Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Villa met veranda - Bosscherveld

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Ciba (Ciba Geigy, of hoe het tegenwoordig heet, had inderdaad een vestiging aan de Industrieweg. De huidige panden liggen weliswaar aan de Sortieweg, maar sluiten aan op de plek waar Olijfje het over heeft.

    Voor zover ik me herinner, had Ciba ook op de gebouwen met nummer 12 haar naam staan. Het is nu even geen weer om er nu te gaan kijken, maar dat is wat ik in gedachte heb.


    Edit: ik heb eben de contactpersoon van de stichting Histriche Reeks (dat zijn die vierkante boekjes dus) gebeld, en hij gaf me de tip om bij Jo Boetzen van het RHCL te informeren. Daar kom ik maandag in de buurt, dus ik loop er wel even binnen.
    Last edited by Haas; 17 januari 2010, 09:03.
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
      Nu Haas deze opmerking plaatst, moet ik denken aan de kantoorvilla van het voormalige Ten Horn, Chemische Verfstoffenfabriek (momenteel Ciba) dat lag aan de Industrieweg en zou best nummer 2 kunnen zijn geweest.
      Bij de foto van Sjef had ik geen enkele associatie, de Ten Horn villa was een witgeschilderd rechthoekig gebouw met 1 verdieping en platdak, maar het had geen veranda.
      Dat klopt allemaal.

      1. De villa die op de foto is te zien bij bericht #12, is de "Villa Ceres", is inmiddels gesloopt, en stond op het huidige adres Bosscherweg 247-249.
      De bijbehorende bierbrouwerij "Ceres" van Joseph Regout, was het eerste particuliere bedrijf buiten de vestingwal, na het slechten van de vestingwerken.

      2. De witte Ten Horn villa bestaat nog steeds, en is via Bing Maps vanuit vier verschillende hoeken goed te zien.
      Het is een simpel, rechthoekig gebouw.
      Op diverse luchtfoto's uit de vorige, twintigste eeuw, ziet de villa er precies hetzelfde uit.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #18
        Hoe moet ik in dit verband dan het aangeduide gebouwtje bekijken? Dat lijkt nemelijk nog het meeste op hetgeen ik in gedachte heb. Zoals gezegd: wanneer het zichtbare tunneltje op de afbeelding het nog bestaande tunneltje is naar de Sillebergeweg, ligt het door mij aangeduide gebouwtje ''verkeerd'' ten opzichtje van dat tunneltje.

        Maar er heeft daar wat gestaan, zoveel mag inmiddels duidelijk zijn.

        Overigens: ik kan me bij de Sillebergweg nog een doorgang herinneren naar jaagpad west, een plek waar je met goed weer hele hordes vissers ziet met van die grote groene paraplu's. Maar dat staat even buiten deze zoektocht.

        De nummers rondom Bosscherweg 247 behoren nu toe aan gewone woonhuizen uit de Boosten-school. Even terug ligt wel nog een villa, in de stijl van het gebouw dat Sjef eerder hier neeerzette.
        I am not a complete idiot. Some parts are missing

        Opmerking


        • #19
          Zou het zo kunnen zijn dat het zichtbare tunneltje er niet meer is, en dat verderop, links op de afbeelding het nog bestaande tunneltje ligt? In dat geval kan het toch zijn dat het door mij aangeduide gebouwtje het perceel is dat ik bedoel. Vreemd dat ze dat als enige lange tijd hebben laten staan, terwijl de andere bebouwing is afgebroken.

          Wanneer is dat gebeurd, die vraag dient zich dan aan.
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #20
            De oude "villa Ceres" stond schuin voor het oude MVV stadion (stadion De Boschpoort) in het Bosscherveld; in de ronding van de Bosscherweg.
            Tegenwoordig staat er een rechthoekig, wit industrieel gebouw.

            De gewone woonhuizen van de Boosten-school bevinden zich grofweg tussen de Van Eyckstraat en de Gebroeders Van Limburgstraat.
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
              Zou het zo kunnen zijn dat het zichtbare tunneltje er niet meer is, en dat verderop, links op de afbeelding het nog bestaande tunneltje ligt?
              In dat geval kan het toch zijn dat het door mij aangeduide gebouwtje het perceel is dat ik bedoel. Vreemd dat ze dat als enige lange tijd hebben laten staan, terwijl de andere bebouwing is afgebroken.

              Wanneer is dat gebeurd, die vraag dient zich dan aan.
              Het tunneltje dat je ziet op het briefhoofd van steenfabriek "Belvédère" van bericht #13, is precies hetzelfde tunneltje dat op de foto's is te zien van bericht #8.
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #22
                Ik heb nog een andere aanduiding gemaakt, waarbij ik aangeef, op welke plek, en op welke afstand (plm 50 meter, kan iets meer zijn) vanaf het tunneltje, ik het gebouw heb waargenomen. Misschien is er van daaruit verder te redeneren over wat wel en wat niet mogelijk is?


                links is ook een plek te zien waar mogelijk een gebouw gestaan heeft, een kale plek in het landschap, die meer overeen komt met de afstand vanaf het hek. Dat laatste heb ik ook ingetekend op de plek waar het stond, toen ik er post moest bezorgen.
                Bestanden bijvoegen
                I am not a complete idiot. Some parts are missing

                Opmerking


                • #23
                  Ik zal twee foto's plaatsen uit 1989.


