Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Doe Het Zelf-zaken in Maastricht in de jaren 1950 en 1960

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Doe Het Zelf-zaken in Maastricht in de jaren 1950 en 1960

    beste Forumleden,
    Ik ben als hoofdredacteur van Jaarboek Maastricht 2019 bezig met de samenstelling en de teksten. De thema's van dit jaar omvatten o.a. de herdenking van 75 jaar bevrijding. In dat kader komt ook de wederopbouw na de oorlog aan de orde. Vanaf de vroege jaren '70 hebben we grote Doe Het Zelf-zaken als Gamma en Praxis, die mede mogelijk maken dat we zelf onze tuin aanleggen en huizen verbouwen. Maar hoe was dat twee decennia eerder? Ik ken Vogels aan de Kesselskade, de Witte Ster aan het Volksplein, Hubo in Scharn en de zaak van ... in Wyck. Wie heeft informatie uit de jaren 1950 en 1960 over Doe Het Zelfzaken in Maastricht, die toen nog gewoon ijzerhandel genoemd werden?

  • #2
    Geachte heer Wetzels, beste Eric,

    Welkom op het forum Mestreech Online.

    Enkele 'Doe Het Zelfzaken' (IJzerwarenhandel) die mij invallen zijn:

    IJzerwaren- en gereedschappenhandel
    Richard Bogman
    (Wycker) Grachtstraat 11 - 13
    Wyck - Maastricht
    tel. 043 - 11911

    IJzer- en emaillewaren
    A. Theunissen
    Populierweg 73
    Limmel - Maastricht

    Hopelijk zijn er nog meer forumleden die meer informatie voor u hebben.
    Mestreechter Geis mage beleve
    en dat door te kinne geve.
    God, wat is dat sjiek ! © Wigo

    Opmerking


    • #3

      Opmerking


      • #4
        Bonjour Eric,

        Een beetje zoeken op Delpher met de combinatie Maastricht prox ijzerhandel, van 1950-1970,leverde een rijke oogst op aan advertenties, zij het dat het nog maar eens moet worden nagecheckt. Het is niet altijd duidelijk of het inderdaad gaat om een ijzerhandel pur sang.

        1952 Fa. Houtappel, ijzerhandel te Maastricht
        1956 Frans Vogels, Kesselskade 63
        1962 'Hoeberechts heeft 't, Muntstraat 13 (?)
        1963 De Vries' IJzerhandel te Amersfoort, Haarlem en Maastricht (ook in 1964 en 1965)
        1963 IJzerhandel Martin Raike, Bosscherveld
        1963 Fa. H. Delahay en Zn, Hoenderstraat 15 (?)
        1963 Dom van de Bergh (?)
        1963 "Hoeberechts heeft 't". Munstraat (?)
        1964 Fa. R. Bogman, Wijker Grachtstraat 13
        1964 Louis Frederix, Grote Gracht 86 (?)
        1965 handelaar in oud ijzer, Lage Frontweg (?)
        1966 IJzerhandel Bollen, Brusselsestraat
        1966 N. Braun en Zn., Platielstraat 6a (?)
        1970 S. Bollen, Brusselsestraat.

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6
            Doe het zelf-zaken (DHZ)

            Oorspronkelijk geplaatst door Eric Wetzels Bekijk bericht
            Dit was mijn eerste keer op F.M.O.L.
            Ik hoop dat je nog vaak terugkomt, Eric, maar dan wel op Mestreech Online, in de wandeling door insiders ook wel MO genoemd. De afkorting die jij ervan maakt, strijkt me tegen de haren in. Al kan ik het je niet kwalijk nemen: we hebben op de site nergens een citeerinstructie staan. Mestreech Online is echter een begrip, FMOL zegt niemand wat. Als het per se moet vanwege korte referenties, maak er dan FMO = Forum Mestreech Online = www.forum.mestreechonline.nl van.

            Oorspronkelijk geplaatst door Eric Wetzels Bekijk bericht
            Waar het mij om gaat is dat ik een beeld kan schetsen (heel beknopt) van de kleine winkeliershandel in DHZ, die verdrongen wordt door de grote en overgrote ketens.
            http://forum.mestreechonline.nl/foru...bankiers/page2www.wigosite.nl.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 11 oktober 2019, 11:07. Reden: aanvulling

            Opmerking


            • #7
              Hout- en bouwmaterialenhandel hoort toch ook bij de DHZ-zaken uit die tijd veronderstel ik als ervaren DHZ-er?

              Opmerking


              • #8
                Nog eentje ca. 1955:

                IJzerhandel (ijzerwaren, hang- en sluitwerk en gereedschappen)
                v.d. Muysenbergh & Huisinga
                Muntstraat 31
                Maastricht

                Mestreechter Geis mage beleve
                en dat door te kinne geve.
                God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                  Hout- en bouwmaterialenhandel hoort toch ook bij de DHZ-zaken uit die tijd veronderstel ik als ervaren DHZ-er?
                  Ik denk van wel, Breur. En om Eric op gang te helpen hier een link in Delpher die begint met een groot aantal advertenties van ene Gilissen en Zoon op de Scharnerweg, houthandel onder meer te Maastricht:
                  1950-1970: https://www.delpher.nl/nl/kranten/re...sortfield=date.

                  Voor de periode 1971-1995, langer dan de voorgaande, krijg ik minder treffers: https://www.delpher.nl/nl/kranten/re...5%22)&coll=ddd. Maar Eric moet het wel even zelf doorlopen.

                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 11 oktober 2019, 09:33.

                  Opmerking


                  • #10
                    Jac. Linssen: hout en bouwmaterialen, Capucijnenstraat 52. Rond 1940 tot .... Kijk ook eens op

                    Opmerking


                    • #11
                      De eerste doe het zelf zaak die ik ken waar je zelf de schrootjes op het karretje gooide en de nagels en schroeven in 50 stuk verpakt kon kopen lag in de Francois de Veyestraat achter het PLEM gebouw waar nu de dierenambulance ligt { om en nabij 1975 }. Al mijn voorgangers noemden zaken waar geen selfservice mogelijk was zoals dat in de huidige DHZ / DIY filialen wel kan.
                      Iets te oud voor re-educatie
                      iets te jong voor afdanking
                      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                      Opmerking


                      • #12

                        Opmerking


                        • #13
                          Doe-het-zelf (DHZ) of klussen is een benaming voor een creatieve of constructieve activiteit die door een amateur wordt uitgevoerd, in tegenstelling tot werk dat beroepsmatig door een vakman wordt gedaan. Creatieve activiteiten vallen meer onder de benaming: knutselen of hobby. Je koopt geen kant en klaar speelgoed, meubels, etc. maar maakt deze zelf.
                          In Maastricht hadden wij in de zestiger jaren de hobbyzaak van Grummer in de Maastrichter Smedenstraat. Daar was ik erg blij mee omdat ik veel aan vliegtuigmodelbouw deed. Ze verkochten ook modelvliegtuigmotortjes, plastic vliegtuigjes en veel meer in die dagen. Een paar jaar geleden maakte ik van balsahout een vliegtuig lijnmodel. Zie link: https://www.youtube.com/watch?v=IKXU-FO0xG8

                          Opmerking

                          Bezig...
                          X