevin McCloud, Channel 4). Ik ben dan ook heel benieuwd of en hoe ze de oude structuren en artefacten integreren binnen de herontwikkeling van deze locaties.
                Volgens De Ster van deze week liggen de plannen ter inzage vanaf 17 juni.

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                  Dan moet ik je toch teleurstellen, Karel. De tekening die ik van het ontwerp gezien heb voorzag een volledige afbraak van het terrein, als ik het goed heb minus de vierkante schoorsteen. Er voor in de plaats zouden luxe appartementen komen. Maarja, dit verhaal speelt ook al jaaaaaaaren. Het zal dus nog wel effe duren.

                  Aanvulling: zie ook het linkje in post 37.
                  Ja, ik zag een aantal sfeerbeelden op de website van Focus. Ik heb niet de indruk dat dit plan een stedenbouwkundige en architectonische verrijking voor de buurt zal vormen. Vooral de bebouwing ter plaatse van de doorkijk vanaf de Verwerhoek, de voormalige garage aan de Looiersgracht (nabij de Ezelmarkt) en het verdwijnen van de bebouwing aan de rechterzijde bij de entree vanaf de Grote Looiersstraat is mijns inziens sterk voor verbetering vatbaar.

                  Het zal wel alles met de grondprijs te maken hebben, waardoor er zoveel mogelijk rendement uit de locatie geperst moet worden.
                  De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

                  Max Dendermonde

                  Opmerking


                  • #39
                    Het wooncomplex Residentie LURE genaamd zal een zeer luxe hartje Maastricht worden, met appartementen en stadsvilla.
                    Een aantal zijn er al verkocht, het is een grote aanwinst voor Maastricht /centrum.
                    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                    Opmerking


                    • #40
                      TureLURE of in de Luren gelegd worden?

                      Kleine woordspeling gezien de "RESIDENTIE van diverse Goden, de machtigen der Aarde en VIP's met centen in t sjakosch " die in de deegwarenfabriek zouden kunnen wonen.

                      Of de "Sjeng" er op de inschrijflijst komt is dus een beetje koffiedik kijken.

                      Maar de locatie
                      -is uitermate geschikt centraal en op loopafstand
                      -is uitermate lastig bereikbaar voor bouwlogistiek en autoverkeer dus duur.
                      -is uitermate historisch belast met monument status en stadsaanzicht zal driemaal onder de loupe komen te liggen van de welstand en monumenten commissie (dan ben je eerlijk als commissielid)
                      -is nog veel meer geschikt voor werken (tegenstelling tot de bestemmingsplan wijziging) dan wonen

                      Een Fabriek is en blijft het oord van Labeur.
                      Dat wat Maastricht zo onelegant uit haar centrum heeft verbannen, met alle problemen van dien.

                      Het is echt pure geld en winst politiek de locatie zo te verminken.
                      het voorbeeld is er nu al "de zwarte Ruiter"
                      de slachtoffers zijn er ook (ik loop er heel droevig aan voorbij)

                      heers en verdeel (is een slecht beleid als er geen visies zijn)

                      mvg

                      Opmerking


                      • #41
                        Beste Parel,

                        Ik kan reageren met de opmerking; "over smaak valt niet te twisten". Maar hiermee kan je bijna iedere discussie over de kwaliteit van stede(n)bouw en architectuur op voorhand naar de prullenbak verwijzen.

                        Omdat het vellen van een kwaliteitsoordeel altijd een subjectief element in zich draagt hebben we in Nederland de welstandsbeoordeling in het leven geroepen. Door de beoordeling in commissieverband te laten plaatsvinden verkrijgt men iets van een "intersubjectief" oordeel. Nog steeds niet objectief, maar gegeven de omstandigheden het best haalbare.

                        En jawel, de monumenten- en welstandscommissie heeft de hoofdopzet van het plan in haar vergadering van 26 november 2013 goedgekeurd. Wat dat betreft vind je de (ervarings)deskundigen aan je zijde.

                        Toch waag ik het nog steeds te betwijfelen of de Looiershof een grote aanwinst voor Maastricht is.

                        Mijn kritiek richt zich op de programmatische aspecten; worden er niet te veel woningen gerealiseerd? De stedenbouwkundige aspecten; bouwhoogten, oriëntatie van de bebouwing en inpassing in de omgeving. En de architectonische aspecten; materiaalgebruik en gevelopeningen.

