Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gezondste stad van Nederland...... althans bijna

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Gezondste stad van Nederland...... althans bijna

    Maar waar nummer 20 (12+8 ) is gebleven is mij een raadsel )

    De uitslag is als volgt:
    • 1. Groningen
    • 2. Nijmegen
    • 3. Maastricht
    • 4. Almere
    • 5. Amersfoort
    • 6. Apeldoorn
    • 7. Emmen
    • 8. Terneuzen
    • 9. Breda
    • 10. Haarlem
    • 11. Leeuwarden
    • 12. Utrecht
    • 13. Eindhoven
    • 14. Arnhem
    • 15. Den Haag
    • 16. Enschede
    • 17. Amsterdam
    • 18. Tilburg
    • 19. Rotterdam
    • 19. Zaanstad
    Mooi dat Maastricht weer eens in een lijstje in de top 3 staat
    Ik vraag me wel af wat de waarde is van dit lijstje.
    Met de hanteerde criteria zou het dus best kunnen dat Venlo nog beter zou hebben gescoord dan Groningen, maar waarschijnlijk kwam Venlo ongeveer 10.000 inwoners te kort.

    Maar heb ik in de afgelopen jaren niet steeds lijstjes van o.a. stichting Kloar Loch gezien waaruit blijkt dat de luchtkwaliteit in Maastricht allerbelabberdst is?
    En was vorige week niet in het nieuws dat een andere organisatie weer berekend had dat het vliegveld in Beek (MAA) er juist voor zorgde dat mensen Zuid-Limburg en dus Maastricht zouden mijden.

    Ach, al die lijstjes........
    Ik voel me in Maastricht gewoon gezond en geniet van de mooie omgeving. Als ik de vele toeristen zie ben ik waarschijnlijk niet de enige.
    Wat die lijstjes ook zeggen
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking


    • #3
      Toeval of niet, maar vandaag, 2 december 2020 en dus amper 3 dagen na publicatie over de derde plaats van Maastricht in het lijstje 'Gezondste Stad van Nederland', lees ik in DDL een artikel van Joos Philippens over 50 nieuwe fijnstofsensoren in de stad.
      Deze fijnstofsensoren komen i.p.v. de huidige meetbuisjes voor stikstofdioxide.

      Milieudefensie Maastricht is bij monde van Math Korpershoek en Paul Rutten gematigd positief over de nieuwe methode.
      De kritiek is dat de nieuwe sensoren niet het meest schadelijke fijnstof, het ultra-fijnstof (PM0.1), meten.
      Volgens Milieudefensie Maastricht zou het landelijk en gemeentelijk beleid zich juist daarop moeten richten.

      Verder heeft Milieudefensie Maastricht krtiek op het feit dat de stikstofmetingen stoppen.
      In Maastricht zit een deel van de stad onder de norm die de WHO aanhoudt.
      Bij piekbelasting, bijvoorbeeld in de spits rond de John F. Kennedybrug, is de stikstof heel schadelijk.

      Wat moet ik hier nu weer mee?
      Ik heb het idee dat wanneer en organisatie als Milieudefensie Maastricht ergens 'gematigd positief' over is, het feitelijk betekent dat het 'heel erg goed gaat'.

      Via de website http://www.luchtmeetnet-Maastricht.nl kan iedereen zelf kijken hoe de luchtverontreiniging in Maastricht er actueel voorstaat.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        Wat moet ik hier nu weer mee?
        Via de website http://www.luchtmeetnet-Maastricht.nl kan iedereen zelf kijken hoe de luchtverontreiniging in Maastricht er actueel voorstaat.
        Beste Pier,
        er zijn beslist mensen die het hun discipline hebben gemaakt en er ook al jaren mee bezig zijn. Dat er echter niet op de juiste waarden (PM0.1) en locaties wordt gemeten is toch exact wat fout is aan die prachtige mededeling dat Maastricht op plek 3 staat volgens de Arcadis statistiek.
        Je zou eens over de hoge Brug moeten lopen terwijl een Hotelboot aan de Maasboulevard zijn aggregaten in werking heeft. Maar ja daar staat geen meet station.

        Overigens er zijn internet publicaties over luchtkwaliteit van die Kennedy brug die 2/3 van alle woningen aan de Bellefroidlunet betreffen nabij het Also Rossi Museeum die door Arcadis werden gemeten echter terwijl Arcadis helemaal niets bekend maakte over de locaties van meetpunten of de verdeling qua locatie van die meetpunten in heel Maastricht.
        Jouw Link inzake meetpunten werpt een beter blik op de meetstations.
        Locatie Onze lieve Vrouwe Plein is toch hier echt heel duidelijk qua negeren vanwaar de wind komt en waar de vrachtwagens elke dag staan en rijden.

        even afgezien van de geluidoverlast voor het plein en omgeving






        Iets te oud voor re-educatie
        iets te jong voor afdanking
        m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

        Opmerking

        Bezig...
        X