Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Deegwarenfabriek Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Deegwarenfabriek Maastricht

    Ik stel me even voor.

    Ik ben Roberto en woon in Belgie.
    Samen met mijn vader zijn we een beetje het levensverhaal van grootmoeder ( ze leeft nog , is 90 maar heeft geen goed geheugen meer) terug samen aan het stellen.
    We weten dat ze eind jaren 50 , begin jaren 60 vanuit Belgisch Limburg dagelijks de grens overstak om in Maastricht in een deegwarenfabriek te werken.

    Graag hadden we informatie over dit fabriek terug gevonden, voornamelijk de firmanaam waaronder het bekend stond indertijd. Indien dit mogelijk zou zijn en het fabriek bestaat vandaag nog steeds dan is hedendaagse informatie ook welkom.

    Het enige dat we denken te weten (maar dat is ook niet 100% zeker) is dat het fabriek ergens bij het binnen komen van Maastricht , komende vanuit Belgie, gelegen is.


    Wij danken U bij voorbaat voor de informatie.

    Met vriendelijke groeten,

    Roberto

  • #2
    Hallo Roberto; fijn dat je die vraag stelt.

    Ik zal in de loop van de avond wat gaan zoeken in boeken.
    Maar je zou ook ook een bezoek kunnen gaan brengen bij het RHCL; het Regionaal Historisch Centrum Limburg.
    Daar liggen onder andere alle archiefstukken van Maastricht opgeslagen, en zijn daar ook te raadplegen.
    Op de betreffende webpagina tref je alle informatie aan.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
      Hallo Roberto; fijn dat je die vraag stelt.

      Ik zal in de loop van de avond wat gaan zoeken in boeken.
      Maar je zou ook ook een bezoek kunnen gaan brengen bij het RHCL; het Regionaal Historisch Centrum Limburg.
      Daar liggen onder andere alle archiefstukken van Maastricht opgeslagen, en zijn daar ook te raadplegen.
      Op de betreffende webpagina tref je alle informatie aan.
      Alleszins bedankt Sjef.

      Er zijn nog zoveel zaken die we moeten uitvissen dat we natuurlijk eerst thuis via het internet proberen. Indien het uiteindelijk nodig mocht blijken zullen we zeker een bezoek aan het RHCL overwegen.

      Ter inlichting het laatste (via internet) dat we gevonden hebben is de naam van het papierfabriek in Meerssen waar grootmoeder gewerkt heeft na het deegwarenfabriek : Tielens Papierfabrieken N.V.

      Ciao

      Roberto.

      Opmerking


      • #4
        Als ik aan deegwaren denk, denk ik ook aan vermicelli.
        En er waren een paar vermicellifabrieken in Maastricht en omgeving.

        Zo was er het landgoed "De Kanjel", dat een tijdje als vermicellifabriek fungeerde.
        Huurder en fabrikant was een zekere Pagnier.
        In 1862 kwam het landgoed in bezit van Petrus Regout, die het van 1865 - 1866 liet verbouwen tot "La Grande Suisse".
        Maar bovenstaande valt dus al af, gezien de jaartallen.

        Dan was er ook nog een vermicellifabriek in de watermolen de Vijf Koppen te Maastricht.
        En wel van Petrus Wilhelmus Lemaire (1785-1847).
        Maar dat valt dus ook af, gezien het tijdvak.

        Ook was er een vermicelli-en macaronifabriek in de Boschpoort (bedrijventerrein Bosscherveld), die niet meer bestaat, en waar ik geen jaartal(len) bij kan plaatsen.

        Aan de Grote Looiersstraat 22 werd tot 1992 door eigenaar Bauduin een vermicellifabriek geΓ«xploiteerd.
        Na sluiting van de pastafabriek is het terrein opgeschoond en doet tot op heden dienst als parkeerterrein met een capaciteit van circa 120, deels overdekte (loodsen), plaatsen voor onder meer personeel/bezoekers van omliggende hotels en buurtbewoners.
        Vermicelli- & Macaronifabriek Jos Bauduin v/h Fa. Chs. Fles
        Vestigingsadres: Grote Looiersstraat 22
        Vestigingsplaats: 6211JJ Maastricht
        KvK-nummer: 14600180 0000
        Soort Inschrijving: Hoofdvestiging
        Status: Uitgeschreven uit het Handelsregister
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #5
          Sjef en Olijfje,

          Alvast bedankt.
          Ik probeer dit Jos Bauduin fabriek verder na te gaan.
          De kans is natuurlijk groot dat het om deze fabriek gaat.
          Ik hou jullie op de hoogte.

