Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Villa met veranda - Bosscherveld

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Haas,

    Ik zie dat je vrij zeker bent van het feit dat het juiste adres destijds Industrieweg 2 was.
    Op zich is dit raar, omdat (in de regel) straten genummerd worden gezien vanuit de richting van het centrum van de stad met rechts de even en links de oneven nummers. Ik weet dat daar ook wel te pas en te onpas van wordt afgeweken, maar toch. Maar tegen wie zeg ik dat....
    Maar, als je zeker weet dat het huisnummer 2 betrof, weet ik misschien een manier om de oude bewoners te achterhalen. Geef me wat tijd, ik zal het eens gaan uitzoeken.
    Zo vreemd is dat niet, dat er aan de Industrieweg alleen maar even nummers zijn.
    Deze even nummers bevinden zich allemaal aan de westelijke en bebouwde kant van de Industrieweg.
    De oostelijke kant is een smalle groenstrook, beplant met bomen en grenst meteen aan de spoorlijn en aan het kanaal en is dus ongeschikt voor bebouwing van welke industrie dan ook.

    Uit het NUHA Adresboek voor Maastricht 1969, haal ik de volgende gegevens voor het adres Industrieweg.

    4 NV Steenfabrieken Belvédère
    6 Engelbert, H.
    10 Batterman, H.C.
    14 Nuij, W.G.M.
    16 Chem Verfst Fabr, v/h L. Th. ten Horn
    20 Franssen W.
    40 Maastr Spijker-Draadnagelfabriek, v/h Thomas Regout & Co NV
    51 Maastr Steenkool Mij
    Last edited by SJEF †; 18 januari 2010, 21:09. Reden: toevoeging informatie
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #32
      Om even kort nog te reageren: het gaat me dus nadrukkelijk om die stenen woning, en niet om de caravans die er ook gestaan hebben, en zeker niet om eventuele bewoners van toen.

      Dit om eventuele misverstanden te voorkomen.
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

      Opmerking


      • #33
        Gisteren kreeg ik twee fotokopieën van het Rijksarchief. Na zorgvuldige bestudering van de luchtfoto's heb ik het gebouwtje gevonden. Het staat er echt op, precies op de plek die ik in gedachten heb. De ligging ten opzichte van het tunneltje komt exact overeen met de plek zoals ik me dat herinner.


        Alleen de vorm komt me van bovenaf niet helemaal bekend voor, maar omdat er in de nabije omgeving niets anders ligt dat overeenkomt, moet het dit wel zijn.

        De doodskoppen hangen er nog niet, die hingen overigens aan het overstekende deel van het dak.

        De vraag is: wie heeft er een scanner, aan wie kan ik de foto's doorzenden, zodat die ze op de site kan zetten?
        I am not a complete idiot. Some parts are missing

        Opmerking


        • #34
          Ik kwam hier via een ander topic terecht. Leuk om dit nog eens te lezen, vooral omdat dit gebied door het nieuwe pad langs de spoorlijn wat toegankelijker is geworden (zie hier).

          Is het nog gelukt, Haas, om die foto's te scannen? Anders stuur maar naar mij, dan kunnen we dit onderwerp ook weer naar tevredenheid afronden

          Opmerking


          • #35
            Dan zal ik toch weer mijn lades moeten afgraven. Ik weet momenteel even niet waar de foto's zijn.

            Ik kwam er kortgeleden ook weer eens in de buurt, en inderdaad: waar die villa lag, in werkelijkheid het woongedeelte van een loods, waarvan dus alleen het woondeel zichtbaar was, is nu slechts een kale vlakte.
            I am not a complete idiot. Some parts are missing

            Opmerking


            • #36
              Jachthuis

              Is het gebouw niet het Jachthuis. Dat zou de doodskoppen of westernachtige aanblik verklaren.

              Opmerking


              • #37
                Ik zie je reactie nu pas. Je bedoelt toch niet het Jach-hoes aan de Brusselseweg zelf? Dat is het dus zeker niet.


                Ik weet 100 procent zeker dat het adres klopt. De desolate omgeving ter plaatse zal me altijd bij blijven, ik voelde me er nooit op mijn gemak. Je wist nooit wat of wie er onder dat tunneltje uit kon komen.

                Als je onder het tunneltje door ging naar rechts, kwam je op het jaagpad west uit, daar zitten regelmatig vissers. Naar links kom je bij Sillebergweg 1 uit, het (voormalige?) sluiswachtershuisje
                I am not a complete idiot. Some parts are missing

                Opmerking

                Bezig...
                X