Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Karl Vogt in Limburg?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Verdorie, zelfs mijn P-berichten worden al tegen me gebruikt.....

    Opmerking


    • #32
      Wat in elk geval duidelijk lijkt is dat C(K)arl Vogt 6 lezingen heeft gegeven in Rotterdam in 1868.

      Een citaat uit: E.J Potgieter, De werken. Deel 21. Brieven aan Cd. Busken Huet 1861-1868.

      3 December.
      Het oude Amsterdam legt het tegenover hare mededingster aan de Rotte droevig af! Dr. Carl Vogt, de beroemde of beruchte Natur-Historiker al naar mate Uwe
      waarheidsliefde er zich in voegt, of Uw aesthetische zin er zich aan ergert dat hij beweert dat wij van apen afstammen, Carl Vogt is op dit oogenblik in Holland en houdt in Rotterdam zes Vorlesungen (Einen Cyclus von) über:
      Urgeschichte des Menschen. Aanlokkend zijn de onderwerpen juist niet.
      1. Kurze Darstellung der bisherigen Entdeckungen und des jetzigen Standes der
      Kenntnisse.
      2. Charakteristik der groszen Epochen der Urgeschichte. Aelteste Steinzeit.
      3. Mittlere Steinzeit.
      4. Jüngere Steinzeit.
      5. Bronzezeit.
      6. Folgerungen aus dem Vorhergehenden.

      Bron: http://www.dbnl.org/tekst/potg001jcz...zi18_01-x4.pdf

      " Toen de materialist Carl Vogt ons land in 1868 bezocht laaide de discussie in Nederland fel op. De Nieuwe Rotterdamsche Courant schonk veel aandacht aan de lezingen van Vogt. In de katholieke Maasbode en het conservatieve Dagblad van Zuidholland en ’s-Gravenhage verschenen boze reacties op het optreden van Vogt. " (pagina 39)

      Ook uit dit artikel blijkt nergens uit dat Vogt (Carl met en C) in andere nederlandse steden lezingen heeft gegeven.

      http://www.natuurinformatie.nl/sites...0nederland.pdf

      Om te kijken of Vogt ooit Roermond bezocht heeft heb ik o.m deze pagina geraadpleegd. (zonder resultaat)

      http://roermond.x-cago.com/kranten/search.do

      Hier wordt geschiedenis in de tijd geplaatst en dat vind ik zo mooi.

      ‘Wat men tegenwoordig onder wetenschap verstaat, is de verloochening der hoogste wetenschap. De kennis der natuurkrachten wordt misbruikt tot een middel om den Schepper te miskennen in zijne grootste werken, in zijne hoogste liefde. Men bespiedt de hemellichamen in hun loop, men dringt tot in de ingewanden der aarde door met het voornemen om zich elke ontdekking ten nutte te maken die aanleiding kan geven tot een tegenspraak van ‘t geen God ons tot heil heeft geopenbaard; men tracht den Schepper in zijne schepping te bestrijden, men zoekt bewijzen voor de ontkenning dat een Voorzienigheid bestaat, die de natuurkrachten beheerscht, die al onze daden en handelingen ziet en kent en die ons heeft geschapen om Hem te leeren kennen."

      http://www.natuurinformatie.nl/sites...0nederland.pdf (pagina 58


      De bedrieger( Carl Vogt) genoemd in de conclusie van Ingrid M.H Evers, in haar laatste bijdrage hier, is het schijnbaar niet zo goed vergaan.



      Hier staat ook niet iets over hem.

      http://query.nytimes.com/mem/archive...8DD85F468784F9
      Last edited by rikth; 23 november 2010, 10:15.

      Opmerking


      • #33
        Ter dood veroordeeld! Het wordt steeds sappiger.....Dadelijk ligt hij ook nog op het kerkhof van St. Pieter en gaat Breur zich ermee bemoeien.

        Ook ik maak vorderingen en zal jullie t.z.t. uitgebreid informeren (Olijfje, hou je vast!).

        Opmerking


        • #34
          Karl of Carl?

          Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
          Si non è véro, è ben trovato... Maar zoals Pierre Ubachs placht te zeggen: 'Het kan nog héél anders zijn geweest'.
          Uit de mooie bijdrage van Rikth hierboven blijkt, dat Karl Vogt zijn voornamen Carl Christoph met 'C' schreef. Dit in tegenstelling tot de Nederlandse kranten, die een 'K' gebruikten. Mijn scherpe onderscheid tussen de geleerde en politicus enerzijds en zijn impersonatie anderzijds komt daarmee een beetje op losse schroeven te staan. Niet dat het iets afdoet aan het gegeven dat een misdadiger toentertijd er met Vogts naam vandoor ging.

