Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Familie Hameleers De Schark.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Familie Hameleers De Schark.

    Weet iemand welke familie Hameleers de boerderij behorende bij de Schark aan de Mergelweg heeft bewoond?
    De familie Hameleers zou uit Biesland komen ?? en voordat ze naar de Schark verhuisden gewoond hebben "In 't Brook".

  • #2
    De Schark en de familie Hameleers

    De Schark is sinds 1920 het buitengoed van de congregatie van de Broeders van de Onbevlekte Ontvangenis, beter bekend als de broeders van de Beyart, en in onderwijskringen als de broeders van Maastricht. Op hun wekelijkse vrije middag wandelden de broeders van de Brusselsestraat naar het Mergelweg voor een beetje buitenlucht en ontspanning. Het terrein ligt aan het einde van een toegangsweg door de velden en herbergt een bescheiden huis en een kleine mergelgroeve die beroemd is geworden, omdat hier met Kerstmis 1944 tijdens het Ardennenoffensief voor de geallieerden een nachtmis werd opgedragen. Een gebeurtenis die vanaf 1980 tot 2007 jaarlijks werd herdacht. In dat laatste jaar werd de groeve tijdelijk gesloten wegens instabiliteit. De huidige situatie is mij onbekend.

    De bij De Schark behorende boerderij ligt rechts langs de toegangsweg. De familie Hameleers huurde deze boerderij in de Tweede Wereldoorlog en nog jaren daarna. Omstreeks 1970 werd zij verkocht aan Schoonbrood.

    Navraag bij De Beyart leverde op dat de verschillende broeders die destijds voor de contacten met de huurders zorgden, inmiddels allen tot hun vaderen verzameld zijn. In het archief van de congregatie zullen zeker gegevens te vinden zijn, maar daarvoor zal men zich moeten vervoegen bij het Erfgoedcentrum Nederlands Kloosterleven, gevestigd in het St.-Agathaklooster te Cuyck.

    De foto toont de huiskamer van De Schark in vroeger jaren. Een creatieve geest schilderde de wandversiering. Tegenwoordig is De Schark nog slechts beperkt beschikbaar voor de broeders. Het buitengoed is verhuurd aan de Stichting Dagopvang voor Ouderen die er vier dagen per week gezelligheid en activiteiten aanbiedt. Zie: http://seniorenmaastricht.web-log.nl...ang_voor_.html en http://www.maastricht.nl/maastricht/...menoid=39732en. De inrichting zal inmiddels zeker aangepast zijn.

    Een luchtfoto van het terrein is te vinden op Wikimapia.

    Bronnen: Historische Encyclopedie Maastricht, internet etc.
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 8 april 2010, 10:16. Reden: aanvulling tekst

    Opmerking


    • #3
      Naam Schark.

      Kent iemand een dialectwoord "Schark" ?
      Kan het iets te maken hebben met Schellik (=andijvie) ?
      Mogelijk wellicht Schurk ?

      Opmerking


      • #4
        De broeders van de Beyart kennen de oorsprong van het woord evenmin. Men vermoedt dat het een plaatselijke veldnaam of toponiem was. Wordt de naam niet genoemd op oude landkaarten?

        Opmerking


        • #5
          De boerderij van De Schark

          Gegevens over de Schark.

          Naam: Boerderij De Schark Broeders OOM Mergelweg 359 Maastricht
          Type: boerderijen;
          Opdrachtgever: Broeders OOM Maastricht
          Uitgevoerd: ja
          Bestaand: ja
          Architecten: Boosten, A.J.N. / 1920; Boosten, A.J.N. / 1935 - uitbreiding met melkhuisje, varkensstal en loods;
          Adres: Mergelweg 259, 6212 XE, Maastricht
          Archiefgegevens: Stadsarchief Heerlen/AAB KL1, KL2, Fo1, C25, C36
          Bijzonderheden: Het gebouw had twee soorten dakbedekking, pannen en stro.
          Onder de pannen was het woonhuis; het grootste deel, onder stro met kleine spleetraampjes, was bestemd voor stal en opslag.
          Er woonden een paar broeders die de boerderij dreven; de producten waren voor eigen gebruik en voor de internaten.
          Boosten schreef op het etiket van de map tekeningen veelzeggend 'Broederij' in plaats van 'Boerderij'.
          De boerderij is tegen de helling van de St. Pietersberg gesitueerd, het buitenhuis ligt iets hoger langs het pad, tegen de helling.
          In afgeslankte en verbouwde vorm is het gebouw er nog.
          Het is verkocht aan een particulier en als luxe woonhuis in gebruik.
          Het stro heeft voor pannen plaats gemaakt en de kleine raampjes zijn verdwenen.
          Literatuur:
          • Bisscheroux, N., Architectuurgids Maastricht 1895-1995, (1997)19,28,32,3
          • Blauwe, F. de, Jos Ritzen, (1957)
          • Annalen van de Broeders van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria 1840 - heden




