Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Veegacties op fietsen in centrum Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Veegacties op fietsen in centrum Maastricht

    Maastricht gaat ruimte maken in de fietsenstallingen in het kernwinkelgebied (omgeving Markt en Vrijthof).

    Vanaf woensdag 18 juni 2024, worden 3 dagen lang zogeheten ‘schoonveegacties’ gehouden.
    Ook verkeerd gestalde fietsen worden weggehaald.

    Reguliere rondes
    Deze actie komt boven op de reguliere rondes.
    Handhaving verwijdert permanent verkeerd gestalde fietsen.
    ' We blijven echter zien dat de stallingen vol blijven staan. Het zou dus zomaar kunnen dat het hier om veel weesfietsen of wrakken gaat. Om ruimte te scheppen in de stallingen doen we nu deze actie, zodat we ook een soort nulmeting hebben ', aldus burgemeester Wim Hillenaar.

    Labels en hotspots
    De fietsen worden gelabeld voordat ze worden weggehaald. Dit om eigenaren de kans te geven om hun rijwiel nog te verplaatsen binnen de termijn die daarvoor geldt.
    Fietswrakken worden meteen weggehaald.
    In Wyck zijn inmiddels al labels aangebracht aan fietsen. Hillenaar: ' We doen dit om het voor de fietser prettig te maken om naar de stad te komen op de fiets. Dat stimuleren we, maar dan moet er wel voldoende stallingsruimte zijn. Door onder andere deze actie werken we daaraan. '

    Na de schoonveegactie blijft handhaving actief om met name de hotspots op gezette tijden aan te pakken.
    Hillenaar: ' We juichen elke fietser toe, maar we zien ook dat foutief gestalde fietsen en weesfietsen voor overlast zorgen. We werken er hard aan om dat tegen te gaan en deze actie helpt daarbij.'

    In 2024 werden tot 1 mei 1452 verkeerd gestalde fietsen en fietswrakken opgehaald door handhaving. 45 procent van deze fietsen werd weer opgehaald door de eigenaar, tegen betaling van 50 euro.
    (Bron: Persbericht gemeente Maastricht)

    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Rommelig straatbeeld door fietsen

    Pakweg twee weken geleden kwam ik, nadat ik mijn fiets gratis keurig geparkeerd had in de enorme ondergrondse fietsenparkeerplaats onder het stationsplein, via de roltrappen weer bovengronds in de Stationsstraat.

    Het viel mij direct op dat er tientallen fietsen illegaal geparkeerd stonden tegen de op de middenberm van de stationsstraat geplante bomen.


    Overal staan daar ook nog eens bordjes dat men er geen fietsen mag parkeren.
    Lijkt mij dus appeltje-eitje voor handhaving, maar kennelijk had het toen geen prioriteit.

    Nu kan ik best begrijpen dat je 'even' ergen een fiets neerzet, snel naar een winkel gaat en vervolgens weer de fiets pakt en doorrijdt.
    Een parkeerverbod os ook geen stopverbod. Dus het mag ook wel!
    Maar, zoals op de foto te zien, deze fietsen stonden er net niet 'eventjes'.

    Is toch raar dat wanneer binnen 30-40 meter er een overdekte/ondergrondse GRATIS en BEWAAKTE fietsenparkeerplaats is, deze fietsen gewoon gestald worden op een plek waar het niet is toegestaan.
    Niet alleen dat, het is ook geen gezicht!
    Al zal waarschijnlijk Antonius het weer niet met mij eens zijn....
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Dat de gemeente eerst eens begint met hun eigen regels na te leven. Click image for larger version

Name:	blz 6 van de  11 blz.jpg
Views:	21
Size:	552,4 KB
ID:	107365

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        Rommelig straatbeeld door fietsen
        Al zal waarschijnlijk Antonius het weer niet met mij eens zijn....
        Wat is dat voor flauwe opmerking?
        Iets te oud voor re-educatie
        iets te jong voor afdanking
        m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
          Dat de gemeente eerst eens begint met hun eigen regels na te leven. Click image for larger version  Name:	blz 6 van de  11 blz.jpg Views:	21 Size:	552,4 KB ID:	107365
          Je hebt gelijk Ton.2014!

          Ik wandelende dit weekend door een buitenwijk en zag op verschillende plaatsen fietsen (van vooral studenten?) voor de flat staan, dit terwijl ik weet dat de flats in de kelder ruimte hebben voor genoeg fietsen. Maar kennelijk is is dat te veel werk voor de bezitter/eigenaren/huurder van de fietsen.
          Als de fietsen gestolen worden, mn, die met de blauwe voorband, kost het je bijna niets.
          Dus er nauwelijks een motivatie om de fietsen veilig binnen te zetten.







          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking

          Bezig...
          X