Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Veegacties op fietsen in centrum Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Veegacties op fietsen in centrum Maastricht

    Maastricht gaat ruimte maken in de fietsenstallingen in het kernwinkelgebied (omgeving Markt en Vrijthof).

    Vanaf woensdag 18 juni 2024, worden 3 dagen lang zogeheten ‘schoonveegacties’ gehouden.
    Ook verkeerd gestalde fietsen worden weggehaald.

    Reguliere rondes
    Deze actie komt boven op de reguliere rondes.
    Handhaving verwijdert permanent verkeerd gestalde fietsen.
    ' We blijven echter zien dat de stallingen vol blijven staan. Het zou dus zomaar kunnen dat het hier om veel weesfietsen of wrakken gaat. Om ruimte te scheppen in de stallingen doen we nu deze actie, zodat we ook een soort nulmeting hebben ', aldus burgemeester Wim Hillenaar.

    Labels en hotspots
    De fietsen worden gelabeld voordat ze worden weggehaald. Dit om eigenaren de kans te geven om hun rijwiel nog te verplaatsen binnen de termijn die daarvoor geldt.
    Fietswrakken worden meteen weggehaald.
    In Wyck zijn inmiddels al labels aangebracht aan fietsen. Hillenaar: ' We doen dit om het voor de fietser prettig te maken om naar de stad te komen op de fiets. Dat stimuleren we, maar dan moet er wel voldoende stallingsruimte zijn. Door onder andere deze actie werken we daaraan. '

    Na de schoonveegactie blijft handhaving actief om met name de hotspots op gezette tijden aan te pakken.
    Hillenaar: ' We juichen elke fietser toe, maar we zien ook dat foutief gestalde fietsen en weesfietsen voor overlast zorgen. We werken er hard aan om dat tegen te gaan en deze actie helpt daarbij.'

    In 2024 werden tot 1 mei 1452 verkeerd gestalde fietsen en fietswrakken opgehaald door handhaving. 45 procent van deze fietsen werd weer opgehaald door de eigenaar, tegen betaling van 50 euro.
    (Bron: Persbericht gemeente Maastricht)

    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Rommelig straatbeeld door fietsen

    Pakweg twee weken geleden kwam ik, nadat ik mijn fiets gratis keurig geparkeerd had in de enorme ondergrondse fietsenparkeerplaats onder het stationsplein, via de roltrappen weer bovengronds in de Stationsstraat.

    Het viel mij direct op dat er tientallen fietsen illegaal geparkeerd stonden tegen de op de middenberm van de stationsstraat geplante bomen.


    Overal staan daar ook nog eens bordjes dat men er geen fietsen mag parkeren.
    Lijkt mij dus appeltje-eitje voor handhaving, maar kennelijk had het toen geen prioriteit.

    Nu kan ik best begrijpen dat je 'even' ergen een fiets neerzet, snel naar een winkel gaat en vervolgens weer de fiets pakt en doorrijdt.
    Een parkeerverbod os ook geen stopverbod. Dus het mag ook wel!
    Maar, zoals op de foto te zien, deze fietsen stonden er net niet 'eventjes'.

    Is toch raar dat wanneer binnen 30-40 meter er een overdekte/ondergrondse GRATIS en BEWAAKTE fietsenparkeerplaats is, deze fietsen gewoon gestald worden op een plek waar het niet is toegestaan.
    Niet alleen dat, het is ook geen gezicht!
    Al zal waarschijnlijk Antonius het weer niet met mij eens zijn....
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Dat de gemeente eerst eens begint met hun eigen regels na te leven. Click image for larger version

Name:	blz 6 van de  11 blz.jpg
Views:	83
Size:	552,4 KB
ID:	107365

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        Rommelig straatbeeld door fietsen
        Al zal waarschijnlijk Antonius het weer niet met mij eens zijn....
        Wat is dat voor flauwe opmerking?
        Iets te oud voor re-educatie
        iets te jong voor afdanking
        m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
          Dat de gemeente eerst eens begint met hun eigen regels na te leven. Click image for larger version  Name:	blz 6 van de  11 blz.jpg Views:	21 Size:	552,4 KB ID:	107365
          Je hebt gelijk Ton.2014!

          Ik wandelende dit weekend door een buitenwijk en zag op verschillende plaatsen fietsen (van vooral studenten?) voor de flat staan, dit terwijl ik weet dat de flats in de kelder ruimte hebben voor genoeg fietsen. Maar kennelijk is is dat te veel werk voor de bezitter/eigenaren/huurder van de fietsen.
          Als de fietsen gestolen worden, mn, die met de blauwe voorband, kost het je bijna niets.
          Dus er nauwelijks een motivatie om de fietsen veilig binnen te zetten.