          Ciao

          Roberto

          Opmerking


          • #6
            Sjef, Olijfje,

            Ik was even de ligging van beide fabrieken aan het nagaan.
            Grootmoeder woont in Genk en volgens mij als je uit die richting naar Maastricht rijdt dan kom je Bosscherveld tegen bij het binnekomen van Maastricht.
            Het zou dus om dit fabriek kunnen gaan. Oma bracht ook dikwijls pasta mee naar huis en mijn vader herinnerd zich niet het Baudiun merk of zo. Weet natuurlijk niet of dit het merk was natuurlijk.

            Groetjes,

            Roberto.

            Opmerking


            • #7
              In een oud telefoonboek uit 1915 vond ik de volgende gegevens.
              Pagnier fils & Co., Fa. J., Vermicellifabr., Bosscherveld, Oud-Vroenhoven.

              Het is dus de vermicellifabriek van de firma J. Pagnier fils (= zonen) & Co (= compagnon).
              Het zijn dus de afstammelingen van Pagnier die tot 1862 het landgoed "De Kanjel" huurde en er toen al een vermicellifabriek had, zoals eerder vermeld.

              In het telefoonboek van 1950 vind ik de volgende gegevens.
              Macaroni- en vermicellifabriek J. Pagnier fils & Co;
              Industrieweg 12, Maastricht.
              De Industrieweg is noordelijk gelegen in het Bosscherveld.

              Hopelijk is dat de fabriek waar jullie naar op zoek zijn.
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #8
                Op een webpagina uit Duitsland, die onder andere oude facturen veilen, vond ik het volgende.

                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #9
                  Ik zie daar een kanaaltje langs de fabriek.
                  Zou dat de Zuid-Willemsvaart kunnen zijn die tussen de Bosscherweg en Bosscherveld loopt. Qua ligging zou het dat dan wel kunnen zijn.

                  We zijn immers zeker dat grootmoeder niet in de Looiersstraat gewerkt heeft. Ik heb haar er nog eens over aangesproken en zij wist zeker dat het buiten het stadscentrum was. Bovendien zei de naam "Stella" (heb uitgevist dat dit de merknaam van de in de Bauduin fabrieken geproduceerde pasta was) haar ook niets.

                  Sjef kan je nogs eens proberen iets over de "whereabouts" van die fabriekje uitvissen.

                  Alleszins een heel grote DANK U voor je onderzoek.

                  Ciao

                  Roberto

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik denk dat we er bijna zijn,

                    NV. J.Pagnier & fils lag degelijk daar :

                    zie link :

                    http://de-wit.net/bronnen/tel1915/pag/487.htm

                    bij de letter P staat er dan :

                    374 Pagnier fils & Co., Fa. J., Vermicellifabr., Bosscherveld, Oud-Vroenhoven

                    De enige vraag die dan overblijft : is dit het fabriek dat er nog in circa 1960 stond en wat was de naam toen ?

                    Ciao

                    Roberto

                    Opmerking


                    • #11
                      Sorry Sjef.

                      had je post voor het kaartje uit Duitsland niet gezien.

                      Dit moet het wel zijn

                      Ciao

                      Roberto

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik heb al gekeken via Google Maps en via http://maps.live.nl/ .

                        Maar het fabrieksgebouw bestaat niet meer.
                        Wel de spoorlijn die er voor het fabrieksgebouw langs liep, ligt er nog wel.
                        En meer informatie of foto's kan ik niet bieden.
                        Daarvoor zul je dan toch naar het RHCL moeten gaan.
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door roberto Bekijk bericht
                          De enige vraag die dan overblijft : is dit het fabriek dat er nog in circa 1960 stond en wat was de naam toen ?
                          Ik kan alleen maar bevestigen dat de fabriek met dezelfde naam ook in het telefoonboek van 1950 voorkwam.

                          Macaroni- en vermicellifabriek J. Pagnier fils & Co;
                          Industrieweg 12, Maastricht.
                          De Industrieweg is noordelijk gelegen in het Bosscherveld.
                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • #14
                            Perfect, dit lijkt het wel te zijn.
                            We zoeken nu wel verder achter deze naam.

                            Nogmaals hartelijk dank.

                            Ciao,

                            Roberto

                            Opmerking


                            • #15


                              Een van de kleinere industrieΓ«n was het sinds 1840 bestaande bedrijf van J. Pagnier en Co. waar, zoals op deze foto, macaroni en vermicelli op grote rollen uit de persen te voorschijn kwamen.
                              Het bedrijf, gevestigd aan de Industrieweg, werd in 1967 gesloten en machinepark en verdere inventaris werden te koop aangeboden.
                              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                              Thomas More

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X