Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Buurtvoetbal

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Sorry, maar het is echt FCM en de clubkleuren waren als ik me niet vergis rood/wit.
    Ik heb er zelf 2 jaar bij gevoetbalt.
    Ik denk haast wel dat Olijfje het met me eens zal zijn want zij kent de grote man achter FCM kapper Pierre Machiels uit het Wijker Pastoorstraatje.



    Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
    Het antwoord op Uw eerdere vraag m.b.t. de M, uit RKVVM: deze M kon voor zowel 'Maastricht' staan als "Sint Martinus'. Gezien de lokatie van 'Maastricht' , nl Sint Pieter, neem ik aan dat Uw vereniging dus St Martinus was. Dat valt makkelijk te herleiden uit de clubkleuren

    VVMaastricht ; geel/zwart
    vvMartinus; oranje/zwart

    FCM, moest dus zijn M.F.C. - > zie onder. Maastrichtse Football Club.

    Daarnaast nog wat additionele info m.b.t. andere bestaande of opgeheven/gefuseerde clubs. bron: http://www.rsssf.com

    M.F.C. Maastrichtse Football Club
    Maastricht 2-4-1902 1906
    Limburg uit fusie M.V.V. en M.V.C. in 1904
    shirt rood fuseerde in 1908 met Vitesse tot ® M.V.V.
    broek wit

    V.V.M. Voetbal Vereniging St.Martinus
    Maastricht 30-6-1926 1936
    Limburg ontbonden in 1940
    shirt oranje
    broek zwart

    Maastricht
    Maastricht 7-3-1920 heette tot oktober 1920 V.V.M. 1922
    Limburg nam in 1922 Sint Pieter op
    shirt:geel ontbonden in 1923
    broek zwart

    Maastricht'88
    Maastricht 1-7-1988 1999
    Limburg ontbonden in 2000
    shirt rood
    broek wit

    Maastrichtse Boys
    Maastricht 8-12-1926 1935
    Limburg ontbonden in 1996
    shirt:blauw
    broek geel

    sv Maasvogels
    Maastricht 4-6-1939 heette tot 1941 K.N.P.sv 1945
    Limburg fuseerde in 1965 met Kimbria tot M.K.C.
    shirt wit/rood/blauw
    broek:blauw (sv=sport vereniging)

    Maasvogels
    Maastricht 24-11-1922 1930
    Limburg heette tot 1923 M.V.C.
    shirt:blauw/wit ontbonden in 1940
    broek zwart

    M.K.C. Maasvogels Kimbria Combinatie
    Maastricht 3-9-1916 1965
    Limburg uit fusie ® sv Maasvogels en ® Kimbria in 1965
    shirt wit fuseerde in 1996 met ® Sint Pieter tot ® Sint Pieter/M.K.C.
    broek rood

    M.S.V. Maastrichtse Sport Vereniging
    Maastricht 21-11-1929 1933
    Limburg heette tot 1933 ® S.V.S.
    shirt rood/wit ontbonden in 1936
    broek zwart

    M.S.V. Maastrichtse Sport Vereniging
    Maastricht 13-4-1907 1912
    Limburg ontbonden in 1920
    shirt rood
    broek zwart

    M.V.V. Maastrichtse Voetbal Vereniging
    Maastricht 2-4-1902 fuseerde in 1904 met M.V.C.tot ® M.F.C. 1911
    Limburg fuseerde in 1908 met Vitesse tot M.V.V.
    shirt rood nam in 1908 H.B.S.op, nam in 1911 Concordia op
    broek wit veranderde in 1978 in ® M.V.V.’02


    M.V.V. Maastrichtse Voetbal Vereniging
    Maastricht 6-6-1978 1978
    Limburg prof afdeling van ® M.V.V.’02
    shirt rood
    broek wit


    M.V.V.'02 Maastrichtse Voetbal Vereniging
    Maastricht 2-4-1902 1978
    Limburg heette tot 1978 ® M.V.V.
    shirt rood ontbonden in 2004
    broek wit


