Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastrichtse zoekplaatjes bij het Regionaal Historisch Centrum Limburg (RHCL)

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    ZP 2: rustaltaar in de stad (4)

    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Op dit Forum was er ook eens een heel Topic aan besteed, maar die kan verloren gegaan zijn na de beroemde servercrash zonder adequate backup: de fabriek van Jos Bauduin 1857
    Dank voor de verduidelijking, Antonius. Die fabriek van Bauduin 'ken' ik natuurlijk wel (en wordt bij Bauduin genoemd in de HEM), maar ik ben in al die jaren nooit onder de poort doorgelopen (beetje bang achterna gezeten te worden door mijnheer Bauduin ) en ik realiseerde me niet dat dit binnenterrein zich in feite uitstrekte van de achterkant van de huizen aan de Looiersgracht tot aan de poort op de hoek van Klein Grachtje en Verwershoek.

    Dat uitgebreide draadje, met onder meer gedegen bijdragen van Sjef Boogen zaliger, heeft overigens de crash overleefd (was van vlak daarna) en gaat van de vermicellifabriek Bauduin tot aan de Looiershof: https://forum.mestreechonline.nl/for...iek-maastricht. Wel zijn de links naar de foto's allemaal weggevallen. Dat geldt ook voor enkele oud-leden, wier bijdragen alleen nog in citaten van anderen langs komen.
    Er is overigens vaker over dit terrein geschreven op MO. Wie 'vermicellifabriek' intypt in de balk 'Uitgebreid door Google', boven de balk 'Laatste Berichten', krijgt nog een aantal 'hits'.

    Nu ik een duidelijker idee heb van dat terrein, begrijp ik dat je het ZP niet aan de 'stadskant' van de stadsmuur vermoedt, maar aan de fabriekskant. En dat maakt het toch weer onwaarschijnlijker dat we het hier moeten zoeken.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 mei 2020, 13:22.

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Peter Scheele Bekijk bericht
      ZP 1: rustaltaar bij laag huisje (2)
      Ik heb, door het beetje schaduw dat zichtbaar is, ook wel het idee dat de gevel wat meer richting zuiden ligt in plaats van richting oosten.
      De Lage Kanaaldijk ligt min of meer noord-zuid, of bedoelde je dat niet?

      Opmerking


      • #18
        De Lage Kanaaldijk ligt min of meer noord-zuid, of bedoelde je dat niet?
        De Kanaaldijk zelf wel, maar de gevel is gericht op het oosten. Mijn indruk is dat de gevel op de foto wat meer richting zuiden ligt.

        Verder is het een hoog huisnummer. Het moet dus wel aan een lange straat liggen. Dan denk ik vooral aan een van de uitvalswegen als Mergelweg, Cannerweg, Tongerseweg, Brusselseweg... Ik heb met Google Maps en Streetview al eens rondgekeken, maar nog zonder resultaat. Het kan ook aan de oostkant van de stad zijn. Ik ga nog even verder met m'n virtuele rondreis.

        Opmerking


        • #19
          ZP 1: rustaltaar bij laag huisje (4)

          Ik heb het eens even anders aangepakt. Op de website van het RHCL staan de bouwvergunningen vermeld, voor Maastricht vanaf 1905, voor 'de dorpen' vanaf ca, 1920, na de annexatie. Daarin gezocht naar straten met het hoge huisnummer 211. Dat leverde mij net als Peter onder meer de Cannerweg op en de Tongerseweg, Mergelweg, Bosscherweg en Meerssenerweg. Terwijl Peter zoekt in de huidige bebouwing, zoek ik in het beeldarchief. Nog geen resultaat, maar ik geef het nog niet op.

          Wat betreft hoge huisnummers op de Lage Kanaaldijk: het hoogste dat ik vond in de bouwvergunningen was 129. Dat betekent echter niet dat er niet ooit een nr. 211 is geweest. Kavels werden vaak 'in de geest' doorgenummerd, ook als ze nog onbebouwd waren. Een sprekend voorbeeld is Chateau Neercanne, dat tot voor kort het huisnummer Cannerweg 800 had (nu Von Dopfflaan 10), ook al zijn de rechter- (even) en linkerkant (oneven) van de weg onbebouwd.
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 6 mei 2020, 22:03.

