Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Panden Capucijnenstraat voor bouw brandweerkazerne.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    En op http://picasaweb.google.com/maastricht1867/Blok006007011Lindenkruis##
    (Gonnie is Gonnie van Paul Tieman)
    vinden wij o.a. dit:
    Bestanden bijvoegen

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
      Hoe moet ik dit zien ? Is dit 't stuk dat jij eigenlijk zoekt, of de nieuwe situatie ?
      Dit is het stukje wat ik zocht! Situatie, omtrent 1867.

      Opmerking


      • #18
        Op nummer 29 – het derde huis van rechts – woonde van 1822 tot 1862 Philippe van Gulpen. De poort ernaast is op de foto nog te zien.



        Bron: http://www.maastricht-1867.nl/fotos%...0maquette.html

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
          Volgens mij is het derde huis van rechts (het grootste huis) toch echt no 33 en ik kan 't weten, want een forumlid dat toevallig mijn dochter is woont daar.
          Hernummering vermoed ik? Ingrid?

          Opmerking


          • #20
            hernummering huizen Capucijnenstraat

            Ik weet niet precies wat jullie willen weten, maar ik heb wat oudere gegevens over de nummering in de Capucijnenstraat, alleen moet je even terugdenken.

            Over een eventuele hernummering daar na al die nieuwbouw, weet ik niets zinnigs te zeggen.
            Echter: bij de hernummering in 1888 kreeg een bepaald pand het nr. 33.
            Daarvoor was het in 1850 nr. 1468 geworden,
            nadat het oorspronkelijk in 1806 het nr. 1075-1076 had.

            Als 'olijfjes nr. 33' correspondeert met het nr. 33 uit 1888, heeft dat pand dus achtereenvolgens drie nummeringen gehad:
            1. in 1806: nr. 1075-1076
            2. in 1850: nr. 1468
            3. in 1888: nr. 33

            Op de maquette van 1867 is dat huis aangeduid als het woonhuis van Philippe van Gulpen. Het is een behoorlijk groot pand en dat zou de samenvoeging van die twee huisnrs. c.q. percelen uit 1806 kunnen verklaren.

            Als de gegevens van Breur juist zijn en dat huis nr. 29 zou zijn, heb ik zo gauw geen oplossing. De sequens is dan volgens onder vermelde bron: 1806: nr. 1073, 1850: nr. 1466 en 1888: nr. 29, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit hetzelfde 'hoge huis' zou betreffen.

            Bron:
            Register van huisnummers te Maatricht, aangebracht in 1806, 1850 en 1888, aangevuld tot 1927. Maastricht (Gemeentelijke Archiefdienst, typeschrift zonder datum), 51 pagina's. Fotokopie uit 2000.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 2 februari 2011, 17:47.

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
              Als de gegevens van Breur juist zijn en dat huis nr. 29 zou zijn, heb ik zo gauw geen oplossing. De sequens is dan volgens onder vermelde bron: 1806: nr. 1073, 1850: nr. 1466 en 1888: nr. 29, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit hetzelfde 'hoge huis' zou betreffen.
              Het pand nr. 23 dat ik zoek was groter dan nr. 23 op de tekeningen die gemaakt zijn t.b.v. Stg. Vestingstad 1867. Wellicht zijn er voor de bouw van de brandweerkazerne al panden gesloopt/gesplitst en de nummering aangepast waardoor 29 nu 33 kan zijn? Nr. 27 lijkt op het door mij gezochte 23?

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                Op nummer 29 – het derde huis van rechts – woonde van 1822 tot 1862 Philippe van Gulpen. De poort ernaast is op de foto nog te zien.
                Olijfje meldt:

                Volgens mij is het derde huis van rechts (het grootste huis) toch echt no 33 en ik kan 't weten, want een forumlid dat toevallig mijn dochter is woont daar.
                Volgens mij zit Breur op de maquette bij het verkeerde huis. Philippe van Gulpen woonde inderdaad op nummer 29, maar dat is niet het derde huis van rechts. In het boek over Van Gulpen in de reeks vierkant Maastricht zijn twee foto`s te vinden (zie bijlage). Hiermee komen we wellicht ook een stukje dichter bij de oorspronkelijke zoekvraag van Breur.