          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            Er zijn inderdaad regels voor verhuurders en V.V.E's waaraan men zich moet houden betreffende fietsstallingen. Er zijn ook regels die compleet onhaalbaar zijn, zoals de fietsenstallingen in het vastgoed te realiseren, waar er geen ruimte eerder voorzien was. De parkeernorm en de interpretatie ervan geeft dan weer iets soelaas. In de buitenruimte mag men als auto parkeerplaatsen gekenmerkte zones voor de fietsstalling predisponeren. Daarmee mag je dan minstens 5 fietsenstallingen op een parkeerplaats voor één auto onderbrengen.

            As je dus heel goed gaat kijken en analyseren zijn eigenlijk de verhuurders en/of V.V.E.'s in gebreke gebleven om dergelijke ongepaste stalling van fiets en of brommer te voorkomen.

            Iets te oud voor re-educatie
            iets te jong voor afdanking
            m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

            Opmerking


            • #7
              REGELS ..en niet alleen voor verhuurders/huisjes melkers en vastgoed..
              OOK voor de gemeente.. Click image for larger version  Name:	blz 6 van de  11 blz.jpg Views:	0 Size:	552,4 KB ID:	107419
              De gemeente stelt 11 blz op ,en niet een leven ze na.
              zelfs bij nieuwbouw zoals Calvarieberg 123 app.. fiets opslag nul ..auto,s nul
              toch lukt het hun zelfs na rechtszaken DE BANAAN,,,, recht te lullen..
              Last edited by Ton.2014; 24 juni 2024, 16:40. Reden: e vergeten.

              Opmerking


              • #8
                https://www.fietsersbond.nl/nieuws/h...-de-architect/

                en daaruit even dit uittreksel

                Daarom werkt bijvoorbeeld het kenniscentrum CROW in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat hard aan een nieuwe ‘Leidraad voor fietsparkeren’. Daarvoor stellen de deskundigen van kenniscentrum CROW richtlijnen op voor bijvoorbeeld het aantal stallingsplaatsen dat er bij dergelijke gebouwen gerealiseerd zou moeten worden. Sinds 1992 bevat ook het Bouwbesluit, waarin alle eisen staan voor nieuwbouw, een paragraaf over het stallen van fietsen. Tot nu toe is de minimale eis dat twee procent van het vloeroppervlak aan een fietsenstalling gespendeerd wordt, maar bij de Raad van State ligt een verdergaande richtlijn.
                En dat is dus een overdekte fietsenstalling die beveiligd is, zelfs als je met de fiets door de woning heen moet naar de tuin berging is dat een stalling.

                Duidelijk is dat voor huisjesmelker en V.V.E.'s dergelijke minimum eisen niet eens bekend zijn. Zoals ik eerder schreef.

                Maar even voor de duidelijkheid is ben het helemaal eens met de veegacties want ook als "Burgersteig gebruiker" kom je onmogelijke situaties tegen. Iedereen kent die plekken zoals onder aan de Kommel hoek Brusselse straat.
                Iets te oud voor re-educatie
                iets te jong voor afdanking
                m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                  https://www.fietsersbond.nl/nieuws/h...-de-architect/

                  en daaruit even dit uittreksel


                  En dat is dus een overdekte fietsenstalling die beveiligd is, zelfs als je met de fiets door de woning heen moet naar de tuin berging is dat een stalling.

                  Duidelijk is dat voor huisjesmelker en V.V.E.'s dergelijke minimum eisen niet eens bekend zijn. Zoals ik eerder schreef.
                  (..)
                  Even voor de helderheid, want ik ben helemaal niet thuis in de wettelijke plichten en rechten rond V.V.E.'s en (onder)verhuur.

                  Wie is nu juridisch verantwoordelijk als een appartement of huis wordt verhuurd en de nieuwe huurders het trottoir (Burgersteig ) vol parkeren?
                  Is dit de verantwoordelijkheid van de nieuwe huurder, de verhuurder of eventueel in een (appartementen)complex de VVE?

                  Ergo.... als dit voortdurend gebeurt, kan de gemeente (Handhaving) dan optreden op grond van het bouwbesluit (of hoe dat ook heet), of kan eventueel alleen strafrechtelijk worden opgetreden o.g.v. de Wegenverkeerswetgeving, namelijk het belemmeren en/of het mogelijk in gevaar brengen van het overige verkeer (waaronder voetgangers!)?

                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #10
                    Zodra een legalisatie wordt aangevraagd van bestaande panden die kamerverhuur herbergen moet de VERHUURDER voldoen aan de stallingsplicht voor fietsen.

                    V.V.E.'s Verenigingen van eigenaren moeten indien nog geen bergingen met toegang voor fietsen zijn voorzien deze toegang mogelijk maken. Voor bezoekers van het pand mogen ze de zogenaamde fiets-spangen plaatsen op eigen terrein waar dit de toegangen niet stoort of mogen ze zelfs op openbaar terrein dergelijke fiets-spangen plaatsen in overeenstemming met de Gemeente op kosten van die V.V.E. (in enkele gevallen betaald de V.V.E. ook precario)
                    Iets te oud voor re-educatie
                    iets te jong voor afdanking
                    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X