Aankondiging

Sluiten

Financiële situatie van ons forum (april 2025)

Beste lezers, volgers en leden van MestreechOnline,

Tijdens de vergadering van 9 april 2025 hebben wij als stichtingsbestuur van MestreechOnline helaas weer moeten vaststellen dat de financiële situatie van ons forum verre van rooskleurig is.
We hebben eerder, in september 2021, een soortgelijk bericht de wereld ingestuurd.

In 2021 konden wij een crisis afwenden door ruimhartige donaties van leden en sympathisanten.
Voor de exploitatie en het online houden van ons forum was rond de € 300,- per jaar nodig.
Inmiddels - en dat zal niemand verbazen - zijn alle prijzen en rekeningen drastisch gestegen.
Om ons forum anno 2025 in de lucht te houden hebben we minstens € 650,- per jaar nodig en dan is het nog passen en meten.
In de komende jaren zullen de exploitatiekosten waarschijnlijk alleen maar oplopen.

Gelet op onze huidige financiële positie kunnen wij t/m september 2025 aan onze betalingsverplichtingen voldoen.
Tot nu toe hebben wij als stichting sponsoring en/of reclame van ons forum afgewezen.
Dit is overigens altijd in overleg geweest met de leden.
In 2024 zijn we wel een samenwerkingsverband aangegaan met De Nieuwe Ster.
Dit heeft ons enige financiële ruimte gegeven, maar dit samenwerkingsverband is inmiddels weer beëindigd.

Concreet betekent dit, dat onze data vanaf september 2025 niet meer online opvraagbaar zijn en dat feitelijk het forum MestreechOnline moet stoppen.
Uiteraard is dit niet wat wij willen!

Om ons forum voort te zetten zullen wij, vier jaar later, helaas weer een beroep moeten doen op donaties van leden, lezers en volgers.
Iedere donatie is uiteraard welkom, dit kan eenmalig, jaarlijks of maandelijks.
Enkele leden doneren tot op de dag van vandaag maandelijks (automatisch) een klein bedrag, laten we zeggen een kopje koffie per maand, dit waarderen wij enorm.

In de tussentijd gaan we als bestuur uiteraard ook op zoek naar wellicht een oplossing, zodat we hopelijk niet jaarlijks deze boodschap moeten verkondigen.

Uiteraard staan we ook open voor andere ideeën.
Los daarvan zijn wij als bestuur, dat nu uit 4 leden bestaat, op zoek naar uitbreiding en frisse impulsen.
Dus als u interesse heeft horen wij dit graag.

Als u wilt doneren kan dat via bankrekening (IBAN): NL73 ABNA 0615 0242 54 o.n.v. Stichting MestreechOnline Maastricht.

Als u een donatie wenst te doen en reeds een geregistreerd lid bent van MestreechOnline, kunt u uw gebruikersnaam, indien u dat wenst, vermelden bij de overschrijving.
U krijgt dan bij uw avatar de toevoeging “Vriend van M.O.” vermeld.

Het stichtingsbestuur MestreechOnline

Klik hier om naar het artikel (posting) te gaan

Meer lezen
Minder zien

Postbezorging in Maastricht

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Postbezorging in Maastricht

Ik kwam een enkele weken oude vraag tegen van Lucy. Hoe zit het nou met poststukken (pakketten) die via internet besteld worden, en die uiteindelijk door de besteller zelf moeten worden opgehaald bij een depot.

Vooropgesteld: het betreffende probleem is opgelost.

Even een korte uitleg:

Mensen weten vaak niet via welk kanaal ze post kunnen verwachten. We hebben in Maastricht meerdere postdiensten. Post NL, Business-Post, Sandd en de afgeleide van DHL (dat is meen ik netmail, kan ook selectmail zijn, wat iets anders is als SelektVRACHT).

Veel mensen kennen het verschil niet. Ze ''kennen'' alleen PostNL, die foutief nog steeds de PTT of ''de post'' genoemd wordt. Ook al sta je voor hun neus met een logo van Business-Post, toch vragen ze je of je van Sandd bent, terwijl die heel andere bedrijfskleuren hebben. Maar hoe duidelijk kan het zijn als je bedrijfskleding draagt?

Mensen snappen het niet, terwijl het toch duidelijk genoeg is.

