Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Deegwarenfabriek Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Nog wat info over Bauduin vermicelli fabriek

    Deze tekst is afkomstig van: http://home.planet.nl/~baudu001/Over...20terrein.html

    In 1903 werd de vermicelli-fabriek, die nu het Bauduinterrein vormt, van de familie Fles overgenomen door de Maastrichtse burgemeester Petrus Bauduin. Hij voerde de pasta-productie op. Zijn opvolger Jos Bauduin breidde uit met de productie van macaroni en spaghetti. De eigen merken "Stella", "Lions Brand", "Bauduin's Vermicelli" en "San Lorenzo" werden door de familie Bauduin in de loop der jaren uitgebouwd tot wereldmerken.
    Tot in 1993 heeft de fabriek o.l.v. toenmalig directeur/eigenaar Edmond V.P.C Bauduin geproduceerd. In 1993 werd de fabriek echter gedwongen de productie te staken door de bemoeizucht van de toenmalige plaatselijke PVDA-ambtenaren die het terrein wilden gebruiken voor sociale woningbouw. Een jarenlange procedure voorkwam de bouw van sociale woningen in het "Jekerkwartier" in dit unieke stukje Maastricht. Het oude fabrieksterrein is tot op de dag van vandaag in eigendom gebleven van de erven Bauduin.

    Opmerking


    • #17
      Ik heb de discussie geinteresseerd gevolgd. Het lijkt echter erop dat het Bauduin terrein niet meer van de ervan Bauduin is; een projectontwikkelaar schijnt het gekocht te hebben.

      Zie:

      http://rijnboutt.nl/projects/77 .

      en ook:

      http://www.rvrbv.nl/project/show/77

      Ben benieuwd of er hier meer informatie over beschikbaar is. Tevens hoop ik dat ze de fabriek in ere houden, en niet een modern gebouw gaan plaatsen.

      Groet!

      Opmerking


      • #18
        Meneer is niet nodig hoor.

        Overigens is dit terrein niet alleen in gebruik als parkeerplaats maar ook als atelierruimte voor kunstenaars.

        Opmerking


        • #19
          Deegwarenfabriek Maastricht

          Ik kan het volgende nog toevoegen.
          Jammer gnoeg kan ik de huidige status van de schoorsteen niet achterhalen.
          Ze staat in ieder geval NIET geregistreerd als gemeentelijk monument of als rijksmonument.

          Aan het eind van de negentiende eeuw werd het silhouet van Maastricht niet meer uitsluitend door kerktorens bepaald, maar ook door hoog oprijzende fabriekssschoorstenen.
          Op afbeeldingen uit die tijd ziet men dat dikke rookwolken die schoorsteenpijpen verlaten.
          Nu zou de hele milieubeweging over je heen vallen bij het tonen van die dampende schoorstenen, in die tijd was het een teken van welvaart en werkgelegenheid.
          Daar werd geld verdiend en was werk beschikbaar.

          Aan het eind van de twintigste eeuw waren de meeste fabrieksschoorstenen neergehaald, afgebroken en uit het zicht verdwenen en dat is jammer: zo maar een stukje uit onze industriële geschiedenis uitgevlakt.

          Gelukkig is juist in Maastricht, per slot Nederlands oudste industriestad, een van de oudste fabrieksschoorstenen van ons land bewaard gebleven.
          Het is de vierkante twintig meter hoge fabrieksschoorsteen van de voormalige vermicellifabriek van Bauduin gelegen achter het pand Grote Looiersstraat 22.
          De schoorsteenpijp valt helemaal niet op en is vanaf de straatzijde niet te zien omdat ze mooi beschut op een binnenplaats ligt.
          De schoorsteen, uitgevoerd in oorspronkelijk gele baksteen, werd gebouwd in 1857 en is tamelijk gaaf bewaard gebleven, maar de staat waarin ze verkeert, is niet zo heel best meer.
          Wie hem heeft gebouwd, is niet bekend.