          Opmerking


          • #20
            Terwijl Peter zoekt in de huidige bebouwing

            Opmerking


            • #21
              ZP 1: rustaltaar bij laag huisje (5)
              Oorspronkelijk geplaatst door Peter Scheele Bekijk bericht
              Helaas, Ingrid, niets.
              Geweldig jammer, Peter. Het mag dan leunstoelfietsen zijn geweest, het was desondanks geweldig veel werk. Ikzelf moet het voorlopig ook opgeven.
              Misschien dat een gang naar archief of bibliotheek nog iets oplevert, maar zo niet, dan moet ik concluderen dat dit huisje mogelijk niet in Maastricht heeft gestaan.

              ZP 2: rustaltaar in de stad (5)
              Ook dit zoekplaatje is min of meer vastgelopen. Het blijft in gedachten, maar zonder niet-digitale onderzoeksmogelijkheden, zullen we hier waarschijnlijk ook niet verder mee komen.

              Heel hartelijk dank aan alle meedenkers en -zoekers. Misschien hebben we een volgende keer meer succes.

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht

                Je zou denken dat het gebouw links makkelijk te identificeren is met dat ene hoge segmentboograam, geflankeerd door twee lagere. De architectuur wijst volgens mij naar een klooster, fabrieks- of overheidsgebouw, mogelijk omstreeks 1800 gebouwd.
                Als we nog even over die gevel op de achtergrond nadenken en het door El Loco getypeerde Archetype, waar zulks te vinden is, kan het ook een statige Villa zijn waar hier een poortgebouw of stal weergegeven is gezien de koker op het dak.

                Ik meen te herkennen dat het gevelmateriaal Mergel is met een heel flauw hellend dak (Italiaans / Frans).
                Iets daarvan is aan de Meersenerweg te zien zoals Vaeshartelt en Kruisdonk. Maar de hoge begroeide muur ontbreekt nu.

                Als het een openbaar rust altaar is daar waar de processie heen kan naast het Kantine-achtig gebouw met houten opbouw en een statig gebouw op de achtergrond dan heb ik niets recent gevonden. Een dergelijk paviljoen zou ook helemaal niet meer bestaan als de foto uit 1930 is.
                Iets te oud voor re-educatie
                iets te jong voor afdanking
                m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                Opmerking


                • #23
                  Foto Th. Weijnen, 1886?

                  Click image for larger version  Name:	2021646_HttpHandler_icoon_ico_file_2807164.jpeg Views:	0 Size:	121,7 KB ID:	102125

                  Bron: https://beeldbank.rhcl.nl/detail.php?id=387494

                  Kan iemand iets meer zeggen over deze foto van Theodor Weijnen in de collectie van het RHCL (GAM 22752)? Volgens het bijschrift dateert de foto uit 1886 en zien we het leggen van een waterpijpleiding in de Maas: "Maastricht. Maas. Noord Oosten. Het leggen van de laatste buizen door de Maas vanaf de linkeroever voor de waterleiding te Maastricht. Aan de overzijde de tegelfabriek van Regout te Limmel."

                  Iets klopt hier niet. Met de "tegelfabriek van Regout te Limmel" wordt waarschijnlijk de vloertegelfabriek Alfred Regout & Co., later Rema, bedoeld, maar die werd pas in 1888 opgericht. Bovendien lag die niet in Limmel, maar net ten noorden van Wyck aan de huidige Franciscus Romanusweg, net ten zuiden van de Spoorbrug, waar nu Action, MediaMarkt en Jumbo zijn gevestigd. In Limmel lag de aardewerkfabriek van Frederik Regout, die later werd overgenomen door de Sphinx, die daar wandtegels ging produceren. Maar die fabriek werd pas vanaf 1890 gebouwd. Bovendien lijkt me dat niet een plek waar je een (hoofd)waterpijpleiding gaat neerleggen. Klopt de datering van de foto dan wel? Of zien we hier iets anders?