En dan krijg je te horen: ''maar het wordt toch zo ingewikkeld gemaakt tegenwoordig, er zijn ZOVEEL postdiensten hier, we weten het ook allemaal niet meer.

Nou: ''zoveel'', dat is behoorlijk overdreven, er zijn er dus 4, waarvan mensen in Maastricht en omgeving slechts drie regelmatig door de straten kunnen zien komen. Bovendien verschilt PostNL, Business-Post en Sandd zodanig van bedrijfskleding, dat je echt behoorlijk visueel gehandicapt moet zijn om het verschil niet te kunnen zien.

Mijn ervaring is dan ook dat het onverschilligheid van de mensen is. Post van andere bedrijven ''retour'' nemen, ik doe het niet, ik MAG het niet eens.

Andersom: wij zijn ook vaak het aanspreekpunt wanneer mensen poststukken die ze verwachten, NIET hebben ontvangen. Programmagidsen: wij bezorgen ze niet. Van geen enkele omroep. Probeer het die mensen uit te leggen, en ze snappen het nog steeds niet. Vervolgens dreigen ze de werkgever erop aan te spreken, hetgeen in een aantal gevallen ook gebeurd is, en daar krijgen ze hetzelfde te horen.

Een week later hebben ze de gids weer niet ontvangen, en weer spreken ze de eerste bezorger aan die ze toevallig tegenkomen. Is dat nou dommigheid, onverschilligheid, of hoe moet ik dat zien?
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

Pakketjes

Voor de leesbaarheid hierbij een tweede bericht, het betreft ook een ander soort poststukken.

Bij pakjes ligt het anders. Wij krijgen die van een externe, meestal buitenlandse, partner. Pakjes bezorgen behoort echter niet tot onze basistaken.

Ook hier geldt: er zijn diverse ''spelers'' op de markt. Ik noem er enkele:

TNT (voorheen TNT-PostNL), GLS, DPD, UPS, Fedex, DHL, en Business-Post.

Dit zijn ze lang niet allemaal. Er zijn ook contracters, zoals ATS, die voornamelijk voor TNT werken. Ik zie vaker het witte busje met rode letters.

Zoals gezegd: Pakketjes bezorgen behoort niet tot de kerntaken van Business-Post. Het houdt ons van de eigenlijke taak (briefpost bezorgen) af. We ervaren het zelf als onhandig, omdat mensen vaak niet thuis zijn overdag. Dat laatste zullen veel pakketdiensten meemaken.

Ik stel me op het standpunt dat het afgeven aan buren ''not done'' is. Niet iedereen denkt er zo over, niet iedereen heeft er bovendien moeite mee. Maar ik doe het liever niet, en laat een bericht achter wanneer de bewoner niet thuis wordt aangetroffen. Ik bedoel dus: wanneer ik geen gehoor krijg aan de voordeur.

Dat ons depot aan de rand van de stad ligt, maakt het er allemaal niet makkelijker op. Voor de een is het een korte rit erheen, voor de ander een rit van soms 6 km. We kunnen helaas niet blijven aanbieden.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Mensen vergeten overigens vaak dat Business-Post niet te vergelijken is met PostNL of met Sandd, het is en blijft wel een WSW-onderneming. Niet dat wij er met de pet naar mogen gooien, een poststuk moet gewoon op het adres worden bezorgd dat op het poststuk staat, en daar doen wij ons best voor. Wat bewoners echter vaak vergeten, of simpelweg niet snappen: wij mogen NIET op naam bezorgen.

Post gericht aan dhr Janssen op de Dorpsstraat 1 moet op dat adres worden bezorgd, ook al woont daar geen meneer Janssen. Dikke pech voor de bewoner, maar daar kunnen wij als bezorger niets aan doen.

PS: Breur, dit laatste geldt voor ALLE achternamen. Niet dat ik te horen krijg: en hoe zit het met de naam Willems, Smeets, Pieters, etc........

Opmerking

Ik zie er velen aan de deur. De meesten heel klantvriendelijk. Alleen moet je er soms een hele dag voor thuisblijven. Iedereen komt op een ander moment. Maar die verdomde elastiek-weggooiers

Opmerking

Dat zijn die van PostNL, die elastieken mag je voor mij bewaren, ze functioneren met het huidige weer ook uitstekend als anti-slip-middel. Gewoon een paar om je schoenen doen, en zelfs met de ergste ijzel kun je niet op je snufferd gaan.

