Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Boe is dit?

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Is dat een opschuifraam? Dat zou dan wel heel bijzonder zijn voor Maastricht.

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
      Is dat een opschuifraam? Dat zou dan wel heel bijzonder zijn voor Maastricht.
      Dat zou best kunnen. Als ik er langs loop, zal ik eens goed kijken. Op de Stenenwal waren er ooit ook enkele.

      Opmerking


      • Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
        Is dat een opschuifraam? Dat zou dan wel heel bijzonder zijn voor Maastricht.
        Ingrid, bedoel je met een opschuifraam een verticaal schuifraam? Is dat iets bijzonders in Maastricht?

        Opmerking


        • Een schuifvenster of schuifraam is het geheel van kozijn, raam en ruiten, waarbij het boven- en benedendeel van het raam verticaal langs elkaar kunnen schuiven (of waarbij het linker- en rechterdeel van het raam horizontaal langs elkaar schuiven).
          Het schuifraam is eigenlijk het gedeelte binnen het raamkozijn.
          Joostdevree

          Het lijkt er niet op, maar meer een valraam waarvan het deel beneden naar binnen valt.

          Maar ik ben niet zeker of het aan het Herdenkingsplein ligt.

          Iets te oud voor re-educatie
          iets te jong voor afdanking
          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door Peter Scheele Bekijk bericht
            Ingrid, bedoel je met een opschuifraam een verticaal schuifraam? Is dat iets bijzonders in Maastricht?
            www.zoekplaatjes.nl. Op de home-pagina is linksonder een mogelijkheid dwars door de site te zoeken. Zoek met 'schuiframen'. Het zogenaamde 'kenniscentrum' (tabblad rechts boven) is sowieso reuze interessant.

            Opmerking


            • Joostdevree
              Raadpleeg ik regelmatig: https://www.joostdevree.nl/index.shtml Een aanrader voor wie iets over bouwkunde wil opzoeken.

              Maar het verbazingwekkende is:
              Verticale schuiframen waren in Zuid-Nederland minder gebruikelijk. Ze kwamen in Limburg in 'oude bouw' weinig voor, en zijn in Zuid-Limburg helemaal zeldzaam
              Dat is me nou nog nooit opgevallen, maar ik was er ook niet speciaal naar op zoek. Het zal wel te maken hebben met bouwtraditie.

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Peter Scheele Bekijk bericht
                Raadpleeg ik regelmatig: https://www.joostdevree.nl/index.shtml Een aanrader voor wie iets over bouwkunde wil opzoeken.
                A bon, ik kende die site niet, waarvoor mijn dank. ik begrijp dat Antonius citeerde van de website van Joost de Vree. Ik zal mijn eerdere 'welkom' dan maar wissen.

                Opmerking


                • was natuurlijk de bronvermelding

                  Schuiframen komen wegens de plaatsbesparing daar voor waar men ook geld wilde besparen, HOLLAND
                  Ik heb ze zelf ook gehad in mijn woning en het nadeel is dat je op de verdieping wonende niet zelf kan reinigen van binnen uit, dus het is een weelde voor glazenwassers.

                  back on topic
                  Iets te oud voor re-educatie
                  iets te jong voor afdanking
                  m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                  Opmerking


                  • back on topic
                    Hoho, niet zo snel. Want geld besparen? Voor zo'n kozijn was een speciale constructie nodig met holle verticale delen. Daarin moesten contragewichten. Zo goedkoop zal dat wel niet geweest zijn?

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                      (..)
                      Voor Limburg zijn naar binnen draaiende ramen eigenlijk het meest algemeen, dit in tegenstelling met naar buiten draaiende ramen, die weer meer in Noord-Nederland voorkwamen.
                      (..).
                      Is dit wellicht een van de verklaringen waarom rolluiken buiten Limburg en zuidoost-Brabant zeldzaam zijn?
                      Maar nu weten we nog niet waar die 'regenpijpen' van het 'Boe-' van Breur zijn....
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • Dat lijkt een steiweeg te zijn...

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                          Dat lijkt een steiweeg te zijn...
                          Nee, geen cour. Fijn, dat Ingrid het dialect begint te beheersen . Er zijn wel oude grafstenen gevonden dichtbij bij "weg"-werkzaamheden.

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                            Het hoeft niet altijd kunst te zijn.

                            Click image for larger version

Name:	Fuck.jpg
Views:	155
Size:	54,3 KB
ID:	104582
                            Ik geef het even op Breur.
                            Ik heb wel ontdekt dat cafe De Moriaan schuiframen heeft..... dat weer wel, en dat op de Houtmaas veel witte panden nieuwe ijzeren regenpijpen hebben.
                            Maar waarschijnlijk zit ik helemaal fout qua locatie
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

                              Ik geef het even op Breur.
                              Ik heb wel ontdekt dat cafe De Moriaan schuiframen heeft..... dat weer wel, en dat op de Houtmaas veel witte panden nieuwe ijzeren regenpijpen hebben.
                              Maar waarschijnlijk zit ik helemaal fout qua locatie
                              Ik denk dat de regenpijpen niet van ijzer zijn Pier. Formeel ligt de deur aan een steeg.

                              Opmerking


                              • Denk eens aan Sint Gerlach.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X