                  Luchtfoto uit 1989, waarop het bedrijf Ciba en de steenfabriek 'Belvédère' te zien zijn.

                  1. De rode 1 verwijst naar een woning op het terrein van de inmiddels afgebroken steenfabriek 'Belvédère'.

                  2. De rode 2 verwijst naar de villa Ten Horn (Ciba).


                  Uitvergroting van de woning, zoals hierboven omschreven onder 1.
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #24
                    De 1 op de foto is het meest waarschijnlijke object. De veranda moet er dan later bij zijn gebouwd, maar de plek van de woning klopt met wat ik in gedachten heb.

                    Door wat ik in gedachten heb als veranda, kan ik niet met 100 procent zekerheid zeggen hoe de woning zelf heeft uitgezien.


                    Villa Ten Horn is het in geen geval, dat mag worden afgeleid uit de aanwezigheid van een woning op de plek waar die 1 staat.
                    I am not a complete idiot. Some parts are missing

                    Opmerking


                    • #25
                      Waar ik nu echt 100 procent zeker van ben, is dat mensen die mij voor gek verklaarden, die beweerden dat ter plekke nooit een woonhuis heeft gestaan, ongelijk hebben gehad.

                      Nu eens erachter komen hoe dit percel kadastraal bekend staat. Of stond, want het is dus weg.
                      I am not a complete idiot. Some parts are missing

                      Opmerking


                      • #26
                        Beste Haas,

                        Helaas lees ik nu pas deze topic, maar je hebt 100% gelijk.
                        Ik herinner mij die cowboy-achtige villa ook.
                        Ik ben er diverse malen geweest, maar dan niet in de villa zelf, maar bij enkele caravans die er toen in de buurt stonden. Die caravans werden toen bewoond door enkele junks.

                        Volgens mij betreft het 'punt 1' op de luchtfoto van Sjef.
                        (Mijn complimenten overigens dat Sjef die foto heeft weten op te duikelen)

                        Als ik mij niet vergis is die "villa" gesloopt, cq bedolven onder de oprukkende afvalberg vanaf de Brusselseweg.
                        Dit hele gebied is nu anders ingericht dan in 1989/1990.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #27
                          De caravans stonden voor dat gebouw, en ik had het over kunstenaars. Als jij zegt: junks, dan geloof ik dat graag, want ze zagen er allemaal (ik heb in elk geval drie verschillende gezien) verschrikkelijk slecht uit. Ik beweer niet dat kunstenaars perse junks zijn, en junks perse kunstenaars. Maar zoals jij ze beschrijft, klopt het.

                          Herinner jij je dan die paardekop-botten aan de rand van die veranda nog? Dat riep bij mij dus de associatie ''cowboys'', en ''stadsindianen'' op. Die laatste term heb ik vaker gehoord, en sloeg op de bewoners.
                          I am not a complete idiot. Some parts are missing

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                            Herinner jij je dan die paardekop-botten aan de rand van die veranda nog? Dat riep bij mij dus de associatie ''cowboys'', en ''stadsindianen'' op. Die laatste term heb ik vaker gehoord, en sloeg op de bewoners.
                            Tja Haas,
                            Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit meer aan dat stukje Maastricht heb gedacht, tot ik jouw relaas las. Nu komt het stukje bij beetje terug.
                            Ja, in mijn herinnering hingen er, als je voor de veranda stond links van het midden, wat botten. Of het nu paardenkop-botten waren durf ik echt niet meer te zeggen. De veranda/villa was, in mijn gedachten, inderdaad geheel bruin geverfd en dit, in combinatie met de desolate omgeving, had inderdaad een hoog "Fort Laramie'-gehalte.
                            Echt druk was het op die plek nooit. Ik geloof niet dat ik daar ooit meer dan 3 mannen gelijktijdig heb gezien.
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #29
                              Wat ik dus apart vind aan dit hele verhaal: ik heb het eerder aangegeven: mensen (ook collega's die eerder die wijk hadden dan ik) verklaarden me voor gek, daar had nooit een huis gestaan, zo zei men. Maar de beschrijving die ik gaf, blijkt voor 100 procent te kloppen, inclusief doodskoppen aan de rand van het dak.

                              Het fotografische bewijs (hoewel de bewuste veranda niet zichtbaar is) heeft Sjef geleverd.

                              Nu de geschiedenis van het pand zien te achterhalen, dat kan nog leuk worden.
                              I am not a complete idiot. Some parts are missing

                              Opmerking


                              • #30
                                Haas,

                                Ik zie dat je vrij zeker bent van het feit dat het juiste adres destijds Industrieweg 2 was.
                                Op zich is dit raar, omdat (in de regel) straten genummerd worden gezien vanuit de richting van het centrum van de stad met rechts de even en links de oneven nummers. Ik weet dat daar ook wel te pas en te onpas van wordt afgeweken, maar toch. Maar tegen wie zeg ik dat....
                                Maar, als je zeker weet dat het huisnummer 2 betrof, weet ik misschien een manier om de oude bewoners te achterhalen. Geef me wat tijd, ik zal het eens gaan uitzoeken.

                                Dat weinigen, zo niet niemand, zich op deze site de oude situatie herinnert, verbaast mij niets. Het was niet het meest 'cosy' plekje van Maastricht en fatsoenlijke mensen, ons 2 natuurlijk uitgezonderd, kwamen er sowieso niet.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X