Doel van dit ''draadje'' is eigenlijk om mensen zich ervan bewust te maken dat post bezorgen heel anders in elkaar zit dan ze vaak denken.

Met name ''foute post'': die is dus vaak niet fout bezorgd, maar fout geadresseerd. Nu komen er onvermijdelijk meer bezorgfouten voor in december dan in andere periodes van het jaar, maar dat komt voor een groot deel door inzet van onervaren bezorgers, en de hoeveelheid post. Met slecht weer kun je bovendien vaak ook de huisnummer-toevoegingen minder goed lezen.

Maar in normale omstandigheden mag dat geen excuus zijn.

Opmerking

Ik wil toch een kantekening maken
          enkele jaren geleden zag je een vaste bezorger
          nu is het vrij wisselend .
          En komt ook vaker voor dat je verkeerde post krijg waar toch
          duidelijk het nummer op staat of straat
          oa
          St Servaasklooster is toch iets anders dan
          St Servaasbolwerk.

Opmerking

Volkomen mee eens Ton, die fouten mogen niet worden gemaakt.

Echter: waar je zelf de post sorteert, haal je die fouten er makkelijk uit. Bij ons wordt eerst gekeken naar de straatnaam (is het Bolwerk of is het Klooster), als je die splitsing hebt gemaakt, kun je niet meer per ongeluk Bolwerk in Klooster bezorgen, of andersom.

Fouten maakt iedereen weleens, ik zal ook zeker niet foutloos zijn.

Maar wat jij zegt: ''vroeger had je een vaste bode''. Ja, dat kan kloppen, maar wat heel veel mensen niet weten, is dat ''vroeger'' ook betrekkelijk is.

Veel mensen redeneren maar een paar jaar terug, en herinneren zich van voor die tijd alleen de PTT-postbode.

Maar de tijd vervliegt, mensen realiseren zich niet dat die al tientallen jaren niet meer langs de deur gaat. De vroegere PTT splitste zich namelijk al eind jaren 80 op in KPN en PTT, dat was meen ik in 1987, dus ruim een kwart eeuw geleden.

Maar Business-Post (die naam wordt overigens gevoerd sinds 2006), die bestaan nu ook al ruim 40 jaar. Dat weten veel mensen niet. Mensen herkennen alleen de PTT, en als het een beetje ee zit, ook Sandd, De fel gekleurde gele jassen met roodzwarte opdruk, al staat het er met KOEIELETTERS op, mensen zien ons vaak niet.

Ik hoop dat de mensen het verschil eens gaan zien, zodat bij een foutbezorging ook de juiste bezorger wordt aangesproken.

Door de onverschillige houding van veel mensen zit dat er tot nu toe niet in.

Ik zeg vaak tegen mensen: laat mij het fout bezorgde poststuk eens zien? En dan krijg ik een poststuk te zien met het logo van 1 van de andere bezorgers. En toch willen ze me dat met alle geweld in handen duwen. NEE, dus. Die fout heb IK niet gemaakt, het staat duidelijk op het poststuk van welke bezorgdienst het afkomstig is.

Dat bedoel ik met onverschiiligheid: mensen zien een postbezorger, en die heeft ''dus'' de fout gemaakt.

Opmerking

Overigens zullen er in wijk 11, 12, 13, 14 en 19 momenteel bijna geen bezorgfouten worden gemaakt. Let er maar eens op als jullie in 1 van deze wijken wonen, en er een poststuk foutief bezorgd wordt, Zelden of nooit zal dat van Business-Post afkomstig zijn.

Sandd staat aan kop met de meest onverschillige bezorgers en verreweg de meeste bezorgfouten, hoewel er uitzonderingen zijn. PostNL heeft redelijk gemotiveerde bezorgers, zelfs nu nog, maar door de grotere hoeveelheid post is de kans op bezorgfouten ook groter.

Opmerking

Haas ken jij ook de pakketdienst SSB BVBA in Antwerpen?
                Deze zijn helemaal erg, op vrijdag 4 januari zouden ze een pakket bij mij komen ophalen hetgeen retour ging NLse winkel.
                Als ik vrijdag niet thuis was zou ik 15 € boete krijgen,...................het pakketje werd na veel aandringen van mij afgehaald op dinsdag 8 januari j.l.
                Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

Opmerking

Dat zijn dus pakket-diensten, daar hebben wij eigenlijk niets mee van doen.