                  Ik kwam ongeveer dezelfde foto tegen in Energiek Maastricht van M.J.M. Put, p. 64. De foto die daar is afgedrukt zal luttele minuten vroeger of later zijn gemaakt, want de camera is niet verplaatst; alleen de werklui/toeschouwers staan iets anders opgesteld. Put noemt geen jaartal, maar geeft elders wel aan dat de waterleiding in 1886-1887 werd aangelegd. Aangezien de scan in de RHCL Beeldbank een lage resolutie heeft, heb ik die uit Energiek Maastricht ook maar even gescand.

                  Click image for larger version  Name:	Maastricht, aanleg waterleidingbuizen bij de Maas (Th Weynen, 1886) - Copy.jpg Views:	0 Size:	397,5 KB ID:	102126

                  Opmerking


                  • #24
                    Altijd weer een verrassend mooie foto, die door de nog gebrekkige technische mogelijkheden geen 'verre' achtergrond registreert.
                    Ik vermoed dat het bijschrift niet correct is. Als deze opname dateert van de aanleg van de eerste waterleiding in 1886 (en dat is waarschijnlijk). dan heeft dat niets met Limmel van doen. Het water werd genomen ter hoogte van Heugem en via een pompstation aan (toen) Heugemerweg 26-28 onder Maas en Kanaal Luik-Maastricht doorgeperst naar de Sint Pietersberg, waar het reservoir werd gebouwd. De berg fungeerde als watertoren. Op Delpher wordt dat ook met zoveel woorden gesteld (zie kranten vanaf mei 1886). Zie ook de Historische Encyclopedie Maastrich
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 21 november 2020, 23:56.

                    Opmerking


                    • #25
                      Op https://www.topotijdreis.nl 1886 zien we de aanduiding Waterleiding, inderdaad tussen Wyck en Heugem. Dit zal wel een aftakking zijn.

                      Click image for larger version

Name:	Schermafbeelding 2020-11-22 om 12.31.41.png
Views:	160
Size:	779,5 KB
ID:	102129

                      Opmerking


                      • #26
                        Dank voor die kaart, Peter. Die maakt de situatie een stuk helderder. Interessant is, dat de waterleiding deels over het eiland de Varkensweerd loopt (waar nu het Provinciehuis Limburg deels op staat). Toentertijd ressorteerde dat onder de gemeente Sint Pieter. Sowieso is nu duidelijk, dat die waterleiding eigenlijk helemaal op niet-Maastrichts gebied is aangelegd. Ik zou het moeten opzoeken, maar in 1886-1887 was ook Heugem geen Maastrichts grondgebied, maar ressorteerde het, meen ik, onder (Cadier en) Keer.

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                          [B]Foto Th. Weijnen, 1886?
                          Het leggen van de laatste buizen door de Maas vanaf de linkeroever voor de waterleiding te Maastricht. Aan de overzijde de tegelfabriek van Regout te Limmel."
                          je kan ook de tekst verkeerd interpreteren.

                          vanaf de linker oever
                          dus de laatste buizen naar de rechter oever
                          ergo de foto kijkt naar het westen.
                          standpunt te Limmel
                          en dan zie ik de Bebouwing van Boscherveld
                          Iets te oud voor re-educatie
                          iets te jong voor afdanking
                          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                          Opmerking


                          • #28

                            Opmerking


                            • #29
                              Click image for larger version  Name:	Plattegrond van Maastricht, ca 1895 - detail pompstation.jpg Views:	0 Size:	469,8 KB ID:	102134

                              Detail plattegrond van Maastricht, ca. 1890-1895. Rechtsonder het "Waterleiding Pompstation". Volgens mij is dat precies de plek waar een gedenksteen van de waterleiding is ingemetseld in de fabrieksmuur aan de Heugemerweg.

                              Opmerking


                              • #30
                                Ja bij nadere beoordeling van fotomateriaal lijkt het te kloppen.

                                https://upload.wikimedia.org/wikiped...%281970%29.jpg
                                Iets te oud voor re-educatie
                                iets te jong voor afdanking
                                m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X