Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Bezoek aan de Bouillonstraat

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Bezoek aan de Bouillonstraat

    Gezien de complimenten (zie hier; dank, dank!) nog maar eens een stukje wat ik een tijdje geleden schreef...

    Jaren geleden liep ik een beetje nerveus de Bouillonstraat op. Ik was bij een vriendin (laten we haar Denise noemen) uitgenodigd om een hapje te komen eten in haar nieuwe huis. De avond was zwanger van mogelijkheden. Denise is op de hoogte van mijn liefde voor Maastricht. Ik besloot haar daarom te imponeren met een stukje kennis over de Bouillonstraat en dook eerder die dag de boeken in.

    De herkomst van de naam ‘Bouillonstraat’ heeft al heel wat schrijvers bezig gehouden. De mooiste verklaring geeft toch wel stadsarchivaris Franquinet -later bewerkt door Nuijts- in 1909. Op de Bouillonstraat zou een huis of villa van Godfried van Bouillon gelegen hebben. Deze Godfried is natuurlijk bekend als de eerste kruisvaarder. Hij vertrok in 1096 naar het Heilige Land. Daar wist hij de stad Jeruzalem inderdaad in te nemen. Zo werd hij de eerste Heerser over de nu nog betwiste stad. In 1100 werd Godfried daar vermoord. Maar, zo schrijft Franquinet, dat is niet alles. Volgens een document uit 1096 bevond Godfried zich samen met twee broers en zijn moeder in Maastricht. Franquinet: ‘Het is dus niet gewaagd uit deze omstandigheid te besluiten dat in datzelfde jaar 1096, dat de eerste kruistocht begon, de Hertog van hieruit naar het leger der kruisvaarders vertrok’. De eerste kruistocht vertrok dus zowat uit Maastricht!

    Toch maar even de Historische Encyclopedie Maastricht erbij gepakt. Deze geeft een wat meer prozaïsche verklaring. ‘Bouillon’ zou een verbastering zijn van biljoen, wat aflopende straat betekent. Ik besloot dit laatste maar niet te vertellen en onder het genot van een glas wijn diste ik mijn verhaal op.

    Het werd later en later. Denise lachte - ik dus ook. Dat verging echter toen ik wat later alleen die aflopende straat uitzwalkte. Terwijl mijn voetstappen tegen de huizen echoden realiseerde ik het me: ook deze kruistocht is niet goed afgelopen.

  • #2
    Vraagje! Ben je wel thuisgekomen?
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

    Opmerking


    • #3
      Ik leef nog!

      Opmerking


      • #4
        Gelukkig!
        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

        Opmerking


        • #5
          Spontaan, belangstellend en meelevend zoals wij altijd zijn: heb je wel de sleutel van haar kuisheidsgordel kunnen ontfutselen tijdens jullie roes als gevolg van het ledigen en consumeren van de inhoud van een gewonnen fles wijn met de intentie een duplicaat van de sleutel te laten maken?

          Opmerking


          • #6
            Hahaha! Nee, helaas....

            Als dat wel zo was geweest had dit verhaal waarschijnlijk nooit MO gehaald.

            Opmerking


            • #7
              Misschien zag Denise wel iets in de burgemeester, maar niet een avondje met Godfried van Bouillon
              Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

              Opmerking

              Bezig...
              X