          De schoorsteen staat op een binnenterrein en is tegen een ketelhuis aangebouwd.
          De oorspronkelijk vermicellifabriek is daar ter plekke ook nog te zien.
          De schoorsteen staat in feite op de binnenplaats van het verwaarloosde fabrieksgebouw.
          In de schoorsteen is een hardstenen plaat met het jaartal 1857 ingemetseld.
          De schoorsteen is zeer markant in dit authentieke voorbeeld van vroege fabrieksbouw in ons land, ja ze mag zelfs een uiterst zeldzaam object worden genoemd.
          In alle rust vierde de schoorsteen in 2007 haar anderhalve eeuwfeest!
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #20
            Even de boeken ingedoken: dit resulteerde in nog een vraag.

            De historische encyclopedie maastricht geeft dat aan de Grote Looiersstraat een spijker-, zeep-, en zoutfabriek van Coenegracht en Polis gevestigd was. Hier kwam door het springen van een stoomketel eigenaar een ingenieur en twee werknemers. Dit was in 1861.

            Is deze fabriek gevestigd geweest op het zelfde terrein? Dit lijkt me een moeilijke!

            Groet.

            Opmerking


            • #21
              Deegwarenfabriek Maastricht

              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
              Is deze fabriek gevestigd geweest op het zelfde terrein?
              Na het dramatisch ongeluk met de ontploffende stoomketel op 8 januari 1861, in de spijker-, zeep-, en zoutfabriek, brandde deze fabriek geheel af op 2 september 1868.

              Gelet op de jaartallen (1857 bouw schoorsteen vermicellifabriek van Bauduin) en het volledig afbranden van de spijker-, zeep-, en zoutfabriek in 1868, vermoed ik dat het niet gaat om een en hetzelfde terrein.

              Daarbij handelt het om zulke details, die zeer moeilijk in boeken zijn terug te vinden (en welke boeken?), dat het behoorlijk wat meer tijd zal gaan kosten om de vraag met een historische juistheid te kunnen gaan beantwoorden.

              Wel heb ik de twee bestaande kronieken van Maastricht geraadpleegd: de kroniek die is opgetekend door Philippus van Gulpen, en de kroniek die is samengesteld door A.J.A. Flament.
              Beide kronieken beschrijven de Maastrichtse gebeurtenissen tot en met het jaartal 1862, respectievelijk 1869.
              In de kroniek van A.J.A. Flament worden de gebeurtenissen van zowel 8 januari 1861, als ook van 2 september 1868 beschreven.
              Maar jammer genoeg wordt er geen huisnummer vermeld, behorend bij de spijker-, zeep-, en zoutfabriek in de 'Groote Looiersstraat'.

              Wat resteert is dit: zelf de archieven induiken bij het RHCL in de Sint Pieterstraat 7.

              Of een bezoek brengen aan het LGOG in de Brusselsestraat 10 D.
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #22
                Ik ben wel in het bezit van de kroniek van Flament, maar niet van die van Van Gulpen. Is deze niet eens in een publications verschenen? Die moet ik hebben!

                Trouwens, ik heb nog een leuke kroniek door Wijnandus Mengels. Deze gaat over Opcanne bij Maastricht tussen 1740 en 1778. Veel over Maastricht en de slag bij Lafelt. Ben je bekend met die kroniek? (ik weet het, ik raak erg 'off topic').

                Verder kan ik je analyse alleen maar delen. Dank voor de toelichting.

                Opmerking


                • #23
                  Nog even terugkomend op de opmerking van 'burgemeester' van 25 mei.

                  Ik kan met zekerheid melden dat het bauduinterrein niet verkocht is en nog steeds in eigendom van de erven is.

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door mosselman Bekijk bericht

                    Ik kan met zekerheid melden dat het bauduinterrein niet verkocht is en nog steeds in eigendom van de erven is.