    M.Z.M. Maastrichtse Zinkwit Maatschappij
    Maastricht 10-6-1920 1921
    Limburg veranderde in 1931 in Eijsdensche Boys
    shirt:blauw
    broek wit (naar een bedrijf)

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Harry Veenhof Bekijk bericht
      Sorry, maar het is echt FCM en de clubkleuren waren als ik me niet vergis rood/wit.
      Ik heb er zelf 2 jaar bij gevoetbalt.
      Ik denk haast wel dat Olijfje het met me eens zal zijn want zij kent de grote man achter FCM kapper Pierre Machiels uit het Wijker Pastoorstraatje.
      Hoi Harry, je hebt gelijk. Ik ben na de vorige post nog verder gaan zoeken en heb nog dit gevonden op voetbalmaten.nl.

      Algemeen:
      Club: FCM
      Plaats: Maastricht
      Clubkleuren rood/wit.

      Oprichtingsdatum:
      01-04-1926
      Opheffingsdatum:
      30-06-1954

      Opmerking


      • #33
        Oke, een vergissing is menselijk.



        Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
        Hoi Harry, je hebt gelijk. Ik ben na de vorige post nog verder gaan zoeken en heb nog dit gevonden op voetbalmaten.nl.

        Algemeen:
        Club: FCM
        Plaats: Maastricht
        Clubkleuren rood/wit.

        Oprichtingsdatum:
        01-04-1926
        Opheffingsdatum:
        30-06-1954
        Last edited by ; 19 april 2012, 09:01. Reden: quote hersteld

        Opmerking


        • #34
          Mestreesche Boys veld omstreeks 1965

          Opmerking


          • #35
            Voetbalclub S.V.R.

            Bestaat SVR nog, of is die destijds opgegaan in voetbalclub Vinkenslag. Ik heb er in mijn jeugd nog tegen gevoetbald in de jaren 1943-44. Hun terrein lag toen op het woonwagenkamp vlak achter de koepelkerk die op de Scharnerweg ligt. Volgens mij lag het kamp nog net niet op de Heerderweg.

            Opmerking


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door Harry Veenhof Bekijk bericht
              Bestaat SVR nog, of is die destijds opgegaan in voetbalclub Vinkenslag. Ik heb er in mijn jeugd nog tegen gevoetbald in de jaren 1943-44. Hun terrein lag toen op het woonwagenkamp vlak achter de koepelkerk die op de Scharnerweg ligt. Volgens mij lag het kamp nog net niet op de Heerderweg.
              Nee deze club bestaat niet meer. FC Vinkenslag bestaat ook niet meer sinds afgelopen seizoen.

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                Even wat ik me zo kan herinneren...

                Enkele opgeheven clubs:


                - Maastrichtse Boys - terrein Statensingel.
                - VNB Borgharen - gefusseerd met SV Itteren in 2003. Nu spelend op De Bos te Itteren
                - VV Sint Pieter - gefuseerd, oude terrein boven op de berg, naast het voetbalterrein van Enci. Nu opgegaan in SC Jekerdal, en spelend aan de Mergelweg,
                - RHC, sportpark Geusselt,
                - White Star - sportpark Geusselt,
                - Amelie - sportpark Geusselt,
                - MKC - sportpark Malberg, momenteel speelt VV Standaard daar. Standaard speelde voorheen op het terrein bij de Ravelijn en later op sportpark West (naast Polaris).
                - MVV'02 - de afgesplitste amateurtak van MVV.
                - FC Vinkenslag - heeft zichzelf opgeheven, dit jaar. Eerst spelend op Vinkenslag, later op de terreinen van VV De Heeg.

                Gefuseerd:
                RKVVL/Polaris. Momenteel spelend op sportpark West. RKVVL had vroeger ook een veld op Caberg nabij de velden van SC Caberg.

                Toekomstige fusie: Rapid en WVV; gaan verder op sportpark Geusselt als één vereniging.