          Mooie afstudeerscriptie is dat overigens van Maartje Brattinga: ‘Zouden onze voorouders er zoo uitgezien hebben?’ Hoe de evolutietheorie ontvangen werd in Nederlandse familiebladen en schoolboekjes, 1867-1974. (UvA, 2006). (http://www.natuurinformatie.nl/sites/ndb.mcp/contents/i001083/ontvangst%20darwins%20evolutietheorie%20in%20neder land.pdf)

          Hullup : ik zie nu dat ik op een of andere manier het hele verhaal over Wie van de drie? heb gewist! :( Nou ja, het heeft reeds zijn doel bereikt: Rikth is met betere en meer gedetailleerde informatie gekomen.
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 29 november 2010, 08:19.

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
            Hullup : ik zie nu dat ik op een of andere manier het hele verhaal over Wie van de drie? heb gewist! :( Nou ja, het heeft reeds zijn doel bereikt: Rikth is met betere en meer gedetailleerde informatie gekomen.
            Zou Rubke dat misschien nog kunnen herstellen? Is toch zonde van al het werk.

            Opmerking


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
              Zoals El Loco schrijft: het is er heel gezellig. Bedenk echter dat archiefwerk zoekwerk is. Neem er de tijd voor...

              Over mijn bezoek aan het archief staat hier een uitgebreid verslag, ik zal hier de feitelijke informatie weergeven.

              Ik heb contact opgenomen met de schrijver van het genoemde artikel in "Uit Eijsdens Verleden". J.P. de Warrimont. Hij stuurde me zeer hoffelijk een ander artikel van zijn hand wat gestaan heeft in het Natuurhistorisch Maandblad van 2008. In dit artikel wordt wel een bron gegeven voor het bezoek van Lyell aan de omgeving van Maastricht, namelijk een boek van de natuuronderzoeker uit 1870. Ook staat in dit artikel vermeld dat het bezoek in augustus 1850 heeft plaatsgevonden.

              Een bewijsstuk voor een bezoek aan Maastricht in het archief heb ik niet aangetroffen. Behalve in de door Ingrid Evers genoemde stukken heb ik ook nog no. 273. Registers houdende aanteekeningen van verleende visa op (buitenlandsche) paspoorten. 1848 mei - 1857 dec. doorzocht. Helaas dus zonder resultaat.

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                Ter dood veroordeeld! Het wordt steeds sappiger.....Dadelijk ligt hij ook nog op het kerkhof van St. Pieter en gaat Breur zich ermee bemoeien.

                Ik vrees nog ergere taferelen. Het zit toch in de natuur van zijn alter ego om LETTERLIJK te gaan graven?
                I am not a complete idiot. Some parts are missing

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                  [I]

                  En dan heb ik toch meteen weer een vraag: is Charles Lyell in Maastricht geweest? Heeft hij wellicht bij de Bosquet overnacht? Zou dit nog na te gaan zijn in een archief?
                  .
                  Ik denk dat hij wel in Maastricht is geweest. (augustus 1850)
                  Of hij bij Bosquet heeft overnacht ben ik nog niet uit.



                  Dat staat hier op pag 238.
                  http://books.google.nl/books?id=lTXP...tricht&f=false

                  Opmerking


                  • #39
                    Shit! Heeft onze burgemeester een hele dag vergeefs in het archief gezeten...
                    Maar wel leuk om een antwoord te hebben op de vraag

                    Opmerking


                    • #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                      Shit! Heeft onze burgemeester een hele dag vergeefs in het archief gezeten...
                      Niet tevergeefs; hij heeft voor ons allen het wachtwoord achterhaald om snel toegang te krijgen tot alle, daar beschikbare informatie

                      Opmerking


                      • #41
                        Goed werk, Rik! Ik denk het ook. Maar zeker weten doe ik het niet.

                        Onderstaande tekst heb ik uit het artikel van J.P. de Warrimont in het Natuurhistorisch Maandblad van februari 2008, p.29.


                        "In augustus 1850 deed Lyell met de apotheker Joseph de Bosquet (1814-1880) [figuur 4], een bekende paleontoloog uit Maastricht, ook onderzoek naar het Boven-Krijt in de omgeving van de Sint-Pietersberg (Lyell, 1870). (...) Het contact van De Bosquet met Lyell was van dien aard dat Charles Darwin, in zijn eerste brief aan De Bosquet van 17 december 1852, deze ‘Your friend Sir C. Lyell’ noemde (Darwin, 1852)."


                        Dat duidt op een goede band; een verblijf in Maastricht lijkt daarbij heel logisch. Overigens meldt dit artikel ook dat Lyell al eerder, in 1833 probeerde Maastricht te bereiken, maar dat hij toen geen toestemming kreeg. De stad was toen immers in een moeilijke politieke situatie terechtgekomen, wat de houding van de overheid t.o.v buitenlandse bezoekers kan verklaren.

