Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Dibbets en nu wijlen excellentie?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Gesol met lichaam garnizoenscommandant Dibbets

    Voor de volledigheid hier een krantenartikel uit Dagblad De Limburg, d.d. 14 okt. 2011, over hetgeen met het lichaam van generaal Dibbets gebeurd zou zijn.

    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

      Om daar nu een commissie voor aan het werk te zetten vind ik echt een brug te ver....
      Wat bodemradar-onderzoek is een kleine moeite. Dibbets is volgens een opzichter van de genie zeer diep begraven. Dat is toch een minimale inspanning?

      Opmerking


      • #18
        mooie aanvulling

        Een mooie aanvulling voor mijn site, weer meer qwerk. Maar toch zeker het vermelden waard.
        MestreechterSteerke gief um Mestreech.

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Als ik zie en lees welke (letterlijk en figuurlijk) grondverschuiving het nieuwe aanlanden van de Noorderbrug te weeg zal brengen en overigens in het verleden al te weeg heeft gebracht, dan lijkt het mij vrijwel uitgesloten dat nog iets van de stoffelijke resten van Dibbets gevonden zullen worden.
          Ik denk niet dat het vinden van het graf van Dibbets zo moeilijk is. De jongens (meisjes ook?) van stichting Maastricht 1867 zullen daar geen moeite mee hebben. Het maquettedeel van de noordwestelijke vestingwerken met o.a. het graf van Dibbets is al een tijdje klaar. Hier stond het grafmonument van 1841 tot 1867:


          Foto: http://www.maastricht-1867.nl/fotos-bassin.html

          Ik ga ervan uit dat het monument toen nog bovenop het graf stond. Daarna is het weliswaar een paar keer verplaatst, maar uiteindelijk in 1873, volgens het jaartallenoverzicht in de krant van gisteren, toch weer bovenop het teruggevonden graf geplaatst. De huidige locatie moet m.b.v. dit deel van de maquette en de foto uit de krant (en wellicht nog ander materiaal) te reconstrueren zijn. Het enige wat vaag blijft, is wat er in de jaren 1925-1927 wel of niet gevonden is.
          Last edited by El Loco; 15 oktober 2011, 13:28.

          Opmerking


          • #20
            De huidige locatie van de plek op de maquette 1867; tussen de struiken weggetje naar beneden, linkerflank:
            Bestanden bijvoegen

            Opmerking


            • #21
              Op kaart de locatie noordzijde Cabergerweg (pijl):
              Bestanden bijvoegen

              Opmerking


              • #22
                @Breur: begin maar te graven!

                Nieuwe kwestie: als we Dibbets gaan verplaatsen, moeten we dan 'de Stoomp' ook gaan verplaatsen?


                Foto: http://www.maastricht-1867.nl/fotos-bassin.html

                Het grafmonument van Destombe, de opvolger van Dibbets als bevelhebber van de vesting Maastricht, stond van 1845 tot 1925 op deze plek (onder een treurwilg op het bastion Destombes). In dat jaar, twee jaar eerder dan Dibbets dus, werd het verplaatst naar het Waldeckpark.

                Opmerking


                • #23
                  Het is in eerste instantie niet de bedoeling om de resten van baron Dibbets te verplaatsen maar om de grafkelder met zijn stoffelijke resten op te zoeken en indien gevonden te herenigen met zijn grafmonument of zijn stoffelijke resten met die van zijn weduwe op het kerkhof aan de Tongerseweg.
                  Dit graf onder de Noorderbrug nu negeren is niet de manier waarop de gemeente Maastricht piëteitsvol omgaat bij het ruimen van een kerkhof zoals gebleken is bij het ruimen van het Joodse kerkhof op het sphinx terrein.

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                    Het grafmonument van Destombe, de opvolger van Dibbets als bevelhebber van de vesting Maastricht, stond van 1845 tot 1925 op deze plek (onder een treurwilg op het bastion Destombes). In dat jaar, twee jaar eerder dan Dibbets dus, werd het verplaatst naar het Waldeckpark.
                    De opvolger van Dibbets was overigens niet Des Tombes, maar F.B.A.P. baron van der Capellen.
                    Last edited by Pier; 15 oktober 2011, 23:16. Reden: Tombe veranderd in het juiste Tombes
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                      @Breur: begin maar te graven!