                Nog bestaand (kan er vergeten, maar vul aan)
                - RKASV - Amby
                - RKVCL - Limmel
                - RKBFC - Bosscherveld
                - RKHSV - Heugem
                - DBSV - Studenten/Heugem
                - SV Leonidas - Wolder
                - Rapid - Geusselt/WVveld
                - WVV - Geusselt/WVveld
                - VV Scharn - Scharn
                - RKVV Heer - Heer
                - VV De Heeg - De Heeg
                - RKVVL/Polaris - Malberg
                - Standaard - Malberg
                - Willem 1 - Geusselt/WVveld
                - SC Jekerdal - St Pieter/Jekerdal
                - VV Daalhof - Daalhof
                - IBC'03 - Borgharen/Itteren
                Hoe zit het met de voetbalvereniging Don Bosco? Herinner me ergens bij Heugemerveld, met een oude keet en koeienbak als wasgelegenheid. Ook ik zie met enige weemoed het verdwijnen aan van zoveel karakteristieke voetbalverenigingen.

                Wel weer leuk om de foto van het veld van voormalig Mestreechter Boys nog eens te zien. eind jaren zestig wilde deze vereniging nog eens een jeugd beginnen . Ik speelde dus bij een ratjetoe van straatschoffies. We stevenden probleemloos af op het kampioenschap, maar door intern gestrubbel gaf de leider er voor het einde van het seizoen de brui aan. Jongens als Jo Hollanders op doel. Trainen deden we op het terrein van de kazzematten. Daarna bij Standaard veld Ravelein gevoetbald. Bij Polaris en in Maastricht als laatste club SC Caberg, die dus nu ook blijkt opgeheven. Triest maar waar...
                Last edited by Hollender; 23 december 2013, 18:00.

                Opmerking


                • #38
                  kimbria

                  Jammer dat er zo weinig foto's en (oude) gegevens zijn van de voetbalclub Kimbria. MVV speelde in de 50er jaren Hoofdklasse, toen de hoogste afdeling tot, dacht ik, 1954. Kimbria speelde een afdeling lager. Kimbria met André Maas en Pie Rondach, enz.. Deze twee spelers kan ik me nog vaag herinneren. Op een oude foto, hier op dit forum, van MVV staat Harrie Verdonschot staande als 2e van links en dus niet als eerste van staand links. De rest van de spelers ken ik alleen van horen zeggen.

                  Opmerking


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door rbastiaens Bekijk bericht
                    Jammer dat er zo weinig foto's en (oude) gegevens zijn van de voetbalclub Kimbria. MVV speelde in de 50er jaren Hoofdklasse, toen de hoogste afdeling tot, dacht ik, 1954. Kimbria speelde een afdeling lager. Kimbria met André Maas en Pie Rondach, enz.. Deze twee spelers kan ik me nog vaag herinneren. Op een oude foto, hier op dit forum, van MVV staat Harrie Verdonschot staande als 2e van links en dus niet als eerste van staand links. De rest van de spelers ken ik alleen van horen zeggen.
                    Toch niet dezelfde André Maas die eind jaren zeventig trainer bij MVV was, en later via Vinkenslag in opspraak kwam?

                    Opmerking


                    • #40
                      Harry Veenhof Tonie Houbrechts van VCG moet zijn Tonie (Tony) Hoeberichts. Bijgaande foto is van Kimbria uit plm 1924 met rechtsvoor knielend de vader van Tonie: Jef Hoeberichts (1906 Limmel).

                      Opmerking


                      • #41
                        Hulp gevraagd - verdwenen voetbalveld (nabij 't Aaid Ziekehoes St. Annadal)

                        Ik ontving enkele jaren geleden diverse luchtfoto's waarop oa. de opbouw van woonwijk Belfort is te zien.
                        Recent vroeg een familielid of ik meer wist omtrent het voetbalveld dat op enkele foto's zichtbaar was.
                        Daar mijn focus (mbt. het bekijken van de destijds ontvangen luchtfoto's) lag bij de bouwwerkzaamheden van woonwijk Belfort, was mij dit voetbalveld niet eerder opgevallen

                        Het voetbalveld ligt aan de achterzijde van het 'aaid ziekehoes St. Annadal' , naast de ARC (verpleegstersflat).
                        Ik voeg 2 foto's toe.

