Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Vetfabriek

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Vetfabriek

    Hallo allemaal,
    Ik ben bezig de kroniek van mijn familie te schrijven, een "hell off a job". Mijn vader heeft gewerkt in een vetfabriek aan de St. Annalaan, of daar ergens in de buurt, direct na de bevrijding in 1944. In de fabriek werd het vloeibaar dierenvet (zover ik weet) in papieren zakken gedaan, uitgehard en vervolgens verkocht. Kinderen konden deze papierenzakken vouwen en kregen per 100 zakken een hele cent. Kan iemand mij meer vertellen van deze fabriek en waar hij stond en of er foto's hiervan zijn?

    Kómpeleminte en alvas merci veur eur mètwèrreking,
    Kompleminte

    Toller

  • #2
    Beste Erik,

    Ik heb even rondgeneusd in mijn boekenkast en volgens het proefschrift van Roemen blijkt dat er in Maastricht in 1930 10 bedrijven waren die handelden in 'petroleum, benzine, technische oliën en vetten'. In de bedrijven werkten 73 mannen en 5 vrouwen. Ik vermoed dat consumptievetten niet vielen onder deze categorie. Misschien vielen die onder 'Bewerking van vlees (geen industrie)'. Tot mijn spijt noemt Roemen geen specifieke bedrijven of adressen, zodat ik uiteindelijk met bovenstaande gegevens niet veel verder kom.

    Gegevens voor later datum zijn waarschijnlijk beschikbaar in het archief van de Kamer van Koophandel bij het Regionaal Historisch Centrum Limburg (Sint Pieterstraat 7, Maastricht; zie website).

    Literatuur
    H.C.W. Roemen, Maastricht (...), Rotterdam 1947, Bijl. D1. Bedrijfstelling per 31 december 1930

    Opmerking


    • #3
      Florimont ?

      Hallo Erik,

      Leuk om je hier actief te zien op MestreechOnline

      Om terug te komen op je vraag over de Vetfabriek denk ik dat we misschien zoeken naar de Parfumeriefabriek "Florimont".

      Tja, tegenwoordig associëren we vet en parfum niet meer zo snel aan elkaar, maar dat was vroeger anders, vermoed ik.

      Volgens mij, maar dat weet ik (nog) niet zeker, was Florimont gevestigd aan de Brusselseweg 128 te Maastricht en verhuisde de fabriek rond 1949 naar de Heerderweg.


      ...

      Opmerking


      • #4
        vetfabriek

        Oorspronkelijk geplaatst door erikvanrijsselt Bekijk bericht
        Hallo allemaal,
        Mijn vader heeft gewerkt in een vetfabriek aan de St. Annalaan, of daar ergens in de buurt.
        Als ik mijn ogen dicht doe, ruik het nog
        Ik woonde namelijk als kind in de Jos Hollmanstraat en keek aan de achterkant uit op de vetsmelterij die aan het begin van de Franquinetstraat lag (niet meteen, maar bijna op de hoek met de Annalaan).
        Ik herinner me ook nog twee broers die daar de baas waren. Maar of dat was in de vetfabriek, of de constructiewerkplaats die daar op volgde?
        Kiek ins nao bove !
        http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG
          (..) de vetsmelterij die aan het begin van de Franquinetstraat lag (..)
          Maar praten we dan over dezelfde fabriek als Floriment?
          Of zat ik met parfumerie Floriment er naast?

          Het kan ook goed zijn dat de eigenaren op de Brusselseweg 128 woonden.
          Hoewel, uit onderstaand krantenartikel zou ik concluderen dat de parfumeriefabriek zelf ook aan de Brusselseweg lag.
          Dat zou betekenen dat we over verschillende fabrieken spreken, of het laboratorium was gesplitst van de vetsmelderij.

          Opmerking


          • #6
            Liep de Brusselseweg eertijds niet door tot aan de Sint Annalaan?
            Last edited by Clio; 13 november 2012, 18:11.

            Opmerking


            • #7
              Vetfabriek

              Allemaal hartstikke bedank voor de hele snelle reacties. Ik kan mij herinneren dat aan de Franquinetstraat een smederij (constructiewerkplaats) was gevestigd. Ik begrijp nu dat voor de werkplaats de vetfabriek was gevestigd.
              Kompleminte

              Toller

              Opmerking


              • #8
                Van Beek.

                De zaak heette Van Beek. Net gehoord van een vriend van mij, een slagerszoon.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                  De zaak heette Van Beek. Net gehoord van een vriend van mij, een slagerszoon.
                  Is dat wel zo?
                  Uit het relaas van Jef-VMG is op te maken dat er een vetsmelterij aan de Franquinetstraat lag, maar Van Beek was gevestigd aan de Brusselseweg.


                  Clio heeft ook wel een punt dat de Brusselseweg ooit heel anders liep van het Kon. Emmaplein, maar wanneer die weg is omgelegd weet ik niet precies. Volgens mij was dat al rond 1910.

                  Opmerking


                  • #10
                    Vetfabriek

                    Hallo allemaal,
                    Jef-VMG heeft mij op het goede spoor gebracht. De locatie Franquinetstraat is juist. Daar was de Vetfabriek Van Beek gevestigd. Ik denk dat Van Beek zelf aan de Brusselsestraat woonde. Het bedrijf kreeg op twee manieren vet aangeleverd:
                    1. Van het slachthuis, dat in de fabriek werd gesmolten en dat bracht de enorme stankoverlast met zich mee.
                    2. Van de Amerikaanse voorraden die lagen opgestapeld in de kelder van de Sphinx.
                    Hier moeten enorme levensmiddelen voorraden hebben gelegen. Van Beek haalde hier het vet dat verpakt was in grote houten kisten op. In een kist zaten twee gescheiden blokken. In zijn fabriek werden deze blokken op maat gesneden in kleine handzame blokjes en weer verpakt, die dan naar de verkooppunten gingen in de stad. De resten werden dan weer gesmolten.
                    Kompleminte

                    Toller

                    Opmerking


                    • #11
                      En zo leren we elke dag weer iets bij over de geschiedenis van eus Mestreech. Hartelijk dank.

                      Opmerking


                      • #12
                        Brusselseweg

                        Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                        Liep de Brusselseweg eertijds niet door tot aan de Sint Annalaan?
                        Klopt (ongeveer).
                        De hele weg vanaf het Emmaplein tot aan Smeermaas was en heette oorspronkelijk Brusselscheweg.
                        Het eerste stuk dat met een bocht naar de Barreer aan de Bilserbaan liep werd later omgedoopt tot St. Annalaan + Anton van Elenstraat.
                        Die aanpassing is (meen ik) te danken aan de bouw van het ziekenhuis in 1953 + de aanleg van de Via Regia waarop het bovenste stuk van de Brusselseweg via Dr. van Kleefstraat werd aangesloten.
                        Er heeft toen ook een omnummering van de huisnummers plaats gehad. Zo werd het winkel-woonhuis rechts naast het klooster (Zusters Arme kindje Jezeus) omgetoverd van Brusselseweg 208 naar 130. Het is dus even uitkijken om met oude huisnummers in de tegenwoordige situatie aan de slag te gaan.
                        Kiek ins nao bove !
                        http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          Brusselseweg 36 = St. Annalaan

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tedje Bekijk bericht
                          Is dat wel zo?
                          Uit het relaas van Jef-VMG is op te maken dat er een vetsmelterij aan de Franquinetstraat lag, maar Van Beek was gevestigd aan de Brusselseweg.


                          Clio heeft ook wel een punt dat de Brusselseweg ooit heel anders liep van het Kon. Emmaplein, maar wanneer die weg is omgelegd weet ik niet precies. Volgens mij was dat al rond 1910.
                          Het adres Brusselscheweg 36 moet inderdaad wel nu te lezen zijn als St. Annalaan.
                          Is dit misschien het hoekhuis Annalaan/Franquinetstraat (als woon-kantiirgedeelte?). De loodsen van vm Van Beek liggen nog steeds achter dat huis aan de Franquinetstraat.
                          Kiek ins nao bove !
                          http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                          Opmerking


                          • #14
                            Op de foto's zien jullie de voormalige Vetfabriek aan de Franquinetstraat 40. Later hebben de gebroeders Klutsen er een constructie werkplaats gehad. Op een van de foto's is ook een korte schoorsteen te zien. Ten tijde van de Vetfabriek was deze schoorsteen hoger dan de aanpalende woningen. Op de hoek van de Franquinetstraat en de St. Annalaan heeft tot de 70-er jaren Van Beek gewoond. Ik heb een kennis gesproken die daar tot zijn dood regelmatig kwam. Voordat de St. Annalaan zijn naam kreeg was het de Brusselseweg. De toenmalige Brusselseweg begon bij het kon. Emmaplein en boog naar rechts, waar nu de Joseph Hollmanstraat is. Op een oude plattegrond van 1920 is dit duidelijk te zien.
                            Bestanden bijvoegen
                            Kompleminte

                            Toller

                            Opmerking


                            • #15
                              Plattegrond 1920

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X