                      Nieuwe kwestie: als we Dibbets gaan verplaatsen, moeten we dan 'de Stoomp' ook gaan verplaatsen?
                      Even terugkerend op zijn bijnaam.
                      Hij werd geblesseerd door een kogel aan de rechterknie bij Misa de Tabor in Spanje op 21 maart 1809. Vandaar de bijnaam?

                      Opmerking


                      • #26
                        Over "wijlen" gesproken.

                        Het grafmonument van Juliana Johanna van Tengnagell op de Algemene Begraafplaats te Maastricht verkeerd in een zwaar verwaarloosde toestand, evenals een groot aantal graven van cultuur historisch belang - funerair erfgoed.

                        Voor haar genealogie zie: http://gw1.geneanet.org/hoffman?lang...van+tengnagell

                        Meer over Dibbets en de graven op: http://www.maastrichtvestingstad.nl/.../odv1_2007.pdf

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                          De opvolger van Dibbets was overigens niet Des Tombe, maar F.B.A.P. baron van der Capellen.
                          In de HEM wordt Des Tombes genoemd als de opvolger van Dibbets als opperbevelhebber van Maastricht. Maar het kan niet ontkend worden: in het krantenartikel dat Pier aanhaalt (klik op bovenstaande link) staat duidelijk dat Van der Capellen dat in 1839 was geworden. Hij zal het niet lang uitgehouden hebben. In 1841 is De Stoomp opperbevelhebber.
                          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                          Interessante genealogie. De moeder van mevrouw Dibbets is een Van Dopff. Een nazaat van baron van Dopff, gouverneur van Maastricht (1713-171?

                          Edit: Ingrid Evers heeft inmiddels hier een commentaar gegeven op de vondst van Pier.
                          Last edited by El Loco; 16 oktober 2011, 09:24. Reden: Zie Edit

                          Opmerking


                          • #28
                            Dibbets' kneuk

                            Dagblad De Limburger van 19 oktober 2011:

                            Opmerking


                            • #29
                              Reactie namens Wil Lem.

                              Gelukkig dat nu bekend is dat er geen archeologisch onderzoek heeft plaatsgehad bij de aanleg van de brug.
                              De inschatting van Panhuyzen, alhoewel aan de lage kant, dat er 1 % kans is dat het graf er nog ligt geeft de burger moed.
                              Als technicus vraag ik mij dan altijd af hoe je zo'n inschatting kunt maken en dat 30 jaar na dato.
                              Als je bedenkt dat er vrijwel tegelijkertijd opgravingen in de Servaaskerk waren dan had ik als archeoloog wel geweten waar ik mijn tijd beter kon besteden dan bij een graafkuil te staan kijken.

                              De kelder van Dibbets moet als de graafmachines er tijdens de aanleg van de brug op gestoten waren opgevallen zijn. Misschien heeft men hem aangezien voor een muurrestant en 'ondergeschoffeld' zonder het te melden. Panhuysen kan er niet de volle werktijd bij gestaan hebben.
                              Onbekend is hoe diep de kuil was maar het is zeer goed mogelijk dat de kelder dieper lag. Dat moet na te gaan zijn.

                              Bijgaand een foto van de grafkelder van Des Tombe die in 1925 werd opgegraven, zo zal de kelder van Dibbets er ook ongeveer uitgezien moeten hebben.

                              Niet iets wat je makkelijk over het hoofd ziet
                              Bestanden bijvoegen
                              Last edited by Breur; 19 oktober 2011, 12:30.

                              Opmerking


                              • #30
                                Herdenkingsplaquette Dibbets onder Noorderbrug

                                Inmiddels is het al een paar keer genoemd, maar heb ik nog nergens een foto gezien van de vermoedelijke laatste rustplaats van Bernardus Cornelis Johannes baron Dibbets, zoals die er nu, 24 okt. 2011, bij ligt.
                                Onder de Noorderbrug wordt hij herdacht met onderstaande plaquette.


                                Ik was vandaag in de buurt en ben er even gaan kijken.
                                De plaquette is groter dan ik had verwacht.
                                Ik heb er maar een foto van gemaakt om deze hier te tonen.
                                Last edited by Pier; 25 oktober 2011, 09:52.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X