                        De jaartal-datering leid ik af uit de bouw v.d. ARC (laag & hoogbouw) icm. het gereed zijn van de bouwwerkzaamheden van Belfort1 en het (nog) in aanbouw zijn van Belfort2.
                        Foto1 - jaartal: 1962 - 1963 -> het voetbalveld is ter verduidelijking gemarkeerd met 'de ster vaan Mestreech' )
                        Foto2 - jaartal 1965 -> op deze foto is goed te zien dat de hoogbouw v.d. ARC bijna gereed is

                        Auteursrecht / rechtenvrije foto's:
                        Mijn vermoeden is dat de 2 foto's afkomstig zijn van het Regionaal Historisch Centrum Limburg (RHCL) , maar dit weet ik niet zeker.
                        In de Exif-header van beide foto's is geen informatie beschikbaar, vwb. copyright / eigenaar etc.
                        Daar ik derhalve niet zeker weet of deze auteursrechtelijk beschermd zijn, heb ik deze foto's geplaatst.
                        Mochten hier rechten op staan, dan zal ik deze 2 foto's uiteraard direct verwijderen!

                        Ik heb meerdere online bronnen geraadpleegd, maar tot op heden blijft dit voetbalveld voor mij een raadsel.
                        Heeft iemand enig idee?

                        Foto1:
                        Click image for larger version  Name:	voetbalveld_aaid_ziekehoes-1963.jpg Views:	0 Size:	172,3 KB ID:	105145

                        Foto2:
                        Click image for larger version  Name:	voetbalveld_aaid_ziekehoes-1965.jpg Views:	0 Size:	148,7 KB ID:	105146
                        Last edited by Sjefke; 23 april 2022, 14:40.
                        Logic will get you from A to Z,
                        Imagination will get you everywhere !

                        Opmerking


                        • #42
                          Sjefke, is dat de plek waar later de onverharde parkeerplaats was van het ziekenhuis?
                          Last edited by Breur; 23 april 2022, 16:28.

                          Opmerking


                          • #43
                            Hoi Breur,

                            Later werd dit de de kleine parkeerplaats bij de achteringang, niet de grote (bezoekers) parkeerplaats (deze ligt dichter tegen Belfort2 aan).
                            Ik heb de originele plaats van het voetbalveld in de onderstaande luchtfoto (uit 1980) blauw ingekleurd.

                            Foto3:
                            Bronvermelding: Annadal Archief AZM (luchtfoto 1980) - https://medischegeschiedenis.mumc.nl...org-maastricht
                            Click image for larger version  Name:	1980luchtfoto_annadal_archief_azm.jpg Views:	0 Size:	174,2 KB ID:	105149
                            Logic will get you from A to Z,
                            Imagination will get you everywhere !

                            Opmerking


                            • #44
                              Ik denk dat er sprake is van een bedrijfsvoetbalclub. Zie: https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...:a0161&rowid=1

                              Opmerking


                              • #45
                                Het zal idd. een voetbalveld zijn welke heeft toebehoort aan het St. Annadal ziekenhuis.
                                Op een gegeven moment zal men (bron: Delpher) in competitie- 'verband' zijn toegetreden tot de Maastrichtse BedrijfsSportBond ( M.B.S.B. )
                                De ligging van het voetbalveld deed dit al vermoeden, maar ik werd in twijfel gebracht daar er in de 60'er jaren in de ARC enkel vrouwelijk verplegend personeel woonachtig was en in het ziekenhuis veelal nonnen religieuzen, afkomstig van de zusters Onder de Bogen / Liefdezusters van de Heilige Carolus Borromeus werkzaam waren.
                                Last edited by Sjefke; 24 april 2022, 09:49.
                                Logic will get you from A to Z,
                                Imagination will get you everywhere !

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X