Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
Goed zo meneer Philippens, vandaag staat er een aanvulling in de gazet waarin toegegeven wordt dat gebruik is gemaakt van de berichten van de forumleden van MestreechOnline om het artikel te kunnen schrijven.
Zo hoort het!
Boven dat 'keurige' literatuurlijstje staat: "Meer informatie over de toneelhistorie van Maastricht". Ik denk echt niet dat de heer Philippens dat allemaal gelezen heeft en dat claimt hij ook niet.
Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. EversBekijk bericht
Wat is er op het stuk van Philippens aan te merken? In feite heel weinig, want hij vermeldt keurig de door hem gebruikte literatuur.
Boven dat 'keurige' literatuurlijstje staat: "Meer informatie over de toneelhistorie van Maastricht". Ik denk echt niet dat de heer Philippens dat allemaal gelezen heeft en dat claimt hij ook niet. Is ook ondoenlijk als je elke dag een aardig artikeltje voor de krant moet schrijven (of waar schrijft hij voor?). Maar je hebt gelijk, Ingrid, was netjes geweest als hij minimaal deze site even had genoemd. Was ook leuk geweest voor ons
Goed idee, elletje. Auteursrechten hebben juridisch naast een 'geestelijke/creatieve' component ook financiële consequenties. Een correctie zou de laatste kunnen ondervangen.
Ik heb al een hartelijke reactie gekregen van Joos Philippens.
Hij heeft inderdaad gebruik gemaakt van onze site (wat natuurlijk alleen maar goed is!) en geeft aan dat hij inderdaad de site 'best had kunnen vermelden'. Hij belooft dit in de toekomst inderdaad te zullen doen.
Wij doen zo keurig aan bronvermelding, dat had de krant ook wel mogen doen, want voor mij is 't duidelijk waar ze de inspiratie voor dit artikel vandaan hebben : ze lezen MestreechOnline !
Een van de redenen waarom ik op deze site publiceer onder mijn eigen naam is, dat ik wil kunnen aantonen dat door mij gepubliceerde onderzoeksvondsten ook werkelijk uit mijn koker vloeien. Het is MIJN intellectueel werk en als het dat niet is, vermeld ik op wie ik mij baseer. Het is mij door opleiding en instelling godsonmogelijk iets van een ander te 'jatten'. Het zou niet alleen contraproductief zijn (men komt er toch een keer achter en dat doet je reputatie geen goed): het ervandoor gaan met iemand anders gedachtengoed is zelfs strafbaar. Maar het is vooral buitengewoon onprofessioneel.
Nu is het zo dat ik voor mijn bijdragen aan het onderwerp 'Comedie' geen nieuw oorspronkelijk onderzoek heb gepleegd in de archieven. Wel besteedde ik vele uren aan literatuuronderzoek en denkwerk. Het resultaat bracht ons, met bijdragen van veel anderen, telkens weer een stukje verder naar een nieuwe historische werkelijkheid.
Wat is er op het stuk van Philippens aan te merken? In feite heel weinig, want hij vermeldt keurig de door hem gebruikte literatuur. Maar hij heeft ook mijn bijdrage op mestreechonline gebruikt en die is niet vermeld.
Het gevolg is, dat in het artikel van Philippens meerdere zinsneden staan die alleen van mÃjn bijdrage afkomstig kunnen zijn. In geen van de door hem genoemde uitgaven worden de dingen op deze specifieke manier beschreven.
Olijfje heeft het dan ook goed gezien: de heer Philippens heeft naast de vermelde literatuur gebruik gemaakt van de Comedie-discussie op deze site. Het had hem gesierd als hij de site en/of de auteur had opgenomen in het rijtje literatuur. Ook 'nieuwe media' zijn beschermd door het wettelijk auteursrecht.
Wij doen zo keurig aan bronvermelding, dat had de krant ook wel mogen doen, want voor mij is 't duidelijk waar ze de inspiratie voor dit artikel vandaan hebben : ze lezen MestreechOnline !
Ik zal een mail naar Phillippens sturen, die ken ik nog uit mijn 'Sint Gerardus Leers' tijd.
Mijn eigen programma ligt voor de komende vijf jaar vast, burgemeester, als ik die termijn tenminste haal.
Zonder duidelijke lijn wordt ik een ezel met drie ruiven: die weet immers nooit, waar hij nu eens het eerst van zal snoepen en dreigt daardoor te verhongeren! En een onderzoek naar Soirons verdere werk is niet iets wat je doet op een achternamiddag. Daar vergt al gauw een investering van een tot twee jaar. En dat is dan alleen zo 'kort', omdat mevrouw Keijser al zoveel voorwerk heeft verricht.
Soiron was een zeer veelzijdig stadsbouwmeester/architect (zie de HEM).
Wat betreft desiderata met betrekking tot Soiron: niet alleen zijn gebouwen zouden we willen zien, zoals de hierboven door El Loco geplaatste foto van de binnenwacht aan de Onze Lieve Vrouwepoort (een coproduktie met naar ik meen Deplaie; zie de Monumenten van Geschiedenis en Kunst). Interessant is ook zijn produktie als tuin- en landschapsarchitect. Het was de tijd van de eind achttiende eeuw opkomende Engelse stijl, die veel natuurlijker was dan de eerdere formele tuinen uit het Franse cultuurgebied.
Dr. Heymerick Tromp (die man achter de historische reconstructie van de tuinen van Paleis Het Loo) heeft indertijd in zijn proefschrift de tuin- en landschappelijke ontwerpen van Soiron verwerkt. Zoekt en gij zult vinden...
Leave a comment: