Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Entree “Cinema Palace” aan de Wycker Brugstraat

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Caesar Bekijk bericht
    Hoe moet ik dan de "Zonnen en de Bliksemschichten" boven de ingang inschatten ?
    Verwijzing naar stroom?

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
      Is die tekening niet gewoon een soort van 'filmposter' uit die tijd? Dus iets wat men tijdelijk aangebracht heeft vanwege een film die daar toen op dat moment draaide?
      Hoe dan ook, het lijkt mij een een dure grap om een affiche in goud op een gevel te schilderen
      Ik kwam en zag en ben nu weer weg

      Opmerking


      • #18
        Ik ga morgen weer naar het RHCL, heeft iemand nog meer vragen, ik ben er dan toch.
        Ik kwam en zag en ben nu weer weg

        Opmerking


        • #19
          Ik hoop dat je nog iets vindt in het archief, Caesar! Het is best een interessante decoratie, typische Art Deco uit de jaren twintig, dertig, een beetje Toorop, een beetje Roland Holst. Ik ben ook nog even de leden van de Bende van de Suisse nagelopen, maar kan niet meteen iemand aanwijzen als de maker hiervan. Wel denk ik dat de schildering als permanente decoratie was bedoeld. De vrouwelijke figuur (of een gespiegelde variant daarop) heeft waarschijnlijk ook op de andere boogsegmenten gestaan. Een fragment is nog te zien op een foto in Caesar's eerste post hierboven.

          In de Architectuurgids Maastricht 1895 - 1995 krijgt 'de Palace' weinig aandacht. Als architecten worden genoemd de bouwer/ondernemer A. Deussen en ene B. Reggers. Van A. Deussen zijn alleen het naastliggende pand Wycker Brugstraat 3, een bedrijfspand aan de Th. Schaepkensstraat 15, en de woonhuizen Mergelweg 65 en Scharnerweg 16 bekend. Gezien het onopvallende karakter van deze bouwwerken, lijkt het mij uitgesloten dat Deussen de zeer gedetailleerde Art Deco gevel aan de Lage Barakken heeft ontworpen (wat je nu ziet is nog maar een schamel restant van de originele gevel). Van B. Reggers is verder geen ander werk bekend; wel kwam ik een aannemer Reggers tegen, die tussen 1875 en 1905 actief was in Maastricht (o.a. bij de bouw van Hotel de l'Empereur).

          Dan nog maar eens verder gezocht op de naam Fassotte. Het bouwbedrijf van de gebroeders Fassotte (geen architecten dus) bouwde in Luik minstens één bioscoop annex music-hall: in 1922 opende aan de rue Pont d'Avroy het zalencomplex Forum (met 3000 stoelen!), dat inmiddels als monument is geclassificeerd en nog steeds in gebruik is. Zie ook hier. Architect was Jean Lejaer, die in de jaren twintig bioscopen en concertzalen ontwierp in Verviers (zijn woonplaats), Brussel en Charleroi. Zou Lejaer ook de Palace in Maastricht hebben ontworpen?

          Opmerking


          • #20
            El Loco, bedankt voor de informatie, ik zoek verder
            Ik kwam en zag en ben nu weer weg

            Opmerking


            • #21
              Cinema "Palace"

              Bijgaand een foto van de Palace, hoek Wycker Brugstraat / Lage Barakken tijdens de mobilisatietijd 1939-'40.
              Het is mijn geboortehuis en wij woonden er toen (tot dec. '42) boven de hoofdingang.
              Bestanden bijvoegen

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Lowieke Bekijk bericht
                Bijgaand een foto van de Palace, hoek Wycker Brugstraat / Lage Barakken tijdens de mobilisatietijd 1939-'40.
                Het is mijn geboortehuis en wij woonden er toen (tot dec. '42) boven de hoofdingang.
                Lowieke. superfoto, heb je nog meer informatie en/of foto's ?
                Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                Opmerking


                • #23
                  De laatste foto geeft bij vergroting toch nog veel details. Ik krijg de indruk dat de figuren op de zijportalen te maken hebben met de verschillende functies in het gebouw.

                  * Een foto in posting 1 laat volgens mij een kelner zien. Was er een tearoom of ziets?

                  * Op een andere foto meen ik een filmer met handcamera te zien, die tegenover zich een tweede figuur opneemt.

                  * Het middentafereel geeft de indruk van een mannenkop met grote ogen; de bliksemschichten komen uit het midden vandaan. Pure speculatie: kan dit een weergave zijn van de regisseur die donder en bliksem uitstrooit over zijn filmploeg?

                  Wat ik zo aardig aan die abstracte motieven vind is, dat ik recent foto's zag van een wandschildering van Jan Gregoire, waarop iets vergelijkbaar lijkt voor te komen. Die schildering (bij de GGD in Amsterdam en niet meer toegankelijk) dateert uit de jaren 1924-1926.

                  Opmerking


                  • #24
                    Ik moet steeds denken aan een tempelingang met Inca motieven.

                    Opmerking


                    • #25


                      Vergroting van de foto geplaatst door Lowieke.
                      Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                      Opmerking


                      • #26
                        Als hulpmiddel bij de datering: de film, waarvoor reclame gemaakt wordt op de foto van Lowieke, is Submarine D-1, een Amerikaanse film uit 1937.

                        Opmerking


                        • #27
                          Lowieke, een vraagje, weet je wanneer de figuren op de gevel van de Palace verwijderd cq. overgeschilderd zijn ?
                          Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Caesar Bekijk bericht
                            Lowieke, een vraagje, weet je wanneer de figuren op de gevel van de Palace verwijderd cq. overgeschilderd zijn ?
                            Helaas Caesar, toen wij allen van hieruit zijn verhuisd was ik pas 1½ jaar!

                            Opmerking


                            • #29
                              Helaas Lowieke, toch bedankt voor de foto.
                              Misschien kunnen andere MO's ons, aan de hand van jouw foto, iets meer vertellen
                              Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                                Ik moet steeds denken aan een tempelingang met Inca motieven.
                                Een dergelijk idee had ik ook, alleen waarom inca motieven op een bioscoop in Maastricht?
                                Om het gewone denken even te doorbreken: een ander, misschien wild, idee: is het geïnspireerd op een voorbeeld uit Las Vegas? Daar kwamen zulke gevels toch ook voor? Roaring twenties? De naam Palace?

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X