          Klik op de foto voor een groter formaat.

          Bron: Stichting Bonas
          Last edited by SJEF †; 8 april 2010, 10:48.
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
            Kent iemand een dialectwoord "Schark" ?
            Kan het iets te maken hebben met Schellik (=andijvie) ?
            Mogelijk wellicht Schurk ?
            Vermoedelijk is de naam afkomstig van groeve 'De Schark'.
            Het is een eeuwenoud gangenstelsel in de Sint Pietersberg.
            Grotere bekendheid kreeg de groeve door de Kerstnachtviering in 1944 tijdens het Ardennenoffensief.
            Voor meer informatie over dit huidige oorlogsmonument:
            http://www.4en5mei.nl/oorlogsmonumen...mentId/1_15294 .
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #7
              Jo Morreau schreef in een van zijn teksten uit 2000:


              Groeve de Schark
              Eveneens in de westelijke helling van de Sint-Pietersberg ligt deze uit twee delen bestaande groeve: de Grote en de Kleine Schark.
              Als de groeve in 1886 niet meer in gebruik is, verzoekt de Maastrichtse landbouwer Francis Crijns de verlaten groeve weer in exploitatie te mogen nemen. Deze is dan eigenaar van de boven de groeve gelegen percelen grond en zal later als pachter hoeve Zonneberg bewonen.
              Gedeputeerde Staten van het hertogdom Limburg besluiten op 17 september van dat jaar aan Francis Crijns de gevraagde vergunning te verlenen. Tot opzichter en beheerder van de groeve wordt aangewezen Johannes P.H. Ceulen, burgemeester van Sint-Pieter, die Francis Crijns ook zal vervangen in zijn hoedanigheid van ontginner.

              In 1917 wordt de exploitatie overgenomen door Jules Regout; Pierre Crijns wordt aange-wezen als opzichter. De nieuwe exploitant wordt attent gemaakt op overhangende mergel-brokken boven de ingang van de groeve. Omdat een gedeelte van de onderaardse groeve als schuur wordt gebruikt door Mathieu Hameleers die de bij de groeve gelegen boerderij bewoont, biedt deze aan om samen met zijn zonen de gevaar opleverende mergelbrokken te verwijderen.
              Bij deze werkzaamheden raakt de 17-jarige zoon van Hameleers zodanig gewond, dat hij naar het ziekenhuis moet worden gebracht, waar hij enkele uren later overlijdt.

              De Broeders van Maastricht verwerven in 1920 de bij de groeve liggende terreinen. Zij vragen vergunning voor het breken van mergelblokken in de groeve voor het bouwen van een huis op hun terrein, 'het buitengoed van de broeders'. De vergunning wordt vlot verleend en meester-blokbreker Christiaan Nulens uit Kanne wordt belast met het toezicht.
              Met de gewonnen mergelblokken wordt een huis gebouwd, dat dezelfde naam zal dragen als de groeve. Er wordt een bos aangeplant en aan de Mergelweg verrijst een nieuwe boerderij.