                    Dat vind ik nou nog eens goed nieuws! Dank, Mosselman.

                    Opmerking


                    • #25
                      Over de Bauduin fabriek aan de grote Looiersstraat. Ze heet "de Stella". Ik heb er eind jaren '70 gewerkt (vakantiebaan). Het waren overigens twee broers. Een woonde aan de Gr. Looierstraat en één woonde op de Hooge Kanaaldijk. De Bauduin wat aan de Gr. Looiersstraat woonde, leeft nog. Ik zie hem regelmatig fietsen op de Pieterstraat en omgeving. Grote kans dat hij er nog steeds woont.

                      Opmerking


                      • #26
                        Deegwarenfabriek Maastricht

                        Grappig dit hele verhaal.

                        In mijn jeugd was ik bevriend met Philippe Bauduin en heb vaak op de fabriek aan de grote Looierstraat gespeeld.
                        Het bedrijf was inderdaad van 2 broers en Philippe woonde boven het kantoor op de 1e. 2e en 3e(?) verdieping van het kantoor aan de grote Looierstraat.
                        Via de poort had je een grote oprit tussen de 2 kantoren door naar achter waar de productie hal was en links achteraan zat de inpakkerij waar allerlei dames de spagetti inpakten in blauw papier. "t is al weer lan geleden zon'n 45 jaar .

                        Opmerking


                        • #27
                          Hallo, dat vermicelli fabriek pagnier fils&co

                          Oorspronkelijk geplaatst door roberto Bekijk bericht
                          Ik stel me even voor.

                          Ik ben Roberto en woon in Belgie.
                          Samen met mijn vader zijn we een beetje het levensverhaal van grootmoeder ( ze leeft nog , is 90 maar heeft geen goed geheugen meer) terug samen aan het stellen.
                          We weten dat ze eind jaren 50 , begin jaren 60 vanuit Belgisch Limburg dagelijks de grens overstak om in Maastricht in een deegwarenfabriek te werken.

                          Graag hadden we informatie over dit fabriek terug gevonden, voornamelijk de firmanaam waaronder het bekend stond indertijd. Indien dit mogelijk zou zijn en het fabriek bestaat vandaag nog steeds dan is hedendaagse informatie ook welkom.

                          Het enige dat we denken te weten (maar dat is ook niet 100% zeker) is dat het fabriek ergens bij het binnen komen van Maastricht , komende vanuit Belgie, gelegen is.

                          Wij danken U bij voorbaat voor de informatie.

                          Met vriendelijke groeten,

                          Roberto
                          Hallo, dat was vermicellifabriek pagnier fils &co aan de industrieweg nr 12. Fabriek was van onze familie, Grt michiel

                          Opmerking


                          • #28
                            Welkom Michiel bij MO en bedankt voor jouw aanvullende
                            informatie over vermicellifabriek Pagnier fils & co.
                            Mestreechter Geis mage beleve
                            en dat door te kinne geve.
                            God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door mosselman Bekijk bericht
                              Nog even terugkomend op de opmerking van 'burgemeester' van 25 mei.

                              Ik kan met zekerheid melden dat het bauduinterrein niet verkocht is en nog steeds in eigendom van de erven is.
                              De zaak lijkt nu dan toch verkocht. Zojuist gesproken met oude buren van de Grote Looiersstraat: er gaat gebouwd worden. Zie ook hier.

                              Ik kan alleen maar hopen dat het plan integer wordt uitgevoerd. Overigens: in het artikel in bovenstaande link wordt verwezen naar een armenhuis op het Bauduinterrein. Iemand een idee wat daarmee bedoeld wordt? Ik heb er vaak genoeg gelopen, maar mij is nooit een bijzonder pand opgevallen.

                              Voor een impressie van de nieuwbouw, zie hier.

                              Opmerking


                              • #30
                                En hier.

                                http://forum.mestreechonline.nl/show...9&postcount=19

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X