Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Overstromings risico kaart (Maastricht)

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Overstromings risico kaart (Maastricht)

    Als inwoner, die met de recente hoge waterstand in de maas een NL-Alert kreeg om mogelijk te evacueren, ben ik toch eens op zoek gegaan naar een kaart waarop de mogelijke overstromings kans is weergegeven. Deze vond ik onlangs bij het Landelijk Informatiesysteem Water en Overstromingen (LIWO). Kaart is te raadplegen op de website https://basisinformatie-overstroming....72735&zoom=14

    Fallor ergo sum

  • #2

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
      Als inwoner, die met de recente hoge waterstand in de maas een NL-Alert kreeg om mogelijk te evacueren, ben ik toch eens op zoek gegaan naar een kaart waarop de mogelijke overstromings kans is weergegeven. Deze vond ik onlangs bij het Landelijk Informatiesysteem Water en Overstromingen (LIWO). Kaart is te raadplegen op de website https://basisinformatie-overstroming....72735&zoom=14
      Mooie vondst, Rubke. Ik kan alleen nergens vinden wat die rode lijn zou moeten aangeven. Is dat een hoogtelijn?

      Die 5m komt dan waarschijnlijk eens in de 10.000 jaar voor!

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
        Mooie vondst, Rubke. Ik kan alleen nergens vinden wat die rode lijn zou moeten aangeven. Is dat een hoogtelijn?
        Als ik 't internet verkeer van de site analyseer is het de omtrek van een dijkring.
        Mocht jeje vervelen, hier nog de hoogwater zuidelijk maasdal ontwikkelvisie 2017, staan de dijkringen ook in.
        Last edited by Rubke; 26 juli 2021, 09:15.
        Fallor ergo sum

        Opmerking


        • #5
          In de 'St Maartenspoort stonden paar decennia geleden de kelders ook altijd onder water bij hoog water van de maas. De opwaartse druk van het grondwater wordt in deze LIWO kaart echter nergens vastgelegd. Als je zag dat de onderdoorgang* van de Wilhelminabrug aan de Fransiscus Romanusweg / Wilhelminasingel volgelopen met water was, waren alle buurtbewoners in de kelders aan het leegruimen.

          Men heeft overigens die de onderdoorgang* van de Wilhelminabrug aan de Fransiscus Romanusweg / Wilhelminasingel en brug met bruggenhoofden niet voor niets volledig vernieuwd in de jaren 70. Waren al te vaak verzakkingen geconstateerd door waterschade.

          Bedankt voor de kaart en link Rubke, altijd boeiend om te weten of je een aanlegsteiger nodig gaat hebben.
          Iets te oud voor re-educatie
          iets te jong voor afdanking
          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
            Bedankt voor de kaart en link Rubke, altijd boeiend om te weten of je een aanlegsteiger nodig gaat hebben.
            (Uit de eerdere PDF, blz 24), stonden de verslaggevers niet precies op dat oranje stukje bij Heugem?

            Click image for larger version

Name:	liwo2.png
Views:	86
Size:	1,06 MB
ID:	103814
            Fallor ergo sum

            Opmerking

            Bezig...
            X