Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Zoekplaatje

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door goofjohn Bekijk bericht
    Weet iemand wie deze personen zijn op deze foto?
    Links denk ik Jo Tonnaer (speler MVV) te zien, dat en de achtergrond doet me denken aan de Boschpoort (oud MVV stadion in Maastricht)

    Ik hoor het graag van jullie..


    Rechts op de foto is Cor van der Hart en naast hem zit Pietje van Dijk
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

    Opmerking


    • #17
      Helemaal geweldig, parel.

      Nu even terug naar het nieuwe zoekplaatje:



      Dit was de vraag.

      Opmerking


      • #18
        Misschien het Lanteernstraatje?
        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

        Opmerking


        • #19
          Niet de Batterijstraat, niet de Havenstraat. Verder zoeken maar...

          Opmerking


          • #20
            Raamstraat? Had die zo'n staatverlichting aan kabels?

            Opmerking


            • #21
              Misschien de Kattenstraat?
              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

              Opmerking


              • #22
                Gevonden: Heidenstraat, straatwand - Wyck

                http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...2808_-_RCE.jpg


                Opmerking


                • #23
                  Wycker Heidenstraat

                  Een actuelere foto gemaakt door Breur.



                  En deze:

                  Opmerking


                  • #24
                    Dus toch Wijck!
                    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                    Opmerking


                    • #25
                      Verhoogde instapjes tegen wateroverlast!

                      Opmerking


                      • #26
                        Dames en Hiere hartstikke bedaank kan ik mijn klein archiefje weer aanvullen. Vandaag even niet online geweest flikken vroeg om ondersteuning vandaag en morgen. Morgen staat een bezoek gepland in de tuin van het oude Gouvernement en de kloostertuin van de Ursulinnen, foto' zien jullie tegemoet
                        Kompleminte

                        Toller

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                          de kloostertuin van de Ursulinnen, foto' zien jullie tegemoet
                          Let op de prachtige tekening van de geglazuurde dakpannen van de kapel! Als ik me goed herinner zitten er ook geglazuurde stenen in de muren.

                          Opmerking


                          • #28
                            Ja dat klopt heb ze al gezien, zal ze op de gevoelige plaat vastleggen
                            Kompleminte

                            Toller

                            Opmerking


                            • #29
                              Een nieuw zoekplaatje, met dien verstande dat Breur en ik weten waar het is, maar begrijpen niet wat er aan de hand is. Het betreft de bloedbak bij het kanaal Maastricht - Luik. Wordt er gebouwd of afgebroken. De foto is ongeveer gedateerd rond 1900 en is afkomstig van ook weer www.geheugenvannederland.nl De tekst bij de foto is 1e omwalling het Anker. Ik krijg de kwaliteit van de foto ook niet beter.
                              Bestanden bijvoegen
                              Kompleminte

                              Toller

                              Opmerking


                              • #30
                                Afbraak OLV-wal met Bloedbak en herbouw walmuur langs Jeker (1)

                                De foto staat ook op de website van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed en is daar eindeloos te vergroten: https://beeldbank.cultureelerfgoed.n...ctnummer%20asc

                                De locatie is het zuidelijke einde van de Onze Lieve Vrouwewal. De foto dateert uit 1904-1906. De exacte datum is niet helemaal duidelijk. Er is in deze jaren nogal wat bouwkundige activiteit op deze plek. Het gaat om enerzijds de afbraak van de bloedbak, anderzijds om de herbouw van de stadsmuur en Jekertoren. De beschrijving bij Het Geheugen is feitelijk van de Rijksdienst. De vermelding 'Het Anker' verwijst naar een oud toponiem. Tussen Helpoort en OLV-wal heeft een bolwerk op de stadsmuur de naam Op ten Ancker gehad. Ook zou net binnen de stadsmuur een huis hebben gelegen met de naam 'Het Ancker'. De naam ging over op de papiermolen die in de achttiende eeuw buiten de Helpoort werd gebouwd (1775). Dat gebouw staat er nog steeds en wordt abusievelijk Het Pesthuis genoemd.

                                Het slachthuis bevond zich lange tijd aan de stadszijde langs de Jeker, ongeveer waar nu nog het PTT-gebouw ligt, in de driehoek die gevormd werd door de lijn Helpoort-Pater Vinktoren-zuidzijde Minderbroedersklooster. Al het slachtafval dat niet nog ergens voor te gebruiken was, werd op een plek bij de OLV-wal in de Jeker gegooid, welk riviertje het dan (hopelijk) meenam naar de Maas. De bewuste plek lag bij de duiker waar de Jeker onder het Kanaal Luik-Maastricht doorstroomde. In de volksmond werd die plaats de Bloedbak (mestreechs: 'bloodbak') genoemd.

                                Dit slachthuis werd al voor 1880 afgekeurd, maar het duurde tot 1901 totdat een nieuw modern slachthuis in gebruik kon worden genomen, gelegen aan de Fransensingel/Commandeurslaan. In 1904 werd de bloedbak en het verbindingsgedeelte van de Onze Lieve Vrouwewal waarin hij lag, afgebroken. Zoals de prentbriefkaart aangeeft (rechthoekige borstwering links) lag hij in de nabijheid van de Helpoort en de papiermolen, waarschijnlijk waar nu de trappen liggen van de opgang naar de stadsmuur en het rondeel De Vijf Koppen, of iets daarvoor.

                                NB. Denk eraan dat de Jeker ter plaatse later weer verlegd is.

                                Literatuur:
                                Ubachs/Evers, Historische Encyclopedie Maastricht.
                                Bestanden bijvoegen
                                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 januari 2021, 13:17.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X