Ik kwam een enkele weken oude vraag tegen van Lucy. Hoe zit het nou met poststukken (pakketten) die via internet besteld worden, en die uiteindelijk door de besteller zelf moeten worden opgehaald bij een depot.
Vooropgesteld: het betreffende probleem is opgelost.
Even een korte uitleg:
Mensen weten vaak niet via welk kanaal ze post kunnen verwachten. We hebben in Maastricht meerdere postdiensten. Post NL, Business-Post, Sandd en de afgeleide van DHL (dat is meen ik netmail, kan ook selectmail zijn, wat iets anders is als SelektVRACHT).
Veel mensen kennen het verschil niet. Ze ''kennen'' alleen PostNL, die foutief nog steeds de PTT of ''de post'' genoemd wordt. Ook al sta je voor hun neus met een logo van Business-Post, toch vragen ze je of je van Sandd bent, terwijl die heel andere bedrijfskleuren hebben. Maar hoe duidelijk kan het zijn als je bedrijfskleding draagt?
Mensen snappen het niet, terwijl het toch duidelijk genoeg is.
En dan krijg je te horen: ''maar het wordt toch zo ingewikkeld gemaakt tegenwoordig, er zijn ZOVEEL postdiensten hier, we weten het ook allemaal niet meer.
Nou: ''zoveel'', dat is behoorlijk overdreven, er zijn er dus 4, waarvan mensen in Maastricht en omgeving slechts drie regelmatig door de straten kunnen zien komen. Bovendien verschilt PostNL, Business-Post en Sandd zodanig van bedrijfskleding, dat je echt behoorlijk visueel gehandicapt moet zijn om het verschil niet te kunnen zien.
Mijn ervaring is dan ook dat het onverschilligheid van de mensen is. Post van andere bedrijven ''retour'' nemen, ik doe het niet, ik MAG het niet eens.
Andersom: wij zijn ook vaak het aanspreekpunt wanneer mensen poststukken die ze verwachten, NIET hebben ontvangen. Programmagidsen: wij bezorgen ze niet. Van geen enkele omroep. Probeer het die mensen uit te leggen, en ze snappen het nog steeds niet. Vervolgens dreigen ze de werkgever erop aan te spreken, hetgeen in een aantal gevallen ook gebeurd is, en daar krijgen ze hetzelfde te horen.
Een week later hebben ze de gids weer niet ontvangen, en weer spreken ze de eerste bezorger aan die ze toevallig tegenkomen. Is dat nou dommigheid, onverschilligheid, of hoe moet ik dat zien?
Vooropgesteld: het betreffende probleem is opgelost.
Even een korte uitleg:
Mensen weten vaak niet via welk kanaal ze post kunnen verwachten. We hebben in Maastricht meerdere postdiensten. Post NL, Business-Post, Sandd en de afgeleide van DHL (dat is meen ik netmail, kan ook selectmail zijn, wat iets anders is als SelektVRACHT).
Veel mensen kennen het verschil niet. Ze ''kennen'' alleen PostNL, die foutief nog steeds de PTT of ''de post'' genoemd wordt. Ook al sta je voor hun neus met een logo van Business-Post, toch vragen ze je of je van Sandd bent, terwijl die heel andere bedrijfskleuren hebben. Maar hoe duidelijk kan het zijn als je bedrijfskleding draagt?
Mensen snappen het niet, terwijl het toch duidelijk genoeg is.
En dan krijg je te horen: ''maar het wordt toch zo ingewikkeld gemaakt tegenwoordig, er zijn ZOVEEL postdiensten hier, we weten het ook allemaal niet meer.
Nou: ''zoveel'', dat is behoorlijk overdreven, er zijn er dus 4, waarvan mensen in Maastricht en omgeving slechts drie regelmatig door de straten kunnen zien komen. Bovendien verschilt PostNL, Business-Post en Sandd zodanig van bedrijfskleding, dat je echt behoorlijk visueel gehandicapt moet zijn om het verschil niet te kunnen zien.
Mijn ervaring is dan ook dat het onverschilligheid van de mensen is. Post van andere bedrijven ''retour'' nemen, ik doe het niet, ik MAG het niet eens.
Andersom: wij zijn ook vaak het aanspreekpunt wanneer mensen poststukken die ze verwachten, NIET hebben ontvangen. Programmagidsen: wij bezorgen ze niet. Van geen enkele omroep. Probeer het die mensen uit te leggen, en ze snappen het nog steeds niet. Vervolgens dreigen ze de werkgever erop aan te spreken, hetgeen in een aantal gevallen ook gebeurd is, en daar krijgen ze hetzelfde te horen.
Een week later hebben ze de gids weer niet ontvangen, en weer spreken ze de eerste bezorger aan die ze toevallig tegenkomen. Is dat nou dommigheid, onverschilligheid, of hoe moet ik dat zien?
Opmerking