Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Entree “Cinema Palace” aan de Wycker Brugstraat

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
    Een dergelijk idee had ik ook, alleen waarom inca motieven op een bioscoop in Maastricht?
    Om het gewone denken even te doorbreken: een ander, misschien wild, idee: is het geïnspireerd op een voorbeeld uit Las Vegas? Daar kwamen zulke gevels toch ook voor? Roaring twenties? De naam Palace?
    Ik zat ook nog even te denken aan de kop van de MGM leeuw boven de entree (die zijn manen als bliksemschichten uitschudt), maar als ik dan naar de geschiedenis van Leo the Lion kijk, dan is dat in de jaren twintig nog een heel braaf, slaperig leeuwtje. Dus dat zal het ook niet zijn.

    Wat die figuren op de boogsegmenten betreft, ik denk aan een allegorische verbeelding van het medium film, met verwijzingen naar bijvoorbeeld theater, muziek, dans, techniek, ed. Op het enige duidelijke plaatje dat we hebben, meen ik een toneelmasker te herkennen, daarbovenop iets wat een filmcamera zou kunnen zijn, dan een vrouwenfiguur (die inderdaad wat weg heeft van een kelner!). Misschien Thaleia, de muze van het blijspel, die naar het nieuwe medium film verwijst? Geen idee wat de 'gekantelde zonsondergang' moet voorstellen.

    Zonder betere foto's zullen we niet veel opschieten hier. Er moeten toch meer foto's te vinden zijn van deze prominente hoek in Wyck? Alles kwam hier tenslotte langs: processies, optochten, parades...

    Opmerking


    • #32
      Archief! Bibliotheek! Alweer iets voor het verlanglijstje van Herman!

      Opmerking


      • #33
        Detail uit ansicht Mariamonument.

        Opmerking


        • #34
          Van welk jaar is deze foto Breur?
          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
            Van welk jaar is deze foto Breur?
            Aan de Kever te zien jaren 60.

            Opmerking


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
              Aan de Kever te zien jaren 60.
              En dan de eerste helft.

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door Clio
                Foi foi, heet die stichting niet In de Kiekkas (zonder T)?
                Ik heb al getimmerd. Ik heb thuis een kiekkast vandaar.

                Opmerking


                • #38
                  Het helpt niet echt bij hetgeen we zoeken, maar een stukje geschiedenis is ook wel leuk.

                  Op de site 'Cinema Context' (gemaakt door Karel Dibbets) zijn de namen van de verschillende direkties te vinden en de films die er in de jaren 1934 en 1935 gedraaid hebben. Dat laatste kan wel handig zijn bij het dateren van een foto.

                  Opmerking


                  • #39
                    Logomix

                    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=buFI2XoTehM&feature=related[/ame]

                    Opmerking


                    • #40
                      Logo MGM

                      In het kader van zeer diepgaand onderzoek Logo MGM

                      [ame]http://www.youtube.com/watch?v=3mqVvEaQefk[/ame]

                      Opmerking


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                        Het helpt niet echt bij hetgeen we zoeken, maar een stukje geschiedenis is ook wel leuk.

                        Op de site 'Cinema Context' (gemaakt door Karel Dibbets) zijn de namen van de verschillende direkties te vinden en de films die er in de jaren 1934 en 1935 gedraaid hebben. Dat laatste kan wel handig zijn bij het dateren van een foto.
                        Ik ken toevallig de familie Putzeyst. Zal eens navragen.

                        Opmerking


                        • #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                          Is die foto (met de Volkswagen) gespiegeld? Ik herken dat punt niet, op welke plek staat de fotograaf?
                          De foto is zeker niet gespiegeld, anders zou bijvoorbeeld 'TEL: 3563' en 'PALACE' ook gespiegeld moeten zijn.

                          Ik denk dat de fotograaf de foto vanaf de hoek Stationsstraat - Wilhelminasingel gemaakt heeft.
                          Links boven PALACE is een Poshoorn te zien als uithangbord bij een bekend trefpunt van MO 'ers !
                          Wat dat betreft klopt de foto dus met de werkelijkheid.

                          Hetgeen boven de Volkswagen kever te zien is, dat herken ik ook niet meteen.
                          Wat dat betreft 'ga ik met Olijfje mee' als zijnde niet herkenbaar.
                          Was daar vroeger niet La Venetia ?
                          Mestreechter Geis mage beleve
                          en dat door te kinne geve.
                          God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                          Opmerking


                          • #43
                            Is het mogelijk dat Breur de 'originele' afbeelding van Stichting 'IN DE KIEKKAS', waar het detail uit gehaald is, hier kan plaatsen ?
                            Misschien krijgen wij dan nog een beter beeld van de opname en de toenmalige situatie.
                            Mestreechter Geis mage beleve
                            en dat door te kinne geve.
                            God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                            Opmerking


                            • #44
                              Een citaat uit een ander draadje:
                              Oorspronkelijk geplaatst door hermanw
                              Kijk, zo komen we dankzij Herman misschien toch nog verder met die opengesperde leeuwenmuil:
                              "De Limburger Koerier 2-1-1930 biedt een voorbeeld van een variétéact in een advertentie van de Cinema Palace voor een motorrijder in een kooi met leeuwen en tijgers: de ‘cliff aéros’. In het dossier van de Kamer van Koophandel Maastricht (nr. 2357) karakteriseerde Crijns zijn bedrijf als een ‘Bioscoop Variété’." (p. 134, noot 52)

                              Opmerking


                              • #45
                                In het door hermanw genoemde proefschrift (zie hierboven) wordt in de literatuurlijst dit boek genoemd:
                                • Jansen, Frank, Bewegend beeld. Bioscopen in Maastricht vanaf 1897. Maastricht, 2004.

                                Heeft iemand dat boek? Daar zal toch wel een oude foto van de Palace in staan?

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X