              In 1921 wordt het buitengoed 'De Schark' in gebruik genomen als ontspanningsoord voor de broeders buiten het klooster. Er komt gelegenheid tot sporten en het verrichten van tuinwerk. Ook in het onderaardse gangenstelsel wordt door broeders en novicen gewerkt. Beelden van voorwereldlijke dieren en werken van religieuze aard worden in de mergel uitgehouwen. Op de wanden worden tekeningen aangebracht.
              Na de bevrijding van Maastricht op 14 september 1944 bivakkeren Amerikaanse militairen bij 'De Schark'. Ter gelegenheid van Kerstmis organiseren de broeders in de onderaardse groeve een nachtmis voor deze militairen. De mannen, die na afloop van deze kerstdienst hun handtekening op een van de mergelwanden plaatsen, worden daags daarna ingezet in het Ardennenoffensief.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                Bij deze werkzaamheden raakt de 17-jarige zoon van Hameleers zodanig gewond, dat hij naar het ziekenhuis moet worden gebracht, waar hij enkele uren later overlijdt.
                Deze aanwijzing leidde via de Burgerlijke Stand naar:
                Hermanus Theodorus HAMELEERS

                De ouders van Hermanus Theodorus HAMELEERS waren:

                2. Hubertus Matheus Nicolaus HAMELEERS geboren op 16 januari 1865 te Maastricht. Hij huwde Helena Hubertina JANSSEN 12 november 1886 te St. Pieter. Hubert overleed 8 februari 1936, 71 jaar oud te Amby. Hij was landbouwer van beroep.
                3. Helena Hubertina JANSSEN werd geboren op 6 oktober 1863 te St. Pieter. Zij overleed 14 april 1936, 72 jaar oud te Maastricht.

                Hermanus werd geboren op 12 oktober 1901 te St. Pieter. Hij overleed 4 februari 1920, 18 jaar oud te Maastricht.

                Opmerking


                • #9
                  Christiaan Nulens

                  Hallo,

                  Bedankt voor deze interessante discussie. De genoemde Helena Hubertina Janssen is een tante van mijn oma.

                  Wat me opviel in een bericht van Breur is, de naam van Christiaan Nulens uit Kanne. In mijn stamboom komen meerdere Christiaan Nulens'sen voor. Echter ik kan deze Christiaan nietmatchen met mijn stamboom.

                  Heeft iemand hier meer informatie over?

                  Bij voorbaat dank,
                  Marc

                  De Broeders van Maastricht verwerven in 1920 de bij de groeve liggende terreinen. Zij vragen vergunning voor het breken van mergelblokken in de groeve voor het bouwen van een huis op hun terrein, 'het buitengoed van de broeders'. De vergunning wordt vlot verleend en meester-blokbreker Christiaan Nulens uit Kanne wordt belast met het toezicht.
                  Met de gewonnen mergelblokken wordt een huis gebouwd, dat dezelfde naam zal dragen als de groeve. Er wordt een bos aangeplant en aan de Mergelweg verrijst een nieuwe boerderij.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door marcn Bekijk bericht
                    Hallo,

                    Bedankt voor deze interessante discussie. De genoemde Helena Hubertina Janssen is een tante van mijn oma.

                    Wat me opviel in een bericht van Breur is, de naam van Christiaan Nulens uit Kanne. In mijn stamboom komen meerdere Christiaan Nulens'sen voor. Echter ik kan deze Christiaan nietmatchen met mijn stamboom.

                    Heeft iemand hier meer informatie over?

                    Bij voorbaat dank,
                    Marc

                    De Broeders van Maastricht verwerven in 1920 de bij de groeve liggende terreinen. Zij vragen vergunning voor het breken van mergelblokken in de groeve voor het bouwen van een huis op hun terrein, 'het buitengoed van de broeders'. De vergunning wordt vlot verleend en meester-blokbreker Christiaan Nulens uit Kanne wordt belast met het toezicht.
                    Met de gewonnen mergelblokken wordt een huis gebouwd, dat dezelfde naam zal dragen als de groeve. Er wordt een bos aangeplant en aan de Mergelweg verrijst een nieuwe boerderij.
                    Cornelia Josephina JANSSEN (zus van genoemde Helena Hubertina JANSSEN):

                    De ouders van Cornelia Josephina JANSSEN zijn:

                    2. Petrus Hubertus JANSSEN werd geboren op 17 april 1865 te St. Pieter. Petrus huwde Maria Josephina VAN DEN BOORN 20 april 1892 te St. Pieter. Petrus overleed 12 december 1918 te St. Pieter. Petrus werd begraven te St. Pieter.
                    3. Maria Josephina VAN DEN BOORN werd geboren op 21 december 1868 te Maastricht. Maria huwde Petrus Hubertus JANSSEN 20 april 1892 te St. Pieter. Maria overleed 8 april 1950. Maria werd begraven 10 april 1950 te St. Pieter.
                    Corrie en Ignatius Christianus NULENS kregen de volgende kinderen:

                    4. i. Mathieu Joseph NULENS werd geboren op 30 juli 1934 te Maastricht. Jeu werd gedoopt in 1934 te St. Pieter op de berg. Jeu huwde Maria Josephina Francisca CLAESSENS 1 september 1961 (2 september St. Pieter kerk beneden kerkelijk huwelijk) te Maastricht. Jeu overleed 20 juli 2000 te SITTARD (NL). Jeu werd gecremeerd 25 juli 2000 te GELEEN (NL).

                    Ik denk dat je de vader van deze Ignatius Christianus NULENS moet opzoeken !

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                      Ik denk dat je de vader van deze Ignatius Christianus NULENS moet opzoeken !
                      Moet het niet Antonius Christianus Nulens zijn? (zie www.genlias.nl)

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                        Moet het niet Antonius Christianus Nulens zijn? (zie www.genlias.nl)
                        Volgens de familie Claessens: Ignatius (trouwboekje), volgens Genlias en Gendawin Antonius.
                        Beide bronnen zijn niet altijd betrouwbaar. Blijft over B.S. en dan opzoeken. In familie-annonces staat A.C. Nulens, dus zou kunnen.
                        Dus huiswerk voor marcn zou ik zeggen !

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                          Volgens de familie Claessens: Ignatius (trouwboekje), volgens Genlias en Gendawin Antonius.
                          Beide bronnen zijn niet altijd betrouwbaar. Blijft over B.S. en dan opzoeken. In familie-annonces staat A.C. Nulens, dus zou kunnen.
                          Dus huiswerk voor marcn zou ik zeggen !

                          Dan nu de feiten:


                          Ignatius Christianus Nulens (Chris) en Antonius Christiaan Nulens (Twan) zijn beide zonen van het echtpaar Mathijs Winandus Nulens en Maria Gertrudis Renkens. Meer info is te verkrijgen via PE.
                          Last edited by Verwijderde gebruiker; 17 augustus 2010, 09:39.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                            Weet iemand welke familie Hameleers de boerderij behorende bij de Schark aan de Mergelweg heeft bewoond?
                            De familie Hameleers zou uit Biesland komen ?? en voordat ze naar de Schark verhuisden gewoond hebben "In 't Brook".
                            Hoi Breur,

                            om even terug te komen op Hameleers.

                            een aantal zondagen terug op Lichtenberg kwam ik een Hameleers met zijn vrouw tegen. Zijn (ik dacht) opa en oma woonde bij de Schark en we hebben even gesproken over het schuilen in groeve de Schark tijdens de oorlogsdagen, waar hij als kind ook bij was.

                            Wellicht dat hij nog e.e.a. kan vertellen. Hij komt regelmatig naar het museum op de Lichtenberg.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                              Dan nu de feiten:


                              Ignatius Christianus Nulens (Chris) en Antonius Christiaan Nulens (Twan) zijn beide zonen van het echtpaar Mathijs Winandus Nulens en Maria Gertrudis Renkens. Meer info is te verkrijgen via PE.
                              Ignatius is mijn opa en Cornelia Janssen mijn oma, en Mathieu Nulens is mijn vader. Dit gedeelte is duidelijk.

                              Ik heb echter nog steeds geen link naar Christiaan Nulens die in 1920 als meester-blokbreker de vergunning kreeg voor de Schark groeve. Weet iemand bv de geboorte en/of sterfdatum van dieze Christiaan Nulens, of zijn ouders? Bedankt.

                              Breur, jij meld dat in de familie-annonce staat A.C. Nulens. Heb jij toevallig een digitale copy van deze annnonce? Weer bedankt.
                              Verder zeg je dat meer info verkrijgbaar is via PE. Voor mijn duidelijkheid waar staat PE voor?

                              Mocht deze rubliek niet bedoeld zijn voor mijn vragen, dan alvast mijn excuses.

                              Allen bedankt,
                              Marc

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X