Een pakketdient MAG helemaal geen boete in rekening brengen, ze moeten simpelweg goede afspraken maken met de geadresseerde.

Opmerking

Hoe kan dat nou economisch verantwoord zijn?

Prachtig dat onze Haas eens precies uitlegt hoe de postbezorging anno 2013 in Maastricht werkt cq georganiseerd is!

Als leek kijk ik elke keer met verbazing naar hoeveelheid post- en pakketbezorgers die iedere dag door mijn straat lopen en/of rijden.
                    Dat is het gevolg van het liberaliseren van de post- en pakketmarkt denk ik dan.
                    Liberaliseren bekent concurrentie en concurrentie zorgt voor het drukken van de prijzen ten gunste van de consument.
                    Althans zo heb ik het altijd begrepen, toch?

Maar is de prijs die ik moet betalen voor een post- of pakketstuk wel gedaald sinds de liberalisering?

Al die bezorgers en hun materieel moeten toch betaald worden!
                    Vroeger kwam er één postbode van de PTT en, bij mijn weten, één pakketdienst, nml. Van Gend en Loos.
                    Die kwam op een min of meer dagelijks vast tijdstip en als hij voorbij was wist je dat die dag geen post of pakketje meer kwam.

Nu is het een dagelijks komen en gaan van bezorgers.
                    Hoe kan dat dan voordelig zijn voor de consument?

Bovendien sprak ik laatst met een ander MO-lid die momenteel voor zijn postbedrijf te werk is gesteld in een grote Brabantse stad, omdat het daar allemaal niet soepel liep.
                    Hij legde mij uit dat hij een route, met al zijn ervaring, in pakweg anderhalf uur liep.
                    De veel goedkopere oproepkrachten, zonder ervaring, liepen dezelfde route in ruim 3 uur.
                    Ben ik nu gek, of snap ik de economische modellen gewoon niet?

Nog even los van alle economische modellen.
                    De sociale controle die er vroeger, als bijvangst was met de oude PTT-bezorger, geven we als samenleving ook nog even gratis en voor niets weg.
                    Vooruitgang heet dat geloof ik........ :(
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Wat voorheen Van Gend en Loos heette, dat is later over gegaan naar Selektvracht, niet te verwarren met selectmail.

De postbezorging via de MTB, die nu Business-Post heet, heeft echter niets te maken met de liberalisering. Dat kan ook niet, want die liberalisering is er pas veel later gekomen, de eerste WSW-postbezorgers gingen in 1972 de straat op. Die dienst bestond al 20 jaar toen ik er in mei 1992 bij kwam, en ik werk daar nu dus ook al bijna 21 jaar.

Wat mij echter stoort is dat mensen ook ONS aankijken op de gevolgen van de liberalisering, en dat is echt vervelend.

Pier, ik zeg nadrukkelijk niet dat jij dat doet, maar ik schets een opvatting zoals die onder de mensen heerst.

Ik ben nu ruim 20 jaar het sorteersysteem gewend zoals dat bij Busienss-Post gehanteerd wordt: eerst op straatnaam, en dan op nummer. Wij doen niets met postcodeletters bij het op route leggen. Wij zorgen zelf voor de schifting.

Goed, bij het sorteren kan altijd wel een fout gemaakt worden, maar die wordt er bij het op route leggen weer uitgehaald.

Als iemand post voor de Jekerweg bij de Jekerstraat sorteert, dus op het depot, dan zal degene die de Jekerstraat bezorgt, die brief doorgaans eruit vissen, waardoor die alsnog bij de post voor de Jekerweg terechtkomt.

Dat zijn de fouten die bij ons worden gemaakt, en die werken doorgaans niet door tot bij de bezorging.

En als je eenmaal in een straat bent, hoef je alleen maar op huisnummers te letten. Uiteraard moet je wel het juiste bundeltje voorhanden hebben. Dan kan er bijna niets mis gaan, Een beetje bezorger ziet echt wel het verschil tussen nummer 16 en 18 en zal die poststukken niet zomaar in 1 brievenbus gooien.

Nogmaals: aan namen doen wij niet, hoewel je incidenteel best wel een uitzondering mag maken. Maar wat telt, is het adres.

Opmerking

Bezig...
                      X