                        Ik denk dat het programma overladen is. De ontwikkelaar zal wel tot de slotsom zijn gekomen dat gegeven de verwervings- en ontwikkelingskosten een bepaald volume aan nieuwbouw noodzakelijk is om het plan rendabel te maken.

                        Wellicht had het bouwvolume gereduceerd kunnen worden door minder woningen in het (nog) duurdere marktsegment te bouwen. Het quasi-industriële karakter van de locatie leent zich mijns inziens voor de realisering van enkele ruim bemeten lofts.

                        De randen van de Looiershof richting Verwerhoek en Looiersgracht kenmerken zich door een, naar het zich laat aanzien, behoorlijke bebouwingshoogte. De intimiteit van bijvoorbeeld de Verwerhoek wordt hiermee naar mijn mening behoorlijk aangetast. Daarnaast lijkt de nieuwbouw aan die zijde te gaan domineren ten opzichte van de restanten van de stadsmuur. Aan de Looiersgracht wijkt de bebouwingshoogte aanzienlijk af ten opzichte van de belending. Zeker als je rekening houdt met de in het gevelvlak liggende dakkapel aan de straatzijde (ik baseer me hier op de video op de website van Focus).

                        Qua architectuur zie ik op dit moment geen specifieke, locatiegebonden benadering. De architectuur lijkt mij op zich niet onaardig, maar misstaat niet op een willekeurige nieuwbouwlocatie. Als je kiest voor de herontwikkeling van een voormalige industrieel binnenterrein laat dit dan ook in de architectuur tot uitdrukking komen.

                        Ik hoop dat ik ongelijk krijg.
                        De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

                        Max Dendermonde

                        Opmerking


                        • #42
                          Hallo Karel,
                          Bedankt voor je reactie en ook nog een ervaringsdeskundige, daar heb ik even niet van terug.
                          Ondertussen is de naam aangepast en wordt de naam Looiershof, ben zelf in het prille begin mondeling op de hoogte gehouden over de eventuele plannen.
                          Ja, in het begin werd het al snel duidelijk, iedere m2 wordt gebruikt voor woningbouw, wil men aan de kosten uitkomen.

                          Toch zie ik dit als een aanwinst, dit wordt een mooi "verborgen" plekje in hartje Maastricht.
                          Toch altijd beter dan het fabrieksterrein waar parkeerplaatsen verhuurd werden.
                          Als het goed is komt er één stadsvilla, maar het zijn inderdaad geen ruime appartementen, zoveel mogelijk vol bouwen.
                          Puur commercieel gezien!

                          Onderstaand filmpje meer over de architectonische aspecten; materiaalgebruik en gevelopeningen.

                          http://looiershof.com/?page_id=240
                          Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                          Opmerking


                          • #43
                            Dankjewel voor de link. Ik ben zelf niet zo'n held om dit soort technische zaken uit te zoeken.
                            De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

                            Max Dendermonde

                            Opmerking


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht

                              ...
                              Toch altijd beter dan het fabrieksterrein waar parkeerplaatsen verhuurd werden.
                              ...
                              Overigens ben ik het met je eens dat het vervallen fabrieksterrein met stallingsruimte geen aanwinst voor de buurt of lust voor het oog is. Ik kan me eigenlijk niet anders herinneren dan dat het terrein er enigszins deplorabel bij lag.

                              Klopt mijn herinnering dat op het terrein in de jaren zestig ook de Wiener ISI gevestigd was? Ik heb een vage herinnering dat het naaiatelier van Wiener ISI zichtbaar was achter de poort in de Verwerhoek.

                              Als kind waagde ik het nauwelijks om onder de poort aan de Grote Looiersstraat het terrein op te lopen. De kans was maar al te groot dat je door vader Bauduin achterna gezeten werd. Ondanks deze - destijds - afschrikwekkende gedachte, heb ik het toch een enkele keer gewaagd.
                              De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

                              Max Dendermonde

                              Opmerking


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door Karel de Kale Bekijk bericht

                                Klopt mijn herinnering dat op het terrein in de jaren zestig ook de Wiener ISI gevestigd was? Ik heb een vage herinnering dat het naaiatelier van Wiener ISI zichtbaar was achter de poort in de Verwerhoek.
                                Dat klopt Karel omtrent 1961/62. Willy Gilissen. Begon op nr. 18. Later ook nr. 20 Grote Looiersstraat. Vertrok naar de Tongerseweg (voormalige Philipstabaksfabriek). Jaar weet ik niet.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X