Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Een avondje LGOG

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Een avondje LGOG

    Gisteravond bezocht ik samen met twee actieve leden van deze website de lezing van Titus Panhuysen over de Sint Servaas basiliek. Een poging tot een inhoudelijk verslag is hier te vinden, vanaf post # 45. Omdat ik graag wat bazel over achtergronden, bij dezen ook nog een ander verslag van de avond.

    Haastig spoedde ik me naar de Stayokay - mijn vriendin had me een beetje vertraagd en ik was de tijd uit het oog verloren. Een beetje gehaast betrad ik de zaal waar ik naar enig spieden mijn twee kameraden aantrof. Zij hadden netjes een plekje vrijgehouden in de overvolle zaal. Wie zich afvraagt of de geschiedenis in Maastricht leeft moet maar eens naar een lezing van Titus Panhuysen. In de zaal waren minimaal 150 mensen aanwezig. Geschiedenis leeft dus; maar de vraag 'hoe lang nog?' lijkt op zijn plaats. De gemiddelde leeftijd van het gezelschap schat ik op 65 jaar. Ik denk dat de aanwezige MO-leden de gemiddelde leeftijd aanzienlijk omlaag brachten. Een insider zei me dat het goed mogelijk was dat ik het jongste lid ben van LGOG; ik hoop van niet.

    Het gezelschap kan getypeerd worden als de well-to-do van Maastricht. Een onvertogen woord zou er die avond niet klinken, de omgangsvormen waren uiterst hoffelijk en het chauvinisme straalde er (gelukkig!) vanaf. Wanneer Panhuysen een opmerking maakte die een andere stad bevoordeelde of de belangrijke positie van Maastricht in de vroege Middeleeuwen afzwakte, dan leidde hij dit in met excuses of zei hij: 'U hoeft het natuurlijk niet met mij eens te zijn....' En zo hoort dat!

    Mijn persoonlijke hoogtepunt van de avond was ook niet het verhaal van Panhuysen, maar de pauze. De koffie stond in kannen klaar op een tafel; en ondanks de drukte werd in alle gemoelijkheid de koffie geschonken door de aanwezigen. Ik kreeg zelfs een kopje aangereikt. Leden van LGOG lijken me dan ook de eersten die tot de hemel worden toegelaten. Gelukkig ben ik dus ook lid....
    Met een kop koffie in de hand zocht ik mijn gezelschap op. Nu zijn we door deze website behoorlijk in de boter gevallen, want tijdens de pauze werd ik voorgesteld aan enkele schrijvers van historische boeken over Maastricht. Ook werden met een hoofdknik en een vluchtige omschrijving bekende auteurs over het Maastrichtse geduid. Leuk, leuk, leuk..... Een gezicht bij de boeken.

    Voor herhaling vatbaar? Jazeker! Maar ik moet toch snel eens op zoek naar wat leeftijdsgenoten. Anders staat LGOG binnen afzienbare tijd voor 'Lang Geleden Opgedoekt Genootschap'.
    Last edited by burgemeester; 8 februari 2011, 20:26.

  • #2
    .. en zo jong van hart .

    Opmerking


    • #3
      Dat talent voor kleine cursiefjes heeft onze burgemeester al eens eerder laten zien. Ik herinner me tenminste een levendig, spits en enigszins hilarisch verslag van een bezoekje aan het archief...
      Last edited by Clio; 9 februari 2011, 13:35.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
        Voor herhaling vatbaar? Jazeker! Maar ik moet toch snel eens op zoek naar wat leeftijdsgenoten. Anders staat LGOG binnen afzienbare tijd voor 'Lang Geleden Opgedoekt Genootschap'.
        Burgemeester legt de vinger op de zere plek. Bij al mijn vrijwilligerswerk ben ik met mijn 59 jaren vaak de jongste! Ik ken velen die lid zijn van het L.G.O.G. Aardige mensen met verstand van zaken. Is er sprake van een stoffig imago? Is de drempel om lid te worden te hoog? Is de club te hecht en dan bedoel ik dat aspiranten een beetje genegeerd worden? Zijn jongeren niet geïnteresseerd in historie? Zijn jongeren overwegend met hun eigen persoontje bezig? Ik heb geen antwoorden op al deze vragen. Ik kan alleen maar gissen.

        Opmerking

        Bezig...
        X