                        Overigens herlas ik de autobiografie van Charles Darwin. Hieruit blijkt maar weer eens wat voor goede vriend Lyell van Darwin was. Darwin schrijft: "Lyell heb ik, zowel voor als na mijn huwelijk, vaker gezien als wie dan ook." Daarna schrijft hij in veelal zeer positieve woorden over Lyell. Een merkwaardige eigenschap van Lyell wil ik jullie niet onthouden. Darwin: "Bij dergelijke gelegenheden [wanneer nieuwe ideen besproken werden], nam hij, in gedachten verzonken, de vreemdste houdingen aan, waarbij hij vaak, terwijl hij ging staan, met zijn hoofd op de zitting van een stoel leunde".







                        Opmerking


                        • #42
                          Ik heb jouw niet goed begrepen burgemeester.
                          Jij bedoelt of Lyell binnen de stadsmuren van Maastricht is geweest. ?

                          Over zijn relatie met Darwin; ik ben op dit moment niet thuis maar ik meen dat ik op mijn PC nog ergens een document heb opgeslagen met de tekst van brieven van Darwin aan Lyell.

                          Opmerking


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door rikth Bekijk bericht
                            Jij bedoelt of Lyell binnen de stadsmuren van Maastricht is geweest. ?
                            Dat is met het citaat van rikth inderdaad nog niet bewezen. Misschien heeft Lyell wel in Eijsden gelogeerd, op hetzelfde adres waar Karl Vogt een aantal jaren later misschien ook logeerde? Niet bij Dubois in elk geval, want die was in 1850 nog niet geboren.

                            Van de andere kant: we weten nu dat Lyell een tijdje op de Sint-Pietersberg heeft gewroet. En dat is binnen de huidige gemeentegrenzen van Maastricht, dus da's mooi. Je moet ook een keertje tevreden zijn, burgemeester...
                            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                            Een merkwaardige eigenschap van Lyell wil ik jullie niet onthouden. Darwin: "Bij dergelijke gelegenheden [wanneer nieuwe ideen besproken werden], nam hij, in gedachten verzonken, de vreemdste houdingen aan, waarbij hij vaak, terwijl hij ging staan, met zijn hoofd op de zitting van een stoel leunde".
                            Wat is daar vreemd aan? Zo denk ik ook altijd na!

                            Opmerking


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                              Wat is daar vreemd aan? Zo denk ik ook altijd na!
                              Dit is een oude gewoonte. Veel mensen denken/dachten dat men beter kan nadenken met het hoofd omlaag. Een inmiddels overleden buurman had dit van zijn vader geleerd. De ultieme houding was een kopstand. Zo zouden de hersenen de optimale doorbloeding krijgen en dan kun je beter nadenken.

                              Nu niet allemaal gaan oefenen a.u.b. Het gipsverband zal niet aan te slepen zijn. En doe je het toch, maak dan maar meteen een foto (via de zelfontspannerfunctie kan dit). Hebben we een nieuwe rubriek: Wie staat hier ondersteboven? Een tip voor de rokdragers onder ons: zorg wel voor een trendy slipje of doe een broek aan.

                              Opmerking


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door rikth Bekijk bericht
                                Ik heb jouw niet goed begrepen burgemeester.
                                Jij bedoelt of Lyell binnen de stadsmuren van Maastricht is geweest. ?
                                Na nog wat speurwerk staat vast dat hij waarschijnlijk meer dan eens in de stad Maastricht is geweest.

                                In zijn werk: "Humans Remains in Loess beschrijft hij, neem ik aan, de Servaasburg. (blz 267)



                                Op blz 268 schrijft over menselijke resten in een Museum in Maastricht.

                                Alles is hier te lezen.
                                http://books.google.nl/books?id=9Hni...tricht&f=false

                                Misschien nog niet 100% zekerheid of hij zelf in Maastricht was of zaken beschrijft aan de hand van tekeningen of i.d.

                                De volgende tekst geeft naar mijn mening wel zekerheid dat hij in elk geval in 1857 de stad Maastricht bezocht heeft. (blz 241)



                                Dat staat hier te lezen in: "Life, Letters and Jounals of Sir Charles Lyell " door Charles Lyell.

                                http://books.google.nl/books?id=QTtt...tricht&f=false

                                Wat betreft de brieven van Darwin en Lyell die staan op het net maar ik zag dat ook Bosquet brieven heeft geschreven aan Darwin en brieven ontvangen heeft van Darwin. Daar is overigens nog wel een opmerkelijk verhaal over te vertellen maar dan ga ik off topic en dat wil ik niet.
                                Last edited by rikth; 27 november 2010, 20:10. Reden: aanvulling.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X