Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Actie tegen gebruik van bont in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Samantha ik zal proberen je iets uit te leggen.

    Dierenbevrijding gaat om de vrijheid van het dier; dus dat dieren niet moeten worden opgesloten voor menselijke behoeften.


    Hoe gaan dieren er onderling mee om? Die trekken zich er niets van aan wat mensen hierover theoretisch denken. Dieren houden dieren. De mier b.v. buit de bladluis uit. Dieren verkrachten elkaar. Dieren profiteren van het menselijk brain. Als een dier er in mensenogen leuk uitziet (b.v. de leuke oogjes = zeehond) gaan mensen allerlei gekke dingen met deze dieren doen. Roofdieren: die zorgen voor heel wat bontjes. Een kat martelt muizen voor zijn eigen plezier. Zo zijn er nog duizenden voorbeelden.
    De mens staat in de evolutieketen boven aan wat betreft het bepalen wat te doen met de flora en fauna, dat is gewoon een feit. Dieren kun je niet interviewen.

    Nu is de vraag gaan mensen goed om met hun "ondergeschikten"?
    Het antwoord is vaak afhankelijk van de politieke gedachtegoed van iemand, zijn religie of andere invalshoeken. Iedere maatschappij, iedere generatie past het gedachtegoed goedschiks of kwaadschiks aan.

    Anti bont is een beweging die zoals de naam zegt iets wil doen aan het bont gebruik door mensen van dieren die speciaal gefokt worden voor dit gebruik. Dat kan ik mij voorstellen. Maar probeer dan niet meteen van alles ander erbij te slepen zoals emancipatie, mensenrechten enz.
    Respect voor dieren (mensen) breng je mensen bij tijdens hun opvoeding. Maar wat is respect voor dieren: een grotere kooi? Ik betwijfel dit.
    Mijn stelling is dan ook, werk aan respect voor mensen, dan volgt automatisch respect voor dieren.

    Opmerking


    • #17
      Samantha (& Dorus?),

      wat mij tegen staat bij het anti-bont activisme is dat ze hun opvatting aan anderen willen opleggen. Je kunt best tegen het fokken van dieren voor bont zijn, maar het is een opvatting, zoals mijn opvatting er ook een is. Gun een ander zijn/haar mening en val mensen niet lastig als ze besluiten een bontkraagje te kopen. Als jij bij de groentenboer een mango koopt, wil je toch ook niet bij de uitgang geconfronteerd worden met mensen die je daar moreel voor veroordelen? Beul! Harteloze!

      De mens-dier verhouding is iets complex en mensen kunnen daar verschillende meningen over hebben (lees het stukje van Breur hierboven). Want als het je gaat lukken om het fokken van dieren voor bont de wereld uit te krijgen, zul je daar dan stoppen? Of ga je door met activeren tegen het fokken van dieren voor hun vlees? Om vervolgens het eten van vlees door dieren te gaan verbieden? Of het per ongeluk doodtrappen van insecten? Ik chargeer een beetje, maar snap je het probleem? Evolutie betekent toch ook een stukje hardheid. Of ben je tegen survival of the fittest?

      Opmerking


      • #18
        Samantha en de haren mogen een opvatting hebben en mogen die ook van de daken schreeuwen. ( en ik heb sympathie voor die opvatting)
        Hun stem mag gehoord worden. Of zij doorgaat met activeren tegen het fokken van dieren voor het vlees is ook haar zaak. Ook dat mag. (al zou mij dat wat ver gaan )

        Respect hebben voor andermans mening vind ik doorgaans een vereiste maar zeker niet altijd.
        Bij dit onderwerp kan ik mij voorstellen dat je geen respect hebt voor een andere mening.

        Opmerking


        • #19
          Hangt natuurlijk van de bontsoort af! Géén zeehondenbont s.v.p!
          Maar konijnenbont mag toch wel? Of hazenbont?
          Alhoewel ik het ook niet prettig zou vinden bont te dragen als dieren gefokt zijn voor het bont! Maar ieder z'n meug, toch?
          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
            Huh,..dus ik zou geen bontjas mogen dragen omdat jij (en Samantha) dat niet willen ? Kom op zeg !
            Ik hou van duidelijkheid en het antwoord op bovenstaande vraag is: JA !

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
              beetje intolerant, om maar eens 'n understatement te gebruiken.
              Waarom denk jij mij te kunnen voorschrijven wat ik wel of niet kan dragen, ik bemoei me toch ook niet met jouw manier van leven
              Hhmm Olijfje. Ik begrijp jouw niet. Ik heb een mening die niet strookt met de jouwe. Nu leek jij mij net iemand die vond (vindt) dat andere meningen geventileerd mochten (mogen) worden.
              Jammer dat jij wel uitdeelt maar niet wil incasseren.

              Opmerking


              • #22
                Ik zie maar een oplossing
                Diertjes fokken...wachten tot ze hemele gaan.
                Is dan toch geen probleem als wij hun jasje gebruiken. ?

                ps: ik ben er wel tegen als ze deze diertjes dood knuppelen.

                Opmerking


                • #23
                  Als het onderwerp wrevel opwekt tussen MO-leden - die ik allebei zeer hoog heb zitten - hou ik verder mijn mond hierover en heb ik spijt ervan de tegenstellingen (mede) aangezwengeld te hebben. It's not worth it.

                  Opmerking


                  • #24
                    Toch is het goed dat ook over dit onderwerp meningen uitgewisseld worden. Zet mensen (hopelijk) aan tot denken over. Dan heeft iedere mening iets bereikt. En wat betreft de emotie opgeroepen door, zou ik zeggen Schwamm drüber.

                    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=hECy94TWGLk[/ame]

                    Opmerking


                    • #25
                      Zeg breur jij maakt het wel héél bont.
                      Don't PRESS me....

                      Opmerking


                      • #26
                        Kwam door die bedorven melk.

                        Opmerking


                        • #27
                          Wat ik mij afvraag is het feit dat de namaak bontjassen 100% lijken op echte bontjassen, hoe doen die actievoerders dit onderscheiden?
                          Het is voor een leek niet te zien.
                          Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                          Opmerking


                          • #28
                            Microscoop meenemen. Zie je het meteen.

                            Opmerking


                            • #29
                              Is Olijfje al terug van de in DDL aangekondigde Pro-bont demonstratie?
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
                                Wat ik mij afvraag is het feit dat de namaak bontjassen 100% lijken op echte bontjassen, hoe doen die actievoerders dit onderscheiden?
                                Heel simpel: je trekt een draadje of haar uit het kledingstuk en steekt dat aan. Brandt het meteen: kunststof. Brandt het met moeite: echt!

                                Probleem is natuurlijk de aansteker of lucifer: niet zo vanzelfsprekend tegenwoordig dat iemand die bij zich heeft.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X