Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Latijn in het kerkregister van St. Walburga Amby/ Pastoor Amby?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Goedenavond,

    eindelijk de tijd gevonden om te reageren. Ik heb alle reacties gelezen en ben hier erg blij mee!

    Vooralsnog sluit ik me aan bij Hermanw. Omdat ik mijn hypothese had gebaseerd op allelimburgers.nl (en dus niet de originele stukken!) Kan het inderdaad zo zijn dat de passages waarvan werd verondersteld dat deze toebehoorde aan Adam Vaessen eigenlijk verwijzen naar b.v. een andere doopgetuige.

    Het blijft wel opvallend de hoeveelheid dopen waar Adam bij aanwezig was. Maar.... het kan inderdaad zijn dat dit ook een andere Adam is. Kortom, ik sluit nog niks uit en (alweer) heb ik geleerd dat ik beter uit kan gaan van de originele stukken. De volgende keer in het archief ga ik erachteraan!

    O ja, is het aannemelijk dat de naam Dominicus/Adamus door elkaar gebruikt wordt? Gebeurde dit vaker? In de sterfakte van de dochter van Adam staat als voornaam van de vader Dominicus en vele kleinkinderen heetten Domenicus en geen enkele (bij mijn weten) Adam. Opmerkelijk.

    Ingrid heel hartelijk dank voor de verwijzing naar de literatuur, zodra ik weer eens in het zuiden ben ga ik daar zeker achteraan!

    Opmerking


    • #17
      Breur schrijft dat we weer in dezelfde stambomen komen, Daemen Honts (Canisius) en Sleijpen. Wat bedoel je hier precies mee? Zijn deze hier al veelvuldig aan bod gekomen?

      Aangezien Honts en Sleijpen in mijn familie niet onbekend zijn ben ik erg benieuwd naar wat hierover bekend is? Van de familie Sleijpen weet ik dat zij zich 'ophielden' rond Withuishof en het Kerxcken, van de fam. Honts weet ik niet veel behalve dat ik het 'idee' heb dat ene Maarten Honts in de 18e eeuw pachter was op de Heihof.

      Opmerking


      • #18
        Dag Amienees,

        Ik heb de stamboom van deze Vaessens enigszins uitgezocht. Sleijpen en Vaessen zijn ergens wel verbonden ja. De Vaessens waren generaties lang smid, ook waren ze vaak burgervader en ambtenaar van de burgelijke stand in Amby. Van een Adam die pastoor was weet ik niets. De Vaessens bezaten wel vaak veel grond. Adam werd mijns inziens inderdaad wel eens Dominicus genoemd. Hij had een eerdere broer eveneens Adam genoemd. Deze is naar ik aanneem vroeg gestorven. Je ziet dat wel vaker dat indien een kind erg vroeg overlijdt, het volgende kind dezelfde naam krijgt.

        Met vriendelijke groet

        John Loeffen

        Opmerking


        • #19
          Hoi,

          deze Adam was Smid en burgervader van Amby. Net als enkele van zijn nakomelingen.
          mvg
          John Loeffen

          Opmerking

          Bezig...
          X