                Op de eerste foto zie je de situatie op 4 februari 1957. Het huis tussen de gele pijlen is het woonhuis van Van Gulpen. Dat pand werd gesloopt tijdens de aanleg van de brandweerkazerne. Dat betekent dus ook dat de dochter van ons gewaardeerde forumlid Olijfje niet woont in het huis van Van Gulpen. Pand nummer 33 is ook op deze foto te zien en moet dus het pand rechts naast de twee kleinere huizen zijn (waarvan eentje met poort). Dat verklaart de verwarring, denk ik.

                Op de tweede foto zien we wederom de twee kleine huizen, maar het afgebroken woonhuis van Van Gulpen is nu alleen nog maar te zien als afdruk in het naastgelegen kleine pand. Nummer 33 moet dan dus het grote pand rechts van de twee kleine panden zijn.

                Bron: Philippe van Gulpen 1792-1862. Chroniquer met pen en penseel. Lou Spronck, 2005.


                En dan....

                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                Mijn belangstelling gaat vooral uit naar het voormalig huisnummer 23 zijnde het huis van de familie Hombergen.

                N.b. krantenarchieven en telefoonboeken heb ik al doorgespit.
                Dat heb ik ook eens een beetje gedaan. Mijn telefoonboekje uit 1941 geeft A.H. Homberger op nummer 23 (wat dus vermoedelijk fout is).

                Aardig is dat mijn 'belastingboekje' op nummer 23 ene Nijsten geeft. Er woont dan wel weer een 'A.H. Hombergen' (dezelfde?) op nummer 3. Deze laatste is dan 'Opzichter der Gasfabriek' met een bovengemiddeld salaris.
                Bestanden bijvoegen
                Last edited by burgemeester; 3 februari 2011, 08:19.

                Opmerking


                • #23
                  Enkele feiten:

                  Augustinus Hubertus HOMBERGEN was opzichter in 1891.
                  Telefoongids 1950: Mej. C.F.H. Capucijnenstraat 23 Maastricht 2101 (= dochter Catharina Francisca Huberta HOMBERGEN, onderwijzeres). In de telefoongids kan een drukfout staan.

                  Op nummer 29 – het derde huis van rechts – woonde van 1822 tot 1862 Philippe van Gulpen. De poort ernaast is op de foto nog te zien.
                  Deze tekst is niet van Breur maar overgenomen van de website Maastricht 1867.

                  Ik zal proberen in het familiedrukwerk van de familie Hombergen de overlijdensannonces te vinden. Dat schept wellicht duidelijkheid over huisnumer 23.

                  Opmerking


                  • #24
                    Overlijdensadvertentie:

                    In 1929 woonde Hombergen op nr. 23.
                    Bestanden bijvoegen

                    Opmerking


                    • #25
                      Nr. 29 vergroot:

                      De tekst van Maastricht 1867 bij maquette klopt dus niet, volgens mij.
                      Bestanden bijvoegen

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                        Dat heb ik ook eens een beetje gedaan. Mijn telefoonboekje uit 1941 geeft A.H. Homberger op nummer 23 (wat dus vermoedelijk fout is).
                        De toevoeging 'wat dus vermoedelijk fout is' heb ik een beetje ongelukkig geplaatst. Dit verwijst naar de foutieve naam; niet naar het huisnummer.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht

                        De tekst van Maastricht 1867 bij maquette klopt dus niet, volgens mij.
                        Mee eens.

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                          Enkele feiten:

                          Augustinus Hubertus HOMBERGEN was opzichter in 1891.
                          Breur, weet je ook wanneer de goede man ermee ophield? Zou aardig zijn voor de datering van mijn boekje....

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                            Breur, weet je ook wanneer de goede man ermee ophield? Zou aardig zijn voor de datering van mijn boekje....
                            Hij hield er definitief mee op bij zijn overlijden op 14 maart 1931, 66 jaar oud te Heerlen en werd begraven te Maastricht op de Algemene Begraafplaats Tongerseweg. Geboren was hij op 14 juli 1864 te Wormerveer.

                            Bron foto: graftombe.nl
                            Bestanden bijvoegen

                            Opmerking


                            • #29
                              Het echtpaar Hombergen Geurts.

                              Bron: collectie Breur Henket.
                              Bestanden bijvoegen

                              Opmerking


                              • #30
                                Breur, maak jij Paul Tieman, Hugo Meijer, of een ander Stichtingsbestuurslid attent op deze twijfelachtige huisnummering?

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X